AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 225491 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

helm

• Gast
Reactie #640 Gepost op: 22 april 2014, 10:35:34
Zijn de artsen op dit forum wel eens naar een ATLS cursus geweest (en geslaagd)?

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #641 Gepost op: 22 april 2014, 10:51:39
Jep

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #642 Gepost op: 22 april 2014, 12:23:46
Citaat van: René van der Helm link=msg=1261413 date=1398155734
Zijn de artsen op dit forum wel eens naar een ATLS cursus geweest (en geslaagd)?

Doet niet terzake in het EHBO deel van het forum.
Binnen de EHBO hoort de pijnprikkel niet thuis in de controle of een slachtoffer reanimatiebehoeftig is. Daarbij gaat het alleen om de ademhaling. Het gaat er niet om zo snel mogelijk aan te tonen dat het slachtoffer NIET gereanimeerd hoeft te worden (de meeste, gelukkig) maar om zo snel mogelijk de slachtoffers te identificeren die WEL gereanimeerd moeten worden. De pijnprikkel is daarbij een overbodige handeling.
Arts  www.alphalog.nl

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #643 Gepost op: 22 april 2014, 13:50:38
Citaat van: Delta link=msg=1261474 date=1398162226
Doet niet terzake in het EHBO deel van het forum.
Binnen de EHBO hoort de pijnprikkel niet thuis in de controle of een slachtoffer reanimatiebehoeftig is. Daarbij gaat het alleen om de ademhaling. Het gaat er niet om zo snel mogelijk aan te tonen dat het slachtoffer NIET gereanimeerd hoeft te worden (de meeste, gelukkig) maar om zo snel mogelijk de slachtoffers te identificeren die WEL gereanimeerd moeten worden. De pijnprikkel is daarbij een overbodige handeling.
Kleine correctie hierop.
De pijnprikkel wordt niet aangeleerd bij het OK, RK en NRR. Wel bij andere EHBO organisaties.
Dat de pijnprikkel kennelijk niet in de EHBO thuis hoort is dus maar net welke visie van welke EHBO organisatie je hanteert en aanhangt.
Zegt de een dat handelingen afwijken van zijn richtlijnen, zegt de ander dat de handelingen precies volgens zijn richtlijnen gaan.
Het is dus nooit "fout" als je wel (of niet) de pijnprikkel toepast. Bij de een mag het wel, bij de ander niet. Dat moet je accepteren daar inzichten verschillen per EHBO organisatie.

Aan alle handelingen die niet worden genoemd of behandeld bij de OK, RK en NRR wordt op diverse forums vrijwel altijd een zwaar "afkeurend" label gehangen. Dat is jammer want juist door het zoeken naar, en ontdekken van andere inzichten roest je niet vast in het huidige EHBO denkwereldje waarin vele verkeren. Het "afkeuren" van bijvoorbeeld de pijnprikkel, welke door tal van binnen en buitenlandse EHBO organisaties wordt gebezigd, is daarvan een prachtig actueel voorbeeld.

Citaat van: Lunatum link=msg=1261247 date=1398104248
Tja, Willem D. Het zou toch jammer zijn als de EHBO'er uit groep 1 met zijn armen over elkaar blijft staan en niet reanimeert omdat hij volgens jou zo slecht is, terwijl hij 10 minuten moet wachten op de super EHBO'er uit groep 2.
Door de  aard van opleiden door het OK, RK en NRR kan je niet echt inzicht en kwaliteit verwachten van de EHBO-ers uit de door mij omschreven groep 1 en wordt er dus ook navenant gehandeld. Gebrek aan inzicht en zelfvertrouwen en onvoldoende opleiding kan inderdaad leiden tot passief gedrag.
EHBO-ers uit groep 2 hebben/krijgen o.a. meer achtergrond en handelingen en zijn dus in meer in staat om ook zelfstandig na te denken over hoe en wanneer te handelen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #644 Gepost op: 22 april 2014, 14:02:42
Citaat van: Willem D. link=msg=1261492 date=1398167438
Kleine correctie hierop.
De pijnprikkel wordt niet aangeleerd bij het OK, RK en NRR. Wel bij andere EHBO organisaties.
Dat de pijnprikkel kennelijk niet in de EHBO thuis hoort is dus maar net welke visie van welke EHBO organisatie je hanteert en aanhangt.
...
Het is dus nooit "fout" als je wel (of niet) de pijnprikkel toepast. Bij de een mag het wel, bij de ander niet. Dat moet je accepteren daar inzichten verschillen per EHBO organisatie.

...

Je citeert verkeerd. Delta zegt dat de pijnprikkel niet thuishoort in de controle of een slachtoffer reanimatiebehoeftig is. Als iemand niet reageert op aanspreken, maar wel ademt, is het natuurlijk prima of te kijken of je hem wakker kunt krijgen met een pijnprikkel.

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #645 Gepost op: 22 april 2014, 14:07:23
Citaat van: René van der Helm link=msg=1261413 date=1398155734

Om je vraag te beantwoorden: ik niet.
Waarom stel je deze vraag?

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #646 Gepost op: 22 april 2014, 14:12:41
Citaat van: Kanarie link=msg=1261496 date=1398168162
Je citeert verkeerd. Delta zegt dat de pijnprikkel niet thuishoort in de controle of een slachtoffer reanimatiebehoeftig is. Als iemand niet reageert op aanspreken, maar wel ademt, is het natuurlijk prima of te kijken of je hem wakker kunt krijgen met een pijnprikkel.
Wel niet "verkeerd" geciteerd, het blijft hetzelfde. Want of een slachtoffer wel of niet reanimatiebehoeftig is pas vast te stellen als ik alle controles in mijn benadering heb uitgevoerd (volgens welke richtlijnen dan ook), met of zonder pijnprikkel.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #647 Gepost op: 22 april 2014, 14:15:48
Citaat van: Willem D. link=msg=1261502 date=1398168761
Wel niet "verkeerd" geciteerd, het blijft hetzelfde. Want of een slachtoffer wel of niet reanimatiebehoeftig is pas vast te stellen als ik alle controles in mijn benadering heb uitgevoerd (volgens welke richtlijnen dan ook), met of zonder pijnprikkel.
Dan verschillen jij en ik van mening.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #648 Gepost op: 22 april 2014, 14:20:17
Citaat van: Willem D. link=msg=1261492 date=1398167438
Dan noem je ook wel gelijk een paar van de grootste organisaties op.... ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #649 Gepost op: 22 april 2014, 14:31:26
Citaat van: Willem D. link=msg=1261502 date=1398168761

Niet mee eens, een reanimatie behoeftig slachtoffer hoeft helemaal niet stil te liggen. Bewegingen die hij maakt kun je foutief interpreteren als reageren op een pijnprikkel. De noodzaak van reanimatie beoordeel je met behulp van de ademhaling. Ik vind het ook onlogisch in je abcde verhaal ( maar daar is mijn kennis maar oppervlakkig) om een probleem in A,B of C te gaan vaststellen door te testen in D. Vermoed je problemen in ABC dan zou je die daar ook moeten kunnen vaststellen zonder door te moeten kijken naar D.

Pijnprikkel heeft in andere settings wel degelijk nut. Als je mij eens ergens in mijn boxershort op de grond stinkend naar bier vindt raad ik je aan even een pijn prikkel te proberen om me wakker te krijgen, lief vragen krijg je me niet wakker mee en zul je niet kunnen beoordelen of ik slaap of bewusteloos ben. Pijnprikkel wel.