Doet niet terzake in het EHBO deel van het forum.
Binnen de EHBO hoort de pijnprikkel niet thuis in de controle of een slachtoffer reanimatiebehoeftig is. Daarbij gaat het alleen om de ademhaling. Het gaat er niet om zo snel mogelijk aan te tonen dat het slachtoffer NIET gereanimeerd hoeft te worden (de meeste, gelukkig) maar om zo snel mogelijk de slachtoffers te identificeren die WEL gereanimeerd moeten worden. De pijnprikkel is daarbij een overbodige handeling.
Kleine correctie hierop.
De pijnprikkel wordt niet aangeleerd bij het OK, RK en NRR. Wel bij andere EHBO organisaties.
Dat de pijnprikkel kennelijk niet in de EHBO thuis hoort is dus maar net welke visie van welke EHBO organisatie je hanteert en aanhangt.
Zegt de een dat handelingen afwijken van zijn richtlijnen, zegt de ander dat de handelingen precies volgens zijn richtlijnen gaan.
Het is dus nooit "fout" als je wel (of niet) de pijnprikkel toepast. Bij de een mag het wel, bij de ander niet. Dat moet je accepteren daar inzichten verschillen per EHBO organisatie.
Aan
alle handelingen die niet worden genoemd of behandeld bij de OK, RK en NRR wordt op diverse forums vrijwel altijd een zwaar "afkeurend" label gehangen. Dat is jammer want juist door het zoeken naar, en ontdekken van andere inzichten roest je niet vast in het huidige EHBO denkwereldje waarin vele verkeren. Het "afkeuren" van bijvoorbeeld de pijnprikkel, welke door tal van binnen en buitenlandse EHBO organisaties wordt gebezigd, is daarvan een prachtig actueel voorbeeld.
Tja, Willem D. Het zou toch jammer zijn als de EHBO'er uit groep 1 met zijn armen over elkaar blijft staan en niet reanimeert omdat hij volgens jou zo slecht is, terwijl hij 10 minuten moet wachten op de super EHBO'er uit groep 2.
Door de aard van opleiden door het OK, RK en NRR kan je niet echt inzicht en kwaliteit verwachten van de EHBO-ers uit de door mij omschreven groep 1 en wordt er dus ook navenant gehandeld. Gebrek aan inzicht en zelfvertrouwen en onvoldoende opleiding kan inderdaad leiden tot passief gedrag.
EHBO-ers uit groep 2 hebben/krijgen o.a. meer achtergrond en handelingen en zijn dus in meer in staat om ook zelfstandig na te denken over hoe en wanneer te handelen.