Het benoemen van het hanteren van de controle pols is overigens niet van mijn kant maar slechts een uitvloeisel van het geven van voorbeelden van andere forumleden welke hierdoor de inhoud van deze discussie sterk doen vertroebelen waardoor een verdraaid beeld ontstaat over de individuele meningen van mij en andere forumleden.
Het gaat mij specifiek om de volgorde van handelingen in de benadering, om een indicatie te krijgen of er wel of niet gereanimeerd moet worden. De tabel staat in omgekeerde volgorde om e.e.a. nog sterker te verduidelijken.
3) Voor alle ALS-ers, ATLS-ers en anderen medisch geschoolden, doe je medisch ding.
2) Voor de EHBO-ers met een uitgebreide EHBO cursus met ABCDE (dus niet OK, RK en NRR!): Aanspreken, Aanschudden, (zonodig) Pijnprikkel, gevolgd door Controle ademhaling en de ABCDE.
Voordeel pijnprikkel (en ABCDE): Kans op reanimeren op een ademend slachtoffer is zeer klein, geeft directe indicatie niveau bewusteloosheid, andere stoornissen kunnen worden onderkend en de melding aan 112 is vele malen accurater.
1) Voor de BLS-ers en EHBO-ers van het OK, RK en NRR en anderen hulpverleners die niets ander willen of denken dat zij geen extra handelingen mogen uitvoeren: Aanspreken, Aanschudden, gevolgd door Controle ademhaling zoals zij die bij het OK, RK en NRR hebben geleerd.
Nadeel zonder pijnprikkel: kans op reanimeren op een ademend slachtoffer is aanwezig en grote kans dat andere vormen van stoornissen worden gemist.