AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 225609 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #760 Gepost op: 25 juni 2014, 18:36:06
Citaat van: thetwin84 link=msg=1279934 date=1403713950
Het zal maar net je vrouw, kind zijn die gereanimeerd moet worden, waarbij jij op bureau bent en je buurman nou net binnen 1 min na de melding kan starten...
Met zulke argumenten ga je het wel winnen inderdaad! Dan heb je er meer aan om tijdens het 112 bellen gelijk op de deur te bonzen bij je buurman, want voordat de melding eruit is gegaan ben je ook al gauw 2 minuten verder.

Het gaat om het bredere plaatje, en niet om individuele casussen. Maar het mooie is dat mijn opmerking richting grumpy ook perfect past bij jou. Dus ik laat het hier bij.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #761 Gepost op: 25 juni 2014, 18:38:55
Mannen, probeer het netjes te houden en op inhoud te discussiėren, we schieten niets op met opmerkingen die op de persoon of het gemoed worden gericht!

Het geschreven woord is weerbarstig daar een groot deel van de communicatie normaliter ook non verbaal is en je dit hier mist. Houd hier rekening mee, dan houden we het gezellig en kunnen we inhoudelijk discussiėren!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #762 Gepost op: 25 juni 2014, 18:39:50
Even uit eigen interesse Red, vanwaar die gigantische afkeer tegen burgerhulpverleners? Behalve dat er in jouw regio 24/7 voldoende dekking is om binnen enkele minuten na een melding reanimatie op te starten. Welke argumenten heb jij ertegen?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #763 Gepost op: 25 juni 2014, 18:45:27
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1279943 date=1403714390
Even uit eigen interesse Red, vanwaar die gigantische afkeer tegen burgerhulpverleners?
Ik ben zelf ook ingeschreven bij hartslagnu in een andere regio, en ik heb geen gigantische afkeer van mezelf. ;)

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #764 Gepost op: 25 juni 2014, 18:47:29
Citaat van: Red link=msg=1279946 date=1403714727
Ik ben zelf ook ingeschreven bij hartslagnu in een andere regio, en ik heb geen gigantische afkeer van mezelf. ;)

Maar vanwaar die gigantische afkeer op mijn berichten over burgerhulpverleners (en dat ze niet nodig zijn volgens jou)?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #765 Gepost op: 25 juni 2014, 18:48:44
Het idee van de Burger AED netwerken (welke je ook kiest) is een nobel streven, zijnde iemand die kan reanimeren z.s.m. bij een reanimatiebehoeftig persoon krijgen. En indien mogelijk ook een AED.

In de uitwerking gaan er echter nog wel eens een aantal dingen mis en is er geen filter op de mensen die zich aanmelden en hoef je zelfs geen certificaat te hebben daar niemand controleert of de gegevens die jij invult kloppen. Hierdoor is het systeem erg kwetsbaar, aangezien die mensen wel een SMS krijgen waarin staat dat er een rea is en waar, en deze mensen zich naar deze adressen kunnen begeven en daar gebruik maken van de situatie.

Aan de andere kant bedoelen vele Burger AED hulpverleners het goed, en melden zij zich aan om te kunnen helpen. We moeten niet alle hulpverleners over een kam scheren maar we moeten ons ook bewust zijn van de risico's.

In sommige regio's is dit risico aanvaardbaar, en in andere regio's niet omdat de Politie, Brandweer of ambulance erg snel ter plaatse zijn bijvoorbeeld.

Probeer niet alle opmerkingen te betrekken op jezelf als welbedoelende burgerhulpverlener, maar er zitten wel gewoon nadelen aan dit (ongereguleerde) systeem, met rotte appels.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #766 Gepost op: 25 juni 2014, 18:50:13
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1279947 date=1403714849
Maar vanwaar die gigantische afkeer op mijn berichten over burgerhulpverleners (en dat ze niet nodig zijn volgens jou)?
Ik beweer nergens dat ze niet nodig zijn. Ik beweer slechts dat ze in bepaalde gebieden in mijn regio weinig toegevoegde waarde hebben omdat de hulp er heel snel is. Daarnaast zijn er wat mij betreft nog wel wat factoren te benoemen, zoals de complexiteit van het woon/werk gebied met de daarbij behorende inwoners.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #767 Gepost op: 25 juni 2014, 18:51:21
Er zitten zeker nog vele nadelen en rotte appels in dit systeem. Daar ben ik het zeker mee eens, maar het kan ook een verlenging zijn van de professionele hulpverlening, en dus ook echt goed. En misschien zijn we niet altijd als 1e ter plaatse, soms zijn de handjes die we hebben wel fijn voor hun, omdat ze nodig zijn.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #768 Gepost op: 25 juni 2014, 18:51:57
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1279947 date=1403714849

Omdat in Amsterdam de meerwaarde van burgerhulpverleners te verwaarlozen is en dus (vrijwel) alleen maar negatieve effecten hebben. In andere dunnerbevolkte regio's of regio's waarin de hulpdiensten minder snel ter plaatste zijn kunnen deze burgerhulpverleners wel positieve effecten hebben.

Tenminste, dat is wat ik eruit begrijp, en daar ben ik het op zich wel mee eens.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #769 Gepost op: 25 juni 2014, 18:53:23
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1279950 date=1403715081
Er zitten zeker nog vele nadelen en rotte appels in dit systeem. Daar ben ik het zeker mee eens, maar het kan ook een verlenging zijn van de professionele hulpverlening, en dus ook echt goed. En misschien zijn we niet altijd als 1e ter plaatse, soms zijn de handjes die we hebben wel fijn voor hun, omdat ze nodig zijn.
En dat argument is nou net de reden dat jullie in mijn regio niet nodig zijn. :) Er zijn altijd meer dan voldoende handjes. Vaak zelfs al teveel zonder burgerhulpverleners.