AED-apparaten weigeren dienst in noodsituatie: "Dan zakt de wereld onder je voeten vandaan"
http://www.youtube.com/watch?v=bg5758WCmhU
RTV NH
Gepubliceerd op 12 jan. 2016
@live, allereerst mijn dank dat je mijn rotkop hebt gevonden
ze waren me van RTVNH ff te snel af, althans sneller dan de kapper
Inmiddels zijn alle kasten in Enkhuizen grondig gecontroleerd en zijn ook bij enkele gebreken aangetroffen. Deze kasten worden ASAP vervangen.
Daarnaast is er de avond na de opname van RTVNH een gesprek geweest bij de gemeente Enkhuizen (het is dus echt serieus aangepakt) en hebben een ander forumlid en ik ons verhaal kunnen doen (andere lid was overigens niet betrokken bij de reanimatie). We hebben een aantal dingen in dit gesprek in gebracht waar het verbeteringen betreft en in een aantal daarvan is de gemeente direct meegegaan.
- betere terugkoppeling bij storingsmeldingen
- onderzoek naar plaatsing van een van de kasten
- aanpassing van de wijze van opening van de kasten
Verder hebben we ook enige uitleg gekregen over de werking van de kasten en hoe dat een waarneming kan beïnvloeden.
Helaas is ook gebleken dat aan de publiciteit een negatieve kant kleeft en wel in de vorm van een politieke partij in een naburige gemeente die op basis van het voorval in Enkhuizen de vloer heeft willen aanvegen met een vrijwillige beheerder van de AED's in zijn gemeente. Ook hierop is door ons gereageerd dat we het betreuren dat derden politiek gewin willen behalen binnen hun gemeente over de ruggen van het slachtoffer en de lekenhulpverleners die bij de gewraakte reanimatie betrokken zijn geweest. Wij hebben (ook naar aanleiding van ervaringen met onze gemeente) gemeend in dit ernstige geval (en nadat dit eerder is voorgekomen alleen met minderkasten gelijktijdig) wel via socialmedia de aandacht te moeten trekken voor dit probleem omdat het te vaak gebeurde (4 x in 2 jaar tijd) en we de indruk hadden dat we met onze klachten tegen de muur stonden te praten. Dit is uiteindelijk opgepakt door de regionale media waarvan bovenstaande filmpje een resultaat is.
Voor ons tel slechts 1 resultaat en dat is dat de situatie waarin we afgelopen zondag terecht kwamen tot het verleden zullen behoren.
Uiteraard blijven we de ontwikkelingen in Enkhuizen voorlopig critisch volgen maar dan zonder media