AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 227710 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Live link=msg=1399556 date=1452724037
AED-apparaten weigeren dienst in noodsituatie: "Dan zakt de wereld onder je voeten vandaan"

http://www.youtube.com/watch?v=bg5758WCmhU
RTV NH
Gepubliceerd op 12 jan. 2016

@live, allereerst mijn dank dat je mijn rotkop hebt gevonden  098uo ze waren me van RTVNH ff te snel af, althans sneller dan de kapper  :-X

Inmiddels zijn alle kasten in Enkhuizen grondig gecontroleerd en zijn ook bij enkele gebreken aangetroffen. Deze kasten worden ASAP vervangen.
Daarnaast is er de avond na de opname van RTVNH een gesprek geweest bij de gemeente Enkhuizen (het is dus echt serieus aangepakt) en hebben een ander forumlid en ik ons verhaal kunnen doen (andere lid was overigens niet betrokken bij de reanimatie). We hebben een aantal dingen in dit gesprek in gebracht waar het verbeteringen betreft en in een aantal daarvan is de gemeente direct meegegaan.

- betere terugkoppeling bij storingsmeldingen
- onderzoek naar plaatsing van een van de kasten
- aanpassing van de wijze van opening van de kasten

Verder hebben we ook enige uitleg gekregen over de werking van de kasten en hoe dat een waarneming kan beïnvloeden.

Helaas is ook gebleken dat aan de publiciteit een negatieve kant kleeft en wel in de vorm van een politieke partij in een naburige gemeente die op basis van het voorval in Enkhuizen de vloer heeft willen aanvegen met een vrijwillige beheerder van de AED's in zijn gemeente. Ook hierop is door ons gereageerd dat we het betreuren dat derden politiek gewin willen behalen binnen hun gemeente over de ruggen van het slachtoffer en de lekenhulpverleners die bij de gewraakte reanimatie betrokken zijn geweest. Wij hebben (ook naar aanleiding van ervaringen met onze gemeente) gemeend in dit ernstige geval (en nadat dit eerder is voorgekomen alleen met minderkasten gelijktijdig) wel via socialmedia de aandacht te moeten trekken voor dit probleem omdat het te vaak gebeurde (4 x in 2 jaar tijd) en we de indruk hadden dat we met onze klachten tegen de muur stonden te praten. Dit is uiteindelijk opgepakt door de regionale media waarvan bovenstaande filmpje een resultaat is.

Voor ons tel slechts 1 resultaat en dat is dat de situatie waarin we afgelopen zondag terecht kwamen tot het verleden zullen behoren.
Uiteraard blijven we de ontwikkelingen in Enkhuizen voorlopig critisch volgen maar dan zonder media  ;)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #851 Gepost op: 2 februari 2016, 17:57:29
Helaas heb ik die ervaring ook. Ze reageren wel via twitter maar erg traag, dagen later. Op e-mail reageren ze gewoon niet. Aanmelden blijft al weken hangen op "in behandeling". Geeft mij geen goede indruk.  
Is er iemand die wel goede ervaringen heeft met de GoodSAM app?
Vandaag een mailtje gehad dat ze mij gecontroleerd hebben en dat ik dus ben aangemeld. Kan ik wel zeggen dat er bij mij iets fout is gegaan met de verlenging van het certificaat dus dat controleren moet je met een korrel zout nemen maar duurt ook meer als een maand.
Verwacht zelf niets van deze app want er zijn te weinig hulpverleners, geen bekendheid bij het grote publiek, en voor de reanimatie hebben we al hartslagnu dat wel werkt.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #852 Gepost op: 10 februari 2016, 09:06:21
Citaat
GoodSAM has become the first emergency healthcare app in the world to develop a secure in-app live video streaming function. Via a smartphone, the app’s new function can now provide emergency care providers and registered first responders the ability to see a patient on scene and assess the severity of their injuries remotely, which can help determine correct resources and urgency of care needed.

https://goodsamapp.wordpress.com/2016/02/09/world-first-secure-live-video-streaming-technology-for-goodsam/

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #853 Gepost op: 10 februari 2016, 13:29:20
Citaat van: oma link=msg=1405433 date=1455091581

https://goodsamapp.wordpress.com/2016/02/09/world-first-secure-live-video-streaming-technology-for-goodsam/
Wachten op de eerste de beste wie zijn telefoon kwijtraakt omdat iemand denkt dat die filmt...
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #854 Gepost op: 10 februari 2016, 19:37:11
Citaat van: p2Elst link=msg=1405296 date=1455034993
ALLEEN MAAR VERLIEZERS
Citaat
Eén man is zelfs zo respectloos dat hij een foto van de stervende vrouw met zijn mobiele telefoon maakt. Inwendig kook ik, maar ik moet professioneel kalm blijven. Dennis heeft de man ook gezien en samen nemen we de man zijn telefoon af. Deze is hevig verontwaardigd en weigert mee te werken. Er ontstaat een korte strijd die hij verliest. Ik zeg de man toe dat hij zijn telefoon terug krijgt als de foto verwijderd wordt.
Kostbare tijd verloren die we onder deze omstandigheden zo keihard nodig hebben. Ik vraag me af wat deze man verteld zou hebben als hij de foto met anderen zou delen… Hoe zou hij het vinden als hij als slachtoffer gefotografeerd zou worden? Na afloop zag de man gelukkig het nutteloze en het onredelijke van zijn actie in en bood zijn excuses aan.
Via = https://www.facebook.com/politieAmsterdamBovenIJ/photos/a.570049916482227.1073741828.559744487512770/585784591575426/?type=3
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #855 Gepost op: 10 februari 2016, 20:42:07
Ik vind het nog wel nuttig voor van die twijfel situaties waarbij je denkt: "Moet ik hiervoor nu meteen naar de huisarts of kan ik er nog een dagje tegen aan kijken?"

Voor situaties waarbij het slachtoffer al op de grond ligt en niet aanspreekbaar is vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is ten opzichte van de vragen: Ademt het slachtofffer en is het slachtoffer bij bewustzijn.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #856 Gepost op: 11 februari 2016, 04:56:48
Je kunt beter handelen als filmen. Maar misschien voor de mensen die echt niet weten wat te doen. Of wordt het sneller duidelijk dat opgeschaald moet worden.
Maar naar wie wordt het filmpje eigenlijk gestuurd?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #857 Gepost op: 11 februari 2016, 05:13:47
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1405587 date=1455133327
Ik vind het nog wel nuttig voor van die twijfel situaties waarbij je denkt: "Moet ik hiervoor nu meteen naar de huisarts of kan ik er nog een dagje tegen aan kijken?"

Voor situaties waarbij het slachtoffer al op de grond ligt en niet aanspreekbaar is vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is ten opzichte van de vragen: Ademt het slachtofffer en is het slachtoffer bij bewustzijn.

Natuurlijk is deze techniek ontzettend handig voor de hulpverleningsdiensten. Het is al een aantal jaren standaard voor de meldkamers van hulpdiensten in o.a. Dubai en Qatar (burgers dienen hiervoor een app te instaleren Metrash II).

De GoodSam app wordt niet alleen gebruikt voor reanimaties, het is ook toepasbaar bij andere spoedeisende medische situaties. Er zijn inmiddels meldkamers van ambulancediensten, o.a. London Ambulance Service, die aangesloten zijn op dit netwerk. De meldkamercentralist kan verzoeken aan de melder om live-beelden te gaan streamen.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #858 Gepost op: 11 februari 2016, 13:42:50
Citaat van: oma link=msg=1405644 date=1455164027
De meldkamercentralist kan verzoeken aan de melder om live-beelden te gaan streamen.

Bij meldingen kan je tegenwoordig via Periscope live beelden laten zien aan je twittervolgers.
Kan je dit daar zeg maar mee vergelijken maar dan is dit een soort van gesloten systeem van Periscope als ik het goed begrijp ?

Zo iets lijkt mij zeker handig bij meer complexere incidenten. Nu zou je tegen de centralist kunnen zeggen van ga naar mijn twitteraccount ik ga nu live op Periscope dan kan je zien hoe de situatie is en als de centralist genoeg info van de beelden heeft kan je weer offline gaan bijvoorbeeld.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

oma

• Senior gebruiker
Reactie #859 Gepost op: 11 februari 2016, 15:32:25
Citaat van: enrico1972 link=msg=1405739 date=1455194570
Bij meldingen kan je tegenwoordig via Periscope live beelden laten zien aan je twittervolgers.
Kan je dit daar zeg maar mee vergelijken maar dan is dit een soort van gesloten systeem van Periscope als ik het goed begrijp ?

Zo iets lijkt mij zeker handig bij meer complexere incidenten. Nu zou je tegen de centralist kunnen zeggen van ga naar mijn twitteraccount ik ga nu live op Periscope dan kan je zien hoe de situatie is en als de centralist genoeg info van de beelden heeft kan je weer offline gaan bijvoorbeeld.

Klopt helemaal. Fenomenen als periscope waren inderdaad de inspiratie om eens te bekijken of dit soort technieken voordeel zouden hebben als je het zou integreren in het meldkamerproces omdat het best raar is dat je vanuit Doha via periscope live kan zien hoe een voetballer in Parijs in de kleedkamer zijn veters strikt maar niet in staat bent om live beelden te zien van een groot ongeval, de ernst van letsel, de omvang van een brand of een vechtpartij kan volgen.

Hier is deze functie ingebouwd in een app van de hulpverleningsdiensten (Metrash II). Heel veel zaken die in Nederland via het niet spoedeisende telefoonnummer moeten kunnen hier via de app. Burgers kunnen ook foto's maken van misdrijven, verkeersovertredingen, enz om te verzenden naar de politie. Als je ergens een geblokkeerde nooduitgang ziet of een plastic zak om een rookmelder geknoopt maak je een foto om het naar de brandweer toe te sturen. De app wordt ook gebruikt door andere overheidsdiensten met toezichthoudende/handhavende taken.

Als je als burger ziet dat er in winkel of restaurant bedorven voedsel ligt maak je een foto om het te verzenden aan de equivalent van de voedsel- en warenautoriteit. Als je ergens een gat in het wegdek ziet maak je een foto en verstuurt het naar openbare werken. GPS informatie van de mobiele telefoon geeft exact aan waar de foto is genomen.

Ik vind dit soort ontwikkelingen gewoon een goede zaak. Wij gebruiken de app ook om mensen de kans te bieden om ons iets te vertellen wat we eventueel moet weten. Je kan belangrijke medische informatie opslaan in de app maar bijvoorbeeld ook informatie over gasflessen (hoeveel je er in huis hebt en waar ze deze gasflessen zich bevinden). De brandweer en ambulance willen dit soort dingen graag weten en het is een stuk makkelijker als de eenheden het al weten voor ze ter plaatse zijn.