AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 225643 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #870 Gepost op: 27 februari 2016, 22:00:32
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1409398 date=1456600832
Hebben meer mensen het "probleem" van Hartslagnu dat ze als ze de app hebben geinstalleerd dat ze geen SMS bericht meer krijgen voor reanimatie? Probleem is dat de app het alleen doet als je GPS aan hebt staan, nu heb ik deze eigenlijk altijd uitstaan. Nu was vandaag niet ver van mij af een reanimatie (waar ik achteraf achter kwam). Normaal zou ik altijd een sms krijgen maar sinds ik de app heb geinstalleerd heb ik geen enkele SMS meer ontvangen van hun om te komen.
Als je inlogt bij je hartslagnu account op de site kan je bij onder het kopje "mijn gegevens" het hokje "Alarmeer alleen indien in de buurt van geregistreerde locaties:" aanvinken. Wanneer dit hokje is aangevinkt krijg je alleen een oproep via de app en niet meer per sms.

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
Reactie #871 Gepost op: 27 februari 2016, 23:29:58
Citaat van: owning31 link=msg=1409405 date=1456606832
Als je inlogt bij je hartslagnu account op de site kan je bij onder het kopje "mijn gegevens" het hokje "Alarmeer alleen indien in de buurt van geregistreerde locaties:" aanvinken. Wanneer dit hokje is aangevinkt krijg je alleen een oproep via de app en niet meer per sms.
Klopt. En voor de duidelijkheid (veel mensen lezen over het woordje "alleen" heen dat bij dat vinkje staat): Dat hokje moet je dus NIET aanvinken als je zowel via de app als via SMS (geregistreerde adressen) gealarmeerd wil worden!

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #872 Gepost op: 27 februari 2016, 23:41:22
Net gecheckt. Vinkje staat uit. Heb niks hoeven te veranderen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #873 Gepost op: 26 maart 2016, 19:49:32
Weet iemand of er ook al daadwerkelijk mensen gaan opkomen in Hollands Midden? Ik ben zelf First Responder Brandweer en weten nog nergens van af. Zou wel handig zijn als wij van dit soort dingen op de hoogte zijn.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4270884/2016/03/26/Vrijwilliger-gaat-ook-helpen-met-reanimeren.dhtml

Ook in de regio's Alphen en Gouda rukken vrijwilligers vanaf donderdag standaard uit om te helpen reanimeren. De ambulancedienst wil meer vrijwilligers en altijd bereikbare defibrillators.
Op 31 maart lanceert de regionale ambulancedienst (RAV Hollands Midden) de burgerhulpverlening, bevestigt woordvoerder Johan van Rhijn. Bij hartstilstanden stuurt de meldkamer voortaan een sms naar gediplomeerde vrijwilligers binnen 500 meter van de plek des onheils. De bedoeling is dat er minimaal zes reageren. Zij moeten de dichtstbijzijnde defibrillator (AED) ophalen of ter plekke hartmassage toepassen, totdat de ambulance er is.

Deze heeft een aanrijtijd van maximaal 15 minuten en zelfs die wordt niet altijd gehaald. Om ernstige fysieke of geestelijke schade te voorkomen moet een reanimatie binnen zes minuten starten. "Daarna neemt de overlevingskans elke minuut met 10 procent af,'' aldus Van Rhijn. De campagne heet niet voor niets 'Helpt u ons de eerste zes minuten?' Er hebben zich al 2300 vrijwilligers gemeld. RAV Hollands Midden wil er eind dit jaar 7600 hebben: 1 procent van de inwoners in het gebied.

Met de achttien gemeenten in die regio inventariseert RAV hoeveel AED's er zijn en of deze wel altijd te pakken zijn. Van Rhijn: "Aan een AED achter de gesloten deur van een sportkantine of supermarkt heb je niets.'' Aanbieder van het alarmeringssysteem Hartveilig Wonen heeft AED-kasten met een code om ze op gemakkelijk bereikbare plekken altijd te kunnen openen. Overdag heeft RAV twintig ambulances rijden en 's avonds en 's nachts tien, aldus Van Rhijn. "Hulp is dus welkom.''

Getraind
De dorpsraad in Woerdense Verlaat is er klaar voor. "We hebben 32 mensen getraind. De ambulance is hier vaak te laat en we willen niet aan de zijlijn staan als er iets gebeurt,'' zegt EHBO'er en dorpsraadlid Cor Kentrop.

Hij gaat meedoen als vrijwilliger, net als raadslid Dico Bac uit Zuidplas (foto). De tuinder uit Moerkapelle drong vorig jaar al aan op invoering van een burgerhulpsysteem. "Het heeft lang geduurd, maar ik ben blij dat we het nu krijgen. We gaan nu ook in kaart brengen hoeveel AED's er zijn in Zuidplas en of deze altijd bereikbaar zijn.''

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #874 Gepost op: 26 maart 2016, 19:53:07
p2kflex
14:24:15 26-03-16GROUP-1First Responders Hillegom welkom en suc6
1503877BRW Hollands Midden (Onbekende code)
1504392BRW Hollands Midden (Monitorcode Hillegom - Lisse - Teylingen)
1503900BRW Hollands Midden (Monitorcode)

Afgelopen weken, meestal op zaterdag kom je deze meldingen tegen. Iedere week een nieuw korps er bij.

En er zijn ook alarmeringen:

p2kflex
13:58:48 26-03-16GROUP-1A1 Molendijk 170 KAL 2931SG : 16154 FRKAL Ritnr: 50823
1503086BRW Hollands Midden (Krimpen a/d Lek) (Kazernetechniek)
1503855BRW Hollands Midden (Krimpen a/d Lek) (First Responders)
1504395BRW Hollands Midden (Monitorcode Krimpenerwaard)
1523154MKA Hollands Midden (Ambu 16-154 Regio Gouda)
p2kflex
04:03:28 25-03-16GROUP-1A1 Roosje Voshoeve 53 WDN 2743HP : (Reanimatie: ja) FRWDN 16156 Ritnr: 49944
1503875BRW Hollands Midden (Waddinxveen) (First Responders)
1504393BRW Hollands Midden (Monitorcode Bodegraven-Reeuwijk - Waddinxveen)
1523156MKA Hollands Midden (Ambu 16-156 Regio Gouda)

guest12562

• Gast
Reactie #875 Gepost op: 26 maart 2016, 20:02:02
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1415599 date=1459018172
Weet iemand of er ook al daadwerkelijk mensen gaan opkomen in Hollands Midden? Ik ben zelf First Responder Brandweer en weten nog nergens van af. Zou wel handig zijn als wij van dit soort dingen op de hoogte zijn.

Als ik het zo lees dan hebben ze de mensen en binnen 6 minuten ter plaatsen, dat zal in de meeste gevallen eerder zijn dan de brandweer kan halen.
Wordt wel een drukke bedoeling bij die mensen thuis.
Burgerhulpverleners, politie, brandweer en als laatste wss de ambulance want die redt het vaak niet binnen het kwartier.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #876 Gepost op: 27 maart 2016, 19:57:24
Citaat van: Breathe link=msg=1415608 date=1459018922
Als ik het zo lees dan hebben ze de mensen en binnen 6 minuten ter plaatsen, dat zal in de meeste gevallen eerder zijn dan de brandweer kan halen.
Wordt wel een drukke bedoeling bij die mensen thuis.
Burgerhulpverleners, politie, brandweer en als laatste wss de ambulance want die redt het vaak niet binnen het kwartier.

Dat valt hier in de praktijk gelukkig altijd erg mee. Zodra er voldoende hulpverleners aanwezig zijn (ongeacht welke m.u.v. de ambu) dan wordt door de "laatkomers" ingezet op hand en spandiensten rond de inzet. Dit betekent onder meer het "afvangen" van nog meer laatkomers en die ook daadwerkelijk weer huiswaarts sturen in geval van de burgerhulpverlening. In geval van politie (hier rijd de brw overigens niet op een rea) worden die aangestuurd op registratie van aanwezige burgerhulpverleners en contact met de naasten van het SO. Het "treintje" wat de werkelijke rea doet is meestal beperkt tot 4 en twee extra handjes die op voorhand ruimte maken voor de ambulance. Anderen worden aangestuurd te gaan gidsen, ruimte vrijmaken voor de twee ambu's en eventueel andere voertuigen (denk aan brandweer ivm afhijsen) ook proberen we de omstanders wat verder weg te houden en een ruime werkomgeving te creëren voor de totale hulpverlening. Kortom werk genoeg aan de winkel buiten het werkelijke reanimeren. En door de bank genomen lukt dat altijd redelijk tot goed hoewel daar ook uitzonderingen op zijn soms is dat met lastigere omstanders en een enkele keer met de politie, dit wordt op een later stadium overigens wel uitgesproken !! en nooit om elkaar zaken te verwijten maar altijd om van elkaar te leren en zo kun je hier mee maken dat een burger hulpverlener een agent niet toelaat tot de werkelijke rea maar hem / haar andere zaken aandraagt die dan ook gewoon opgepakt worden.

Al met al leid dat er toe dat in andere situaties ook sneller op  toevallig aanwezige burgerhulpverleners en bekende EHBO-ers wordt terug gevallen opdat de dienders de handjes vrij krijgen voor eigenlijke politietaken zoals laatst bij een ongeval waar toevallig passerende EHBO-ers door de politie werden ingezet om een SO te helpen monitoren in afwachting van de LFL en Ambu en de politie zorg kon gaan dragen voor het afzetten van het ongeval en wegen afsluiten. Wat overigens absoluut niet betekent dat alle dienders wat anders gaan doen, de diender die de greep van zack toe paste kon dat prima en weet nu ook wat het is om in de regen op straat te liggen onder een isolatiedekentje :-)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #877 Gepost op: 27 maart 2016, 20:26:39
Kijk en dat wordt in Hollands Midden dus een leuke. De politie laat hier de reanimatie bijna altijd over aan de brandweer als de brandweer later ter plaatse komt. Ik ben benieuwd hoe het dan met burger hulpverleners gaat. Neemt de politie het van hen over of laten ze de burgers door gaan? En als de brandweer aan komt? Wij zijn dan en meestal de 1e professionele hulpverleners die ter plaatse komen en dan ook de leiding hebben. Weten de burgers dat en geven zij het werk af als zij het niet goed doen?

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1415750 date=1459101444
Dat valt hier in de praktijk gelukkig altijd erg mee. Zodra er voldoende hulpverleners aanwezig zijn (ongeacht welke m.u.v. de ambu) dan wordt door de "laatkomers" ingezet op hand en spandiensten rond de inzet.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #878 Gepost op: 27 maart 2016, 21:20:49
Brandweer is net zomin als Politie professionele hulpverlening als het gaat om medische noodsituaties en geen van alle heeft het recht andere hulpverleners die reeds bezig zijn van hun werk te halen.

Stel je dus bescheiden op, en bied assistentie aan aan de hulpverlener die reeds bezig is.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #879 Gepost op: 27 maart 2016, 23:39:54
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1415758 date=1459103199
Kijk en dat wordt in Hollands Midden dus een leuke. De politie laat hier de reanimatie bijna altijd over aan de brandweer als de brandweer later ter plaatse komt. Ik ben benieuwd hoe het dan met burger hulpverleners gaat. Neemt de politie het van hen over of laten ze de burgers door gaan? En als de brandweer aan komt? Wij zijn dan en meestal de 1e professionele hulpverleners die ter plaatse komen en dan ook de leiding hebben. Weten de burgers dat en geven zij het werk af als zij het niet goed doen?
Het is inderdaad niet zo dat als de brandweer aankomt zij de leiding hebben. Zij zijn inderdaad een professionele hulpverleningsorganisatie, maar absoluut niet professioneler in reanimaties dan de gemiddelde burgerhulpverlener.
Zij zijn precies zo opgeleid als de burgerhulpverleners, dezelfde wijze van BLS en dezelfde wijze van AED bedienen. Oké, misschien dat ze een paar keer meer oefenen per jaar, maar dat hoeft niets te zeggen over de kwaliteit.
De handelingen die de brandweer op dat moment verricht zijn dus exact dezelfde als waar de burgerhulpverleners al minuten eerder mee begonnen zijn. Ze dan dus wegsturen is dus "not done" en verre van professioneel.

Zij hoeven het werk dus niet af te geven, samenwerken is het toverwoord. Ik zou anders eens contact opnemen met andere First Responder teams die al ruim ervaringen hebben in de samenwerking, daar valt wel wat te leren proef ik een beetje.
Ik sluit me aan bij Golly, stel je bescheiden op en biedt assistentie en werk samen.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance