AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 227711 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #890 Gepost op: 28 maart 2016, 13:34:09
Dat de brandweer de "Leiding" heeft tijdens een reanimatie kan ik me nog wel indenken omdat zij net als politie er bijna dagelijks 1 of meerdere keren mee te maken hebben in tegenstelling tot burgerhulpverleners. Echter wat Willem D. zegt is ook waar dat politie en brandweer net als de burgerhulpverleners leken zijn wat dat aangaat.

Ik hoop alleen maar dat de volledige inzet onderling respectvol gebeurd en niet zo van Wij brandweer hebben de leiding en de burgerhulpverleners gaan nu pleite want ................... vul het zelf maar in wat er op de puntjes komt te staan. Ik zou het van een zeer laag nivo vinden als dat gebeurd en wat moet familie van het slachtoffer wel niet denken als ze dat zien. Als dat het geval zou worden of zijn dan kan je er zeg ik gevoelsmatig de klok op gelijk zetten dat de burgerhulpverleners gaan zeggen "Op deze manier zet ik mij niet meer in voor de mensheid" dan wel woorden van gelijke strekking.

Net als vele met mij die een reanimatie + aed opleiding gevolgd hebben, hebben WIJ maar 1 doel en dat is iemand met hartslag door de ambulance te laten vervoeren naar het ziekenhuis en een 2e kans op leven te gunnen.

Het is dat ik afgelopen ochtend nog lag te slapen en daardoor een oproep gemist heb anders had ik zelf kunnen ervaren hoe de politie en brandweer met burgerhulpverleners omgaan. Want ook in de regio Rotterdam-Rijnmond werkt men met burgerhulpverleners van Hartveilig Wonen die zich aangemeld hebben om hun steentje bij te dragen.

Kortom heb respect voor elkaar en coach elkaar tijdens een inzet want samen sta je sterk en kan je meer dan anders.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #891 Gepost op: 28 maart 2016, 15:09:13
Wij (brw) zijn speciaal voor dit incident opgeroepen, burgers verlenen op eigen initiatief en vrijwillig hulp. Ik zie heb niet als professioneel hulpverlener daarom en de brw wel. Maar goed das een andere discussie.

Als ik echter besluit dat iemand niet goed bezig is, dan haal ik die van het werk af. Wij hebben dat al eens gedaan met een politieagent(e) die duidelijk niet diep en vaak genoeg hartmassage nam.

Verder sta ik uiteraard open voor de samenwerking maar dit is helemaal nieuw voor mij, vandaar een paar vragen.

Citaat van: Golly link=msg=1415773 date=1459106449
Brandweer is net zomin als Politie professionele hulpverlening als het gaat om medische noodsituaties en geen van alle heeft het recht andere hulpverleners die reeds bezig zijn van hun werk te halen.

Stel je dus bescheiden op, en bied assistentie aan aan de hulpverlener die reeds bezig is.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #892 Gepost op: 28 maart 2016, 15:21:36
Citaat van: Willem D. link=msg=1415883 date=1459163721
Direct ervangen van burgers welke een goed lopende BLS uitvoeren door ANDERE leken hulpverleners met de naam firstreponders die inzet richtlijnen hebben?

Misschien tegenstrijdig met allerlei dienst gerelateerde richtlijnen, besluiten en allerlei andere interne memo's over de inzet en verantwoordelijkhedened., ik verwacht toch samenwerking van de brandweer (en politie!) met burgers in afwachting van de ambulance, en niet het roepen wie de gr...... heeft ......
Gaat om een deugdelijke BLS van het slachtoffer, of om een soort van stammenstrijd tussen groepen leken hulpverleners?
Ik hoop toch echt niet het laatste.

Het gaat niet om een stammenstrijd en niemand heeft geschreven dat de brandweer niet zou willen samenwerken met politie of burgerhulpverleners.

Het gaat om verantwoordelijkheid.

Een burgerhulpverlener krijgt een vriendelijk verzoek om ergens te gaan reanimeren. De first responders van de brandweer krijgen een dienstbevel-/opdracht.

De brandweer is verantwoordelijk voor de reanimatie inzet tot aankomst ambulanceverpleegkundige.

Het zou de wereld op de kop zijn als brandweerpersoneel ter plaatse niet de leiding neemt of laat merken hoe zij willen dat de inzet verloopt als ze weten dat hun eigen bazen een tik over de vingers kunnen krijgen van de toezichthouder als de inzet ondermaats was.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #893 Gepost op: 28 maart 2016, 15:41:26
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1415931 date=1459170553
Wij (brw) zijn speciaal voor dit incident opgeroepen, burgers verlenen op eigen initiatief en vrijwillig hulp. Ik zie heb niet als professioneel hulpverlener daarom en de brw wel. Maar goed das een andere discussie.

Sorry maar dat zie je toch echt verkeerd zeker wat betreft op eigen initiatief. Vrijwillig misschien ja maar ik vind het niet vrijblijvend.
Ik heb afgelopen ochtend ook een oproep gekregen, echter sliep ik nog en kon daarom niet.
Zie onderstaande foto.

Melding:
p2kflex
09:24:54 28-03-16GROUP-1A2 (Directe inzet: dia) AMBU 17154 Palladiostraat 3066AH Rotterdam ROTTDM bon 29318
1420054MKA Rotterdam-Rijnmond (Ambu 17-154)
1420999MKA Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)
p2kflex
09:24:46 28-03-16GROUP-1PRIO 1 CT321 Palladiostraat 38 Rotterdam Ass-AMBU (AED inzet) Vak: 5994820
1400321BRW Rotterdam-Rijnmond (Rotterdam Prins Alexanderpolder) (Kazernealarm)
1400999BRW Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)
p2kflex
09:23:54 28-03-16GROUP-1A2 (Directe inzet: dia) AMBU 17350 Palladiostraat 3066AH Rotterdam ROTTDM bon 29317
1420174MKA Rotterdam-Rijnmond (Rapid Responder 17-350)
1420999MKA Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)

Als ik echter besluit dat iemand niet goed bezig is, dan haal ik die van het werk af. Wij hebben dat al eens gedaan met een politieagent(e) die duidelijk niet diep en vaak genoeg hartmassage nam.

Je kan kan de agent in kwestie ook coachen door aanwijzingen te geven om het beter te doen. Mocht dat dan als nog niet het gewenste effect geven dan kan je iets zeggen in de trant van "Ik heb je hulp bij ..... nodig". En dan later als alles klaar is ga je met hem/haar uit het zicht van anderen (zeker uit het zicht van familieleden of omstanders) praten over wat er niet goed ging. Waarom zeg ik dat laatste er bij over uit het zicht omdat ik een vieze smaak in mijn mond krijg zoals je het nu schrijft omdat ik me niet aan de indruk kan ontrekken dat je het op dat moment al duidelijk zal laten blijken.

Verder sta ik uiteraard open voor de samenwerking maar dit is helemaal nieuw voor mij, vandaar een paar vragen.

Goed om toch te lezen dat je open staat voor samenwerking echter kan ik dat uit je verhaal absoluut niet opmaken. Je komt op mij meer over van wij van de brandweer weten en kunnen het veel beter en hebben jullie niet nodig en dat vind ik jammer.

Via de App van Hartveilig Wonen geeft je trouwens aan of je wel of niet beschikbaar bent en met welk vervoersmiddel.

En na afloop krijg je een mail met een enqueteformulier waarin je e.e.a. aangeeft. Mocht bijvoorbeeld er gevraagd worden hoe de samenwerking was dan zal ik dat ook naar eer en geweten aangeven en mocht het zo zijn dat wij burgerhulpverleners door brandweer zo opzij gezet worden als dat ik hier op het forum proef dan zal ik dat ook zeker vermelden.

In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

oma

• Senior gebruiker
Reactie #894 Gepost op: 28 maart 2016, 15:50:06
Citaat van: enrico1972 link=msg=1415946 date=1459172486
Sorry maar dat zie je toch echt verkeerd zeker wat betreft op eigen initiatief. Vrijwillig misschien ja maar ik vind het niet vrijblijvend.
Ik heb afgelopen ochtend ook een oproep gekregen, echter sliep ik nog en kon daarom niet.

Inderdaad, burgerhulpverlening is vrijwillig en vrijblijvend. Bij deze melding sliep je, bij de volgende melding heb je geen zin, bij de volgende melding regent het buiten ... het is allemaal prima, fijn als je komt en geen probleem als je niet komt.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #895 Gepost op: 28 maart 2016, 16:20:34

Of de pager nu gaat of dat je een sms bericht krijgt, beiden word je opgeroepen. Waarschijnlijk hebben we allemaal de zelfde training gehad, sterker nog veel mensen van de brandweer zijn ook aangemeld bij hartslagnu e.d. dus een verschil zit er niet in (op die rode auto na dan).

Ik denk dat je met elkaar (de politie, brandweer en burgers) de tijd moet overbruggen totdat de professionele hulp aanwezig is (de ambulance).

En ik geef u gelijk in het feit dat je het van iemand overneemt als die het niet goed doet, maar gelukkig gebeurt dat vaak op een nette manier en dan maakt het ook echt niet uit of je nu brandweerman, politieman, tante truus of een toevallig passerende verpleegkundige bent.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #896 Gepost op: 28 maart 2016, 17:26:52
Citaat van: owning31 link=msg=1415956 date=1459174834
Ik denk dat je met elkaar (de politie, brandweer en burgers) de tijd moet overbruggen totdat de professionele hulp aanwezig is (de ambulance).

En ik geef u gelijk in het feit dat je het van iemand overneemt als die het niet goed doet, maar gelukkig gebeurt dat vaak op een nette manier en dan maakt het ook echt niet uit of je nu brandweerman, politieman, tante truus of een toevallig passerende verpleegkundige bent.
Hier gaat het om.
In welke hoedanigheid, wijze van oproep/alarmering, titel, in welk uniform/kleding en/of beroep je ook start met BLS, het maakt niet uit. Je verleent eerstehulp als leek, met of zonder aanstormende hulp van politie en/of brandweer.
Ook de willekeurige arts en verpleegkundige die zonder enige ondersteuning van materialen, apparatuur en hulpmiddelen uit de ambulance en/of crashcar op straat hulp verleend, kan ook alleen maar BLS verlenen op straat.

En als iemand kennelijk zogenaamd niet goed (?!?!) reanimeert? Hoe ga je dan handelen?
Met elke overgang naar nieuwe reanimatie richtlijnen krijg iedereen steevast opmerkingen van anderen dat iemand fout reanimeert, terwijl hij/zij wellicht juist volgens de laatste reanimatie richtlijnen reanimeert.
Wat is dan niet goed?
Wie doet/denkt/handelt er dan fout?
Is het wel fout?
Wat geeft het recht om in te grijpen als je zelf nog niet bent bijgeschoold in de laatste richtlijnen?
Wat is goed reanimeren eigenlijk?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #897 Gepost op: 28 maart 2016, 18:15:13
Citaat van: Willem D. link=msg=1415963 date=1459178812

En als iemand kennelijk zogenaamd niet goed (?!?!) reanimeert? Hoe ga je dan handelen?
Met elke overgang naar nieuwe reanimatie richtlijnen krijg iedereen steevast opmerkingen van anderen dat iemand fout reanimeert, terwijl hij/zij wellicht juist volgens de laatste reanimatie richtlijnen reanimeert.
Wat is dan niet goed?
Wie doet/denkt/handelt er dan fout?
Is het wel fout?
Wat geeft het recht om in te grijpen als je zelf nog niet bent bijgeschoold in de laatste richtlijnen?
Wat is goed reanimeren eigenlijk?

Met fout wordt hier volgens mij niet bedoeld het handelen volgens richtlijnen maar een foute techniek.
Het zal ook helemaal niet zoveel verschil maken of je nu 30 of 31 keer compressie uitvoert ookal is dit volgens de richtlijnen fout.

Iets wat ik wel als "fout" beschouw is wanneer iemand bijvoorbeeld de borst maar 1cm indrukt, op een verkeerde plek op het borstbeen zit of zelf al helemaal uitgeput is.
Dan kan je die persoon er op een hele eenvoudige manier op wijzen, namelijk door te vragen of je het over zal nemen. Veelal zal die persoon het ook overgeven.

En wat goed reanimeren is, goede vraag, daar zijn verschillende visies over.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #898 Gepost op: 28 maart 2016, 19:37:30
Citaat van: owning31 link=msg=1415970 date=1459181713
Met fout wordt hier volgens mij niet bedoeld het handelen volgens richtlijnen maar een foute techniek.
Het zal ook helemaal niet zoveel verschil maken of je nu 30 of 31 keer compressie uitvoert ookal is dit volgens de richtlijnen fout.

Iets wat ik wel als "fout" beschouw is wanneer iemand bijvoorbeeld de borst maar 1cm indrukt, op een verkeerde plek op het borstbeen zit of zelf al helemaal uitgeput is.
Dan kan je die persoon er op een hele eenvoudige manier op wijzen, namelijk door te vragen of je het over zal nemen. Veelal zal die persoon het ook overgeven.

En wat goed reanimeren is, goede vraag, daar zijn verschillende visies over.
Wat is een "foute" techniek. Mensen met één arm (of met een kunstarm) kunnen niet volgens de afbeeldingen in de boekjes reanimeren. Dus sec genomen kunnen zij nooit aan de eindtermen voldoen en dus kansloos voor een certificering.
Als iemand het lukt om op een alternatieve wijze lukt de borstkas op de aangewezen locatie op diepte te krijgen, het juiste tempo aan te houden en effectief te beademen, is het dan "fout". Nee, lijkt mij niet. Het moet draaien om de doelstelling.

"Foute" technieken zijn meestal aangeleerd.
Heb in 2014 nog een trotse IC-verpleegkundige voor de groep zien staan die de reanimatie richtlijnen uit 2005 nog stond te prediken.   :(
De reacties van de betreffende cursisten (conform richtlijnen 2010 opgeleid) die door haar werden "bijgeschoold" zijn toen echt losgebarsten en zij had het knap benauwd gekregen. (Wat is de NRR website dan handig !) Ze mocht na gegronde klachten gelukkig geen reanimatielessen meer verzorgen.
"Fout" handelen en foute techieken toepassen kunnen dus door onwetendheid, maar zeker ook door onvoldoende opleiding en tijdige bijscholing van zowel hulpverleners en instructeurs komen.

Om dit soort excessen te voorkomen ligt een zeer belangrijke rol weggelegd voor de docentinstructeurs van de betreffende reanimaties en EHBO organisaties om hun instructeurs voldoende en vooral tijdig bij te scholen.
Helaas weet ik dus ook uit eigen ervaring dat ook niet-NRR/ERC gecertificeerde "instructeurs" graag iets willen bijverdienen. Deze ongecontroleerde groep "instructeurs" is in mijn ogen een drama voor de kwaliteit van het reanimatie en EHBO onderwijs.

Het aanleren van technieken/handelingen is makkelijk, het afleren van "foute" en het aanleren van nieuwe technieken is vele malen lastiger en tijdrovender. (= uitdaging voor de bijgeschoolde instructeurs !)
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #899 Gepost op: 28 maart 2016, 19:45:52
Nou ja dan verschillen wij van mening.

Dank je voor de tips. Wij hebben de agent in kwestie ook tips gegeven, deze werden genegeerd en hebben het, na het nog even aangekeken te hebben, overgenomen. Het spijt mij van die vieze smaak maar het was even nodig om op dat moment het over te nemen omdat de hartmassage absoluut niet goed ging.

Vervelend dat mijn verhaal zo over komt. Het komt meer uit onbekendheid met de burgerhulpverlening. Wij hebben hier van onze werkgever nog niets van gehoord en daar baal ik enorm van. Ik heb uiteraard al (in het weekend) vragen gesteld.

En waar ik ook bang voor ben, maar hoop dat die angst kan weg worden genomen, dat we nu wannabe hulpverleners krijgen. Je kent ze wel, de mensen die graag bij de ambulance, politie of brandweer hadden willen werken maar niet door procedure komen. Dit soort mensen ziet nu zijn kans schoon om toch als hulpverlener op te gaan treden maar zich dan ook niets van anderen aantrekken omdat zij nu (ook) "rechten" hebben. Wordt er bv gecreend wat soort mensen zich aanmelden of kan iedereen "uitrukken".

Ik denk trouwens dat de First Responder Brandweer zijn langste tijd wel gehad heeft mocht de burger hulpverlening goed functioneren. Komt daar mijn gereserveerdheid door? Nee hoor onbekend maakt onbemind.  ;)

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.

Citaat van: enrico1972 link=msg=1415946 date=1459172486

Je kan kan de agent in kwestie ook coachen door aanwijzingen te geven om het beter te doen. Mocht dat dan als nog niet het gewenste effect geven dan kan je iets zeggen in de trant van "Ik heb je hulp bij ..... nodig". En dan later als alles klaar is ga je met hem/haar uit het zicht van anderen (zeker uit het zicht van familieleden of omstanders) praten over wat er niet goed ging. Waarom zeg ik dat laatste er bij over uit het zicht omdat ik een vieze smaak in mijn mond krijg zoals je het nu schrijft omdat ik me niet aan de indruk kan ontrekken dat je het op dat moment al duidelijk zal laten blijken.

Goed om toch te lezen dat je open staat voor samenwerking echter kan ik dat uit je verhaal absoluut niet opmaken. Je komt op mij meer over van wij van de brandweer weten en kunnen het veel beter en hebben jullie niet nodig en dat vind ik jammer.

Via de App van Hartveilig Wonen geeft je trouwens aan of je wel of niet beschikbaar bent en met welk vervoersmiddel.

En na afloop krijg je een mail met een enqueteformulier waarin je e.e.a. aangeeft. Mocht bijvoorbeeld er gevraagd worden hoe de samenwerking was dan zal ik dat ook naar eer en geweten aangeven en mocht het zo zijn dat wij burgerhulpverleners door brandweer zo opzij gezet worden als dat ik hier op het forum proef dan zal ik dat ook zeker vermelden.