Met fout wordt hier volgens mij niet bedoeld het handelen volgens richtlijnen maar een foute techniek.
Het zal ook helemaal niet zoveel verschil maken of je nu 30 of 31 keer compressie uitvoert ookal is dit volgens de richtlijnen fout.
Iets wat ik wel als "fout" beschouw is wanneer iemand bijvoorbeeld de borst maar 1cm indrukt, op een verkeerde plek op het borstbeen zit of zelf al helemaal uitgeput is.
Dan kan je die persoon er op een hele eenvoudige manier op wijzen, namelijk door te vragen of je het over zal nemen. Veelal zal die persoon het ook overgeven.
En wat goed reanimeren is, goede vraag, daar zijn verschillende visies over.
Wat is een "foute" techniek. Mensen met één arm (of met een kunstarm) kunnen niet volgens de afbeeldingen in de boekjes reanimeren. Dus sec genomen kunnen zij nooit aan de eindtermen voldoen en dus kansloos voor een certificering.
Als iemand het lukt om op een alternatieve wijze lukt de borstkas op de aangewezen locatie op diepte te krijgen, het juiste tempo aan te houden en effectief te beademen, is het dan "fout". Nee, lijkt mij niet. Het moet draaien om de doelstelling.
"Foute" technieken zijn meestal aangeleerd.
Heb in 2014 nog een trotse IC-verpleegkundige voor de groep zien staan die de reanimatie richtlijnen uit
2005 nog stond te prediken.
De reacties van de betreffende cursisten (conform richtlijnen 2010 opgeleid) die door haar werden "bijgeschoold" zijn toen echt losgebarsten en zij had het knap benauwd gekregen. (Wat is de NRR website dan handig !) Ze mocht na gegronde klachten gelukkig geen reanimatielessen meer verzorgen.
"Fout" handelen en foute techieken toepassen kunnen dus door onwetendheid, maar zeker ook door onvoldoende opleiding en tijdige bijscholing van zowel hulpverleners
en instructeurs komen.
Om dit soort excessen te voorkomen ligt een zeer belangrijke rol weggelegd voor de docentinstructeurs van de betreffende reanimaties en EHBO organisaties om hun instructeurs voldoende en vooral tijdig bij te scholen.
Helaas weet ik dus ook uit eigen ervaring dat ook
niet-NRR/ERC gecertificeerde "instructeurs" graag iets willen bijverdienen. Deze ongecontroleerde groep "instructeurs" is in mijn ogen een drama voor de kwaliteit van het reanimatie en EHBO onderwijs.
Het aanleren van technieken/handelingen is makkelijk, het afleren van "foute" en het aanleren van nieuwe technieken is vele malen lastiger en tijdrovender. (= uitdaging voor de bijgeschoolde instructeurs !)