Even goed lezen: Ik zeg niet dat ik het niet heb op 1e hulpverleners. Integendeel , mensen die meteen actie ondernemen wanneer er wat gebeurd kunnen er niet genoeg zijn. Maar mensen die spontaan op P2000 meldingen gaan meerijden, daar heb ik erg slechte ervaringen mee. Verkeersregels overtreden, in de weg lopen en vooral heel hard roepen dat ze zelf goed bezig zijn, terwijl ze ondertussen de echte professionele hulpverleners in de weg lopen.
Er zijn ook 1e hulpverleners die continu op p2000 kijken en die de hele dag aan hebben staan. Wanneer er hier in de omgeving iets gebeurd zonder een AED melding... en ik zou een melding op p2000 zien dan zou ik er in dit soort grootschalige gevallen er ook naar toe gaan... als 1e hulpverlener kun je han en span diensen verrichten als is het maar een stom infuuszakje vast houden... je bent er wel en je staat voor de mensen klaar.
En voor wat betreft Apeldoorn 2009: Dat waren mensen die toevallig toeschouwer waren van wat er gebeurde en meteen tot actie overgingen. Daar is echt niemand gealarmeerd via een AED alert oid.
Ik heb het niet over dat er toen een AED-alert is geweest ik heb het er over dat de 1e hulpverlening van de dichtbij staande EHBO'ers geweest zijn... En of dat nou EHBO'ers zijn van het publiek wat er om heen stond of dat het mensen van buiten af die het op TV zien gebeuren en of de meldingen op P2000 te zien krijgen... gelijk in de auto stappen en TP gaan om te assisteren... In dat soort gevallen is alle hulp welkom.
Om even terug te komen op AED-alert wij hebben meegekregen van de kader instructeur ga door tot de prof. hulpverlening het overneemt. En vraag of je ze nog kunt helpen (zoals eerder aangegeven een infuuszak vast houden o.i.d.) en als er dan nee gezegd word ga aan de kant en laat ze hun werk doen. Hun zijn prof.. wij zijn EHBO... verschil moet er wezen. En daar handel ik na!
En ja ik zou het er voor over hebben om bij grote calamiteiten in de auto te stappen en ter plaatsen te gaan en zo nodig te assisteren.. Zoals aangegeven in mijn voorgaande stukje, we zijn mensen, en mensen kunnen ook elkaar helpen... en volgens mij zijn EHBO' ers HULPverleners...