AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 225646 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #910 Gepost op: 31 maart 2016, 16:27:31
Citaat van: enrico1972 link=msg=1416236 date=1459273230
In de VRU komt er in ieder geval een uitbreiding Brandpreventje.

Veiligheidsregio Utr @vrutrecht
9 VRU brandweerposten rukken vanaf morgen uit voor reanimaties, dan verzorgen 33 van de 67 posten de AED-taak http://www.vrubrandweer.nl/nieuws/311-negen-brandweerposten-rukken-uit-bij-reanimaties ^HW
15:41 uur · 29 Mar 2016 · Twitter Web Client
En die uitbreiding gaat de komende maanden door tot alle posten van de VRU uitrukken met de AED.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #912 Gepost op: 31 maart 2016, 23:10:14
Ik woon in een grote stad op 1 a 2 km van een ziekenhuis en een politiebureau en het heeft voor mij echt bijna geen zin om op een hartveilig oproep te reageren daar ik meestal de sirenes van politie of ambulance(s) al kan horen voor ik de voordeur uit ben. In mijn vorige woning was dit precies hetzelfde, daar waren een ziekenhuis, brandweerkazerne en ambulancepost binnen 1 a 2 km van mijn huis te vinden.

Ondanks regelmatige hartveilig wonen oproepen ben ik dus altijd te "laat"of te ver weg en heeft het dus zelden zin om op pad te gaan. Ik ben wel benieuwd of anderen hier ook tegen aan lopen?

Ik heb bij elk evaluatieformulier aangegeven dat ze de zone beter kunnen verkleinen tot 500 m van de locatie, om de hoeveelheid niet haalbare oproepen (vanuit mijn perspectief, al gaat het uiteraard om het slachtoffer en ik zie liever een ambucrew snel ter plaatse als een bende burgerhulpverleners!) te reduceren, daar je moet waken voor gewenning en dus minder snelle reactie op de meldingen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #913 Gepost op: 31 maart 2016, 23:35:25
De straal is rondom jou locatie is als het goed is ook 400 of 500 meter. Althans dat is mij laatst verteld op de cursus.
Echter kan de afstand die je over de voor jou meest gunstige weg moet afleggen wel tussen de 1 à 2 kilometer zijn.
En dan kan het inderdaad zo zijn dat je als 2e of 3e of 4e ter plaatse komt.
De melding die ik afgelopen zondagochtend kreeg lag ook binnen een straal van 500 meter echter met de fiets was het een afstand van 1,2 km geweest.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #914 Gepost op: 1 april 2016, 06:34:07
Citaat van: Golly link=msg=1416770 date=1459458614
Ik woon in een grote stad op 1 a 2 km van een ziekenhuis en een politiebureau en het heeft voor mij echt bijna geen zin om op een hartveilig oproep te reageren daar ik meestal de sirenes van politie of ambulance(s) al kan horen voor ik de voordeur uit ben. In mijn vorige woning was dit precies hetzelfde, daar waren een ziekenhuis, brandweerkazerne en ambulancepost binnen 1 a 2 km van mijn huis te vinden.

Ondanks regelmatige hartveilig wonen oproepen ben ik dus altijd te "laat"of te ver weg en heeft het dus zelden zin om op pad te gaan. Ik ben wel benieuwd of anderen hier ook tegen aan lopen?

Ik heb bij elk evaluatieformulier aangegeven dat ze de zone beter kunnen verkleinen tot 500 m van de locatie, om de hoeveelheid niet haalbare oproepen (vanuit mijn perspectief, al gaat het uiteraard om het slachtoffer en ik zie liever een ambucrew snel ter plaatse als een bende burgerhulpverleners!) te reduceren, daar je moet waken voor gewenning en dus minder snelle reactie op de meldingen.

In mijn vorige woonplaats exact het zelfde. Ik woonde tegenover de ambulancepost+ brandweerkazerne. Wat ik wel frappant vond was dat de sms soms meer dan een minuut nadat ik de ambulance al had horen vertrekken aankwam. Ook heb ik wel eens eerst de brandweer zien wegrijden, daarna de ambulance en daarna zelf de sms gekregen. Was ook bijzonder dat de relatief langzame brandweerauto voor de ambulance reed.

In mijn huidige woonplaats sinds (sinds januari weer in het land), ook een grote stad, 0 oproepen gehad

helm

• Gast
Reactie #915 Gepost op: 1 april 2016, 08:26:52
Citaat van: Golly link=msg=1416770 date=1459458614

Ja heb ik ook in Purmerend.

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #916 Gepost op: 1 april 2016, 09:32:30
Ik garandeer dat de hemelsbrede afstand bij mijn meldingen veel groter is dan 500 m. Nou schijnen er in mijn stad niet zoveel deelnemers te zijn. Bovendien heb ik nog gooit een afmeld sms gehad dat ik niet moest gaan.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #917 Gepost op: 1 april 2016, 09:53:27
Citaat van: Golly link=msg=1416802 date=1459495950
Ik garandeer dat de hemelsbrede afstand bij mijn meldingen veel groter is dan 500 m. Nou schijnen er in mijn stad niet zoveel deelnemers te zijn. Bovendien heb ik nog gooit een afmeld sms gehad dat ik niet moest gaan.
Naar mijn idee is het ook hemelsbreed 1000m.

Ikzelf woon in een dorp waar we 1 ambulance op het dorp hebben en als je geluk hebt 's nachts een politie auto in de omgeving. De daarna dichtsbijzijnde ambulance post is 12 km verderop. Bij ons heeft het heel vaak wel zin om heen te gaan.

Maar als ik dat vergelijk met steden als Amsterdam e.d. ben je bijna altijd te laat, of het moet bij je buren zijn.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #918 Gepost op: 1 april 2016, 10:22:00
Citaat van: owning31 link=msg=1416804 date=1459497207
Naar mijn idee is het ook hemelsbreed 1000m.

Ikzelf woon in een dorp waar we 1 ambulance op het dorp hebben en als je geluk hebt 's nachts een politie auto in de omgeving. De daarna dichtsbijzijnde ambulance post is 12 km verderop. Bij ons heeft het heel vaak wel zin om heen te gaan.

Maar als ik dat vergelijk met steden als Amsterdam e.d. ben je bijna altijd te laat, of het moet bij je buren zijn.

Het idee achter het systeem was toch ook juist dat je de buurman kon helpen of hoogstens 2 straten verder...

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #919 Gepost op: 1 april 2016, 10:26:07
Het leuke is dat ze hier nu een grote wervingscampagne gestart zijn, en uiteraard is het heel goed dat meer mensen leren reanimeren maar als ik kijk naar de aantallen oproepen die ik krijg (11 in 3 maanden tijd) en hoe vaak ik de sirenes al hoor of er al politie/ambulance aanwezig is als ik aankwam, dan vrees ik dat mensen die zich aanmelden redelijk snel weer aftaaien "omdat het toch geen zin heeft". Er komt een nieuwe app van HVW aan, hopelijk gaat dat verbetering brengen en daalt het aantal oproepen dat je krijgt omdat er meer burgerhulpverleners bijkomen, maar in de huidige situatie zou het zomaar kunnen zijn dat er veel energie in werving wordt gestoken en er over 1 of 2 jaar blijkt dat dit niet veel effect heeft gehad.

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1416809 date=1459498920
Het idee achter het systeem was toch ook juist dat je de buurman kon helpen of hoogstens 2 straten verder...

Als ze willen dat je alleen gaat helpen als je er binnen enkele minuten kunt zijn dan moeten ze stoppen met de oproepen waarbij je 10-12 min onderweg bent te voet, immer mag je (begrijpelijk) niet met de auto.