AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 227691 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #950 Gepost op: 29 april 2016, 11:08:24
Citaat
Per 1 mei ook burgerhulpverleners bij kinderen en drenkelingen!
In deze korte nieuwsbrief wil het bestuur van Stichting Groningen HartVeilig (GHV) u informeren over een belangrijke wijziging in de inzetcriteria voor het alarmeren van burgerhulpverleners bij reanimaties.
 
De meldkamer 112 in Drachten (MKNN) is voornemens om per 1 mei 2016 ook burgerhulpverleners te gaan alarmeren bij kinderreanimaties en drenkelingen. Reden van deze wijziging is de publicatie van de nieuwste reanimatierichtlijnen van de NRR, de Nederlandse Reanimatie Raad.
 
In deze 'richtlijnen reanimatie 2015' heeft de meldkamercentralist een belangrijke rol gekregen. Door het telefonisch aansturen van de burgerhulpverlener worden gesproken instructies doorgegeven om de reanimatie van een kind en/of drenkeling adequaat op te starten en uit te voeren.

Bron: https://www.groningenhartveilig.nl/index.php/nieuws/nieuwsbrieven


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #951 Gepost op: 10 mei 2016, 20:02:27
Campagne in de regio die burgerhulpverleners als (een van de ) laatste invoerde blijkt wel een succes
http://www.ad.nl/ad/nl/38184/Gouda/article/detail/4296360/2016/05/08/Reanimerende-vrijwilligers-blijken-groot-succes.dhtml


helm

  • Gast
Reactie #952 Gepost op: 10 mei 2016, 20:33:09
Citaat van: RAdeR link=msg=1423346 date=1462903347
Campagne in de regio die burgerhulpverleners als (een van de ) laatste invoerde blijkt wel een succes
http://www.ad.nl/ad/nl/38184/Gouda/article/detail/4296360/2016/05/08/Reanimerende-vrijwilligers-blijken-groot-succes.dhtml

het werven van vrijwilligers is succesvol.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #953 Gepost op: 11 mei 2016, 07:55:04
Citaat van: RAdeR link=msg=1423346 date=1462903347
Campagne in de regio die burgerhulpverleners als (een van de ) laatste invoerde blijkt wel een succes

Misschien komt het wel omdat de burgers denken dat de ambulancedienst heel snel ter plaatse komt om het over te nemen

Citaat
De campagne heet 'Helpt u ons de eerste zes minuten?' De vrijwilligers krijgen meteen na een melding van een hartstilstand een oproep om bij hen in de buurt een defibrillator op te halen en iemand te reanimeren, totdat ambulancepersoneel is gearriveerd en de behandeling kan overnemen.

Als deze RAV campagne wil voeren behoren ze het eerlijk te doen door burgers te vragen om ze de eerste 15 minuten of langer de ambulancedienst willen helpen. De RAV had ook posters kunnen laten maken om burgers te vragen of ze de brandweer de eerste zes minuten willen helpen bij hartstilstanden.

Ik vind dat een RAV betrouwbaar en degelijk hoort te zijn. Iedeeen weet dat je campagnes van een supermarkt met een korreltje zout mag nemen, het hoort niet zo te zijn als het gaat om een ambulancedienst.

Citaat
Ambulance haalt norm vaak net niet

Het aantal gevallen waarin de ambulance de maximale aanrijtijd net niet haalt, is aan de hoge kant in Midden Holland

In buitengebieden als Nieuwkoop en Kaag en Braassem komt de ambulance het vaakst te laat. Burgemeester Marina van der Velde van Kaag en Braassem zegt het niet halen van de aanrijtijden in de buitengebieden een niet zo'n heel groot probleem te vinden. "De brandweer functioneert in deze gebieden als 'first responder,'' legt zij uit.

19 november 2015: http://www.ad.nl/ad/nl/34072/Groene-Hart/article/detail/4190432/2015/11/19/Ambulance-haalt-norm-vaak-net-niet.dhtml


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #954 Gepost op: 11 mei 2016, 16:43:15
Discussie over Hartveiligwonen verplaatst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=96474

^RAdeR


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #956 Gepost op: 1 juli 2016, 09:28:54
Eén SMS-je vergroot overlevingskans na een hartstilstand

Oproepsysteem om burgerhulpverleners te mobiliseren blijkt succesvol

MAASTRICHT, 30 juni 2016 – Meer dan een kwart van de mensen overleeft een hartstilstand als burgerhulpverleners binnen zes minuten worden gemobiliseerd door middel van een tekstberichtje. Dat is aanzienlijk meer dan wanneer deze vorm van hulp achterwege blijft. Dat blijkt uit onderzoek van het Maastricht UMC+, waarvan de resultaten recent zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Resuscitation. De bevindingen tonen voor het eerst het positieve effect van het oproepsysteem voor burgerhulpverleners aan en onderstrepen tevens de oproep van de Hartstichting voor meer in reanimatie getrainde mensen in de samenleving.

Naar schatting overleeft slechts één op de tien mensen een hartstilstand. De kans op overleving wordt groter naarmate binnen zes minuten kan worden gestart met reanimatie en daarbij een AED wordt ingezet. Nederland telt inmiddels 130.000 mensen die als burghulpverlener actief zijn, geregistreerde vrijwilligers die zijn geoefend in reanimeren en tevens in staat zijn om een AED te gebruiken. Door invoering van een speciaal oproepsysteem kunnen zij snel worden gemobiliseerd op het moment dat een buurtbewoner een hartstilstand krijgt. Met aanzienlijk succes, zo blijkt nu uit bevindingen van Maastrichtse onderzoekers.

Overleving
In een onderzoeksperiode van twee jaar werden in Limburg 833 mensen gereanimeerd voor een hartaandoening. In 422 gevallen werd het relevant geacht om het oproepsysteem voor burgerhulpverleners in te schakelen. In de overige situaties was er al een ambulance aanwezig of vond reanimatie plaats in een openbare gelegenheid met aanwezigheid van een AED (zoals een winkelcentrum of sporthal). Na een oproep werd in 291 gevallen minstens één hulpverlener gemobiliseerd en kon tijdig worden gestart met reanimatie. Uiteindelijk overleefde 27,1 procent van de mensen daardoor een hartstilstand. In het geval dat het alarmeringssysteem wel werd geactiveerd, maar dit niet leidde tot respons van een burgerhulpverlener, bleek de overleving slechts 16,0 procent te zijn.

Snelheid is de sleutel
Naast de bijdrage van de burgerhulpverlener werden ook grotere overlevingskansen bereikt wanneer een getuige van een hartstilstand de reanimatie startte. "Het snel en adequaat optreden zorgde er in 92 procent van de gevallen voor dat overlevers naar huis konden na ontslag uit het ziekenhuis", zegt hoofdonderzoeker Ruud Pijls. Cardioloog prof. dr. Ton Gorgels vult aan: "Snelheid is de sleutel. Hoe meer mensen in onze samenleving zijn geschoold in reanimatie, hoe meer levens we kunnen redden. Dat wordt onderstreept door onze onderzoeksresultaten, die voor het eerst aantonen dat het burgerhulpsysteem werkt."


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #957 Gepost op: 2 juli 2016, 00:09:03
Vandaag ondervonden dat de app betrouwbaarder is dan de sms.
Kreeg de oproep 10 minuten eerder via de app dan de sms.

Dit overkomt mij de laatste tijd steeds vaker via hartslagnu.
Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #958 Gepost op: 2 juli 2016, 00:36:38
Helaas hebben ze de app niet voor windows phone gemaakt... :'(


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #959 Gepost op: 2 juli 2016, 01:49:16
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1433830 date=1467410943
Vandaag ondervonden dat de app betrouwbaarder is dan de sms.
Kreeg de oproep 10 minuten eerder via de app dan de sms.

Dit overkomt mij de laatste tijd steeds vaker via hartslagnu.
Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen?

Nope, bij mij niet. Kan het zijn dat je op dat moment geen netwerk-verbinding had maar wel wifi? Want dan krijg je een smsje niet door maar een bericht via de app wel.

Ik had afgelopen week dat ik zowel de sms als het bericht van de app tegelijk binnen kreeg voor een melding. Kreeg alleen het bericht via de app niet uitgezet dat ik die gezien had zegmaar.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel