AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 225657 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #970 Gepost op: 11 juli 2016, 11:25:25
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1435870 date=1468224477
Waarschijnlijk heeft techniek er ook iets mee te maken. Ik kan me zomaar inbeelden dat Ambulance, brandweer en politie vanuit 1 systeem kunnen worden uitgestuurd, waarbij ze voor burgerhulpverlening naar een ander systeem moeten switchen.

Inderdaad. De melding wordt gewoon in GMS doorgezet naar de brandweer- of politiecentralist. In veel regio's zie je dat de brandweer vaak al voor de eerste ambulance wordt gealarmeerd. Dat komt omdat de brandweer met een relatief simpele kazernevolgordetabel werkt en de voertuigen dus in principe een 'vaste plek' hebben. Het is direct duidelijk welke eenheid het snelste ter plaatse kan zijn. Bij de ambulance moet eerst gekeken worden welke eenheden het dichtst bij beschikbaar zijn.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

tazbrw

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #971 Gepost op: 11 juli 2016, 19:15:19
Citaat van: RemRoof link=msg=1435823 date=1468183274
Ik vind de alarmeringsvolgorde die jij beschrijft onlogisch. Mij lijkt de volgende volgorde een stuk beter:

* ambulance
* burgerhulpverleners
* brandweer/politie

Per slot van rekening is brandweer of politie gemiddeld niet binnen 6 minuten ter plaatse volgens onderzoek. Dan maakt de halve  minuut vertraging ook niet uit, terwijl de burgerhulpverleners wel iets sneller zijn.

Over de volgorde mag je bij de CPA zijn. Die heb ik niet besloten. Zo hebben ze het mij verteld.

Over dat gemiddeld binnen 6 minuten niet ter plaatse, zal dan ook wel voor de ambulance zijn. Ik kan zeggen, dat ik toch bij 85% van mijn
reanimaties binnen 5 minuten ter plaatse ben, ondanks dat ik in een "uitgestrekt" gebied werk.

Citaat van: Diaephi link=msg=1435877 date=1468227626
De meldkamer ambulance verstuurt met een klik op de knop die SMS'jes. Meestal worden ze alleen verstuurd als er geen andere eenheden snel in de buurt zijn, dus niet bij elke reanimatie. Al is dat ook een beetje persoonlijk welke centralist er zit denk ik, de ene zal het vaker gebruiken dan de ander.

Er zijn verschillen gemaakt in de reanimaties.
- Reanimatie (<4 jaar), geen burgerhulp
- Reanimatie (4 -12 jr), geen burgerhulp
- Reanimatie (13-18 jr), wel of geen burgerhulp(ligt aan de centralist en melding)
- Reanimatie (>18 jaar), wel burgerhulp

Centralisten van de CPA mogen bijna niks meer zelf beslissen. Ze werken nu met een systeem dat bijna een diagnose geeft wat de patiënt heeft.
Groeten,  Tazbrw

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #972 Gepost op: 11 juli 2016, 19:44:54
Dat verschilt per regio. In Groningen worden voortaan ook bij kinderreanimaties burgerhulpverleners ingezet.
De aanrijtijd voor ambulances is binnen 15 minuten in 95% van de gevallen. Althans dat zou het moeten zijn. 17 van de veiligheidsregio's halen deze norm niet.

@tazbrw. Lees even een paar bladzijde terug in dit topic. Het meeste is al besproken en een aantal van je berichten is inmiddels achterhaald.

Diaephi

• Forum gebruiker
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #973 Gepost op: 11 juli 2016, 20:48:32
Citaat van: tazbrw link=msg=1436002 date=1468257319
Over de volgorde mag je bij de CPA zijn. Die heb ik niet besloten. Zo hebben ze het mij verteld.

Over dat gemiddeld binnen 6 minuten niet ter plaatse, zal dan ook wel voor de ambulance zijn. Ik kan zeggen, dat ik toch bij 85% van mijn
reanimaties binnen 5 minuten ter plaatse ben, ondanks dat ik in een "uitgestrekt" gebied werk.

- Reanimatie (13-18 jr), wel of geen burgerhulp(ligt aan de centralist en melding)
- Reanimatie (>18 jaar), wel burgerhulp

Centralisten van de CPA mogen bijna niks meer zelf beslissen. Ze werken nu met een systeem dat bijna een diagnose geeft wat de patiënt heeft.

bij SO van 18+ is er ook niet altijd burgerhulp gealarmeerd
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #974 Gepost op: 27 juli 2016, 13:15:00
Een grote stap naar burgerhulpverlening in Nieuwegein
Op 25 juni is de Stichting Hartslag Nieuwegein opgericht.
Deze stichting heeft tot doel zoveel mogelijk inwoners van Nieuwegein te leren reanimeren en een AED (automatische externe defibrillator) te gebruiken. Ook wil de stichting zoveel mogelijk AED’s op goed bereikbare plaatsen in Nieuwegein beschikbaar hebben. lees verder

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #975 Gepost op: 22 augustus 2016, 19:00:06
Hartstichting-project ‘Nederland één 6-Minutenzone’ genomineerd voor De Transparant Prijs 2016
22 augustus 2016
Het project ‘Nederland één 6-Minutenzone’ van de Hartstichting is genomineerd voor De Transparant Prijs 2016 in de categorie Impactprijs. Dit heeft de organisatie van De Transparant Prijs PwC bekend gemaakt. Op woensdag 28 september wordt de winnaar bekend gemaakt.

De impactprijs geldt voor een best practice project met het thema 'impact en maatschappelijk resultaat' dat in samenwerking met andere partijen tot stand is gekomen: samenwerken om maatschappelijke problemen op te lossen.

helm

• Gast
Reactie #976 Gepost op: 11 oktober 2016, 13:22:49
www.ikbenstandby.nl

Er is nu ook zoiets voor BHV-ers om te helpen bij ontruimen.
Wie kent het en wie zit erachter?

Citaat
STAN is georganiseerde burgerhulp bij calamiteiten, aanvullend op de politie, brandweer en / of ambulance. Wanneer er zich een calamiteit voordoet, is het belangrijk dat er snel adequate hulp geboden kan worden. U wilt toch ook dat u snel geholpen wordt?
....
Alarmeren met STAN zorgt ervoor dat hulpverleners sneller en in grotere aantallen aanwezig zijn om bijvoorbeeld te ontruimen of de aanrijtijden van de politie, brandweer en/of ambulance te overbruggen. Met de burgerhulpverlening door STAN-hulpverleners komt hulp sneller op gang en neemt de kans op slachtoffers aanzienlijk af!

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #977 Gepost op: 11 oktober 2016, 15:30:23
Citaat van: tazbrw link=msg=1436002 date=1468257319

In MWB, zo heb ik begrepen naar aanleiding van een incident, wordt ook de brandweer niet naar een reanimatie  <4 jaar gestuurd. Het incident (ik meen twee incidenten) was dat ze daar wel bij uitkwamen en erdoor verrast werden , het werd namelijk ook niet bij het aanrijden en nadere informatie gemeld.
Zelf heb ik ook eens een AED alert ontvangen voor de reanimatie van een baby.

Soms ben je heel blij als ze  zeggen dat je niets hoeft te doen...

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #978 Gepost op: 11 oktober 2016, 17:43:49
Wat zijn de redenen dat iemand niet kan worden opgeroepen voor baby / kinder reanimatie?
Omdat het kennelijk gevoelig of precair ligt omdat het een baby / kind betreft?
Te emotioneel?
Is PBLS in afwachting van de ambulance te complex?
Wat is dan de zin dat mensen worden aangemoedigd om BLS / PBLS en/of EHBO Kinderen te volgen?

Voor de (zeer) ouderen met hartstoornissen van welke aard dan ook wordt letterlijk alles uit de kast getrokken en velen worden gealarmeerd om het woonhuis maar vol te kunnen krijgen met vele soorten hulpverleners van diverse pluimage.

Voor eerstehulp aan baby's en kinderen worden voor de burgerhulpverleners en kennelijk ook de Brandweer restricties opgelegd ten aanzien van alarmeren. Ik vind het stuitend dat eerstehulp aan (zeer) ouderen kennelijk voorrang krijgt op baby's en kinderen welke nog een heel productief leven voor zich hebben.

Organiseren we iets tbv burgerhulpverlening, dan doen we het altijd typisch Nederlands: half, met restricties ten aanzien aan oproepen voor eerstehulp aan kinderen en overheden en organisaties die elkaar effectief tegenwerken.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

tazbrw

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #979 Gepost op: 11 oktober 2016, 17:57:38
Citaat van: Willem D. link=msg=1451868 date=1476200629
Wat zijn de redenen dat iemand niet kan worden opgeroepen voor baby / kinder reanimatie?
Omdat het kennelijk gevoelig of precair ligt omdat het een baby / kind betreft?
Te emotioneel?
Is PBLS in afwachting van de ambulance te complex?
Wat is dan de zin dat mensen worden aangemoedigd om BLS / PBLS en/of EHBO Kinderen te volgen?

Voor de (zeer) ouderen met hartstoornissen van welke aard dan ook wordt letterlijk alles uit de kast getrokken en velen worden gealarmeerd om het woonhuis maar vol te kunnen krijgen met vele soorten hulpverleners van diverse pluimage.

Voor eerstehulp aan baby's en kinderen worden voor de burgerhulpverleners en kennelijk ook de Brandweer restricties opgelegd ten aanzien van alarmeren. Ik vind het stuitend dat eerstehulp aan (zeer) ouderen kennelijk voorrang krijgt op baby's en kinderen welke nog een heel productief leven voor zich hebben.

Organiseren we iets tbv burgerhulpverlening, dan doen we het altijd typisch Nederlands: half, met restricties ten aanzien aan oproepen voor eerstehulp aan kinderen en overheden en organisaties die elkaar effectief tegenwerken.

Ik durf het niet precies te zeggen waarom ze restricties er aan hebben gehangen. Misschien dat een ander forumlid dit wel weet. Ik weet wel dat in het Rotterdamse bij elke reanimatie(baby, kind, volwassene, traumatische, etc. etc.) altijd ambulance(2 stuks), brandweer(1 tot 2 stuks), politie(1 stuks) gaan rijden.
Groeten,  Tazbrw