AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223246 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Wouter.

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #220 Gepost op: 18 maart 2012, 15:35:29
...Je schijnt je 2 keer te moeten aanmelden, 1x bij aedlocator en 1x bij Fryslân Hartveilig (FH). FH schijnt je te moeten activeren als hulpverlener...

Waarom is aanmelden bij AEDlocator niet voldoende? Bovendien, als je je daar aanmeldt krijg je helemaal geen signaal dat je je ook nog moet aanmelden bij FH. Maar volgens FH wordt je pas opgeroepen als je door hun bent geactiveerd.

Daarnaast: via AEDlocator geef je al dat je akkoord gaat met de voorwaarden, bij FH moet je nog een keer voorwaarden accepteren...
HELP!!!!
Wie kan mij uitleggen hoe dit nu allemaal in elkaar zit?...

Fryslân Hartveilig probeert in samenwerking met plaatselijke initiatieven zoveel mogelijk draagvlak te creëren voor een netwerk met AED's en burgerhulpverleners. UMCG Ambulancezorg controleert de aanmeldingen via Fryslân Hartveilig op opleiding en opleider, vandaar de vrijwilligersverklaring.

Om de aangemelde burgerhulpverleners op te kunnen roepen, maakt de Ambulance Meldkamer Noord-Nederland gebruik van de software van AEDLocator. Om deze SMS te kunnen ontvangen, dienen vrijwilligers zich persoonlijk te registreren op www.aedlocator.nl.

Kortom: Fryslân Hartveilig voor de inventarisatie en de uitbreiding van een AED netwerk met vrijwilligers; AEDLocator voor de technische ondersteuning.
EX HBO Verpleegkundige i.o. EX HAP Chauffeur EHBO BHV SIGMA Lid i.o.


Wouter.

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #221 Gepost op: 18 maart 2012, 15:36:29
...
AED Locator heeft een nieuwe eigenaar gekregen, ik verwacht daar binnenkort een persbericht over.  Een nieuwe stichting zal de beheersorganisatie worden, In ieder geval komt het in handen van een ambulanceaanbieder.  
...

VERTEL!
EX HBO Verpleegkundige i.o. EX HAP Chauffeur EHBO BHV SIGMA Lid i.o.


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #222 Gepost op: 18 maart 2012, 18:30:06

Fryslân Hartveilig probeert in samenwerking met plaatselijke initiatieven zoveel mogelijk draagvlak te creëren voor een netwerk met AED's en burgerhulpverleners. UMCG Ambulancezorg controleert de aanmeldingen via Fryslân Hartveilig op opleiding en opleider, vandaar de vrijwilligersverklaring.

Ik ben benieuwd hoe UMCG Ambulancezorg (UMCGA) dat wil realiseren, want wie kent iedere leek die zelfs niet ingeschreven staat bij de NRR, maar toch een heel dorp opleidt omdat ie in het ziekenhuiis werkt en onbevoegd en vooral uit gemenschapszin gratis z'n diensten aanbiedt? (Ja, dat gebeurt, het is historisch).
Die hulpverleners hebben dus geen papiertje en ja daar komt ie, ook UMCGA vraagt daar niet naar....ze gaan alleen maar af op de opgave van de hulpverlener....
Wie dus maar de juiste items vermeldt in z'n opgave doet mee als hulpverlener. Prima controle!! O0
Tenzij er een waterdichte controle is op gevolgde cursussen en behaalde certificaten is elke controle op opleiding en opleider extra ballast. Ik denk dat het niet slecht is om te controleren al is het alleen maar voor het slachtoffer zodat niet elk zichzelf respecterende 'hulpverlener' zonder erkende opleiding op het moment van leven en dood de kansen naar het hiernamaals stuurt.

En wie mijn bedrijfje kent, de UMCGA absoluut niet. Mijn persoon kennen ze zeker, zie het CMS van de ERC.

Om de aangemelde burgerhulpverleners op te kunnen roepen, maakt de Ambulance Meldkamer Noord-Nederland gebruik van de software van AEDLocator. Om deze SMS te kunnen ontvangen, dienen vrijwilligers zich persoonlijk te registreren op www.aedlocator.nl.

Kortom: Fryslân Hartveilig voor de inventarisatie en de uitbreiding van een AED netwerk met vrijwilligers; AEDLocator voor de technische ondersteuning.

Duidelijk!

Bedankt Wouter.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #223 Gepost op: 18 maart 2012, 23:11:08
De vraag uit deze discussie voortvloeiend:
Heeft een BLS/AED-er niet geregistreerd bij de NRR/ERC maar wel bij een andere organisatie (welke eveneens de richtlijnen van de NRR/ERC volgt) niet dezelfde rechten om zich aan te sluiten bij een AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED project?
Dacht het van wel.
Want wie bepaalt dan wel of niet dat een BLS/AED-er (instructeur) opgeleid volgens een ander opleidingssysteem niet (kan of mag reanimeren en) mag deelnemen aan een AED-project.
Met andere woorden, alles wat buiten de NRR/ERC pot p.... zal wel weer niet worden geaccepteerd door de organisatoren van AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED projecten.
Daarmee sluiten zij wel welwillende burgers af om iets te kunnen betekenen voor de samenleving.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #224 Gepost op: 19 maart 2012, 12:44:21
Ik ben benieuwd hoe UMCG Ambulancezorg (UMCGA) dat wil realiseren, want wie kent iedere leek die zelfs niet ingeschreven staat bij de NRR, maar toch een heel dorp opleidt omdat ie in het ziekenhuiis werkt en onbevoegd en vooral uit gemenschapszin gratis z'n diensten aanbiedt? (Ja, dat gebeurt, het is historisch).
Die hulpverleners hebben dus geen papiertje en ja daar komt ie, ook UMCGA vraagt daar niet naar....ze gaan alleen maar af op de opgave van de hulpverlener....
Wie dus maar de juiste items vermeldt in z'n opgave doet mee als hulpverlener. Prima controle!! O0
Tenzij er een waterdichte controle is op gevolgde cursussen en behaalde certificaten is elke controle op opleiding en opleider extra ballast. Ik denk dat het niet slecht is om te controleren al is het alleen maar voor het slachtoffer zodat niet elk zichzelf respecterende 'hulpverlener' zonder erkende opleiding op het moment van leven en dood de kansen naar het hiernamaals stuurt.

En wie mijn bedrijfje kent, de UMCGA absoluut niet. Mijn persoon kennen ze zeker, zie het CMS van de ERC.

Duidelijk!

Bedankt Wouter.

Beste Cor ik vind jouw reactie nogal chaotisch en moeilijk om te volgen, heb namelijk geen idee wat UMCG en jowu bedrijfje plus de leken en pseudo opleiders werkzaam in een ziekenhuis te maken hebben met een alarmeringssysteem en registratie.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #225 Gepost op: 19 maart 2012, 14:02:35
De vraag uit deze discussie voortvloeiend:
Heeft een BLS/AED-er niet geregistreerd bij de NRR/ERC maar wel bij een andere organisatie (welke eveneens de richtlijnen van de NRR/ERC volgt) niet dezelfde rechten om zich aan te sluiten bij een AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED project?
Dacht het van wel.
Want wie bepaalt dan wel of niet dat een BLS/AED-er (instructeur) opgeleid volgens een ander opleidingssysteem niet (kan of mag reanimeren en) mag deelnemen aan een AED-project.
Met andere woorden, alles wat buiten de NRR/ERC pot p.... zal wel weer niet worden geaccepteerd door de organisatoren van AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED projecten.
Daarmee sluiten zij wel welwillende burgers af om iets te kunnen betekenen voor de samenleving.

Ik weet zeker dat ook andere reanimatie opleidingen geaccepteerd worden..  
Aanbieders, Meldkamers, en Ambulancediensten, kunnen niet de verantwoordelijkheid dragen, voor de inzet van Publiek, en als zij een selectie of zelf bijvoorbeeld vrijwilligers invoeren, hebben ze ook de wettelijke aansprakelijkheid daarbij te regelen.
Als burgers zich zelf aanmelden, en de voorwaarden laag drempelig houden, kunnen zij nooit aansprakelijk zijn voor de ingezette vrijwilligers.

Het is wel dat beheersorganisaties dit niet altijd even goed realiseren, en vaak ook niet bekend zijn met andere vormen van eerste hulp.

Bijzonder is dat de drie grote aanbieders van deze diensten, eigenlijk onderling concurreren en elkaar de loef willen afspreken.  Zo mag hartveilig wonen hun diensten en applicatie niet (meer) aanbieden in de regio IJsselland.  terwijl dat wel mag in de regio van connexxion.  Terwijl op de gemeenschappelijke meldkamer Midden en Oost Nederland, Infrastructuren van alle drie de aanbieders beschikbaar zijn.

Politiek, en individuele ondernemers (ambulancediensten) belangen gaan blijkbaar voor samenwerking en integratie van systemen.


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #226 Gepost op: 19 maart 2012, 21:43:22
Beste Cor ik vind jouw reactie nogal chaotisch en moeilijk om te volgen, heb namelijk geen idee wat UMCG en jowu bedrijfje plus de leken en pseudo opleiders werkzaam in een ziekenhuis te maken hebben met een alarmeringssysteem en registratie.

UMCGA vraagt bij de aanmelding van de hulpverlener bij AEDlocator om diens opleidingsgegevens en om de naam van de opleider. Ze vragen niet om een geldig certificaat. Het gaat om de zin (ja prima mits ook echt gecontroleerd) en de onzin (als je de opgave van de hulpverlener niet controleert door een geldig certificaat te vragen van welk instituut dan ook) van een controle.

En ik ben het met je eens, als je bedoeld dat men daar niet naar zou moeten kijken, behalve dat de hulpverlener een geldig certificaat zou moeten overleggen en dat UMCGA dit in de toekomst moet blijven controleren...)
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #227 Gepost op: 19 maart 2012, 21:49:59
De vraag uit deze discussie voortvloeiend:
Heeft een BLS/AED-er niet geregistreerd bij de NRR/ERC maar wel bij een andere organisatie (welke eveneens de richtlijnen van de NRR/ERC volgt) niet dezelfde rechten om zich aan te sluiten bij een AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED project?
Dacht het van wel.
Want wie bepaalt dan wel of niet dat een BLS/AED-er (instructeur) opgeleid volgens een ander opleidingssysteem niet (kan of mag reanimeren en) mag deelnemen aan een AED-project.
Met andere woorden, alles wat buiten de NRR/ERC pot p.... zal wel weer niet worden geaccepteerd door de organisatoren van AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED projecten.
Daarmee sluiten zij wel welwillende burgers af om iets te kunnen betekenen voor de samenleving.

Helemaal eens, ik hoop niet dat jouw verwachting uitkomt, onze intentie is toch dat we allemaal proberen om een medemens te helpen, maar als hulpverlener wilt zijn, laat dan even een geldig certificaat zien van een gevolgde opleiding......
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #228 Gepost op: 19 maart 2012, 22:05:43
heeft zo een certificaat überhaupt enige juridische waarde?

Borstcompressies en mond op mond beademing zijn toch handelingen die iedereen mag uitvoeren.
Natuurlijk is het beter als je een cursus gevolgd hebt en het regelmatig traint maar wettelijk gezien is het niet nodig om iemand te mogen reanimeren.

Ik vind het een goede zaken dat initiatieven als AED alert etc vragen om een diploma/certificaat om zo te zorgen dat er geen 10 mensen zonder enige training worden gesmst en eens komen kijken als ze een melding krijgen, maar niets nuttigs toe te voegen hebben. Het verhoogt de drempel voor ramptoeristen daarmee.

Maar als iemand zijn diploma verlopen is omdat die persoon gewoon geen tijd/interesse heeft om het te herhalen mogen ze die van mij gewoon in het systeem laten staan. Die mogen mij ook gewoon reanimeren, ze weten er vast nog wel iets vanaf en beter iets dan niets, zodra er een 2e bij komt die toevallig wel wat meer up to date is zal die het wel overnemen.

Kijk naar de initiatieven in bijvoorbeeld de VS & UK waar ze met tv reclames mensen hands only cpr proberen bij te brengen. Dat zouden ze hier ook wel mogen doen. Om Vinnie Jones te citeren uit 1 van die reclames: "it ain't as hard as it looks" door niet heel hard te hameren op certificaten, accreditatie etc krijg je mensen waarschijnlijk eerder zo ver in ieder geval iets te doen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #229 Gepost op: 19 maart 2012, 22:25:21
Kleine toevoeging, natuurlijk zouden AED alert etc hun deelnemers er wel op moeten wijzen als een certificaat verloopt.

Gewoon een reminder mail in de zin van: "Beste volgens onze gegevens gaat je diploma verlopen, wist je dat regelmatige herhalingslessen de kwaliteit verhogen  etc etc, cursussen bij u in de omgeving zijn te volgen bij: etc etc. Met vriendelijke groet, ...."