Ja, maar van burgers kun je dergelijke inzetten niet verwachten met roosters etc, want heb je dan ineens ook een opkomst verplichting? Is SMS dan wel de goede methode of moet je die mensen dan ook een p2000 pieper gaan geven....
Je schiet daarmee het doel van AED alerts helemaal voorbij. Het doel is (volgens mij, andere mogen een ander doel voor ogen hebben) het enorme potentieel aan burgerhulpverleners te benutten. Want stiekem kunnen heel erg veel mensen reanimeren doordat ze via werk BHV hebben etc. Gewoon stom rekensommetje, als je per 50 werknemers een BHVer moet hebben, dan is toch van iedere 50 mensen op straat er toevallig ook 1 ergens BHVer. AEDalert in zijn huidige opzet maakt van die eenvoudige kracht gebruik, gewoon mensen die er toevallig zijn laten helpen, niet meer en niet minder dan helpen omdat je er toevallig toch in de buurt bent.
Door het te professionaliseren richting roosterdiensten etc werp je een drempel op richting dat potentieel.
Veel mensen die verplicht een BHV cursus gevolgd hebben zouden dat niet uit eigen initiatief gedaan hebben. Op mijn eigen werk zie ik dat ook, mensen doen het omdat het moet, maar vinden het maar vervelend en tijdverspilling, helemaal het EHBO gedeelte er van. Toch heeft die instructeur ze iets bij weten brengen, na de cursus heeft hij ze gewezen op het bestaan van AED alert, en ondanks dat de meeste het maar gedoe vinden heel dat BHV heeft een redelijk deel van die mensen zich toch even aangemeld voor AED alert. en als ze een SMSje krijgen en in staat zijn zullen ze er zeker op af gaan.
Gewoon omdat ze weten, ik hoef er niks voor te doen als ik niet kan of wil, het kost me geen tijd/moeite, ik krijg misschien ooit eens een SMSje en dan kan ik op dat moment beslissen wat ik er mee doe.
Wanneer je er bij zou vertellen dat het met roosters etc zou gaan dan weet ik zeker dat er een stuk minder, misschien wel geen aanmeldingen zijn. Waarschijnlijk zijn alleen mensen zoals wij die hun tijd vullen op dit forum
, of op 1 of andere manier wel actief betrokken zijn bij hulpverlening "gek genoeg"
om zich aan te melden voor zo een project.
Dat zegt overigens niet dat een dergelijk project niet naast een AED alert project kan staan. Misschien is het in gebieden waar de aanrijtijden van hulpdiensten groter zijn helemaal geen stom idee om NAAST het huidige aed alert met vrijwillige first responders te gaan werken. Geef die mensen goede EHBO opleidingen, stel daar de hoogste eisen aan die je kunt stellen, regelmatige trainingen, geef ze goede spullen (EHBO tas + aed in bruikleen tijdens hun "dienst") en een p2000 pieper. Die kun je ook inzetten voor andere EHBO taken in afwachting van de ambulance.
Maar zo iets moet je los zien van het burgerhulpverlenen als AED alerts
AED alert is niets meer en niets minder als passantenhulpverlening en wij moeten er als hulpverlening enthousiastelingen op bedacht zijn dat ons eigen enthousiasme een andere doelgroep niet wegjaagt. Want laten we eerlijk zijn, waarschijnlijk zijn wij in de minderheid.