AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223291 keer)

0 gebruikers (en 35 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #280 Gepost op: 11 februari 2013, 21:24:20
Tsja,

Ik meen het helaas wel. Wij konden natuuurlijk bij de koffie er smakelijk om lachen maar het is niet goed te praten!

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #281 Gepost op: 12 februari 2013, 15:33:06
Dat is wel heel vreemd. Soms kan het echter wel handig zijn dat er mensen blijven.2 weken terug toen mijn buurman een stilstand had zijn we met 5 mensen in de woning gebleven om o.a. voor buurvrouw te zorgen. Daarna wou de ambu-vpk de brandweer oproepen wegens zijn vorse gewicht. Dit was echter niet nodig omdat we al 3 mensen van de brandweer hadden dus het kan schelen. Echter mensen die rustig op de bank blijven zitten zonder toegevoegde waarde die gaan er juist voor zorgen dat zo'n project stopgezet wordt.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #282 Gepost op: 14 februari 2013, 23:41:25
Echter mensen die rustig op de bank blijven zitten zonder toegevoegde waarde die gaan er juist voor zorgen dat zo'n project stopgezet wordt.

Je kan ook zeggen dat mensen die rustig op de bank blijven zitten juist een goed voorbeeld zijn waarom dit anders moet worden georganiseerd...
Of: waarom leken hulpverleners niet zo maar naar thuis situaties moeten worden gestuurd......
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #283 Gepost op: 14 februari 2013, 23:45:31
Hoeveel AED-alerts per jaar zijn er ?
Hoeveel hulpverleners waren er die adequaat hulpverleende, en met respect naar het SO en de familie ?
Hoeveel hulpverleners waren er, die dat niet niet hadden ?  

Ik weet het niet, maar misschien zijn er mensen die dat kunnen inschatten ?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #284 Gepost op: 15 februari 2013, 08:49:32
Dat is wel heel vreemd. Soms kan het echter wel handig zijn dat er mensen blijven.2 weken terug toen mijn buurman een stilstand had zijn we met 5 mensen in de woning gebleven om o.a. voor buurvrouw te zorgen.

Ten eerste zijn 5 mensen al te veel mensen om voor de buurvrouw te zorgen. Ten tweede vraag ik me af of het nazorg geven aan familie zit inbegrepen in die paar uur AED-cursus die de burgerhulpverlener achter de rug heeft.

Ik veroordeel niet het warme, menselijke gevoel om er te willen zijn voor een ander mens in deze omstandigheden, echter ben ik wel van mening dat de buurvrouw de eerste nazorg hoort te krijgen van een ervaren ambulanceverpleegkundige of de opgeroepen huisarts.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #285 Gepost op: 15 februari 2013, 10:08:20
Ten eerste zijn 5 mensen al te veel mensen om voor de buurvrouw te zorgen. Ten tweede vraag ik me af of het nazorg geven aan familie zit inbegrepen in die paar uur AED-cursus die de burgerhulpverlener achter de rug heeft.

Ik veroordeel niet het warme, menselijke gevoel om er te willen zijn voor een ander mens in deze omstandigheden, echter ben ik wel van mening dat de buurvrouw de eerste nazorg hoort te krijgen van een ervaren ambulanceverpleegkundige of de opgeroepen huisarts.

Het betreft hier, zoals ik het lees, buren die bij de buurvrouw zijn gebleven. Dat lijkt me zeer prettig als buurvrouw een paar bekenden om zich heen heeft in afwachting totdat er eventuele familie komt. Buren staan vaak dichterbij je dan een huisarts.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


helm

  • Gast
Reactie #286 Gepost op: 15 februari 2013, 10:22:34
Het zijn altijd mensen uit de buurt, dus buren.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #287 Gepost op: 15 februari 2013, 10:25:41
Het zijn altijd mensen uit de buurt, dus buren.

Een 'letterlijke' buurman of bekende is toch wel anders dan iemand van een straat verderop die je misschien helemaal niet kent. Als ik lees 'buurman' lees ik dat als een bekende buurman. Ik ken lang niet iedereen uit mijn straat, dus voel me ook niet geroepen om bij iedereen te blijven zitten. Mochten het mijn naaste buren zijn, zal dit anders zijn.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #288 Gepost op: 15 februari 2013, 10:36:50
Het betreft hier, zoals ik het lees, buren die bij de buurvrouw zijn gebleven. Dat lijkt me zeer prettig als buurvrouw een paar bekenden om zich heen heeft in afwachting totdat er eventuele familie komt. Buren staan vaak dichterbij je dan een huisarts.

Is het niet zo dat Nederlandse burgers helemaal niets is gevraagd, men krijgt de burgerhulpverleners gewoon door de strot gedrukt. In feite zou het moeten gaan om een AED inzet om de periode tussen alarmering en aankomst ambulance te overbruggen. In praktijk dicht men zich gewoon allerhande extra taken toe die ronduit ongewenst kunnen zijn.

Wat mij betreft vertrekken alle burgerhulpverleners acuut uit de woning zodra de ambulancedienst ter plaatse is. Immers de taak zit er dan op voor de burgerhulpverleners.

Misschien is het wel eens tijd dat burgerhulpverleners niet maar zo iets aan gaan nemen en eens een onderzoek starten met simpele vragen aan de burger. Bijvoorbeeld: "Als Uw man gereanimeerd wordt c.q. kom te overlijden stelt U dan prijs op rust en privacy in bijzijn van Uw huisarts c.q. ambulanceverpleegkundige of wilt U liever deze periode doorbrengen met vijf of meer barmhartige buurmannen/buurvrouwen".


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #289 Gepost op: 15 februari 2013, 10:54:54
Is het niet zo dat Nederlandse burgers helemaal niets is gevraagd, men krijgt de burgerhulpverleners gewoon door de strot gedrukt. In feite zou het moeten gaan om een AED inzet om de periode tussen alarmering en aankomst ambulance te overbruggen. In praktijk dicht men zich gewoon allerhande extra taken toe die ronduit ongewenst kunnen zijn.

Wat mij betreft vertrekken alle burgerhulpverleners acuut uit de woning zodra de ambulancedienst ter plaatse is. Immers de taak zit er dan op voor de burgerhulpverleners.

Misschien is het wel eens tijd dat burgerhulpverleners niet maar zo iets aan gaan nemen en eens een onderzoek starten met simpele vragen aan de burger. Bijvoorbeeld: "Als Uw man gereanimeerd wordt c.q. kom te overlijden stelt U dan prijs op rust en privacy in bijzijn van Uw huisarts c.q. ambulanceverpleegkundige of wilt U liever deze periode doorbrengen met vijf of meer barmhartige buurmannen/buurvrouwen".

Het is bij mij geen aanname maar een zekerheid. Mijn buurman EN buurvrouw hebben duidelijk laten weten dat ze mij er graag bij zouden hebben. Mijn buurman is een 'flinke' hartpatient, dus dit is besproken.

Wij vertellen tijdens onze lessen aan de cursisten zich te verwijderen uit een woning wanneer de professionele hulpverleners het overnemen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear