AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223314 keer)

0 gebruikers (en 46 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #290 Gepost op: 15 februari 2013, 11:02:15
Het is bij mij geen aanname maar een zekerheid. Mijn buurman EN buurvrouw hebben duidelijk laten weten dat ze mij er graag bij zouden hebben. Mijn buurman is een 'flinke' hartpatient, dus dit is besproken.

Wij vertellen tijdens onze lessen aan de cursisten zich te verwijderen uit een woning wanneer de professionele hulpverleners het overnemen.

Een afspraak tussen twee goede buren is toch iets anders dan de "buren" via een burgerhulpverleningsproject die gewoon blijven zitten zonder dat zij ooit goede afspraken hebben gemaakt met de buren in kwestie.

Het doet er ook niet veel toe wat jullie op lokaal niveau vertellen aan de cursisten, uit het eerder geplaatste bericht blijkt dat elders in het land burgerhulpverleners gewoon op de bank blijven zittten, anderen denken dat ze moeten helpen bij de brancard tillen, weer anderen hun diensten aanbieden om infuus vast te houden. Een substantieel deel van de burgerhulpverleners is niet eens lid van een EHBO vereniging en staat het helemaal vrij om zelfstandig naar eigen inzicht te bepalen wat ze doen en hoe ze het doen.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #291 Gepost op: 15 februari 2013, 11:43:20
Een afspraak tussen twee goede buren is toch iets anders dan de "buren" via een burgerhulpverleningsproject die gewoon blijven zitten zonder dat zij ooit goede afspraken hebben gemaakt met de buren in kwestie.

Het doet er ook niet veel toe wat jullie op lokaal niveau vertellen aan de cursisten, uit het eerder geplaatste bericht blijkt dat elders in het land burgerhulpverleners gewoon op de bank blijven zittten, anderen denken dat ze moeten helpen bij de brancard tillen, weer anderen hun diensten aanbieden om infuus vast te houden. Een substantieel deel van de burgerhulpverleners is niet eens lid van een EHBO vereniging en staat het helemaal vrij om zelfstandig naar eigen inzicht te bepalen wat ze doen en hoe ze het doen.

Bij iedere aanmelding die wij kregen voor het BurgerAED bij ons (wij hadden inzage), kreeg men een document met de 'spelregels'. Daarin wordt duidelijk uitgelegd wat wij verwachten (op ons lokaal niveau) van de burgerhulpverleners. Dat is idd niet met een hele kudde naar binnen, een 'deurstopper' als er genoeg mensen zijn en ook weggaan als de professionele hulpdiensten aangeven dat er geen hulp meer nodig is. Dat zouden meer 'beheerders' kunnen doen (en er zijn er ook meer die dat doen), zodat er een betere structuur komt.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #292 Gepost op: 15 februari 2013, 11:50:33
Bij iedere aanmelding die wij kregen voor het BurgerAED bij ons (wij hadden inzage), kreeg men een document met de 'spelregels'. Daarin wordt duidelijk uitgelegd wat wij verwachten (op ons lokaal niveau) van de burgerhulpverleners. Dat is idd niet met een hele kudde naar binnen, een 'deurstopper' als er genoeg mensen zijn en ook weggaan als de professionele hulpdiensten aangeven dat er geen hulp meer nodig is. Dat zouden meer 'beheerders' kunnen doen (en er zijn er ook meer die dat doen), zodat er een betere structuur komt.

Zou je misschien eens zo'n documentje met spelregels kunnen publiceren?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #293 Gepost op: 15 februari 2013, 16:23:47
024 een aantal vragen:
waaruit trek jij de conclusie dat mensen van de burger-aed een paar uurtjes een aed-cursus hebben gehad en niet een volledige ehbo curcus waarbij ook gekeken wordt naar meer dingen dan alleen de reanimatie zelf (dingen als het geruststellen van naasten van het slachtoffer).
Als de ambulance dienst aangeeft de brandweer te willen allermeren terwijl er al 3 brandweerlieden zijn (die overegins alle 3 dienst hadden) het dan nog steeds onzinnig is dat zij er zijn?
De politie en ambulance dienst was druk bezig met mijn buurman boven. Buurvrouw zat alleen beneden wetende dat haar man gereanimeerd werd. Is dit nog steeds onzinnig?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #294 Gepost op: 15 februari 2013, 16:49:44
024 een aantal vragen:
waaruit trek jij de conclusie dat mensen van de burger-aed een paar uurtjes een aed-cursus hebben gehad en niet een volledige ehbo curcus waarbij ook gekeken wordt naar meer dingen dan alleen de reanimatie zelf (dingen als het geruststellen van naasten van het slachtoffer).


Aangezien ik de zin begon met de woorden "Ten tweede vraag ik me af ..."  vraag ik me af hoe jij dat kunt lezen als een conclusie? Desondanks wil ik wel verder ingaan op de rest van je verhaal. De EHBO is bedacht om eerste hulp te verlenen bij relatief simpele huis-, tuin- en keukenongevallen. De eerste opvang van familieleden na een reanimatie of overlijden leer je niet eventjes op een cursus of uit een boekje. Het lijkt me sterk dat de EHBO club er dusdanig veel ervaring mee heeft om zich capabel genoeg te mogen vinden om deze taak op zich te nemen.


Als de ambulance dienst aangeeft de brandweer te willen allermeren terwijl er al 3 brandweerlieden zijn (die overegins alle 3 dienst hadden) het dan nog steeds onzinnig is dat zij er zijn?


Ik begrijp de vraag niet helemaal. Ik neem aan dat de ambulancedienst de brandweer wilde alarmeren om te helpen tillen maar ervan af heeft gezien omdat er al drie brandweermensen waren. Ik krijg daardoor de indruk dat de het besluit om af te zien van het alarmeren vooral genomen is omdat de brandweermensen er al waren en niet vanwege de aanwezigheid van burgerhulpverleners.

Ik neem aan als de aanwezige burgerhulpverleners geen brandweermensen waren geweest de ambulancedienst wel de brandweer had laten alarmeren.

De politie en ambulance dienst was druk bezig met mijn buurman boven. Buurvrouw zat alleen beneden wetende dat haar man gereanimeerd werd. Is dit nog steeds onzinnig?

Ja dat is onzinnig en ongewenst. Ik vind het niet vreemd als jij je voorstelt als AED hulpverlener of puur op feit dat de vrouw weet dat je na haar alarmmelding gekomen bent om op te treden door haar gezien wordt als een "expert"  terwijl niemand een flauw idee heeft wat er allemaal wel of niet gezegd wordt tegen deze vrouw.

Als er zoveel brandweer en politie aanwezig is dan ligt de zorg voor familie en andere betrokkenen daar, kortom een slechte zaak als professionele hulpverleners deze taak over de schutting donderen bij de hobby-reanimisten.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #295 Gepost op: 15 februari 2013, 16:56:20

Als er zoveel brandweer en politie aanwezig is dan ligt de zorg voor familie en andere betrokkenen daar, kortom een slechte zaak als professionele hulpverleners deze taak over de schutting donderen bij de hobby-reanimisten.

Dit vind ik een meest waardeloze reactie ooit!
Een REANIMATIE is geen HOBBY!  >:(

Als EHBO'er ben je niet bezig met een hobby bij een reanimatie! Als EHBO'er ben je bezig met eerste hulp te verlenen! En als er iemand is die alleen een reanimatiecursus heeft gevolgd ben je nog steeds geen hobbyist!
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #296 Gepost op: 15 februari 2013, 17:00:52
Dit vind ik een meest waardeloze reactie ooit!
Een REANIMATIE is geen HOBBY!  >:(

Als EHBO'er ben je niet bezig met een hobby bij een reanimatie! Als EHBO'er ben je bezig met eerste hulp te verlenen! En als er iemand is die alleen een reanimatiecursus heeft gevolgd ben je nog steeds geen hobbyist!

Dat mag je vinden, het is en blijft liefhebberij en het is geen werk of verplichte taak. Dat je uitrukt naar een woning nadat iemand de ambulance heeft gebeld is ook geen verplichting, het berust weer op vrijwilligheid en liefhebberij.

Iemand met een reanimatiediploma kan het ook doen om in te grijpen zodra ze het ooit een keer tegen komen, burgerhulpverleners zoeken het zelf op. Geen verschil met de hengelaar die de waterkant op zoekt om vissen te gaan vangen, of mag ik dat ook geen hobby noemen?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #297 Gepost op: 15 februari 2013, 17:04:07
Dit vind ik een meest waardeloze reactie ooit!
Een REANIMATIE is geen HOBBY!  >:(

Als EHBO'er ben je niet bezig met een hobby bij een reanimatie! Als EHBO'er ben je bezig met eerste hulp te verlenen! En als er iemand is die alleen een reanimatiecursus heeft gevolgd ben je nog steeds geen hobbyist!
024 drukt het misschien een ongelukkig uit, maar voor heel wat mensen is Eerste Hulp een hobby. Reanimeren dus ook, al wil dat niet zeggen dat je het leuk vindt om te doen. Ze zoeken het zelf op, omdat ze iemand willen helpen. Niets mis mee hoor!

Het gaat er hier over dat als burgerhulpverlener of eerstehulpverlener weet waar jouw taak ophoudt. Terecht wordt hier in het topic gesteld dat nazorg een taak is die niet primair tot die van lekenhulpverlening behoort. Iemand even ondersteunen is prima in afwachting van de professionals. Maar je moet daar erg voorzichtig mee zijn. Mijn ervaring is dat familieleden in kritieke omstandigheden de dingen die je zegt (ook als arts) soms totaal anders opvatten dan jij ze bedoeld hebt. Je kunt daarmee enorm veel schade doen, ondanks dat je woorden troostend bedoeld zijn en dat je alleen maar wilde uitleggen wat er nu allemaal gebeurt met het slachtoffer.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #298 Gepost op: 15 februari 2013, 17:08:40
024 drukt het misschien een ongelukkig uit, maar voor heel wat mensen is Eerste Hulp een hobby. Reanimeren dus ook, al wil dat niet zeggen dat je het leuk vindt om te doen. Ze zoeken het zelf op, omdat ze iemand willen helpen. Niets mis mee hoor!


Ik heb deze term bewust gebruikt, aangezien er een groep EHBO-ers wel van mening is dat ze dienen te vertrekken zodra de professionele hulpverleners er aanwezig zijn. Iedereen die toch blijft hangen in het kader van assisteren, nazorg geven, etc. valt wat mij betreft in de categorie kwakzalvende hobbyisten en sensatiezoekers.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #299 Gepost op: 15 februari 2013, 17:10:17
de drie brandweermensen waren burgerhulpverleners en het had inderdaadkunnen zijn dat wanneer zij er niet waren geweest de brandweer wel gepiept was.
Naar mijn buurvrouw toe heb ik helemaal niet voorgesteld als burgerhulpverner. Mijn buren weten dat ik ehbo-er ben en dat mijn vader brandweerman is en mijn buurvrouw heeft ons later bedankt voor de snelle hulp die anders door de lange aanrijtijd van de ambulance waarschijnlijk te laat was geweest.
Even terug komende op de nazorg (ik wil het helemaal geen nazorg noemen eerder het tijdelijk opvangen van mijn buurvrouw tot haar dochter er was en professionals het overnamen) maar in mijn cursus boek staat aan het einde een hoofdstuk over hoe om te gaan met emoties bij een hulpverlening en ook bij de herhalingslessen wordt hier toch ook aandacht aan geschonken.
Ehbo is inderdaad een hobby( iets wat het is en ook altijd zal blijven) het klinkt erg vreemd maar een reanimatie is een deel wat bij een hobby hoort. Het zelfde als dat een vrijwillig brandweerman uitrukt voor een reanimatie , ook een hobby