024 een aantal vragen:
waaruit trek jij de conclusie dat mensen van de burger-aed een paar uurtjes een aed-cursus hebben gehad en niet een volledige ehbo curcus waarbij ook gekeken wordt naar meer dingen dan alleen de reanimatie zelf (dingen als het geruststellen van naasten van het slachtoffer).
Aangezien ik de zin begon met de woorden "Ten tweede vraag ik me af ..." vraag ik me af hoe jij dat kunt lezen als een conclusie? Desondanks wil ik wel verder ingaan op de rest van je verhaal. De EHBO is bedacht om eerste hulp te verlenen bij relatief simpele huis-, tuin- en keukenongevallen. De eerste opvang van familieleden na een reanimatie of overlijden leer je niet eventjes op een cursus of uit een boekje. Het lijkt me sterk dat de EHBO club er dusdanig veel ervaring mee heeft om zich capabel genoeg te mogen vinden om deze taak op zich te nemen.
Als de ambulance dienst aangeeft de brandweer te willen allermeren terwijl er al 3 brandweerlieden zijn (die overegins alle 3 dienst hadden) het dan nog steeds onzinnig is dat zij er zijn?
Ik begrijp de vraag niet helemaal. Ik neem aan dat de ambulancedienst de brandweer wilde alarmeren om te helpen tillen maar ervan af heeft gezien omdat er al drie brandweermensen waren. Ik krijg daardoor de indruk dat de het besluit om af te zien van het alarmeren vooral genomen is omdat de brandweermensen er al waren en niet vanwege de aanwezigheid van burgerhulpverleners.
Ik neem aan als de aanwezige burgerhulpverleners geen brandweermensen waren geweest de ambulancedienst wel de brandweer had laten alarmeren.
De politie en ambulance dienst was druk bezig met mijn buurman boven. Buurvrouw zat alleen beneden wetende dat haar man gereanimeerd werd. Is dit nog steeds onzinnig?
Ja dat is onzinnig en ongewenst. Ik vind het niet vreemd als jij je voorstelt als AED hulpverlener of puur op feit dat de vrouw weet dat je na haar alarmmelding gekomen bent om op te treden door haar gezien wordt als een "expert" terwijl niemand een flauw idee heeft wat er allemaal wel of niet gezegd wordt tegen deze vrouw.
Als er zoveel brandweer en politie aanwezig is dan ligt de zorg voor familie en andere betrokkenen daar, kortom een slechte zaak als professionele hulpverleners deze taak over de schutting donderen bij de hobby-reanimisten.