AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223307 keer)

0 gebruikers (en 44 gasten bekijken dit topic.

Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #300 Gepost op: 15 februari 2013, 17:13:49
Een REANIMATIE is geen HOBBY!  >:(

Daar is iedereen het op dit forum wel mee eens denk ik.

Hier word ook niet over de reanimatie zelf gesproken maar over de opvang van nabestaanden. (Tevens gechargeerd uitgedrukt denk ik)

Ik ben tevens ook van mening dat deze taak (opvang nabestaanden) hoort bij professionele hulpverleners en niet bij burgers! Als ik bekijk wat voor een technieken wij (politie) hiervoor aangeleerd krijgen (Inc examen) kan ik me niet voorstellen dat een burger dit ook kan op deze manier.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #301 Gepost op: 15 februari 2013, 17:18:43
Even terug komende op de nazorg (ik wil het helemaal geen nazorg noemen eerder het tijdelijk opvangen van mijn buurvrouw tot haar dochter er was en professionals het overnamen) maar in mijn cursus boek staat aan het einde een hoofdstuk over hoe om te gaan met emoties bij een hulpverlening en ook bij de herhalingslessen wordt hier toch ook aandacht aan geschonken.

Je kan in dat traject (opvangen) al heel veel "kapot" maken of signalen over het hoofd zien. Een hoofdstuk in een boek en aandacht tijdens herhalingslessen kunnen nooit genoeg zijn!
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #302 Gepost op: 15 februari 2013, 17:19:27
Daar is iedereen het op dit forum wel mee eens denk ik.
Dat zijn altijd een beetje sociaal wenselijke uitspraken.  ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #303 Gepost op: 15 februari 2013, 17:22:17
Daar is iedereen het op dit forum wel mee eens denk ik.

Hier word ook niet over de reanimatie zelf gesproken maar over de opvang van nabestaanden. (Tevens gechargeerd uitgedrukt denk ik)

Ik ben tevens ook van mening dat deze taak (opvang nabestaanden) hoort bij professionele hulpverleners en niet bij burgers! Als ik bekijk wat voor een technieken wij (politie) hiervoor aangeleerd krijgen (Inc examen) kan ik me niet voorstellen dat een burger dit ook kan op deze manier.

Ik vind dit soort situaties zelfs een belangrijk aandachtspunt voor de politie. Immers door het burgerhulpverleningsproject verklaar je ongeveer een woning tijdelijk tot openbare ruimte waar zowel onbekende burgers als professionals aanwezig zijn.

Buiten op straat is het volgens mij vrij normaal dat een agent of een brandweerman zich zal ontfermen over familieleden omdat de medische professionals hun handen vol hebben aan het slachtoffer.

Het lijkt mij dat er minstens 1 agent een oogje in het zeil moet houden in de woning omdat er vreemde mensen zijn toegelaten tot een woning en er in dit geval een vrouw in haar woonkamer zit terwijl haar man boven wordt gereanimeerd. De agent heeft wel geleerd wat je beter wel en niet kunt zeggen tegen familieleden.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #304 Gepost op: 15 februari 2013, 17:24:27
024 drukt het misschien een ongelukkig uit, maar voor heel wat mensen is Eerste Hulp een hobby. Reanimeren dus ook, al wil dat niet zeggen dat je het leuk vindt om te doen. Ze zoeken het zelf op, omdat ze iemand willen helpen. Niets mis mee hoor!

Het gaat er hier over dat als burgerhulpverlener of eerstehulpverlener weet waar jouw taak ophoudt. Terecht wordt hier in het topic gesteld dat nazorg een taak is die niet primair tot die van lekenhulpverlening behoort. Iemand even ondersteunen is prima in afwachting van de professionals. Maar je moet daar erg voorzichtig mee zijn. Mijn ervaring is dat familieleden in kritieke omstandigheden de dingen die je zegt (ook als arts) soms totaal anders opvatten dan jij ze bedoeld hebt. Je kunt daarmee enorm veel schade doen, ondanks dat je woorden troostend bedoeld zijn en dat je alleen maar wilde uitleggen wat er nu allemaal gebeurt met het slachtoffer.

Het geen wat mij in het verleden is overkomen waarbij ik een ander topic heb gestart heb ik mijn conclusies uit getrokken.
Velen zouden denk ik nu beginnen te juichen op dit forum maar ook ik heb mijn leer hier maar uit gehaald.

In Venlo was er vorig jaar een reanimatie op straat aan de gang en ik ontving daar een sms op waar ik (na instappen van mijn vriendin) op gereageerd heb. Echter terwijl ik het SMS kreeg zag ik (nog geen 100 meter van het politiebureau verwijderd) de blauwe lampen aan gaan en moest ik mij eerst nog uit de voeten maken voor de aanstormende politiewagen.

Terwijl mijn vriendin mij de weg wees omdat de politiewagen al uit mijn zicht verdwenen was zijn wij ter plaatsen gekomen en ben ik naar het SO gegaan waar politie + ambu-personeel al aan het reanimeren waren. Echter heb ik hierbij mijn hulp aangeboden en deze was afgewezen. Ben een paar passen opzij gegaan en werd later door een agent op een nogal onvriendelijke toon weggestuurd. Hierover ben ik op dit forum in verweer gegaan en achteraf maar goed ook.

Ben er op deze manier achter gekomen dat je inderdaad als EHBO'er wanneer de prof. hulp aanwezig is de pas op de plaats moet maken en zeker als er 2 ambu's aanwezig zijn en een politie wagen dan kun je er vanuit gaan dat jouw hulp niet meer nodig is. Er liepen meerdere (ik gok mede EHBO'ers) die wel bleven staan en ik ben na weggestuurd te zijn vertrokken.

Alleen het geen wat ik wel vaag blijf vinden is dat het SMS systeem gelijktijdig is of na dat de brandweer / politie gealarmeerd word. Wanneer ik het SMS ontvang vertrekt dus de overige hulpdiensten ook al en kom je waarschijnlijk tegelijkertijd aan... Mijn idee is dan dat wij als burgerhulp verlening weer kunnen vertrekken. Want 4 man BRW en 4 man AMBU zou voldoende moeten wezen.

Voor mijn gevoel zou de Burgerhulpverlening alleen wenselijk zijn voor mensen in je straat waarbij je zeker weet dat je eerder dan de overige hulpdiensten aanwezig zijn. En niet 2 / 3 straten verderop want dan ben je tegelijkertijd met de hulpdiensten aanwezig.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #305 Gepost op: 15 februari 2013, 17:28:57
Ik denk dat het stukje nazorg verkeerd is opgevat. Tijdens de reanimatie van mijn buurman heb ik alleen mijn best gedaan mijn buurvrouw gerust te stellen (en dan niet met woorden als het komt wel goed). De 3 brandweerlieden waren bezig een plan van aanpak te maken om meneer naar beneden te krijgen (wat een lastige klus was). Het 5e persoon dat in de woning was, iemand die niet helemaal 100 was( al contanct gehad met gemeente en hartslagnu om die man uit het stysteem te halen) stond erbij en keer erna. Toen de dochter er was heb ik mijn buurvrouw alleen gelaten met haar dochter en op verzoek van de ambu-vpk geholpen met tillen. Nadat meneer beneden was zijn wij naar huis gegaan en hebben we nog een kop koffie gedronken en zijn toen weer gaan slapen. Een ding wil ik er nog wel over zeggen. Het is niet dat er opdrongerig gedaan wordt tegenover de professionals als zij aangeven dat ze het redden vertrekken wij, in dit geval gaven ze aan dat onze hulp wel gewenst was dan blijven wij. Zulke dingen gaan in overleg ( en nee niet door de aed-toeristen om het zo maar te zeggen maar het overleg vond plaats tussen een ovd-b en de ambu-vpk)


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #306 Gepost op: 15 februari 2013, 17:29:30
Ik vind dit soort situaties zelfs een belangrijk aandachtspunt voor de politie. Immers door het burgerhulpverleningsproject verklaar je ongeveer een woning tijdelijk tot openbare ruimte waar zowel onbekende burgers als professionals aanwezig zijn.

Buiten op straat is het volgens mij vrij normaal dat een agent of een brandweerman zich zal ontfermen over familieleden omdat de medische professionals hun handen vol hebben aan het slachtoffer.

Het lijkt mij dan er minstens 1 agent een oogje in het zeil moet houden in de woning omdat er vreemde mensen zijn toegelaten tot een woning en er in dit geval een vrouw in haar woonkamer zit terwijl haar man boven wordt gereanimeerd.

Mee eens, absoluut! Zodra alles opgang komt is het zaak dat er ruimte is voor de hulpverleners. Dat betekend iedereen die daar op dit moment niets meer te zoeken hebben (burgers) vertrekken, onder dankzegging uiteraard. Geeft de ambulance aan dat ze een extra setje handen kunnen gebruiken mag er van mij echt wel een burger blijven. Voordeur dicht en er komt niemand meer binnen.

Voor ons als politie rest de schone taak de opvang van "nabestaande" familie en zorgen voor een veilige werkplek voor de ambulance en eventueel assisteren waar nodig. Dat moet met zijn tweeën wel lukken!
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #307 Gepost op: 15 februari 2013, 17:33:27
Ik denk dat het stukje nazorg verkeerd is opgevat. Tijdens de reanimatie van mijn buurman heb ik alleen mijn best gedaan mijn buurvrouw gerust te stellen (en dan niet met woorden als het komt wel goed). De 3 brandweerlieden waren bezig een plan van aanpak te maken om meneer naar beneden te krijgen (wat een lastige klus was). Het 5e persoon dat in de woning was, iemand die niet helemaal 100 was( al contanct gehad met gemeente en hartslagnu om die man uit het stysteem te halen) stond erbij en keer erna. Toen de dochter er was heb ik mijn buurvrouw alleen gelaten met haar dochter en op verzoek van de ambu-vpk geholpen met tillen. Nadat meneer beneden was zijn wij naar huis gegaan en hebben we nog een kop koffie gedronken en zijn toen weer gaan slapen. Een ding wil ik er nog wel over zeggen. Het is niet dat er opdrongerig gedaan wordt tegenover de professionals als zij aangeven dat ze het redden vertrekken wij, in dit geval gaven ze aan dat onze hulp wel gewenst was dan blijven wij. Zulke dingen gaan in overleg ( en nee niet door de aed-toeristen om het zo maar te zeggen maar het overleg vond plaats tussen een ovd-b en de ambu-vpk)

Veel reacties worden gelijk gelezen met lange teentjes door de mensen die zich hier rekenen tot de serieuze en goede burgerhulpverleners. Er is iets grondig mis in het hele systeem als je hier post dat er "iemand die niet helemaal 100 was" gewoon een alarmmelding krijgt van de ambulancedienst met verzoek om ter plaatste te gaan.

Wat nu als deze meneer als eerste aankomt? Wat als er geen andere burgerhulpverleners snel ter plaatse zijn en de ambulance langer op zich laat wachten. Dan ben je als burger in nood gewoon uitgeleverd door de ambulancedienst aan de gratie van de dorpsdebiel. Hoezo kwaliteitsverbetering?


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #308 Gepost op: 15 februari 2013, 17:36:27
Alleen het geen wat ik wel vaag blijf vinden is dat het SMS systeem gelijktijdig is of na dat de brandweer / politie gealarmeerd word. Wanneer ik het SMS ontvang vertrekt dus de overige hulpdiensten

Waar is de ambulance op moment van alarmering? Waar is de brandweer? Hebben ze een oefening of zijn ze allemaal thuis? Is er veel verkeer? Krijgt de ambulance onderweg een aanrijding? Zoveel variabelen dat ze alles tegelijkertijd aansturen aangezien: "elke seconde telt!"

Als je binnen 5 minuten na de melding TP kan zijn is de kans aanwezig dat je als eerste bent! 5 minuten is echt lang hoor! Zijn op looppas een paar beste straten!
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #309 Gepost op: 15 februari 2013, 17:37:13
Dat we na zaten te praten kwamen wij hier achter dat deze meneer niet helemaal spoorde. Dag erna meteen hartslagnu en de gemeente gebeld en om uitleg gevraagd. Deze meneer wordt niet meer opgeroepen en er wordt contact met hem opgenomen waarom dat zo is. Dit verbaasde ons ook heel erg.
In stedelijke gebieden zijn ambulances vrij snel ter plaatsen en heeft het inderdaad weinig zin om verder dan een paar straten naar een reanimatie te gaan. Echter bij ons in het dorp kan het rustig 10 minuten voordat de eerste ambulance terplaatse is als de ambu op het dorp weg is. Dan heeft zo'n stysteem als hartslagnu volgens mij wel enige vorm van nut.