Wat nu als deze meneer als eerste aankomt? Wat als er geen andere burgerhulpverleners snel ter plaatse zijn en de ambulance langer op zich laat wachten. Dan ben je als burger in nood gewoon uitgeleverd door de ambulancedienst aan de gratie van de dorpsdebiel. Hoezo kwaliteitsverbetering?
Ik denk dat je ook een klein beetje moet relativeren, het burger AED is natuurlijk een vrij nieuw fenomeen, en er zullen dus per defenitie haken en ogen aan het systeem hangen. Waarmee ik bedoel dat "elke gek" zich kan aanmelden en dat nu de enige schifting een reanimatiediploma is.
Het is natuurlijk niet de bedoeling van het systeem dat "elke gek"die kan aantonen dat hij kan reanimeren zoegelaten wordt en ik ben ook van mening dat er zeker enige schifting mag plaats vinden.
Zoals het nu is kan bijvoorbeeld ook "gekke henkie die handig is met de koevoet" ingezet worden en hoewel misschien met de beste bedoelingen denk ik niet dat je een persoon die vooral in de nachtwinkel de kost verdiend bij mensen naar binnen wilt sturen.
In dat opzicht zij er legio verbeter punten denk ik in het burger AED project. En als we daar met ons allen van (willen) leren dan zal er vanzelf een prima eerste hulp organisatie ontstaan waar goede vrijwillige hobbisten een prima dienst kunnen bewijzen.
Dat betekent helaas wel dat we nu ook moeten accepteren dat er zaken niet goed gaan of niet gaan zoals we dat graag zouden willen zowel in personen die nu op komen draven als in situaties dat er naast het SO ook nog naasten aanwezig zijn waar in eerste instantie de aandacht niet terecht komt.