AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223324 keer)

0 gebruikers (en 49 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #320 Gepost op: 15 februari 2013, 18:04:19
Accepteren? Liever niet!

Het gaat hier niet om het bakken broodjes (;)), het gaat hier om mensen en mensenlevens. In de diverse discussies rondom HartslagNU hebben we al gezien dat er heel wat zaken niet goed geregeld zijn. We hebben hier op het forum in no-time heel wat zaken weten te vinden die niet, of niet goed georganiseerd zijn. Half werk dus. Dat is geen kwaliteit.

'We zijn een ziekenhuis begonnen, het is allemaal nog niet zo goed geregeld, maar de deur staat voor u open.'
Laat jij je daar graag behandelen?

Ik denk dat jij heel goed instaat bent te begrijpen wat ik bedoel. ^-^
Idd zijn er behoorlijk wat verbeter punten op het forum naar voren gekomen waarvan er ook een aantal worden onderschreven door de burgerAED-ers of ze in elk geval aan het denken heeft gezet. Een deel van de verbeterpunten kunnen we als burgerAED-ers zelf prima uitvoeren.
Een deel van de punten hebben de burgerAED-ers geen hand in, en is het te hopen dat deze zaken bij de verantwoordelijke personen terecht komen en daar mee aan de slag gaan.

Als ik weet dat "handige henkie met de koevoet" zich bij ons heeft aangemeld dan zal ik daar zeker melding van maken omdat ik het niet gepast vind dat een dergelijk persoon binnen de burgerAED thuis hoort maar uit eindelijk moet de organisatie achter de burgerAED dit soort zaken wel oppakken en uitfilter mogelijkheden bedenken (bijv. middels het bewijs van goed gedrag)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #321 Gepost op: 15 februari 2013, 18:07:57
Een AED certificaat is al voldoende, men moet wel een nummer invoeren echter bestaat er helemaal geen registratie van geldige certificaten in Nederland. Als je toch niet kunt controleren of een diploma geldig is blijft het holle formaliteit om te vragen om een certificaat-/diplomanummer.

Je staat ingeschreven bij de Nederlandse Reanimatie Raad, lijkt mij dat ze daar best een registratie hebben van wie wel en niet mag reanimeren.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #322 Gepost op: 15 februari 2013, 18:10:49
Idd zijn er behoorlijk wat verbeter punten op het forum naar voren gekomen waarvan er ook een aantal worden onderschreven door de burgerAED-ers of ze in elk geval aan het denken heeft gezet. Een deel van de verbeterpunten kunnen we als burgerAED-ers zelf prima uitvoeren.
Punt is dat het project met sneltreinvaart is uitgerold, zonder dat een aantal basale voorwaarden voldoende is uitgewerkt en ondervangen. Leuk voor de publiciteit, snel scoren, maar niet altijd goed voor de patiënten waar het om draait.

We willen allemaal graag hulp bieden bij iemand die reanimatiebehoeftig is. Ik ook. Maar wat ik niet goed vind is dat een aantal basiszaken niet geregeld is. Veel van die dingen hadden ondervangen kunnen worden als er meer tijd was gestoken in het organiseren van de zaken rondom HartslagNU, zoals registratie, controle, nazorg enzovoorts.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #323 Gepost op: 15 februari 2013, 18:11:24
Je staat ingeschreven bij de Nederlandse Reanimatie Raad, lijkt mij dat ze daar best een registratie hebben van wie wel en niet mag reanimeren.
Maar is die informatie ook toegankelijk?


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #324 Gepost op: 15 februari 2013, 18:24:41
Bengi,

Er van uit gaan (aangezien ik GLM zie staan) dat je in Regio 7 bevind.
Wanneer ik kijk hier in de omgeving is er bij de BRW een beroepsgroep en rijdt de politie amper op reanimatie (hierover zijn al meerdere discussies geweest)

Wanneer ik het sms ontvang dan vertrekt de beroepsgroep van uit hier ook met 4 man op de wagen. Dan zeg ik op mijn beurt (wonend op nog geen 500 meter van de BRW kazerne) dat het voor mij hier geen zin heeft om te vertrekken als de BRW met veel geloei voorbij komt.

Ook heb ik al eens van een BRW-man gehoord dat het nogal eens gebeurd dat bij de Meldkamer de BRW niet eens meegepiept word voor een reanimatie. .

Dat de politie amper op reanimatie rijd is mij bekend. Als er echter een oproep gedaan wordt op burgers worden wij (is mijn ervaring) ook met enige regelmaat aangestuurd, zeker als er geen tweede ambu in de buurt is en er geen beroepsgroep van de BRW is. Spreek  over buitengebied, aanrijdtijden van dik boven de 5 / 6 min.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #325 Gepost op: 15 februari 2013, 18:24:58
Je staat ingeschreven bij de Nederlandse Reanimatie Raad, lijkt mij dat ze daar best een registratie hebben van wie wel en niet mag reanimeren.

Er bestaat geen database met geldige en erkende certificaten.

Er is ook geen screening op antecedenten door politie, geen controle op identiteit, kortom een systeem met heel veel losse eindjes. Onlangs ben ik zelf in een woning geweest waar tevens burgerhulpverleners binnen waren. Een jongen was niet eens gealarmeerd via hartslagNU maar had de melding op een brandweer-website gezien omdat er bij de melding staat "AED inzet".

Aangezien je altijd nog spreekt over patienten en ernstige medische spoedsituatie toont het van laakbaar en slecht medisch hulpverleningsschap als men serieus meent dat dit systeem nog in de kinderschoenen staat en daardoor wat ongewenste elementen mag bevatten.

Je stelt namelijk geen patienten bloot aan mensen die "niet helemaal 100%" zijn. Goed en zorgvuldig medisch denken zegt je dat nooit een patient bloot wilt stellen aan gevaren waar je de gevolgen niet van kan overzien of als je weet dat het systeem nog veel te veel onzorgvuldigheden bevat.

De belangrijkste promotors van dit soort onzin zijn managers en bestuurders, achter het bureau kun je makkelijk vinden dat de kans op overlijden toch al hoog is en men weinig kan verprutsen. Het is nog simpeler omdat ze aansprakelijk per definitie al bij de burgerhulpverlener neer leggen.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #326 Gepost op: 15 februari 2013, 18:29:31
Maar is die informatie ook toegankelijk?

Lijkt me wel, alleen niet voor ons maar wel als je er naar zou vragen denk ik? Een kaderinstructeur of EHBO-vereniging zou toch moeten kunnen laten checken of iemand een geldig reanimatiediploma heeft? Anders kun je zomaar bij een EHBO vereniging binnen kunnen wandelen en zeggen hoi ik heb een reanimatiediploma dus ik kom alleen herhalen terwijl de persoon al 5 jaar niet bij een vereniging is en zijn diploma niet heeft bijgehouden.

Dat een of andere dorpsgek met een EHBo diploma zomaar kan reanimeren vraag ik mij af of dit tijdens zijn cursus niet had kunnen ondervangen door de kader / examinatoren. Maar ja, als iemand het op de pop goed doet...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #327 Gepost op: 15 februari 2013, 18:35:46
Er is ook geen screening op antecedenten door politie, geen controle op identiteit, kortom een systeem met heel veel losse eindjes. Onlangs ben ik zelf in een woning geweest waar tevens burgerhulpverleners binnen waren. Een jongen was niet eens gealarmeerd via hartslagNU maar had de melding op een brandweer-website gezien omdat er bij de melding staat "AED inzet".

Dat klopt maar heb je een screening nodig voor een reanimatie?
Als iemand op een P2000 melding reageert wat hij op een van de vele P2000 websites tegenkomt is dat niet de schuld van HartslagNu of een van de andere, dan heb je nog niets aan zo'n screening...
Plus als iemand niet 100% is kan deze persoon nog steeds door de screening komen. Want hij heeft niets misdaan...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #328 Gepost op: 15 februari 2013, 18:42:50
Dat klopt maar heb je een screening nodig voor een reanimatie?
Als iemand op een P2000 melding reageert wat hij op een van de vele P2000 websites tegenkomt is dat niet de schuld van HartslagNu of een van de andere, dan heb je nog niets aan zo'n screening...
Plus als iemand niet 100% is kan deze persoon nog steeds door de screening komen. Want hij heeft niets misdaan...

Wat wil je daar nu mee zeggen dan? Dat ambulancediensten het initiatief genomen hebben en uitvoeren, de politie er bij staat te kijken maar beide diensten hoe dan ook nergens enige verantwoordelijkheid voor dragen?

Ik zou het niet raar vinden als een agent na de inzet iedere burgerhulpverlener vraagt om ID bewijs en opschrijft wie er allemaal in de betreffende woning zijn geweest.

Zoals een ander forumlid zegt als hij weet dat er ex-inbrekers onder de burgerhulpverleners bevinden zal hij er melding van maken, voor de politie is het vermoedelijk niet zo lastig om even de namen van deelnemers van HartslagNU door de computer te trekken om op die manier even aan te geven dat bepaalde mensen niet in aanmerking horen te komen om nog in woningen van andere burgers te komen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #329 Gepost op: 15 februari 2013, 18:43:26
Ik vind dat daar best enige screening op mag zijn.

Natuurlijk voorkomt je daarmee niet dat mensen die P2000 op de pc uitlezen naar een reanimatie komen maar het maakt wel dat de mensen die een alert ontvangen "betrouwbaar" zijn.
De situatie dat mensen aan de hand van p2000 gaan lopen doet zich nu ook voor. Ik bedoel als ik ergens rijd en zou er bekent zijn en er komt via een app een alert voorbij, dan zou ik ook kunnen gaan kijken of ik hulp kan verlenen echter, dat zelfde alert vertelt mij ook dat er mensen in de nabije omgeving zijn gealarmeerd en het is dus MIJN fatsoen en MIJN kennis van systeem om normaal mijn weg te vervolgen.

Met andere woorden, zolang P2000 laat zien dat er een AED alert is zal er een zekere poppekast blijven bestaan maar, dat gedlt niet alleen voor een AED alert ook voor ongevallen en branden....maar dat is geen zwakte van hartslag.nu dat is een zwakte van P2000 en de sensatie bakken
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend