AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223378 keer)

0 gebruikers (en 42 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #330 Gepost op: 15 februari 2013, 18:43:40
Dat de politie amper op reanimatie rijd is mij bekend. Als er echter een oproep gedaan wordt op burgers worden wij (is mijn ervaring) ook met enige regelmaat aangestuurd, zeker als er geen tweede ambu in de buurt is en er geen beroepsgroep van de BRW is. Spreek  over buitengebied, aanrijdtijden van dik boven de 5 / 6 min.

Gemeente Arnhem & Rheden is de beroepsgroep wel aanwezig en vertrekken ze ook in een rap tempo.
En vraag ik mij dan af of het voor deze gemeentes een Burgerhulpverlening wel noodzakelijk is.

Wanneer ik kijk naar Heteren / Driel dan hoor ik regelmatig dat de EHBO'ers eerder zijn.
Maar ook daar krijg ik ook steeds vaker te horen dat de AMBU eral is als ze aankomen.
Met de melding zonde van het glaasje wat doorgeslagen is voor de AED.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #331 Gepost op: 15 februari 2013, 18:47:54
Wanneer ik kijk naar Heteren / Driel dan hoor ik regelmatig dat de EHBO'ers eerder zijn.
Maar ook daar krijg ik ook steeds vaker te horen dat de AMBU eral is als ze aankomen.
Met de melding zonde van het glaasje wat doorgeslagen is voor de AED.

Ik vind dat je vooral het laatste niet kunt stellen, dit weet je pas achteraf en zoals je het nu voor laat komen lijkt het of de EAD-ers weten dat de ambu er eerder is....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #332 Gepost op: 15 februari 2013, 18:49:44
Ik heb al een aantal keer gehoord dat er om een id bewijs is gevraagd, heb hem zelf ook moeten laten zien en daarbij ook mijn ehbo-certificaat laten zien. Volgens de mevrouw van Hartslagnu die ik laatst aan de lijn had worden er afentoe steekproeven gedaan of iemand echt wel instaat is te reanimeren, ze nemen dan contact met de opleider. Denkent aan de woorden van 024 heb ik die mevrouw ook verteld dat een groep mensen zich zorgen maakt over de mensen die bij een reanimatie worden opgeroepen en dat daar betere controle op gedaan moet worden. Ze zou hiermee aan de slag gaan.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #333 Gepost op: 15 februari 2013, 18:50:25
Ik vind dat daar best enige screening op mag zijn.

Natuurlijk voorkomt je daarmee niet dat mensen die P2000 op de pc uitlezen naar een reanimatie komen maar het maakt wel dat de mensen die een alert ontvangen "betrouwbaar" zijn.
De situatie dat mensen aan de hand van p2000 gaan lopen doet zich nu ook voor. Ik bedoel als ik ergens rijd en zou er bekent zijn en er komt via een app een alert voorbij, dan zou ik ook kunnen gaan kijken of ik hulp kan verlenen echter, dat zelfde alert vertelt mij ook dat er mensen in de nabije omgeving zijn gealarmeerd en het is dus MIJN fatsoen en MIJN kennis van systeem om normaal mijn weg te vervolgen.

Met andere woorden, zolang P2000 laat zien dat er een AED alert is zal er een zekere poppekast blijven bestaan maar, dat gedlt niet alleen voor een AED alert ook voor ongevallen en branden....maar dat is geen zwakte van hartslag.nu dat is een zwakte van P2000 en de sensatie bakken

Het is wel een zwakte, het zal dan wel weer aan mijn ouderwetse opvattingen liggen.

Ik zie het namelijk als schending van het medisch beroepsgeheim om een adres van een patient op internet te zetten in combinatie met AED inzet. Zeker in een dorp is de kans nogal groot als je het adres leest je gelijk al weet wie er een hartstilstand heeft.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #334 Gepost op: 15 februari 2013, 18:52:49
Ik zou het niet raar vinden als een agent na de inzet iedere burgerhulpverlener vraagt om ID bewijs en opschrijft wie er allemaal in de betreffende woning zijn geweest.

Dat is nu eens een van de weinige momenten waarop ik er totaal geen moeite mee zou hebben een ID te overleggen.
- Je komt ergens min of meer toch als burger ongevraagd binnen vallen
- Er is ook een vorm van controle op wie er binnen is geweest, waren het uberhaupt alleen burgerAED-ers of was toch handige henkie ook aanwezig
- Misschien ook nog wel eens handig voor een stukje nazorg, je kunt de naasten later altijd informeren wie er hulp geboden hebben als daar uiteraard behoefte aan is.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #335 Gepost op: 15 februari 2013, 18:56:41
Dat is nu eens een van de weinige momenten waarop ik er totaal geen moeite mee zou hebben een ID te overleggen.
- Je komt ergens min of meer toch als burger ongevraagd binnen vallen
- Er is ook een vorm van controle op wie er binnen is geweest, waren het uberhaupt alleen burgerAED-ers of was toch handige henkie ook aanwezig
- Misschien ook nog wel eens handig voor een stukje nazorg, je kunt de naasten later altijd informeren wie er hulp geboden hebben als daar uiteraard behoefte aan is.

Ik benoemde al een situatie waarin ik onlangs zelf in een woning was bij een reanimatie in mijn woonplaats. De agenten daar hebben achteraf wel mijn naam, BIG nummer en diverse zaken even op papier gezet terwijl ze van geen enkele burgerhulpverlener iets hebben opgeschreven.

Ik ben niet zomaar binnen komen vallen, ik ben aangehouden door een aantal vrijwillige brandweermensen die mijn auto herkenden en weten dat ik arts ben.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #336 Gepost op: 15 februari 2013, 18:57:52
Het is wel een zwakte, het zal dan wel weer aan mijn ouderwetse opvattingen liggen.

Ik zie het namelijk als schending van het medisch beroepsgeheim om een adres van een patient op internet te zetten in combinatie met AED inzet. Zeker in een dorp is de kans nogal groot als je het adres leest je gelijk al weet wie er een hartstilstand heeft.

Maar dat is niet de zwakte van het burger AED, die zwakte ligt bij P2000 en dus de overheid. Je hebt van mij natuurlijk gelijk indeze (gebeurd niet heel vaak  998765) maar ik heb dan wel de kanttekening dat bij alle, en dan echte alle, meldingen straat en huisnummer zijn te lezen, bij brand bij een reanimatie maar ook bij een ander incident. Voor de mensen die weten hoe P2000 werkt en hoe een alarmering bij een reanimtie eruit ziet, kan je ook zonder de melding reanimatie wel inschatten of het een reanimatie betreft of iets anders.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #337 Gepost op: 15 februari 2013, 19:03:56
Maar dat is niet de zwakte van het burger AED, die zwakte ligt bij P2000 en dus de overheid. Je hebt van mij natuurlijk gelijk indeze (gebeurd niet heel vaak  998765) maar ik heb dan wel de kanttekening dat bij alle, en dan echte alle, meldingen straat en huisnummer zijn te lezen, bij brand bij een reanimatie maar ook bij een ander incident. Voor de mensen die weten hoe P2000 werkt en hoe een alarmering bij een reanimtie eruit ziet, kan je ook zonder de melding reanimatie wel inschatten of het een reanimatie betreft of iets anders.

Wanneer er normaal omgegaan zou worden met P2000 dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar wanneer er op iedere melding gereageerd wordt dan ben je verkeerd bezig:

neem dit filmpje nou...
REANIMATIE INZET BRANDWEER POLITIE AMBULANCE

Hulpverlening komt ter plaatsen bij reanimatie terwijl de filmer zelf al aanwezig is... hulp bieden? nee, Sensatie zoeken? Ja
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #338 Gepost op: 15 februari 2013, 19:12:38
Je reactie laat al zien dat we allebei, en wellicht iedereen hier op het forum, dat P2000 ook door de sensatiebakken wordt gelezen. In dat opzicht is het duidelijk een zwak van P2000 dat in de melding een volledig adres staat.

Daar kan 024 niks aan doen, jij niet, hartslag.nu niet en ik ook niet.
Het is heel eenvoudig, P2000 gaat door de ether, al of niet digitaal, ik mag dat ontvangen en publiceren, en dus mag jij het vervolgens uitlezen en je schoenen aantrekken, fotocamera pakken en gaan kieken.

Waarom is de ambu, overigens niet elke regio, te volgen op mijn PC, waarom is de brandweer te volgen op mijn PC... kompleet met adressen en waarom de blauwe groep nou niet... de techniek om publicatie in welke vorm dan ook te voorkomen is er dus is het niet nodig dat de sensatie zoekers, handige henkies, dorpsgekken en wie nog meer gaan rennen als de melding reanimatie is, de groep die wel moet gaan rennen krijgt hem keurig in een sms.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #339 Gepost op: 15 februari 2013, 19:13:20
Ik vind het hele filmpje een achterlijke poppenkast. Ik zie twee ambulances als eerste aankomen. Vier ambulancemedewerkers die naar binnen gaan met hun eigen apparatuur is voldoende voor een reanimatie, zeker in een kleine woning.

Waarom moet politie en brandweer er ook met veel lawaai achteraan rijden om daarna achter het ambulancepersoneel aan te rennen met hun automatische klapkasten en grote tassen? Omdat het prettiger werk en meer ruimte geeft voor het ambulancepersoneel?