Uiteraard dat ben ik helemaal met je eens, ik vind het ook dat mensen wel recht op enige privacy hebben. Het is me nu ook weer duidelijk geworden dat soms politiebazen in de krant over ramptoeristen maar de hulpverleningsdiensten zelf de bron zijn om het ramptoerisme op grote schaal in stand te houden.
Het medisch beroepsgeheim ligt echter vast, ik mag niet eens zeggen dat iemand aambeien heeft die hier in het dorp woont terwijl de ambulancedienst via internet rechtstreeks de hele wereld mag laten weten dat het hart stil staat van iemand, inclusief de adresgegevens.
Nu wil ik je toch proberen een klein beetje onderuit te trekken
Medischberoepsgeheim begint als ik het altijd goed heb begrepen bij de persoon, die persoon koppelt men aan een aandoening (en hij heet patient...) vervolgens koppel je de persoon aan een adres en nu heet het dossier.
Dat dossier valt onder medisch beroepsgeheim, simpel gesteld.
P2000 werkt andersom, zeker bij een EAD inzet. Een "derde" persoon belt. Maakt melding van een bewusteloos persoon geen ademhaling (de naam van de persoon is onbekent we weten alleen man/vrouw en geschatte leeftijd)
Iemand zonder ademhaling is eigenlijk dood (mag ik niet beslissen daar hebben we beter opgeleide personen voor) dus bestaat opdat moment eigenlijk niet meer (klinkt bot) Deze situatie koppelen we aan een adres en dus krijgen we een melding...
Ambu 10-375 en 15-825 naar lepelaarweg 185 in de dierentuin 9753TF 185 REANIMATIE.
Zou medischberoepsgeheim zijn (geloof ik gelijk) maar hoe kan er een medischberoepsgeheim gelden voor iemand die eigenlijk niet meer leeft
Die je niet kent maar waarvan je alleen weet dat het een man / vrouw is van een zekere leeftijd. Daar kan een groot deel van de nederlanders ondervallen....
Heel dom gesteld valt dan dus eigenlijk het adres onder medisch beroepsgeheim maar een aders kan niet ziek worden of dood gaan, laat staan gereanimeerd worden. Hooguit gesloopt...
Weet je, doe mij gewoon maar die privacy