18-04-13 was er een bijeenkomst/voorlichting voor burgerhulpverleners in Purmerend.
Is er iemand van het forum geweest?
Er werd een presentatie gegeven door Peter van den Nouland (ACH en projectleider) en Peter Dik (AVK).
Ze zeiden dat er in Zaanstreek-Waterland overdag 4 ambulance beschikbaar zijn en 's-avonds en 's-nachts 2.
Omdat het er zo weinig zijn is men afhankelijk van burgerhulpverleners.
De twee Peters waren populaire jongens die op jolige wijze wat vertelden over reanimeren met burgerharthulp.
Zoals te verwachten kwamen een aantal opmerkelijke "feiten" voorbij, waaronder de mededeling dat er volgens hun regio's zijn met een overleving van meer dan 60%.
Het bleek dat er ook burgers opgeroepen wordt voor kinderreanimaties en die willen ze graag ook aan een AED hangen e.e.a. conform het NRR protocol. Toen ik vroeg of hij wist met hoeveel Joule een AED minimaal defibrilleerd bleek hij die kennis niet paraat te hebben. (ik heb natuurlijk even kort verteld dat het niet verstandig is om kleine kinderen te defibrilleren met een AED)
Nieuw voor mij was toen ze begonnen te vertellen dat gebroken ribben of sternum een volledig herstel totaal niet in de weg staan want dat groeit toch wel weer aan,... want daar hadden ze veel ervaring mee.
De burgerhulpverleners vallen overigens onder de verantwoordelijkheid van de ambulancedienst.
Eigenlijk, zo zeiden ze, zijn de burgers onderdeel van de ambulancedienst en komen ook als zodanig bij de mensen binnen. Dus de burgerhulpverlener kan, bij een oproep zeggen: Hallo, ik ben van de ambulancedienst.
Bij een oproep kunnen zo'n 20 personen een SMS krijgen. Het was geen enkel probleem als die ook allemaal binnen zouden komen want dat was handig om elke 2 minuten een ander de massages te kunnen laten doen.
De kosten voor een AED en het onderhoud is volledig voor de vrijwilliger.
Om de herkenbaarheid te vergroten waren er veiligheidshesjes met opdruk voor de vrijwilligers,..... te koop.
Ik had niet de indruk dat er andere artsen of verpleegkundigen onder de vrijwilligers zitten en dat is jammer want ik denk dat dat wel goed zou zijn.