AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223363 keer)

0 gebruikers (en 33 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #380 Gepost op: 18 februari 2013, 21:41:53
Daar heb ik af en toe mijn twijfels over. Wanneer er alleen politie aanwezig en de manier van werken van de agent klopt niet in tegen overstaan wat een EHBO'er zou doen ga ik er tegenwoordig op af en zal dan vriendelijk nog beleefd de agent vragen of ik eerste hulp mag verlenen.
Aangezien sommige agenten de methode handgreep van zach nog niet eens uitvoeren.
Ach ja, als jij graag het hoofd van een slachtoffer wil vast houden graag, dan kan ik druk met pen en papier aan de slag en bezig met mijn eigenlijke taak. Vriendelijk vragen is geen enkel probleem, als je dan nee te horen krijgt ga ik er overigens wel vanuit dat je netjes weer door loopt.

Wel opmerkelijk dat je zegt: Als de manier van werken niet klopt met wat een ehbo'er zou doen..... Ik vraag me dan gelijk af, hoe doet de Ehbo'er het?... Overigens moet je de boel ook niet overdrijven natuurlijk. Ik heb vaak zat iemand gehad die vrolijk heen en weer liep op de plek van een aanrijding om vervolgens na 10 minuten wat te klagen over wat pijn in de nek.... Dan durf ik de inschatting wel te maken om iemand zelf rustig te laten zitten en ga ik echt niet krampachtig een hoofd lopen vast houden. Mocht een ehbo'er zich dan toch geroepen voelen om zijn levensreddende handelswijze in te zetten, be my guest.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #381 Gepost op: 18 februari 2013, 23:24:37
Wanneer er alleen politie aanwezig en de manier van werken van de agent klopt niet in tegen overstaan wat een EHBO'er zou doen ga ik er tegenwoordig op af en zal dan vriendelijk nog beleefd de agent vragen of ik eerste hulp mag verlenen.
Eh, wat houdt dat in? Want dat is niet altijd per definitie het juiste ;)...


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #382 Gepost op: 18 februari 2013, 23:26:38
...
Overigens moet je de boel ook niet overdrijven natuurlijk. Ik heb vaak zat iemand gehad die vrolijk heen en weer liep op de plek van een aanrijding om vervolgens na 10 minuten wat te klagen over wat pijn in de nek.... Dan durf ik de inschatting wel te maken om iemand zelf rustig te laten zitten en ga ik echt niet krampachtig een hoofd lopen vast houden.
...
De meeste nekwervelfracturen blijven idd rustig zitten als het foute boel is en willen het hoofd niet bewegen. Toch moet je wel oppassen met het trekken van snelle conclusies :), want ze komen toch nog wel eens lopend binnen zonder al te veel klachten.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #383 Gepost op: 18 februari 2013, 23:30:17
De meeste nekwervelfracturen blijven idd rustig zitten als het foute boel is en willen het hoofd niet bewegen. Toch moet je wel oppassen met het trekken van snelle conclusies :), want ze komen toch nog wel eens lopend binnen zonder al te veel klachten.
Uiteraard, bij de minste twijfel zal ik niet schromen de ambulance in te seinen. Liever een keer te vaak dan een keer te weinig. Ik wilde alleen maar aangeven dat het niet altijd zo zwart wit is.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #384 Gepost op: 18 februari 2013, 23:38:56

Ik wilde alleen maar aangeven dat het niet altijd zo zwart wit is.  ;)
Daar zijn we het absoluut over eens!  :)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #385 Gepost op: 18 februari 2013, 23:48:49
Ik wilde alleen maar aangeven dat het niet altijd zo zwart wit is.  ;)
Aangezien sommige agenten de methode handgreep van zach nog niet eens uitvoeren.
Dus de les van vandaag: Als een agent (of een andere hulpverlener) deze methode niet toepast dan is daar misschien best een plausibele reden voor te vinden. Dat hoeft niets te maken te hebben met iets goed of fout doen. Het laatste waar je bij een aanrijding/ongeval behoefte aan hebt zijn 10 iwab's die allemaal hun visie op de ehbo lessen en de toepassing daarvan willen delen met de hulpverleners.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


helm

  • Gast
Reactie #386 Gepost op: 19 april 2013, 09:02:41
18-04-13 was er een bijeenkomst/voorlichting voor burgerhulpverleners in Purmerend.
Is er iemand van het forum geweest?


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #387 Gepost op: 19 april 2013, 18:53:40
Wie kan van AED-alert HartslagNu maken?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


helm

  • Gast
Reactie #388 Gepost op: 19 april 2013, 20:04:59
18-04-13 was er een bijeenkomst/voorlichting voor burgerhulpverleners in Purmerend.
Is er iemand van het forum geweest?

Er werd een presentatie gegeven door Peter van den Nouland (ACH en projectleider) en Peter Dik (AVK).
Ze zeiden dat er in Zaanstreek-Waterland overdag 4 ambulance beschikbaar zijn en 's-avonds en 's-nachts 2.
Omdat het er zo weinig zijn is men afhankelijk van burgerhulpverleners.
De twee Peters waren populaire jongens die op jolige wijze wat vertelden over reanimeren met burgerharthulp.
Zoals te verwachten kwamen een aantal opmerkelijke "feiten" voorbij, waaronder de mededeling dat er volgens hun regio's zijn met een overleving van meer dan 60%.
Het bleek dat er ook burgers opgeroepen wordt voor kinderreanimaties en die willen ze graag ook aan een AED hangen e.e.a. conform het NRR protocol. Toen ik vroeg of hij wist met hoeveel Joule een AED minimaal defibrilleerd bleek hij die kennis niet paraat te hebben. (ik heb natuurlijk even kort verteld dat het niet verstandig is om kleine kinderen te defibrilleren met een AED)
Nieuw voor mij was toen ze begonnen te vertellen dat gebroken ribben of sternum een volledig herstel totaal niet in de weg staan want dat groeit toch wel weer aan,... want daar hadden ze veel ervaring mee.
De burgerhulpverleners vallen overigens onder de verantwoordelijkheid van de ambulancedienst.
Eigenlijk, zo zeiden ze, zijn de burgers onderdeel van de ambulancedienst en komen ook als zodanig bij de mensen binnen. Dus de burgerhulpverlener kan, bij een oproep zeggen: Hallo, ik ben van de ambulancedienst.
Bij een oproep kunnen zo'n 20 personen een SMS krijgen. Het was geen enkel probleem als die ook allemaal binnen zouden komen want dat was handig om elke 2 minuten een ander de massages te kunnen laten doen.
De kosten voor een AED en het onderhoud is volledig voor de vrijwilliger.
Om de herkenbaarheid te vergroten waren er veiligheidshesjes met opdruk voor de vrijwilligers,..... te koop.
Ik had niet de indruk dat er andere artsen of verpleegkundigen onder de vrijwilligers zitten en dat is jammer want ik denk dat dat wel goed zou zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #389 Gepost op: 19 april 2013, 20:30:51
Er werd een presentatie gegeven door Peter van den Nouland (ACH en projectleider) en Peter Dik (AVK).
Ze zeiden dat er in Zaanstreek-Waterland overdag 4 ambulance beschikbaar zijn en 's-avonds en 's-nachts 2.
Omdat het er zo weinig zijn is men afhankelijk van burgerhulpverleners.
De twee Peters waren populaire jongens die op jolige wijze wat vertelden over reanimeren met burgerharthulp.
Zoals te verwachten kwamen een aantal opmerkelijke "feiten" voorbij, waaronder de mededeling dat er volgens hun regio's zijn met een overleving van meer dan 60%.
Het bleek dat er ook burgers opgeroepen wordt voor kinderreanimaties en die willen ze graag ook aan een AED hangen e.e.a. conform het NRR protocol. Toen ik vroeg of hij wist met hoeveel Joule een AED minimaal defibrilleerd bleek hij die kennis niet paraat te hebben. (ik heb natuurlijk even kort verteld dat het niet verstandig is om kleine kinderen te defibrilleren met een AED)
Nieuw voor mij was toen ze begonnen te vertellen dat gebroken ribben of sternum een volledig herstel totaal niet in de weg staan want dat groeit toch wel weer aan,... want daar hadden ze veel ervaring mee.
De burgerhulpverleners vallen overigens onder de verantwoordelijkheid van de ambulancedienst.
Eigenlijk, zo zeiden ze, zijn de burgers onderdeel van de ambulancedienst en komen ook als zodanig bij de mensen binnen. Dus de burgerhulpverlener kan, bij een oproep zeggen: Hallo, ik ben van de ambulancedienst.
Bij een oproep kunnen zo'n 20 personen een SMS krijgen. Het was geen enkel probleem als die ook allemaal binnen zouden komen want dat was handig om elke 2 minuten een ander de massages te kunnen laten doen.
De kosten voor een AED en het onderhoud is volledig voor de vrijwilliger.
Om de herkenbaarheid te vergroten waren er veiligheidshesjes met opdruk voor de vrijwilligers,..... te koop.
Ik had niet de indruk dat er andere artsen of verpleegkundigen onder de vrijwilligers zitten en dat is jammer want ik denk dat dat wel goed zou zijn.

Bedankt voor de tip. De schouwburg begint behoorlijk prijzig te worden. Een avondje naar Sjors en Sjimmie van de ambulancedienst luisteren is net zo amusant en gratis.

Wat mij betreft kunnen dit soort professionals beter de tijd steken in cliniclowns projecten.