Vanmiddag kreeg ik van HartslagNu het wel bekende SMSje...
Op dat moment kon ik niet ter plaatsen gaan maar heb wel even gekeken hoe ik tp zou kunnen gaan.
Echter schrok ik mij rot op toen ik zag dat het van mij vandaan 15 min lopen was...
Ik dacht oke, wanneer ik ga tp per voet was gegaan. (want dat word blijkbaar verwacht van de burgerhulpverlening, want de route die word aangegeven is een loop route)
Maar waarom word iemand die dus niet op 6 min afstand van het SO woont gesmst?
Als ik per voet tp ga, is de ambu en brw allang tp als ik aan kom zo niet... ben je 15 min verder, WIL je dan nog wel reanimeren?
Of heeft het SO dan ondertussen al zo'n danige hersenbeschadiging opgelopen dat deze als een kasplantje eruit zou komen...
Dan wanneer ik tp was gegaan heb ik voor mij zelf zoiets van de professionele hulpverlening heeft een beroepsgeheim en dat hebben wij niet maar vind niet netjes om de gegevens via twitter of facebook of welke media dan ook dingen over het SO te gaan melden.
Echter kun je wel je verhaal kwijt op het forum zoals hier dus ook gedaan is. Maar probeer dit dan in een dusdanige vorm te schrijven dat intimi weten over wie je het hebt en buitenstaanders een raadsel zou zijn.
Dan word er verder in dit topic gesproken over foto's maken en plaatsen op facebook. Zelf ben ik een hobbyist qua fotografie en als ik een p2000 melding van de lifeliner krijg ga ik zeker TP als deze in de buurt is. Maar kom ik dan bij het SO? als je er toevallig in de buurt bent ja... maar ga ik er kijken en foto's maken? Nee, dat is aan de journalisten en reporters die daar hun nieuwsbron vandaan willen hebben. Zelf ga ik onderweg naar de helikopter om daar foto's van te maken.
Zou het zelfs niet eens kunnen een foto maken van bijvoorbeeld een reanimatie.. Wat heb je eraan? is het netjes? het SO heeft ook zijn privacy, ben al eens bij een reanimatie geweest en de beelden die je dan ziet... WIL je dat wel terug zien op facebook of Twitter?
Vind het eigenlijk in 1 woord onfatsoenlijk!
Dat P2000 er in 2014 eruit gaat vind ik persoonlijk erg jammer... Maar kan het enerzijds wel begrijpen dat ze daarvoor kiezen. Iedereen kijkt naar de meldingen die op internet verspreid worden en gaan dan als nog TP om het noodlot te komen bekijken. Brand / Ongeval / Reanimatie of andere dingen. Als ik terug denk aan de reanimatie die ik gezien heb zie ik ook vele omstanders op een afstandje staan kijken. Aangezien ik als EHBO'er er naar toe ben gelopen om mijn hulp aan te bieden werd ook ik op een later moment door een agent weggestuurd en met de achterliggende gedachte ter bescherming van de privacy van het SO.
Je merkt aan alle kanten dat de privacy van het SO erg beschermd word in velen manieren. De hulpdiensten die al 2 straten van te voren OGS uitschakelen... nu dat P2000 eruit gaat...
De enige mogelijkheid die er is om nog te weten te komen dat je als EHBO'er kunt gaan helpen kun je jezelf opgeven bij HartslagNu en je krijgt de locatie van het SO gesmst en je kunt gaan helpen... Ben je er en kun je niets meer doen dan alleen toekijken voorkom gezever en vertrek...
Het enige wat ze nu nog ter verbetering kunnen doen is bij het EHBO / Reanimatie + AED diploma ook de belofte laten doen dat je geen privacy gevoelige informatie van de desbetreffende slachtoffers die jij helpt verspreid. Persoonlijk zou ik het niet kunnen om het te doen.
Zo heb weer mijn punten behandeld