AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223413 keer)

0 gebruikers (en 54 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #440 Gepost op: 17 mei 2013, 20:30:11
Hij zegt helemaal nergens dat hij als eerste de helikopter op de foto gaat zetten. Als er al een helikopter ter plaatse komt dan staat dat ding niet bij de patient in de slaapkamer.

Een MMT-arts heeft hier al eens aangegeven dat hij wil dat burgerhulpverleners uit de slaapkamer vertrekken zodra hij ter plaatse is, zodat hij in rust kan werken met het ambulancepersoneel zonder pottenkijkers of storende factoren.

Als burgerhulpverleners vertrekken staat die helikopter wel ergens in de buurt. Als burgerhulpverleners dan een foto willen maken van die helikopter is dat prima, wat is het probleem als iemand een foto maakt van een helikopter voor privegebruik (een mooie screensaver).


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #441 Gepost op: 17 mei 2013, 20:30:28
Dan heb ook ik automatisch een probleem met lezen, klaarblijkelijk.  ;)

Je zit hier op een HV-forum, met zeer veel profs uit elke hoek. Mensen die bijna dagelijks ''traumatische'', heftige, dramatische, bizarre maar ook leuke dingen meemaken. Enzovoorts.

Ik denk niet dat iemand hier moeite heeft met lezen, ik vermoed dat hier mensen reageren die onderhand wel ''tussen de regels door'' kunnen lezen.

Juist ja die tussen de regels door lezen en daardoor hun eigen conclusies trekken die dus niet waar zijn...
Maar om nou eens het hele verhaal te lezen dan zie je namelijk hoe iemand iets bedoeld.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #442 Gepost op: 17 mei 2013, 20:31:33
Hij zegt helemaal nergens dat hij als eerste de helikopter op de foto gaat zetten. Als er al een helikopter ter plaatse komt dan staat dat ding niet bij de patient in de slaapkamer.

Een MMT-arts heeft hier al eens aangegeven dat hij wil dat burgerhulpverleners uit de slaapkamer vertrekken zodra hij ter plaatse is, zodat hij in rust kan werken met het ambulancepersoneel zonder pottenkijkers of storende factoren.

Als burgerhulpverleners vertrekken staat die helikopter wel ergens in de buurt. Als burgerhulpverleners dan een foto willen maken van die helikopter is dat prima, wat is het probleem als iemand een foto maakt van een helikopter voor privegebruik (een mooie screensaver).

eindelijk iemand die WEL leest het het begrijpt!!!  098uo 098uo 098uo
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #443 Gepost op: 17 mei 2013, 20:34:08
Ik ben hierbij trouwens ook van mening dat voor burgerhulpverleners na een reanimatie standaard opvang geregeld moet worden. Het eerdere voorbeeld van Wpie gaf dat al aan: door de adrenaline kan je moeilijk inschatten wat voor impact een reanimatie daadwerkelijk heeft. Niemand kan zonder er ooit nog aan te denken verder gaan. Ik heb inmiddels aardig wat reanimaties meegemaakt en kan bij allemaal de bijzondere situaties benoemen. Het is bij ons tegenwoordig ook procedure om na een reanimatie iemand van het COT/BOT langs te laten komen om over de situatie te praten. Het kan namelijk nooit kwaad om een luisterend oor te hebben. Waar wij op de brandweercollega's terug kunnen vallen als het later toch wat minder goed gaat, kunnen burgerhulpverleners dat niet standaard. Die kunnen het verhaal aan hun vrouw of buurman vertellen, maar het is zo belangrijk om dit soort herinneringen gelijk een plaatsje te kunnen geven. Naast het alarmeren van burgerhulpverleners zou er dus eigenlijk standaard een BOP (Burgerhulpverlener Opvang Persoon :D) een SMS'je moeten krijgen. Die bemoeit zich niet met de reanimatie en kijkt ook niet toe, maar neemt na afloop wel alle betrokken burgerhulpverleners bij elkaar om e.e.a. door te spreken...

Dat is hier redelijk geregeld Danny. Hoewel ik in een eerder topic flink van leer heb getrokken naar de gemeente wat betreft opvang van (bleek een fout in de gegevens verwerking te zijn geweest) krijgen alle burgerhulpverleners na een melding mail van de gemeentelijke coördinator waarmee we in contact kunnen treden voor eventuele nazorg (dat het Wpie ook aangegeven) helaas heeft de bewuste casus op Wpie een veel grotere impact gehad dan je bij een inzet mag verwachten maar die impact is niet door de reanimatie opzich ontstaan wel door omgevingsfactoren waarvan uit eindelijk blijkt dat we als burgewrhulpverleners niet gealarmeerd hadden mogen worden.

Gister heb ik Wpie nog even gesproken en heb daarbij een bepaalde indruk van hem en de inzet gekregen. Ik had op ook gesmst kunnen worden voor de bewuste casus en was dan ook "aan de bak" gegaan ondanks of misschien wel juist omdat het een bevriend adres was.
Ik heb gezien de casus diep respect voor Wpie en hoop nimmer in soortgelijke schoenen te komen staan.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #444 Gepost op: 17 mei 2013, 20:40:28
Als burgerhulpverleners vertrekken staat die helikopter wel ergens in de buurt. Als burgerhulpverleners dan een foto willen maken van die helikopter is dat prima, wat is het probleem als iemand een foto maakt van een helikopter voor privegebruik (een mooie screensaver).

Ach, ook ik schiet wel eens een foto TP.  ::)

Maar zodra dat een primaire bezigheid gaat worden bij een inzet dan is er ergens toch wat fout gegaan hoor.   ;D

Je begrijpt best de strekking van het verhaal. Het moet niet zo zijn: ''hee een reanimatie, mooi kan ik wat voertuigen en vliegtuig vastleggen''

Nee, het moet zijn: ''Zo snel mogelijk TP, misschien ben ik wel de eerste en kan ik wat betekenen''.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #445 Gepost op: 17 mei 2013, 20:42:17
Ach, ook ik schiet wel eens een foto TP.  ::)

Maar zodra dat een primaire bezigheid gaat worden bij een inzet dan is er ergens toch wat fout gegaan hoor.   ;D

Je begrijpt best de strekking van het verhaal. Het moet niet zo zijn: ''hee een reanimatie, mooi kan ik wat voertuigen en vliegtuig vastleggen''

Nee, het moet zijn: ''Zo snel mogelijk TP, misschien ben ik wel de eerste en kan ik wat betekenen''.

Pak jij het citaat er eens bij waarbij ik deze strekking zou hebben geuit...
''hee een reanimatie, mooi kan ik wat voertuigen en vliegtuig vastleggen''
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #446 Gepost op: 17 mei 2013, 20:45:41
Hij zegt helemaal nergens dat hij als eerste de helikopter op de foto gaat zetten. Als er al een helikopter ter plaatse komt dan staat dat ding niet bij de patient in de slaapkamer.

Een MMT-arts heeft hier al eens aangegeven dat hij wil dat burgerhulpverleners uit de slaapkamer vertrekken zodra hij ter plaatse is, zodat hij in rust kan werken met het ambulancepersoneel zonder pottenkijkers of storende factoren.

Als burgerhulpverleners vertrekken staat die helikopter wel ergens in de buurt. Als burgerhulpverleners dan een foto willen maken van die helikopter is dat prima, wat is het probleem als iemand een foto maakt van een helikopter voor privegebruik (een mooie screensaver).

Het is niet de heli of foto's maken van voertuig als na een alarmering. De reden dat er behoorlijk overgevallen wordt lijkt mij (mij persoonlijk) vooral ingegeven omdat hij het hele verhaal doet in een beklag over een melding waar hij toch wel 15 minuten op moet lopen en dat absoluut niet snapt terwijl, er op de website van hartslag.nu duidelijk een verhaaltje staat wat de werkwijze bij alarmeren is. (de vragen daarover beantwoord hij ook niet) Vervolgens maakt hij zich drukker om het verdwijnen van P2000 van internet dan om de reanimatie.

Zachtjes gezegd, denk ik, heeft hij zelf de consternatie overzich afgeroepen en verhevigd door alleen die reacties te quoten die slaan op het fotograveren van voer/vliegtuigen. Alle andere vragen legt hij naast zich neer terwijl je zou mogen verwachten dat er een reactie komt dat hij bijvoorbeeld de uitleg van de alarmeringswerkwijze over het hoofd heeft gezien.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #447 Gepost op: 17 mei 2013, 20:54:11
Het is niet de heli of foto's maken van voertuig als na een alarmering. De reden dat er behoorlijk overgevallen wordt lijkt mij (mij persoonlijk) vooral ingegeven omdat hij het hele verhaal doet in een beklag over een melding waar hij toch wel 15 minuten op moet lopen en dat absoluut niet snapt terwijl, er op de website van hartslag.nu duidelijk een verhaaltje staat wat de werkwijze bij alarmeren is. (de vragen daarover beantwoord hij ook niet) Vervolgens maakt hij zich drukker om het verdwijnen van P2000 van internet dan om de reanimatie.

Zachtjes gezegd, denk ik, heeft hij zelf de consternatie overzich afgeroepen en verhevigd door alleen die reacties te quoten die slaan op het fotograveren van voer/vliegtuigen. Alle andere vragen legt hij naast zich neer terwijl je zou mogen verwachten dat er een reactie komt dat hij bijvoorbeeld de uitleg van de alarmeringswerkwijze over het hoofd heeft gezien.

Wanneer het de werkwijze is die HartslagNu gebruikt (http://www.hartslagnu.nl/blz/burgerhulpverlening/hoe-ziet-dit-in-de-praktijk-uit.html) en inderdaad aangegeven word dat als er in de eerste omgeving te weinig of geen mensen waren dat ze de 2e lijn pakken... dan is dat te begrijpen en ga ik daar niet verder over door... heb ik blijkbaar op de website van hun over het hoofd gezien... maar het onderdeel foto's maken werd over doorgegaan en werd het onderwerp... dus dan ga ik ook daar op reageren...

Verder heb ik geen vragen gezien...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #448 Gepost op: 17 mei 2013, 20:55:06
Pak jij het citaat er eens bij waarbij ik deze strekking zou hebben geuit...

Citaat
ik vermoed dat hier mensen reageren die onderhand wel ''tussen de regels door'' kunnen lezen.

Ik denk dat alle punten en invalshoeken onderhand wel duidelijk zijn gemaakt. Een rea is geen pretje, zeker niet voor leken. Het kan inderdaad (grote) impact hebben op betrokkenen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #449 Gepost op: 17 mei 2013, 21:09:11
Het is niet de heli of foto's maken van voertuig als na een alarmering. De reden dat er behoorlijk overgevallen wordt lijkt mij (mij persoonlijk) vooral ingegeven omdat hij het hele verhaal doet in een beklag over een melding waar hij toch wel 15 minuten op moet lopen en dat absoluut niet snapt terwijl, er op de website van hartslag.nu duidelijk een verhaaltje staat wat de werkwijze bij alarmeren is. (de vragen daarover beantwoord hij ook niet) Vervolgens maakt hij zich drukker om het verdwijnen van P2000 van internet dan om de reanimatie.

Zachtjes gezegd, denk ik, heeft hij zelf de consternatie overzich afgeroepen en verhevigd door alleen die reacties te quoten die slaan op het fotograveren van voer/vliegtuigen. Alle andere vragen legt hij naast zich neer terwijl je zou mogen verwachten dat er een reactie komt dat hij bijvoorbeeld de uitleg van de alarmeringswerkwijze over het hoofd heeft gezien.

Als je 15 minuten onderweg bent kan je ook beter thuis blijven. Op zich kan iedere burgerhulpverlener wel thuis blijven als je weet dat je langer dan 5 minuten onderweg bent. Als je de 5 minuten reistijd bij de tijd optelt die verstrijkt tussen het aantreffen van het slachtoffer door de melder en het moment van alarmeren door de RAV ben je al te laat bij een hartstilstand.

Ik heb er veel meer moeite mee dat mensen hier vooral kritiek hebben op het het gedrag van Wpie of theTwin84, zonder af te vragen of deze mensen proberen om hun best te doen maar niemand ze ooit heeft gezegd hoe ze zich dienen te gedragen tijdens dit soort inzetten.

Ik beschouw ze niet als professionals maar als burgers. HartslagNU beschouw ik als een stichting die in het leven is geroepen waardoor RAV's hun bagger kunnen witwassen.

Zij zijn verantwoordelijk voor deze manier van inzet van burgers bij reanimatie. Als ze deze mensen in dienst nemen als ambulance-vrijwilligers hadden ze deze mensen degelijk kunnen voorbereiden op hun toekomstige taak. Ze hadden dan goede BLS/AED training kunnen geven maar ook deze vrijwilligers duidelijk kunnen maken dat reanimaties hele grote impact kunnen hebben.

Wat de klerk van de gemeente reutelt over Wpie is onzin; wat is een grotere impact op Wpie dan bij reanimatie verwacht had mogen worden? Wie moet bepalen wat er verwacht mag worden, de gemeente-klerk? Als ze mij vragen welke impact ik verwacht dan is mijn antwoord dat ik denk dat er door heel het land heen heel veel goedwillende burgers wegkwijnen door wat ze mee hebben gemaakt tijdens dit soort inzetten.

Niemand die het ziet of ooit zal weten, omdat de verantwoording vooral bij de burgerhulpverlener ligt en niet bij de RAV die zelf een oogje in het zeil houdt.

Als mensen in de knel raken mogen anderen het oplossen, de RAV steekt de kostenbesparing in haar private zak (is geen overheidsdienst zoals politie of brandweer). De kosten van nazorg moeten komen uit algemene middelen en mag opgeknapt worden door de politieman die toevallig naar dezelfde melding moest, door een huisarts of een psychiater.

Burgerhulpverleners mogen zelf ook wel eens wakker en als collectief bij HartslagNU bezwaar maken. Als iemand naar een psychiater moet hierdoor kost je dat gewoon 350 euro eigen risico.

Als men de burgerhulpverleners de maat wil nemen over het gedrag, zoals een foto maken na een inzet, moet men eerst afvragen of HartslagNU duidelijk instructies of een gedragscode heeft voor deze burgerhulpverleners. Als dat niet het geval is moet men zich afreageren op deze organisatie aangezien het hun weinig kan schelen wie of wat ze op pad sturen om aan het werk te zetten samen met ambulance, politie, brandweeer en eventueel MMT.