AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223220 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #150 Gepost op: 5 mei 2011, 11:23:27
Zoals al eens eerder gemeld: men is daar wel mee bezig, maar voorlopig heeft men te maken met de Wet op de Privacy. Wij als hulpverleners willen wel, maar het mag nog stomweg niet.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #151 Gepost op: 5 mei 2011, 11:36:12
Net als vele projecten en initiatieven wordt er vanuit gegaan dat mensen alleen op bepaalde tijdstippen inzetbaar (kunnen) zijn.
Echter, we leven tegenwoordig in 24/7 maatschappij waar de normale arbeidstijden van 0800-16.00 niet meer zo vanzelfsprekend zijn. Ook wordt er bij AED projecten geen rekening gehouden met mensen die in (semi)continuedienst of storingsdiensten (moeten) lopen.
Onder de laatste zijn ongetwijfeld vele bekwame en enthousiaste vrijwilligers die zich voor de maatschappij willen inzetten maar door de 24/7 maatschappij noodgedwongen niet mee kunnen lopen met sociale en maatschappelijke activiteiten.
Dit is zeer betreurenswaardig en deze situatie wordt steeds slechter door de toenemende eisen die de samenleving van mensen verlangt. Ook veranderende denkpatronen en levenswijzen dragen daartoe bij.
Gevolg is dat er steeds minder vrijwilligers beschikbaar zijn om AED-projecten te kunnen bemensen, EHBO diensten te draaien etc.
Alle initiatieven ten goede, het zal zeer moeilijk zijn om AED projecten op 24/7 basis te bemensen, nu en in toekomst.

Nederland verliest haar vrijwilligers op de gebieden van sport, recreatief, maatschappelijk en sociaal werk door de voortschrijdende normoplegging van de huidige maatschappij !  :'(
Een samenleving zonder vrijwilligers stort uiteindelijk in elkaar.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #152 Gepost op: 5 mei 2011, 11:54:35
Daarom worden er, zolang de Wet op de Privacy nog van toepassing is, ook zoveel mensen gealarmeerd. Tot nu toe hebben wij op de gekste tijden (overdag, 's avonds, 's nachts en weekenden) altijd nog heel veel Burgerhulpverleners gezien bij de meldingen in Hoorn/Blokker/Zwaag. En dan heb ik het niet over 1 of 2 mensen, maar vaak groepen van 12/13 mensen op 1 melding. Ondanks dat het systeem niet optimaal rekening houdt met wisselende werktijden, etc.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #153 Gepost op: 6 mei 2011, 10:31:33
Het nadeel van dit systeem is als je onregelmatig werkt. Voor mij mag zowel rondom mijn huis als werkadres gealarmeerd worden. Ik kan immers de ene week rond die tijd thuis zijn, en de andere week weer werken
Natuurlijk heeft elk voordeel z'n nadeel. Maar bedenk je wel dat het beter is dan helemaal niets. Eerder kon je alleen maar je thuis situatie opgeven en verder niets.

Volgende stap is een app op je smartphone die steeds je locatie doorgeeft. Probleem van extra administratieve handelingen bij onregelmatige diensten ook weer opgelost.

ik ben zelfs wel bereid om die app te bouwen. Ben immers programmeur....


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #154 Gepost op: 6 mei 2011, 10:35:54
Heb je een punt opzich.
En dan hebben we in Juli / aug een evenement waar ik bijna 14 dagen vertoef.. het zou ook fijn zijn als ik dat dan zou kunnen invoeren dat ik dan in die periode als adres kan opgeven.. dan ben ik naar mijn mening compleet stand-bye voor hulpverlening.
Dat kan. AEDLOCATOR is niet beperkt tot maar twee locaties. Daar kan je er zoveel inzetten als je wilt met een willekeurig aantal tijdsloten.

Het is maar net hoeveel tijd een deelnemer bij AEDLOCATOR wil steken in de administratieve verwerking van zijn locaties en aan-/afwezigheid.

Jammer alleen dat AEDLOCATOR maar in een (heeeel) klein aantal regio's wordt gebruikt.
En nu Drenthe (regio 3) samen gaat met regio 1 en 2, ben ik benieuwd wat er met AEDLOCATOR gaat gebeuren.

Hoed de adminstratie verloopt van de overigere AED initiatieven weet ik niet. Geen idee of daar ook meer locaties en tijdsloten op te geven zijn.


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #155 Gepost op: 6 mei 2011, 10:37:00
Met andere woorden, dat hele oude aed gedoe is gewoon onhandig. Geef mij een app op mijn iphone, waarbij de medewerker van de MKA op het moment dat zij een reanimatie melding aanmaken kan zien welke aangemelde personen zich in het gebied bevinden. En aan de hand daarvan moet je gealarmeerd worden. Dan ben je 24/7 in het hele land inzetbaar. En dat hele gedoe over de privacy wetgeving is onzin, want ik meld mij daar vrijwillig voor aan, en doe wat dat betreft vrijwillig afstand van dat stukje privacy.

Zolang ze mijn locatie alleen te zien krijgen als ik binnen een bepaalde straal van een reanimatie melding loop/fiets/rijd vind ik het prima...  O0

En voor zo'n app wil ik me best inzetten. Kennis en ervaring (op Android) is ruimschoots aanwezig.


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #156 Gepost op: 6 mei 2011, 10:44:05
Laat ze dan ook gelijk een app maken voor Black Berry en andere systemen want die zijn er ook nog.
Black Berry is JAVA. Als een Android (of BB) app slim in elkaar is gezet, kan deze heel eenvoudig overgezet worden naar BB en/of Android en vise versa. iPhone moet apart voor gebouwd worden. Maar... op zich hoeft het geen complexe app te zijn. Op de achtergrond doorgeven van GPS coords is kinderspel.
Er kan er natuurlijk ook gekeken worden naar het gebruik van reeds bestaande programmatuur op zowel iPhone, Android en Bleck Berry. Google Latitude is dan de eerste die in me op komt.
Dan hoeft er geen app te worden gebouwd. De meldkamer en de vrijwilligers zorgen dat ze een latitude account hebben en dat de vrijwilligers de meldkamer toevoegen aan hun vrienden lijst.
Enige wat er dan echt gebouwd moet worden is een relatieven kleine hoeveelheid software om de mensen binnen een bepaalde straal te alarmeren en de eventuele koppeling met het meldkamer systeem.

Zo op het eerste oog zijn er al heel wat mogelijkheden die onderzocht kunnen worden.


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #157 Gepost op: 6 mei 2011, 10:48:34
Zoals al eens eerder gemeld: men is daar wel mee bezig, maar voorlopig heeft men te maken met de Wet op de Privacy. Wij als hulpverleners willen wel, maar het mag nog stomweg niet.
Dat vind ik apart. Voor mensen die zo'n app niet gebruiken maar alleen voor één vaste locatie gealarmeerd willen worden is dit sowieso al geen issue.
En voor de mensen die zo'n app wel gebruiken weten wat ze doen en weten dat ze op dat moment afstand doen van hun privacy. Als ze dat op een bepaald moment niet willen kunnen ze zo'n app ook uitzetten.

Ik zie het probleem niet.


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #158 Gepost op: 6 mei 2011, 10:53:58
...we leven tegenwoordig in 24/7 maatschappij waar de normale arbeidstijden van 0800-16.00 niet meer zo vanzelfsprekend zijn. Ook wordt er bij AED projecten geen rekening gehouden met mensen die in (semi)continuedienst of storingsdiensten (moeten) lopen.
Onder de laatste zijn ongetwijfeld vele bekwame en enthousiaste vrijwilligers die zich voor de maatschappij willen inzetten maar door de 24/7 maatschappij noodgedwongen niet mee kunnen lopen met sociale en maatschappelijke activiteiten.....
Juist om deze enthousiaste vrijwilligers te ondersteunen in hun vrijwilligerswerk i.c.m. onregelmatige diensten en/of wisselende locaties zou het goed zijn om te zorgen voor een app die eens in de zoveel tijd de locatie van een vrijwilliger kan doorgeven aan een van de AED systemen.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #159 Gepost op: 6 mei 2011, 13:11:01
Dat vind ik apart. Voor mensen die zo'n app niet gebruiken maar alleen voor één vaste locatie gealarmeerd willen worden is dit sowieso al geen issue.
En voor de mensen die zo'n app wel gebruiken weten wat ze doen en weten dat ze op dat moment afstand doen van hun privacy. Als ze dat op een bepaald moment niet willen kunnen ze zo'n app ook uitzetten.

Ik zie het probleem niet.

Zou zeggen: leg het aan de regering voor.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear