AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED

Auteur Topic: AED Alert, AED Locator, BurgerAED, Burgernet-AED  (gelezen 223235 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #190 Gepost op: 22 juni 2011, 15:28:18
Hey, dat is voor het eerst dat ik hoor/lees dat Amsterdam/Amstelland ook gaat meedoen in de toekomst.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #191 Gepost op: 22 juni 2011, 16:10:18
Burgerhulp voor slachtoffers acute hartstilstand

GGD Amsterdam
Gezondheidswinst vooral in niet-stedelijk gebied
De regionale ambulancevoorziening Amsterdam-Amstelland (RAVAA) wil een dekkend netwerk instellen waarbij getrainde burgers, in afwachting van een ambulance, alvast starten met reanimeren van mensen met een acute hartstilstand. Zij heeft daartoe een plan van aanpak `Burgernet-Harthulp’ gemaakt voor de regio’s Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland. Om de burgerhulpverleners in te kunnen zetten wil de RAVAA de meldkamer ambulancezorg voorzien van een sms alarmeringssysteem.

De kans op overlijden na een hartaanval kan verminderd worden als men zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen zes minuten, begint met reanimeren en een AED (draagbare automatische defibrillator) aansluit. Deze zes minutennorm kan, vanwege de grotere afstanden, in de regio meestal niet gehaald worden. Daarom richten de initiatiefnemers zich in eerste instantie op de regiogemeenten. In Amsterdam bijvoorbeeld zijn de aanrijdtijden voor de ambulances korter en rukt ook de brandweer uit met AED die meestal al binnen vier minuten ter plaatse kan zijn. Sommige gemeenten in de regio maken al gebruik van AED burgerhulp. <
Deze initiatieven kennen echter beperkte samenhang, er zijn geen samenwerkingsafspraken met de acute zorgketen en centraal beheer en registratie ontbreekt. In de nieuwe opzet worden deze bestaande projecten afgestemd met nieuwe initiatieven. Ook zullen alle alarmeringen centraal via de meldkamer ambulancezorg verlopen door het versturen van sms-berichten. Het plan van aanpak van de RAVAA is gestuurd aan alle gemeenten binnen de regio’s Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland. Het plan beschrijft hoe het dekkend AED burgerhulpverleningsnetwerk regionaal opgebouwd kan worden, aan welke eisen het netwerk moet voldoen en hoe de kostenstructuur is opgebouwd. Om de gezondheidswinst bij hartstilstand te vergroten en burgerparticipatie in de acute zorgketen te bevorderen, hopen de initiatiefnemers dat veel gemeenten zich zullen aansluiten. Voor de volledige uitrol van het project is twee jaar uitgetrokken.
http://www.medicalfacts.nl/2011/06/21/burgerhulp-voor-slachtoffers-acute-hartstilstand/

Wij(RPAA) rijden ook 9 van 10 mee op een reanimatie en hebben ook een AED aanboord. Vaak zijn wij dan als eerste terplaatse. Wij beginnen en zodra de brandweer er is nemen zijn de reanimatie over.

Dit zijn trouwens werk afspraken dat de brandweer het van ons overneemt. Deze zijn nog meer getraind als wij en wij worden(tenminste ik) flink belemmerd door het veiligheidsvest.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #192 Gepost op: 22 juni 2011, 17:05:54
Wij(RPAA) rijden ook 9 van 10 mee op een reanimatie en hebben ook een AED aanboord. Vaak zijn wij dan als eerste terplaatse. Wij beginnen en zodra de brandweer er is nemen zijn de reanimatie over.

Dit zijn trouwens werk afspraken dat de brandweer het van ons overneemt. Deze zijn nog meer getraind als wij en wij worden(tenminste ik) flink belemmerd door het veiligheidsvest.

@ dielangemotormuis.
Als (een) omstander(s) al begonnen is of zijn met een reanimatiepoging voor jullie aankomst, moet het reanimeren dan toch door jullie worden overgenomen onvermijdelijk gevolgd door het treintje van resp. de brandweer i.s.m. ambulance, of kijken jullie eerst naar de "correcte" uitvoering van de reanimatiepoging van deze "leken" burger(s) voor dat jullie de reanimatiepoging overnemen.

Kan een omstander, anders dan brandweer, politie en ambulance uberhaupt wel deel uit maken van dit ad-hoc reanimatie team of is het een kwestie van "uniform werk" geworden waarin geen plaats is voor competente en niet hesje dragende burgers?
Hoe luiden de handvatten, richtlijnen cq werkafspraken hierover.

Niet negatief bedoeld deze vraagstellingen, maar gewoon nieuwsgierig hoe hierover wordt gedacht en gehandeld in de professionele hulpverleningswereld.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #193 Gepost op: 22 juni 2011, 17:15:05
@ dielangemotormuis.
Als (een) omstander(s) al begonnen is of zijn met een reanimatiepoging voor jullie aankomst, moet het reanimeren dan toch door jullie worden overgenomen onvermijdelijk gevolgd door het treintje van resp. de brandweer i.s.m. ambulance, of kijken jullie eerst naar de "correcte" uitvoering van de reanimatiepoging van deze "leken" burger(s) voor dat jullie de reanimatiepoging overnemen.

Kan een omstander, anders dan brandweer, politie en ambulance uberhaupt wel deel uit maken van dit ad-hoc reanimatie team of is het een kwestie van "uniform werk" geworden waarin geen plaats is voor competente en niet hesje dragende burgers?
Hoe luiden de handvatten, richtlijnen cq werkafspraken hierover.

Niet negatief bedoeld deze vraagstellingen, maar gewoon nieuwsgierig hoe hierover wordt gedacht en gehandeld in de professionele hulpverleningswereld.

Werkafspraken over wat te doen als een burger bezig is zijn er niet.
Persoonlijk als ik zie dat een burger het goed doet, zal ik de AED aansluiten en hem verzoeken door te gaan totdat de brandweer arriveerd. Ik zal hem dan ook mededelen dat de brandweer het van hem gaat overnemen omdat zij veel meer ervaring hebben en een geoliede machine zijn.  

Als wij beginnen geven we het ook direct over als de brandwer begin. Wij gaan dan zorgen voor een veilige werkplek en de ambu opvangen en bijpraten.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #194 Gepost op: 22 juni 2011, 17:19:27
...
Als wij beginnen geven we het ook direct over als de brandwer begin. Wij gaan dan zorgen voor een veilige werkplek en de ambu opvangen en bijpraten.

Wordt hierin ook de burger bij betrokken ?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #195 Gepost op: 22 juni 2011, 17:27:16
Wordt hierin ook de burger bij betrokken ?
Door mij zelf wel, dan blijf een collega vrij voor de veilige werkplek en communicatie naar de meldkamer. Mijn ervaring is dat als de brandweer het dan overneemt dat de burger ook wordt "weggeschreven" uit het verhaal.

Die jongens van de brandweer zijn zo op elkaar ingespeeld dat is soms gewoon "eng" om te zien. Moet je niet tussen gaan zitten.


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #196 Gepost op: 21 augustus 2011, 23:43:35
Ik heb me net aangemeld voor AED Locater voor de plaats Roden (DR).
Wat mij opvalt, ik zie daar geen enkele AED, als ik 'onder in' Drenthe ga zoeken zie ik wel aangemelde AED's.

Heeft dit project niet in heel Drenthe aandacht gekregen?
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #197 Gepost op: 25 augustus 2011, 21:29:11
jammer dat niet alle veiliheidsregio hier me werken  :'(
ik woon in vlaardingen(rotterdam-rijmond) en kan me dus niet aanmelden :-\ :'(

of kan het al wel via burgerAED, burger-AED
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #198 Gepost op: 4 oktober 2011, 09:03:12
In Hoorn (N.-H) gaat het goed!  O0

Update voor wat betreft het aantal alerts in het 2e jaar van Burgeraed Hoorn.:

Juli geen alerts
Augustus 2 alerts
September 3 alerts
... Oktober 1 alert (tot op heden)

Er zijn weliswaar meer reanimatiemeldingen geweest, maar niet iedere reanimatie krijgt een Alert. Het kan zijn dat er al bijvoorbeeld een ambulance ter plaatse is.
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #199 Gepost op: 4 oktober 2011, 09:31:15
Ik heb me net aangemeld voor AED Locater voor de plaats Roden (DR).
Wat mij opvalt, ik zie daar geen enkele AED, als ik 'onder in' Drenthe ga zoeken zie ik wel aangemelde AED's.

Heeft dit project niet in heel Drenthe aandacht gekregen?

Ik sta aangemeld bij AED-alert, bij mijn ouders huis in de buurt is ook nergens een AED te vinden, wel komt er (gelukkig) snel 1tje hier in de buurt.

Echter bij mijn vriendin in het dorp zijn er meer dan genoeg, maar dat komt ook omdat haar vader (vlak voordat die overleden was) een project samen met de gemeente was gestart. Ikzelf heb nog geen aed-alert gehad (gelukkig).
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.