Als je de kleur van de rook bekijkt zou dat goed kunnen, alhoewel de rook wel meestijgt en de (ik meen) nitreuze gassen (volgens mij) vaak wat lager blijven hangen.....
peebee: 100 punten!
--------------------------------------------------------------------------------
Mogelijk gevaarlijke stoffen bij grote brand Haulerwijk Uitgegeven: 21 mei 2010 12:46
Laatst gewijzigd: 21 mei 2010 15:01
HAULERWIJK - In een bedrijfsgebouw aan de Turfsteker in Haulerwijk heeft vrijdag een grote brand gewoed. Dat meldde een woordvoerder van de politie Friesland.
De brand brak rond half twaalf uit in een hok waar thinner en verf lagen opgeslagen.
In de omgeving van de brand gingen sirenes af. Mensen in de buurt moeten ramen en deuren sluiten. Rond kwart voor drie had de brandweer het vuur onder controle en werd begonnen met nablussen. De omwonenden konden daarna hun huizen weer uit.
Gevaarlijke stoffen
Dagblad van het Noorden meldt dat er mogelijk gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen bij de brand. De rookwolk beweegt zich naar het zuiden. Het is volgens de krant nog niet duidelijk hoe de brand is ontstaan. Ook is er nog niets gezegd over eventuele slachtoffers.
enkele foto's op: http://www.nu.nl/binnenland/2252194/mogelijk-gevaarlijke-stoffen-bij-grote-brand-haulerwijk.htmlLos van de lading van de loods, denk ik dat het bouwmateriaal van de loods zelf mogelijk al problemen opleverde.. De rook zit erg roze/bruin: dat kan duiden op de aanwezigheid van een aanzienljke hoeveelheid nitreuze gassen, zoals peebee ook al opmerkte. Die kunnen onder andere vrijkomen bij het verbranden van PUR, zoals vaak wordt gebruikt in geïsoleerde wandplaten. Hetzelfde zag je bij De Punt....... Natuurlijk kunnen het in dit geval ook (verf)pigmenten zijn, zoals ooit in Rotterdam, maar dat geloof ik niet echt