GRIP 3 Zeer grote duinbrand Wilhelminalaan - Schoorl 14-04-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote duinbrand Wilhelminalaan - Schoorl 14-04-2010  (gelezen 130554 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #460 Gepost op: 15 april 2010, 22:17:18
En voor de mensen welke het nog wat interesseerd:

De Mobiele eenheid welke de nacht van 14 op 15 april bergen aan zee heeft beveiligd is die van Amsterdam geweest.
(van 23:00 tot 08:00 uur.)

livep2000
21:23:16 14-04-10SH/TONE 112
0130000Politie Amsterdam Amstelland (Inzet Mobiele Eenheid)

--------------------------------------------------------------------------------
livep2000
21:22:40 14-04-10SH/TONE 112
0130002Politie Amsterdam Amstelland (Inzet Mobiele Eenheid Brand / Traangas)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Lucky_stefan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #461 Gepost op: 15 april 2010, 22:33:50
Baseer je je daarbij alleen op die ene melding? Ik heb namelijk wel foto's gezien met ME busjes uit NHN en Kennemerland.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #462 Gepost op: 15 april 2010, 23:07:33
Dat baseer ik op het feit dat 'mijn' halve afdeling vandaag vrij was omdat ze daar vannacht gestaan hebben :)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #463 Gepost op: 15 april 2010, 23:17:12
Baseer je je daarbij alleen op die ene melding? Ik heb namelijk wel foto's gezien met ME busjes uit NHN en Kennemerland.

Soms zijn hier ook mensen die gewoon in de reguliere hulpverlening zitten en niet speculeren. Red is daar een van. Als die iets zeggen heeft dat te maken met kennis van zaken. En ook van mij bureau gingen gisteren collega's richting schoorl.

gr
Mike


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #464 Gepost op: 15 april 2010, 23:25:02
en daarbij ME ZaWa.... sommige hier zitten nu eenmaal wat dichter bij het vuur.... O0 lol letterlijk en figuurlijk
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


JeroenE

  • Hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #465 Gepost op: 16 april 2010, 00:59:48

Bij de bijstand van 29 augustus is Hoenderloo ook niet meegegaan volgens mij i.p.v. Hoenderloo is Beemte meegegaan.

Klopt. Apeldoorn de Maten is trouwens niet meegegaan. Alleen de de beroeps van Centrum, Wormen en de Maten waren als dekking voor Apeldoorn.
Alles op persoonlijke titel.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #466 Gepost op: 16 april 2010, 16:28:16
Ter lering ende vermaeck: De verwijderde berichten uit dit topic.... Lees eerst het berichtje van Firefamke even, en verbaas jezelf over de hoeveelheid dubbele en onnodige berichten....

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,38188.msg754278.html#msg754278
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #467 Gepost op: 16 april 2010, 19:26:25
Ga mij als beroepsbrandweerman en Brandmeester niets vertellen over de branddriehoek en -vijfhoek.

Tuurlijk zal het verdampende water hitte ontrekken aan de brand op dat moment maar zodra je stopt gaat het vuur met de zelfde gang weer verder. Als je het vuur wilt tegenhouden zal je het vuur op een smal front aan moeten vallen en blussen. Sproeien met een straaltje ld heeft echt geen zin!

En dat (vette) is dus onjuist.
Voor een brand zijn er minimaal drie zaken nodig, nl. brandstof, zuurstof en (ontbrandings)temperatuur. Dit is wel bekend als de zgn. branddriehoek. Deze is nog uit te breiden met mengverhouding en katalysator, dan hebben we het over de zgn. brandvijfhoek.
Haal je een (of meer) van de componenten van de branddriehoek weg, dan zal de brand doven.

Water dat verdampt onttrekt warmte aan de omgeving. Verdampend water heeft vanwege dat warmte-onttrekkende effect, dus wel degelijk een blussende werking.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #468 Gepost op: 17 april 2010, 00:15:38
Ga mij als beroepsbrandweerman en Brandmeester niets vertellen over de branddriehoek en -vijfhoek.

Tuurlijk zal het verdampende water hitte ontrekken aan de brand op dat moment maar zodra je stopt gaat het vuur met de zelfde gang weer verder. Als je het vuur wilt tegenhouden zal je het vuur op een smal front aan moeten vallen en blussen. Sproeien met een straaltje ld heeft echt geen zin!
Je eerste zin komt over alsof je last hebt van lange tenen.  ???
Jij schreef sec dat verdampend water geen blussende werking heeft. Ook jij weet, gezien je beroep, dat dat niet waar is. Dat moet je m.i. dan ook niet roepen.
Je zei niets over stoppen met "het gras water geven" (om nog even jouw terminologie te gebruiken), want dat het dan gewoon doorbrandt is wel duidelijk (geworden).

En natuurlijk hoef ik jou (blijkt nu) niets over de branddriehoek en -vijfhoek te vertellen, maar uit noch uit je profiel noch uit de onderschriften van je postings of onder je forumnaam, blijkt je beroep. En voor mijn reactie op jouw feitelijk foute bewering maakt dat ook niet uit.

Er zijn ongetwijfeld lezers hier die van de branddriehoek en -vijfhoek nog nooit gehoord hebben en die ik (we) zo ook weer een stukje (juiste) kennis ho(o)p(en) bij te brengen. We komen hier tenslotte allemaal 1) uit interesse en 2) om er misschien ook nog wat van op te steken wijzer van te worden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #469 Gepost op: 17 april 2010, 01:13:28
Bewoner Bergen looft beloning uit

Een inwoner van Bergen looft een beloning uit van 5000 euro. Het bedrag is voor degene die weet wie de duinbrand van afgelopen week heeft aangestoken.

De man maakte dit bekend tijdens een informatieavond in een sportcentrum in Bergen. Inwoners spraken daar met onder andere burgemeester Hetty Hafkamp over toekomstige beveiliging van het duingebied. Inwoners boden aan wacht te gaan lopen om brandstichting te voorkomen.

De brand brak woensdag uit en was aanvankelijk niet te blussen, waardoor bewoners van Bergen moesten worden geëvacueerd.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2010/04/bewoner_bergen_looft_beloning.html