GRIP 3 Zeer grote duinbrand Wilhelminalaan - Schoorl 14-04-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote duinbrand Wilhelminalaan - Schoorl 14-04-2010  (gelezen 130557 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #440 Gepost op: 15 april 2010, 11:45:43
Blunder rond blushelikopter Bergen

BERGEN -  Burgemeester Hafkamp van de gemeente Bergen heeft een onderzoek ingesteld naar het niet inzetten van een blushelikopter bij de duinbrand die gisteren woedde tussen Schoorl en Bergen aan Zee. Hafkamp gaf woensdagavond opdracht om de luchtmacht te vragen om de helikopter in te zetten. Maar volgens een woordvoerder van de luchtmacht is dit verzoek nooit binnengekomen.

"Gisteravond heb ik te horen gekregen dat de heli wel was ingezet, we gaan nu uitzoeken waarom dit niet is gebeurd. Het heeft mij ook verbaasd,’’ aldus Hafkamp.

In het getroffen gebied is de technische recherche een sporenonderzoek gestart. Dat er wederom sprake is geweest van brandstichting staat voor iedereen wel een paal boven water. ,,Hopelijk levert het onderzoek iets op,’’ aldus Hafkamp. ,,Voordat je vermoedens van brandstichting kunt uitspreken, moet je wel meer aanwijzingen hebben. Daar is het nu nog te vroeg voor.’’

Volgens de gemeente was er ditmaal vermoedelijk sprake van een brandhaard. Een gebied van honderd hectare is verloren gegaan. Bij de bestrijding van de brand werden ruim 250 brandweermensen ingezet. Door de duinen is over acht kilometer water getransporteerd.


Bij de bestrijding van de brand werden ruim 250 brandweermensen ingezet. Door de duinen is over acht kilometer water getransporteerd.

Morgenavond zal er een informatieve bijeenkomst zijn voor bewoners. Volgens de gemeente leven er veel vragen. ,,Ditmaal is echt sprake van een natuurramp. Het gebied dat nu is verbrand was een buitengewoon historisch natuurgebied. De schade is veel groter dan vorig jaar in Schoorl.

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/6529547/__Blunder_rond_blusheli_Bergen__.html



Ik heb idd "berichten" gelezen dat er een defensie heli is ingezet. Dit is niet het geval geweest. Want alle geschikte heli's staan op dit moment als niet inzetbaar (lees: kapot) aan de grond.

Heli's die in Uruzgan kapot gaan worden hersteld met onderdelen van de heli's die in NL staan. Dit met dank aan Minister Bos, die geen cent extra aan Defensie geeft ondanks de dure inzet in Uruzgan.

Defensie heeft dus geen geld om nieuwe onderdelen te bestellen.  

Buiten dit alles had een inzet geen zin. Het verzoek kwam te laat om een heli inzet tijdens daglicht te realiseren. De heli's kunnen wel 's nachts vliegen (mbv helderheidsversterkers), maar dit is onmogelijk in de buurt van bv vuur. De vlieger zou verblind worden door de gloed.

Al met al. Geen inzet mogelijk.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #441 Gepost op: 15 april 2010, 11:47:54
Ik heb idd "berichten" gelezen dat er een defensie heli is ingezet. Dit is niet het geval geweest. Want alle geschikte heli's staan op dit moment als niet inzetbaar (lees: kapot) aan de grond.

Heli's die in Uruzgan kapot gaan worden hersteld met onderdelen van de heli's die in NL staan. Dit met dank aan Minister Bos, die geen cent extra aan Defensie geeft ondanks de dure inzet in Uruzgan.

Defensie heeft dus geen geld om nieuwe onderdelen te bestellen.  

Buiten dit alles had een inzet geen zin. Het verzoek kwam te laat om een heli inzet tijdens daglicht te realiseren. De heli's kunnen wel 's nachts vliegen (mbv helderheidsversterkers), maar dit is onmogelijk in de buurt van bv vuur. De vlieger zou verblind worden door de gloed.

Al met al. Geen inzet mogelijk.


Dan nog blijf ik het raar vinden dat Defensie zichzelf niet aanmeld, er was om half vijf al duidelijk dat het een grote brand betrof die niet in een half uurtje uit was.
Of de (H)OVD's moeten eerder een verzoek doen ... Of Defensie moet zichzelf aanbieden, beter een keer te vaak aanwezig en (toch) niet nodig dan niet aanwezig en eigenlijk wel nodig ... Toch?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #442 Gepost op: 15 april 2010, 11:50:15
Dan neem ik aan dat je het over deze melding had:
Betroffen de korspen, zutphen, voorst, epe, hoenderloo, hoog soeren, ughelen, beekbergen, heerde, nunspeet, elspeet, Apeldoorn hoofdpost, Apeldoorn de maten, Apeldoorn wilmersdorf

06:09:26 29-08-09 02/045 GROUP-1 PRIO 2 Aflossing Natuurbrand Schoorl: EUROPAWEG - N304 APEL 38803 38804 38800 38821 38808 38807 38818 42207 42541 38811 MAX 6 PERS PER TS

even de datum iets dikgedrukt, voor we reacties krijgen
Zoals je ziet werd toen, op Uddel na, het westen van Apeldoorn helemaal leeggetrokken. Grote kans dat dat nu niet meer gebeurt bij interregionale bijstand, want dan komt de restdekking in gevaar (en ook op de Veluwe heeft het al even niet geregend).

Bij de bijstand van 29 augustus is Hoenderloo ook niet meegegaan volgens mij i.p.v. Hoenderloo is Beemte meegegaan.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #443 Gepost op: 15 april 2010, 11:59:18


Dan nog blijf ik het raar vinden dat Defensie zichzelf niet aanmeld, er was om half vijf al duidelijk dat het een grote brand betrof die niet in een half uurtje uit was.
Of de (H)OVD's moeten eerder een verzoek doen ... Of Defensie moet zichzelf aanbieden, beter een keer te vaak aanwezig en (toch) niet nodig dan niet aanwezig en eigenlijk wel nodig ... Toch?

Met wat had Defensie zich moeten aanmelden? Geen geschikte heli beschikbaar. Dan maar een container emmers beschikbaar stellen?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #444 Gepost op: 15 april 2010, 12:01:22


Ik heb idd "berichten" gelezen dat er een defensie heli is ingezet. Dit is niet het geval geweest. Want alle geschikte heli's staan op dit moment als niet inzetbaar (lees: kapot) aan de grond.

Heli's die in Uruzgan kapot gaan worden hersteld met onderdelen van de heli's die in NL staan. Dit met dank aan Minister Bos, die geen cent extra aan Defensie geeft ondanks de dure inzet in Uruzgan.

Defensie heeft dus geen geld om nieuwe onderdelen te bestellen.  

Buiten dit alles had een inzet geen zin. Het verzoek kwam te laat om een heli inzet tijdens daglicht te realiseren. De heli's kunnen wel 's nachts vliegen (mbv helderheidsversterkers), maar dit is onmogelijk in de buurt van bv vuur. De vlieger zou verblind worden door de gloed.

Al met al. Geen inzet mogelijk.


Dan nog blijf ik het raar vinden dat Defensie zichzelf niet aanmeld, er was om half vijf al duidelijk dat het een grote brand betrof die niet in een half uurtje uit was.
Of de (H)OVD's moeten eerder een verzoek doen ... Of Defensie moet zichzelf aanbieden, beter een keer te vaak aanwezig en (toch) niet nodig dan niet aanwezig en eigenlijk wel nodig ... Toch?

Als alle geschikte Heli's niet inzetbaar zijn zou het raar zijn dat defensie zich zelfaanbied aangezien ze geen Helicopter hebben om de Bambi Bucket te dragen kan de Luchtmacht niets.

Het grootste probleem is dat NHN zelf weinig 4x4 blusvoertuigen tot haar beschikking heeft,naar mijn mening te weinig met zo'n groot aaneengesloten natuurgebied,op de Veluwe en Utrechtse Heuvelrug dient er per zoveel Hectare natuurgebied een natuurbrandbestrijdingsvoertuig aanwezig te zijn met een gemiddelde tankcapaciteit van zoveel liter water.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #445 Gepost op: 15 april 2010, 12:27:22
Als alle geschikte Heli's niet inzetbaar zijn zou het raar zijn dat defensie zich zelfaanbied aangezien ze geen Helicopter hebben om de Bambi Bucket te dragen kan de Luchtmacht niets.

Thx  O0

Citaat
Het grootste probleem is dat NHN zelf weinig 4x4 blusvoertuigen tot haar beschikking heeft,naar mijn mening te weinig met zo'n groot aaneengesloten natuurgebied,op de Veluwe en Utrechtse Heuvelrug dient er per zoveel Hectare natuurgebied een natuurbrandbestrijdingsvoertuig aanwezig te zijn met een gemiddelde tankcapaciteit van zoveel liter water.

Je zou toch zeggen dat die brandweer regio het welbekende lesje zou hebben moeten leren na de branden in 2009. Maar helaas....

Moet in die regio het kalf twee keer verdrinken voor er extra maatregelen genomen worden? En dan nu het afschuiven op het niet verschijnen van de Luchtmacht..... :-X


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #446 Gepost op: 15 april 2010, 12:30:29
Moet in die regio het kalf twee keer verdrinken voor er extra maatregelen genomen worden? En dan nu het afschuiven op het niet verschijnen van de Luchtmacht..... :-X

Tegen dergelijk natuurgeweld is moeilijk te wapenen. De heli is ook geen wondermiddel. Vooral het maken van brandafscheidingen zal echt helpen.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #447 Gepost op: 15 april 2010, 12:41:39
Tegen dergelijk natuurgeweld is moeilijk te wapenen. De heli is ook geen wondermiddel. Vooral het maken van brandafscheidingen zal echt helpen.

De regio heeft nu al een aantal keer ondervonden dat er een chronisch tekort is aan bv 4x4 blusvoertuigen.

Maar de aanschaf van de benodigde voertuigen kost geld = gaat dus niet gebeuren.

Men denkt dat men ten alle tijden kan vertrouwen op steun van bv andere regios of Defensie. Gisteren is (misschien  ??? ) een goede les geweest in het feit dat men daar niet op kan bouwen. Tijd om te investeren in eigen middelen.


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #448 Gepost op: 15 april 2010, 12:55:43


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #449 Gepost op: 15 april 2010, 13:00:29
Nu is van belang: op welke hoogte is die foto genomen.