Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010

Auteur Topic: Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010  (gelezen 99268 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Sorry maar dit soort spikkels zie je echt niet onder alle omstandigheden, en ik kijk beroepshalve heel veel en heel vaak op de KNMI-weerradar. Dit is geen inversie of "anomaly spikes", dit zijn reflecties.
Het hangt van de weersomstandigheden af. Het is nu uitermate droog en helder en er is sprake van zogenaamde temperatuursinversie en hier en daar van mistbanken. Dat zijn zaken die deze spikkels kunnen veroorzaken, met name boven zee. Ook ik kijk dagelijks op de buienradar, deels beroepsmatig, deels hobbymatig en zie die spikkels toch echt vaker, zeker bij de weersomstandigheden zoals we die nu hebben.

Het zijn radar beelden he, geen satelliet beelden. De hoogste meetlokatie staat op zo'n 100 meter en als die spikkels daadwerkelijk as zou zijn, dan zou het sneeuwen boven de Noordzee :)

Gevonden op http://www.buienradar.nl/faq.aspx :

Citaat van: Buienradar
Vragen over het beeld dat u ziet

1. Waarom zie ik op droge dagen wel witte, blauwe en zelfs rode waarnemingen?

Zoals de naam van de website doet vermoeden worden de waarnemingen geregistreerd met een radar. Op sommige dagen (meestal droge dagen) ontstaat er ruis op het beeld. Dit is als gevolg van de waarneming door de radar die met echo's werkt. Op dagen met heldere hemel kan er een temperatuur afname zijn aan de grond die de radar stralen afbuigt naar de grond toe waardoor er erg veel echo terugkomt. Die echos worden in principe gefilterd echter bij zonnige dagen gaat dit filterproces moeilijker dan op regenachtige dagen. De grondechos kunnen ook onstaan door sterke vocht gradienten.

EDIT: Verklaar anders maar eens waarom je die spikkels alleen boven zee ziet en niet boven land


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Maar om het effe simpel te houden. Hoe zit het nu? Is die testvlucht een positief signaal, of zegt het helemaal niks over de kansen dat op korte termijn het vliegverkeer weer hervat kan worden?

Kortom was het propaganda stunt van de KLM of was er daadwerkelijk geen vuiltje aan de lucht?


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Maar om het effe simpel te houden. Hoe zit het nu? Is die testvlucht een positief signaal, of zegt het helemaal niks over de kansen dat op korte termijn het vliegverkeer weer hervat kan worden?

Kortom was het propaganda stunt van de KLM of was er daadwerkelijk geen vuiltje aan de lucht?
Wel leuk gezegd, vuiltje aan de lucht .... houdt het maar op een combinatie van beiden.
Test resultaten uit de filters moeten nog bekend gemaakt worden.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Dat de Klm testvlucht lijkt te zijn goed gegaan, had ik ook gezegd als KLM zijnde. Er staan nogal wat belangen op het spel. Of ik na 1 vlucht ook de volle verantwoordelijkheid voor een volledige hervatting van alle vluchten zou durven nemen is vraag 2. Het is maar een korte vlucht de noordelijke helft van het land geweest en voor het grooyste deel op 12km hoogte. Pas tussen Eelde en Twente is de daling heel snel ingezet. Waarom zouden alle landen om ons heen het vliegverbod handhaven en zegt de KLM dat er niets aan de hand is? Lijkt me eigen belang en daarmee de veiligheid van ondergeschikt belang te achten. Dit is mijn niet wetenschappelijke mening ;)


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Het zijn radar beelden he, geen satelliet beelden. De hoogste meetlokatie staat op zo'n 100 meter en als die spikkels daadwerkelijk as zou zijn, dan zou het sneeuwen boven de Noordzee :)

Ik ben niet zo bekend met weerradar systemen, maar ik neem aan die ook gewoon een verticale bundelhoek hebben? Dan kan je scannertje wel op 100 meter staan, maar meet je uiteindelijk veel hoger (en lager)

EDIT: Verklaar anders maar eens waarom je die spikkels alleen boven zee ziet en niet boven land

http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur
ziehier, evenveel spikkels boven land.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur
ziehier, evenveel spikkels boven land.
Nu wel, ander tijdstip. 's nachts is dat vaak niet het geval :)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
http://www.sat24.nl/homepage.aspx?html=zoom&xas=260&yas=190

Wat is dat dan? Verdwijnende as of verdwijnende mist?
De spikkels worden ook steeds minder, kan natuurlijk toeval zijn ;)

Ik wil er niet teveel op doordrammen, maar het is erg jammer dat dit soort zaken uit zijn verband wordt getrokken. Het is een soort tunnelvisie waarbij alle tegenargumenten zonder pardon naar het land der fabelen worden verwezen. Mensen die nog steeds van mening zijn dat het om as gaat mogen ook proberen te verklaren waarom er gisterenavond, afgelopen nacht en nu nog steeds behoorlijk goede "radio condities" zijn. Radiosignalen dragen verder waardoor ik vroeger onder deze omstandigheden zonder twijfel de helft of misschien geheel Nederland ontving qua brandweer. Radiosignalen die gereflecteerd en/of afgebogen worden en daardoor andere wegen afleggen dan onder normale omstandigheden. Dat is wat er ook met radar gebeurt. Daarnaast is het een cummulatieve weergave. De resultaten van alle radarstations worden gecombineerd tot 1 weergave. Als 1 station iets raars meet dan is de kans groot dat het niet eens wordt weergegeven, het kan dan een misdetectie zijn. Als meerdere stations last hebben van misdetectie (mist, temperatuursinversie) dan wordt de kans groot dat misdetecties elkaar hier en daar overlappen. Resultaat: spikkels.
Maar misschien is het gewoon as, ik ga vast een emmertje met water vullen om mijn auto schoon te wassen :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Vanochtend voor het eerst echt merkbaar: veel stof op de auto, gemengd met condens. Na gebruik van ruitenwisser, kon je het vuile water goed zien. Dus toch een vorm van stof neerslag merkbaar.
Nu zou het nog zo kunnen zijn dat er ergens een of andere boom in bloei staat en zijn stuifmeel verspreid, maar ik leg de link eerder met de aswolk.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Even over de spikkels - oftewel valse echo's - dit heeft is wat zeer gebruikelijk is in de lente / zomer en nergens om je zorgen over te maken. Zoals hierboven al is uitgelegd zijn het gewoon valse reflecties door de breking van zo'n echoreflectie. Op dagen zonder as ziet het er precies het zelfde uit dus het is onzinnig om aan te nemen dat 'het as is'.

Zie http://www.weer.nl/nl/home/weer/weer_in_het_nieuws/weernieuws_archief/archive/2009/may/ch/11aa04d949/article/regenradar_voor_gevorderden.html
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Maar misschien is het gewoon as, ik ga vast een emmertje met water vullen om mijn auto schoon te wassen :)

Vanochtend voor het eerst echt merkbaar: veel stof op de auto

Vrijwel tegelijk geplaatst.. ;)