Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010

Auteur Topic: Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010  (gelezen 102276 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
En hoe krijg je die of moet ik daarvoor verkeersleider zijn?  :P


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
En hoe krijg je die of moet ik daarvoor verkeersleider zijn?  :P
FF Pm ... we zijn te veel off topic


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
IVW meld:

Citaat
Beperkte ontheffing ongemotoriseerd vliegverkeer

VFR-verkeer wordt beperkt toegestaan, namelijk voor ballonvaart, zweefvliegen en zeil- en schermvliegen. Het vliegen blijft op eigen risico.

De vulkanische as die in de lucht aanwezig is kan de volgende problemen veroorzaken:

    * Eén van de belangrijkste instrumenten in een luchtvaartuig is de snelheidsmeter. Een luchtvaartuig heeft immers een bepaalde snelheid nodig om te kunnen vliegen. Met een buis in de neus van het vliegtuig (pitotbuis) wordt de snelheid van de lucht vergeleken met stilstaande lucht.  De in de lucht aanwezige vulkanische as kan in de pitot buis komen, waardoor de werking van de snelheidsmeter negatief kan worden beinvloed;
    * De in de lucht aanwezige as kan beschadigingen veroorzaken op de windscreens van luchtvaartuigen. Vulkaanas werkt als grof schuurpapier en is met het blote oog niet altijd waarneembaar. Hierdoor kan het 'see and avoid' principe in gevaar komen;
    * Voor gemotoriseerd verkeer geldt dat de vulkanische as die in de lucht aanwezig is naast problemen met snelheidsmeter en hoogtemeter problemen kan veroorzaken in de motor van het luchtvaartuig. Vermogensverlies en op termijn mogelijke onderhoudsproblemen omdat de as corrosief werkt;
    *  De hoogtemeter maakt gebruik  van een  statische opening. Door de plaats van deze opening (meestal aan de zijkant van het luchtvaartuig) is de kans dat deze verstopt raakt kleiner.

Ballonnen, scherm- en zeilvliegtuigen zijn niet uitgerust met een pitotbuis en ramen kunnen om die reden een ontheffing krijgen voor de luchtruimsluiting. De ontheffing geldt daarnaast ook voor zweefvliegtuigen. De Inspectie adviseert om de snelheid, hoogte en transparantie van de ramen nauwlettend te monitoren. Ingeval van een abnormale indicatie of plotselinge wijzigingen van apparatuur wordt geadviseerd om zo snel mogelijk te landen. Afwijkingen aan de apparatuur moeten aan de Inspectie worden gemeld. Voor genoemde luchtvaartuigen gelden de regels zoals die in een normale situatie gelden.

En in NOTAM vorm

RAC B)17 APR 2010 13:00 UTC C)24 APR 2010 12:00 EST (B0188/10)
E) AFTER CAREFUL CONSIDERATION CAA-NL HAS DECIDED TO EXEMPT
NON-MOTORIZED AIRCRAFT, I.E. GLIDERS, HOT AIR BALLOONS, NON MOTORIZED HANGGLIDERS AND PARAGLIDERS FROM THE CLOSURE OF THE AMSTERDAM FIR DUE TO THE VOLCANIC ASH CLOUD.
NEVERTHELESS, CAA-NL RECOMMENDS INCREASED MONITORING OF THE FLIGHT SPEED AND HEIGHT INDICATION AND WINDSCREEN TRANSPARENCY DURING FLIGHT IN THE RISK AREA. IF ANY ABNORMAL INDICATION OR SUDDEN INDICATION CHANGE IS NOTICED, MAKE A NORMAL LANDING AS SOON AS POSSIBLE. ANY ABNORMALITIES SHOULD BE REPORTED TO CAA-NL (IVW). FLIGHTS ARE AT OWN DISCRETION. FOR NON-MOTORIZED AIRCRAFT THE RULES APPLY AS IN NORMAL SITUATION.

De eerste versoepeling van het verbod sinds donderdag.

Heeft dit een relatie met: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,35611.msg755081.html#msg755081 ???


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
De volgende aswolk schijnt al weer in aantocht te zijn. Dit gaat dus niet bij een incident blijven. Ik denk dat de economische schade echt in de miljarden gaat lopen. Vooral met de zomervakantie in aantocht gaat dit voor veel problemen zorgen. Ik zie het niet gebeuren dat deze vulkaan snel gaat stoppen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Maar al die mensen gaan heus wel op vakantie...  ;) dus die gaan met de auto in NL of in de EU op vakantie en gaan daar het geld uitgeven  ;)


sylvester1986

  • Gast
Heerlijk en dan lekker met z'n allen in de file  ;D


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Maar al die mensen gaan heus wel op vakantie...  ;) dus die gaan met de auto in NL of in de EU op vakantie en gaan daar het geld uitgeven  ;)
Vanuit Zuid Frankrijk en lager wordt nog wel gevlogen ... dus een HiSpeed Rail en dan vliegen kan ook nog...  ;D :D


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Inmiddels is het vliegverbod verlengd tot vannacht om 02.00 uur.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
16 april 2010 - Bron NT
Luchtvracht stapelt zich op rond Schiphol door vulkaanuitbarsting

De vulkaanuitbarsting in IJsland heeft gisterenavond vanaf 18.00 uur al het luchtvrachtverkeer in grote delen van West-en Noord-Europa compleet platgelegd. Vrachtafhandelaars op Schiphol accepteren nog wel vrachtzendingen en bouwen pallets op, maar de loodsen lopen langzaam vol op de luchthaven.
Afhandelaar Aviapartner Cargo waarschuwt dat het nog weken kan duren voordat de gestrande lading op Schiphol is weggewerkt. 'Het worden turbulente tijden', aldus directeur Rob Spaans van Aviapartner Cargo.  

Diverse vrachtafhandelaars raden expediteurs en verladers wel aan voorzichtig te zijn met het wegsturen van vrachtwagens naar de luchthavens voor de weekendpiek vanavond. Zij adviseren de ladingaanbieders de vracht voorlopig in de eigen loodsen op te slaan in afwachting van de ontwikkelingen.

'Verladers houden zo meer controle over de eigen lading', aldus Rob Spaans van Aviapartner Cargo Services, een van de grootste afhandelaars op Schiphol. Hij zegt een opslagcapaciteit te hebben voor twee dagen. 'Wij bouwen nu dan ook nog gewoon pallets op, maar als er ook zaterdag geen vliegverkeer mogelijk is, wordt het wel problematisch.' Volgens Spaans is die kans groot dat het luchtruim morgen ook nog de gehele dag gesloten blijft. Verschillende Scandinavische landen, waaronder Denemarken en Finland, hebben dat al aangekondigd. 'Dat betekent dat wij de komende twee tot drie weken bezig zullen zijn om de achterstand in de verschillende netwerken weg te werken. Dit heeft een geweldige impact op de luchtvrachtoverslag, want je weet niet hoe lang het gaat duren. Het is ook bizar. Het is sinds Tweede Wereldoorlog niet meer gebeurd dat het gehele vliegverkeer op Schiphol voor zo’n tijdsduur is stilgelegd.'

Uitwijken naar andere luchthavens in Europa heeft volgens Spaans nauwelijks zin ofschoon luchtvrachttrucker Rutges tegenover Transport Online zegt veel lading in Wenen op te halen van uitgeweken vluchten. Spaans: 'Frankfurt en München waren gisteravond nog open, maar zijn intussen ook gesloten of worden het in de loop van de dag. ‘Een alternatief zouden Milaan Malpensa en Zürich zijn, maar de laatste luchthaven heeft al laten weten dat er geen parkeerplaats meer beschikbaar is voor vrachtwagens. Alle luchtvracht uit Europa naar het Italiaanse Malpensa te sturen, lijkt mij ook niet zinvol. Wij moeten gewoon ons hoofd koel houden. Noodscenario’s bedenken en uitvoeren en de ontwikkelingen afwachten. Zodra bijvoorbeeld de wind draait naar het zuidwesten kunnen wij weer vliegen.'

Bij Menzies Air Cargo, onder meer afhandelaar van Martinair Cargo, komen de exportzendingen ook nog steeds binnen, zegt manager support John Lageberg. 'Wij nemen voorlopig nog wel vracht aan maar dat houdt ook een keer op. Verder blijven wij in nauw contact met onze klanten.' Uitwijken naar Zuid-Europa wordt volgens Lageberg ook steeds moeilijker omdat door de verspreiding van aswolk naar het zuiden de meeste luchthavens daar ook op slot gaan. 'Het is even pas op de plaats in afwachting van verdere berichten.'

Beleidsadviseur Joost van Doesburg van de verladersorganisatie EVO raadt zijn leden aan snel in contact te treden met hun expediteurs over de noodsituatie. 'Het is niet raadzaam om zomaar vracht mee te geven als het toch ergens op een luchthaven zal stranden.' Doesburg wijst er op dat een verlader al een strop van drie ton heeft geleden als gevolgd van het stopzetten van het luchtverkeer. Hij schat dat de totale schade van een dag niet vliegen kan oplopen van enkele miljoenen euro's tot tientallen miljoenen euro's voor het goederenvervoer.

Het zwaarst getroffen is daarbij de perishable-sector. Zo komt er sinds gisteravond geen bloemetje meer uit Afrika en Zuid-Amerika op Schiphol binnen. Waarnemers verwachten nu al stevig hogere prijzen voor de bloemen en Egyptische sperziebonen als straks het vliegverkeer weer wordt hervat.

Volgens IJslandse deskundigen kan de vulkaan nog dagen of zelfs weken problemen opleveren voor het internationaal vliegverkeer. Alles hangt volgens de experts af van de windrichting en de intensiviteit van de erupties.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Airlines conduct more test flights on ash cloud safety  
Bron : BBC News
 
Thousands of passengers have faced severe travel disruption
European airlines are continuing to run test flights to assess possible damage to jet engines caused by the volcanic ash cloud that has grounded services.

The flights come as some observers start questioning if regulators may have over-stated the safety threat.

KLM, whose Saturday test went without incident, is running another eight, and Air France is also taking to the skies.

The tests come as most of Europe's air space was paralysed for a fourth day on Sunday.

But the test flights on Saturday by Dutch airline KLM and Germany's Lufthansa to assess the impact of the ash on jet engines offered some hope.

'Nothing unusual'

KLM flew a Boeing 737-800 at the regular altitude of 10 km (six miles) and up to 13 km without incident. Lufthansa flew 10 aircraft to Frankfurt from Munich at up to 8 km.
"We have found nothing unusual, neither during the flight, nor during the first inspection on the ground," said the Dutch airline's chief executive, Peter Hartman, who was aboard the test flight.

They are beginning to question whether the Met Office's computer model of the ash cloud is exaggerating its size

Robert Peston, BBC business editor, on airline executives' concerns
A KLM spokeswoman said later that the successful test did not mean that KLM thought it was now safe to fly. "This is the responsibility of the European authorities," she said.

"We have simply demonstrated that flying can be achieved, and we hope today's tests will show the same."

She said that if all Sunday's flights went without incident, the airline hoped to get permission "as soon quickly as possible" to restart some operations.

The UK transport department said that it was also considering holding test flights.

Pressure on air traffic authorities to at least relax some restrictions is expected to grow if the KLM and Air France complete tests without problems.

Questions raised

The Independent newspaper's Travel editor Simon Calder told BBC News that some airlines are unconvinced about the extent of the safety threat.

And the BBC's business editor, Robert Peston, said executives were "beginning to question whether the Met Office's computer model of the ash cloud is exaggerating its size. They claim that satellite pictures do not corroborate the Met's computerised simulation of the cloud."

Mr Peston said one executive told him that that Met Office was being "too cautious".
The volcanic ash has turned into quite a financial disaster for my business.

Britain on Sunday extended the ban on all flights in its airspace, leading Britain Airways to cancel all domestic and long haul flights on Monday.

National Air Traffic Services (Nats) said in statement: "Based on the latest information from the Met Office, Nats advises that the restrictions currently in place across UK controlled airspace will remain in place until at least 01:00 tomorrow, Monday 19 April."

Much of the rest of Europe was under similar restrictions, with little sign that air traffic authorities are yet ready to allow the restoration of services.

Lost revenues

European airlines, collectively losing about $200m (£130m) per day according to the industry's governing body IATA, are desperate to re-start operations.

"In addition to lost revenues, airlines will incur added costs for re-routing of aircraft, care for stranded passengers and stranded aircraft at various ports," its director of corporate communications, Anthony Concil, said.

"The disruption will lead to shortages of product quite quickly for fresh fruit and flowers and then the pharmaceuticals and high tech areas. Alan Braithwaite, Cranfield University"
 
Kyla Evans, spokeswoman for the European air traffic control agency Eurocontrol said it was the responsibility of national aviation authorities to decide whether to open up their airspace. The agency's role was to coordinate traffic once it was allowed to resume.

Pressure to resume is also likely to come from other industries, whose businesses are starting to feel the impact.

Between 35%-40% of the world's goods move by air, and those companies that rely on just-in-time deliveries are especially vulnerable.

Just-in-time problems

Norman Black, a spokesman for freight company United Parcel Service, said: "If your just-in-time operation is depending on parts that come from Asia or the US or Africa or the Mideast... you just can't get it."
 
The volcanic ash cloud reached about 55,000ft, Eurocontrol says
UPS and DHL have their European air-hubs in Germany, and Fedex's is in France, which have both closed their airspace.

"There's just not an option right at the moment while we all wait and see how long this is going to take," Mr Black said.

Companies producing perishable goods frequently use air-freight.

Kenya, the largest supplier of cut flowers to Europe, and East African commodity producers could be badly hit, said Standard Chartered economist Razia Khan.

Pharmaceutical companies are heavy users of air freight, but said they had enough stocks to avoid any problems in the short term.

A spokesman for AstraZeneca said: "We do have some product at airports awaiting the lifting of flight restrictions but at the moment there is no threat to the supply of medicines to patients."

Howard Archer, chief European economist at IHS Global Insight, said that the overall economic impact on the UK would be limited in the short term.

"Obviously though the longer that the problem does persist, the more serious will be the economic repercussions," he said.