Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010

Auteur Topic: Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010  (gelezen 101402 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Vliegtuig mogelijk gecrasht door aswolk

In Engeland is een klein vliegtuig neergestort in een veld in de buurt van Hampshire. Bij deze crash kwamen twee mannen om het leven. De politie onderzoekt momenteel of de aswolk van de IJslandse vulkaan de oorzaak van de crash kan zijn.

Door de uitbarsting van de vulkaan is al dagen in diverse Europese landen een vliegverbod van kracht. Ook boven Groot-Brittannië mag geen enkel vliegtuig opstijgen. In dit geval ging het om een klein privévliegtuig. Kleine vliegtuigjes mogen in principe vliegen zolang ze niet te hoog gaan, meldt Het Laatste Nieuws.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2010/04/vliegtuig_mogelijk_gecrasht_do.html


brwams

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Even een ander soort berichtje, een getuigenverslag van de stand van zaken op Schiphol.

Ik werk in de horeca in vertrekhal 2, we waren als één van de weinige bedrijven open. De winkels zijn dicht op de 'drugstore' na. Er heerst een hele rare haast enge stilte. Ik kreeg kippenvel toen ik binnen liep.

De bovenverdieping is omgetoverd tot een soort van vluchtelingenkamp, er staan veldbedden die mensen en gezinnen zich hebben toegeëigend. Mensen uit allerlei landen zitten met elkaar te kletsen en te lachen, ik heb gelukkig niemand moedeloos gezien. Mensen beseffen dat het overmacht is en zijn voor zover ik ze gesproken heb laaiend enthousiast over wat Schiphol en de Nederlandse bevolking allemaal voor ze regelen (zoals huizen aanbieden voor die mensen om te verblijven). 'S nachts is men karaoke aan het zingen en maken ze er een dolle boel van, overdag worden de kinderen vermaakt, er is zelfs een speelhoek ingericht onder het museum.

Over de decoratieve bagagerekken in de horeca-lobby hangen allemaal sokken en onderbroeken te drogen die mensen gewassen hebben en het communication center is een drukte vanjewelste omdat vanaf daar mensen contact kunnen houden met de familie.

De grootste klacht die ik gehoord heb is het gebrek aan sigaretten en schoon ondergoed. Dit werd verkocht in een winkel die twee uur daarvoor open is geweest, maar de mensen hebben het omroepbericht niet gehoord.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Er vliegt momenteel al ongeveer een half uur een klein vliegtuigje rondjes rondom Schiphol
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Als je alleen al kijkt naar de bloemen kwekers in de Afrikaanse landen die hun afzet zien verrotten in de koelcellen op luchthaven van vertrek.

Daarintegen stijgt de prijs die de Nederlandse kwekers krijgen met grote sprongen.
Één bloemenexporteur heeft momenteel voor 30ton aan ingepakte bloemen staan op Schiphol ... Die lopen haast de doos uit  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Hoe ziet dat vliegtuigje eruit ??
Ben in de buurt van schiphol ( brug restaurant )


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
je ziet hier ook nog steeds vliegbewegingen: http://casper.frontier.nl/eham/


Alwin-R09

  • Belangstellende/Amateurfotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
    • HV-Assen
Groningen Airport Eelde laat vanaf 6:30 vliegtuigen die op zicht vliegen weer vertrekken en landen!Het gaat dan vooral om les en particuliere vliegtuigen.

Mvg,

Alwin


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
KLM-vlucht vertrokken naar Parijs

KLM heeft vanochtend om iets voor 11.00 uur een Boeing 737 de lucht ingestuurd naar de Parijse luchthaven Charles de Gaulle. Dat heeft een woordvoerder gemeld.

Het gaat om een vlucht zonder passagiers met de normale bemanning aan boord. "We laten deze vliegen om aan te tonen dat het kan."

Tot vanmiddag 14.00 uur zijn in ieder geval alle vluchten van KLM opgeschort. Naar alle waarschijnlijkheid zal zeer snel worden beslist of dit vliegverbod wordt verlengd.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2010/04/klmvlucht_vertrokken_naar_pari.html


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Europese Unie
'Schade aswolk groter dan impact aanslagen 11 september'
maandag 19 april 2010 10:49 - Bron : Elsevier

De internationale brancheorganisatie voor de luchtvaart IATA uit scherpe kritiek op Europese regeringen die vasthouden aan het vliegverbod. Volgens IATA is er 'geen overleg, geen risicoschatting, geen coördinatie en geen leiding'.

De IATA uit kritiek op EU-regeringen die vasthouden aan het vliegverbod
Dat zei IATA-directeur Giovanni Bisignani maandag in Parijs.

Onbegrijpelijk
Bisignani vindt het onbegrijpelijk dat de EU-ministers van Verkeer er vijf dagen voor uittrekken om een telefoonconferentie te organiseren. Dit gaat vanmiddag pas gebeuren. 'Deze crisis kost luchtvaartmaatschappijen dagelijks 150 miljoen euro aan inkomsten,' aldus Bisignani, die denkt dat zijn schatting aan de voorzichtige kant is.

De baas van de IATA denkt zelfs dat de economische schade die de IJslandse vulkaan teweegbrengt, groter is dan de impact van de aanslagen van 11 september 2001 in New York.

Luchtverkeersleiders
Bisignani verwijt Europese regeringen dat ze geen verantwoordelijkheid hebben genomen om duidelijke beslissingen te maken op basis van feiten. 'Het zijn de luchtverkeersleiders geweest, die aankondigden om hun diensten niet meer aan te bieden,' zegt de voorzitter van de brancheorganisatie. 'En deze besluiten zijn genomen zonder voldoende overleg met de luchtvaartmaatschappijen.'

Verscheidene Europese maatschappijen hebben de afgelopen dagen succesvol testvluchten uitgevoerd. Bisignani vraagt zich daarom af waarom het vliegverbod gehandhaafd moet blijven. 'We hebben in vele delen van de wereld vulkanische activiteit gezien, maar dit heeft zelden geleid tot de sluiting van het luchtruim op deze schaal.'

De voorzitter doet een dringende oproep om het luchtruim stap voor stap op een veilige manier open te stellen.

Te streng
Demissionair minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA) uitte zondag eveneens kritiek op het Europese beleid. Eurlings vindt dat Europa zich te streng heeft opgesteld en verwijst naar luchtvaartautoriteiten in Amerika, die bij een aswolk doorgaans niet kiezen voor een algehele sluiting van het luchtruim.

Ook KLM-topman Peter Hartman pleit voor het openen van het luchtruim. KLM vloog zondagavond met twee vrachtvliegtuigen naar Azië. Vandaag gaat er een vliegtuig naar Parijs.

Maandag 14.00 uur
De Inspectie van Verkeer en Waterstaat maakte vanochtend bekend dat het Nederlandse luchtruim in ieder geval tot maandag 14.00 uur gesloten blijft.

De lucht boven Nederland zou nog niet veilig zijn voor vliegtuigen, omdat de wolk met vulkaanas uit IJsland nog steeds boven het Europese vasteland hangt. Dit heeft te maken met de weersomstandigheden.

Europa
In grote delen van Europa is nog steeds geen vliegverkeer mogelijk. In een groot deel van Frankrijk, Noord-Italië en Groot-Brittannië mogen zeker tot morgenochtend geen vliegtuigen vliegen.

In Oostenrijk, Tsjechië en een groot deel van Zweden zijn de luchthavens weer open. In Polen en Denemarken is opstijgen en landen niet toegestaan, maar vliegtuigen mogen er wel overheen vliegen vanaf een bepaalde hoogte. Het luchtruim van België en Duitsland blijft tot zeker 20.00 vanavond dicht.

Door Johannes Baas


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Daar meng ik mij verder niet in. Ik constateerde hedenmorgen een laagje stof op de wagen. Waar het vandaan komt, laat ik inderdaad liever aan de experts over!  ;)
Met ook in m'n achterhoofd dat ik me nog gevallen herinner van overgewaaid Saharazand, erg fijn stof wat hier in het land neersloeg.  ::)

Maar zonder gekheid, ik weet het niet.

Vanochtend voor het eerst echt merkbaar: veel stof op de auto, gemengd met condens. Na gebruik van ruitenwisser, kon je het vuile water goed zien. Dus toch een vorm van stof neerslag merkbaar.
Nu zou het nog zo kunnen zijn dat er ergens een of andere boom in bloei staat en zijn stuifmeel verspreid, maar ik leg de link eerder met de aswolk.

Tsja... en zo houdt de tunnelvisie dus stand...

Nog iets wat de 'wantrouwers' mogen verklaren; waarom kan de buienradar geen motregen detecteren maar wel as (die overigens veel dunner is en nog minder reflecteert)?

Overigens was mijn opmerking over het wassen van de auto niet geheel terecht. Ik probeer niet duidelijk te maken dat er geen as valt, gevallen is, of KAN vallen, maar wel dat vallend as niet door de buienradar gedetecteerd kan worden. Tenzij het in een ware sneeuwbui verandert, maar dan ligt er ook een paar centimeter as :)



Vandaag genomen. En mijn auto is normaal gesproken echt schoon hoor..  ::)
En ja Hunter, ik weet dat je ook niet beweerde dat er geen as kon vallen, maar deze foto gewoon even ter lering ende vermaeck.