Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010

Auteur Topic: Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010  (gelezen 99332 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Heb nog een fototje van een smerige zijruit ook, maar ik denk dat 1 foto wel duidelijk genoeg is. Het lijkt een soort fijn zand. Auto ziet eruit alsof ik met een natte auto door een droge woestijn heb gereden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.eurocontrol.int/corporate/public/site_preferences/display_news_list.html

19 Apr 2010  Update on European air traffic situation - 10.30 CET  
 
  EUROCONTROL expects between 8,000-9,000 flights to take place today in European airspace. On a normal Monday, we would expect 28,000.  



Volcanic ash cloud map 19 April - 10.30 CET (klikken in afbeelding voor een groter formaat)


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Glasopbouw in motor F16 door aswolk
ANP | Gepubliceerd op 19 april 2010, 13:39
Laatst bijgewerkt op 19 april 2010, 13:46
 BRUSSEL -  
In een straalmotor van een in Europa gestationeerde F16 van de NAVO is glas gevonden. Dat glas werd gevormd door as afkomstig van de vulkaanuitbarsting in IJsland. Dat heeft een Amerikaanse functionaris bij de NAVO maandag in Brussel bekendgemaakt.

,,F16's van de geallieerden hebben gevlogen en daarbij is geconstateerd dat er in de motoren sprake was van de opbouw van glas'', aldus de Amerikaan. Hij voegde eraan toe dat een toestel beschadigd is.

Vulkaanas kan in glas veranderen onder invloed van hoge temperaturen, als het in een vliegtuigmotor terecht komt. ,,Dit is een zeer, zeer ernstige zaak die in de niet al te verre toekomst invloed kan hebben op de militaire capaciteit'', aldus de Amerikaanse functionaris.

www.nhd.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Glasopbouw in motor F16 door aswolk
ANP | Gepubliceerd op 19 april 2010, 13:39
Laatst bijgewerkt op 19 april 2010, 13:46
 BRUSSEL -  
In een straalmotor van een in Europa gestationeerde F16 van de NAVO is glas gevonden. Dat glas werd gevormd door as afkomstig van de vulkaanuitbarsting in IJsland. Dat heeft een Amerikaanse functionaris bij de NAVO maandag in Brussel bekendgemaakt.

,,F16's van de geallieerden hebben gevlogen en daarbij is geconstateerd dat er in de motoren sprake was van de opbouw van glas'', aldus de Amerikaan. Hij voegde eraan toe dat een toestel beschadigd is.

Vulkaanas kan in glas veranderen onder invloed van hoge temperaturen, als het in een vliegtuigmotor terecht komt. ,,Dit is een zeer, zeer ernstige zaak die in de niet al te verre toekomst invloed kan hebben op de militaire capaciteit'', aldus de Amerikaanse functionaris.

www.nhd.nl

Nu is interessant op welke hoogte deze F16 gevlogen heeft en hoelang.  ;)


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Nu is interessant op welke hoogte deze F16 gevlogen heeft en hoelang.  ;)
daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar, maar dat zullen ze wel niet willen vertellen.

Het verbaasd me wel dat alle commerciële vluchten niets aan treffen in de motor en een NAVO vliegtuig wel glas in de motor aantreft. ..
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken




Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar, maar dat zullen ze wel niet willen vertellen.

Het verbaasd me wel dat alle commerciële vluchten niets aan treffen in de motor en een NAVO vliegtuig wel glas in de motor aantreft. ..


De commerciële vluchten moeten geld opleveren, en NAVO vluchten niet. De financiële belangen lijken een hogere prioriteit te hebben dan de veiligheid van de mensen die met de commerciële vluchten vliegen. Maar dit is een speculatie van mijn kant ;)


Gast

  • Gast
Een F-16 en een F-18 komen terug met glas in de motors en aanzienlijke schade, maar volgens Hartman is het luchtruim veilig.....

Geld boven veiligheid.


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
** humor modus aan **


eerste vliegtuig is binnen

** humor modus uit **


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Een F-16 en een F-18 komen terug met glas in de motors en aanzienlijke schade, maar volgens Hartman is het luchtruim veilig.....

Geld boven veiligheid.

 >:D De as is selectief in het kiezen van welke motoren het zal gaan afzetten: commercieël dan geen asafzetting, militair dan wel  :o >:D

Inderdaad geld voor veiligheid. Wil meneer Hartman wel eens horen als er een KLM vliegtuig hardhandig in aanraking komt met het aardoppervlak als gevolg van as....
Zou dan niet graag in zijn schoenen willen staan :-X