Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010

Auteur Topic: Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010  (gelezen 104155 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Dit lijkt een beetje op:

http://dakzoekje.nl/images/russian.jpg

 :-X :-X


http://www.telegraaf.nl/binnenland/6562517/__Aslaag_op_toestel_ArkeFly__.html?p=15,2

di 20 apr 2010, 13:21
Aslaag op toestel ArkeFly door Ronald Veerman

AMSTERDAM -  Een toestel van ArkeFly is vanmorgen op weg naar Schiphol door een aswolk gevlogen.

Bij terugkeer in Amsterdam bleek er duidelijk stof op het vanuit het Turkse Antalya vertrokken toestel te zitten, waardoor direct groot alarm werd geslagen.

Uit een uitgebreide inspectie is echter gebleken dat het de Boeing 737 en de motoren niet beschadigd zijn door het vulkaanstof.

"Het was even heel erg schrikken”, zo bevestigt touroperator TUI het incident. "Maar gelukkig is het toestel net tien minuten geleden weer vrijgegeven.”


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Bizar nieuws inderdaad. Economie gaat toch echt voor de veiligheid. Ik zou voor geen goud de komende dagen in een vliegtuig stappen. Het is wachten tot er zich een erger incident voor gaat doen. Al vind ik dit incident met het Arke vliegtuig ook al een ernstig incident! Zal wel goedkoper zijn om evt kosten te betalen aan nabestaanden na een evt crash dan helemaal niet vliegen...


Gast

  • Gast
Wat raar toch, en volgens Hartman en Eurlings is de lucht hartstikke schoon..........

Niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen......


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik ben wel benieuwd wie dit onderzocht heeft... De technici van de luchtvaart maatschappij of onafhankelijke (zover mogelijk, ook IVW valt onder de minister  ::)) onderzoek?? ??? ??? :-\


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
John Cleese - How to Irritate People - Airplane Sketch

en dan van af 1:00

"this is you captain speaking, There is absolutly no cause for alarm " ???
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Ik ben wel benieuwd wie dit onderzocht heeft... De technici van de luchtvaart maatschappij of onafhankelijke (zover mogelijk, ook IVW valt onder de minister  ::)) onderzoek?? ??? ??? :-\
Op RTL4 was er een verslag dat het ned ruimtevaart centrum onderzoek en testen heeft gedaan vandaag.
Een testvlucht van 1 1/2 uur op een hoogte van 1 km.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Op RTL4 was er een verslag dat het ned ruimtevaart centrum onderzoek en testen heeft gedaan vandaag.
Een testvlucht van 1 1/2 uur op een hoogte van 1 km.

mij ging het om het onderzoek naar het arke toestel dat door een stofwolk gevlogen is  ;)


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Zorgen over andere IJslandse vulkaan

Uitgegeven op dinsdag 20 april 2010 21:24.

De chaos door de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull is misschien nog maar een voorproefje van wat de wereld te wachten staat. Wetenschappers vrezen dat de schokken waarmee de eruptie gepaard gaat een veel gevaarlijker uitbarsting teweeg kunnen brengen van de nabijgelegen vulkaan de Katla. Die eruptie zou wel eens tien keer zo sterk kunnen zijn en nog veel meer as veel hoger de lucht in kunnen stoten.

De Eyjafjallajökull en Katla liggen allebei in het zuiden van IJsland, ongeveer twintig kilometer van elkaar vandaan, maar vermoedelijk via ondergrondse magmakanalen met elkaar verbonden. De Katla ligt onder een vijfhonderd meter dikke laag ijs -de Myrdalsjökull-gletsjer, een van de grootste in IJsland. Dat is bijna twee keer zo veel ijs als die waar de Eyjafjallajökull zich doorheen heeft gebrand.

De Katla vertoonde dinsdag nog geen tekenen van leven, maar de geleerden die de seismische activiteit nauwlettend volgen zijn er niet gerust op dat dit zo blijft. Pall Einarsson, hoogleraar geofysica aan het Instituut voor Aardwetenschappen aan de Universiteit van IJsland, zegt dat een vulkaanuitbarsting soms ook een nabijgelegen vulkaan doet exploderen en dat de Katla en Eyjafjallajökull in het verleden vaak in tandem actief zijn geweest. De laatste drie keer dat Eyjafjallajökull uitbarstte deed de Katla dat ook.

De Katla lijkt zo'n beetje om de tachtig jaar te ontwaken. De laatste uitbarsting was in 1918, dus het wordt wel weer eens tijd. Die gedachte is beangstigend voor omwonenden, die zich bij een eruptie snel in veiligheid moeten brengen omdat het smeltende ijs overstromingen kan veroorzaken. Inwoners van het kustdorp Vik zouden twee tot drie uur tijd hebben om weg te komen.

"Wij hebben geoefend en wij kunnen het in dertig minuten", zegt burgemeester Sven Palsson (48). Op sommige plaatsen rondom de berg zouden bewoners echter maar twintig minuten tijd hebben.

De grote ijskap van de Katla baart zorgen, omdat het juist de combinatie van smeltend ijswater en lava is die explosies veroorzaakt en aswolken hoog in de lucht jaagt. Tot nog toe zijn er bij Katla alleen maar kleine bevingen geweest, volgens geleerden vermoedelijk bewegingen in het gletsjerijs, maar de activiteit van Eyjafjallajökull maakt het moeilijker om de metingen te interpreteren en een eventuele eruptie te voorspellen.

"Het is lastiger om ín de Katla te kijken", zegt Kristin Vogfjord, geologe bij de IJslandse meteorologische dienst.

Haar team houdt seismometers en GPS-instrumenten in de gaten die rond de vulkanen zijn geplaatst om seismische activiteit en zwelling van de bodem te meten. De grond rond de Eyjafjallajökull kwam de afgelopen maanden acht centimeter omhoog en is na de laatste eruptie weer wat ingezakt.

Vogfjord zegt dat de gevoeligheid van de Katla voor erupties van de Eyjafjallajökull te maken kan hebben met drukverschuivingen in de aardkorst veroorzaakt door de magmastroom. Maar er zijn geen antwoorden, laat staan voorspellingen, over wat de toekomst zal brengen. Vulkaanuitbarstingen blijken, net als aardbevingen, moeilijk te voorspellen.

"Katla kan morgen beginnen of over honderd jaar, je weet het niet. Wij kunnen alleen maar voorbereid zijn", zegt Palsson, de burgemeester.

Bron: Nieuws.nl


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
As op toestel na vlucht uit Maastricht

Bij de inspectie van een vliegtuig van de Amerikaanse maatschappij World Airways op de internationale luchthaven Oostende-Brugge zijn assen aangetroffen op de motoren. Dat meldde de luchthaveninspectie in Oostende. Het vliegtuig landde vanmiddag na een vlucht vanaf de luchthaven bij Maastricht.

Het vliegtuig wordt aan de grond gehouden. Of er schade is, moet morgen blijken na een grondige inspectie door een gespecialiseerd technicus. Het vliegtuig van World Airways was het tweede toestel dat op Oostende landde. Bij een inspectie van het eerste toestel werd geen as aangetroffen. Een tweede vrachtvlucht van World Airways, die uit Duitsland moest komen, werd afgelast na de vondst van as op het toestel uit Maastricht

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2010/04/as_op_toestel_na_vlucht_uit_ma.html


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Dit lijkt een beetje op:



 :-X :-X


http://www.telegraaf.nl/binnenland/6562517/__Aslaag_op_toestel_ArkeFly__.html?p=15,2

di 20 apr 2010, 13:21
Aslaag op toestel ArkeFly door Ronald Veerman

AMSTERDAM -  Een toestel van ArkeFly is vanmorgen op weg naar Schiphol door een aswolk gevlogen.

Bij terugkeer in Amsterdam bleek er duidelijk stof op het vanuit het Turkse Antalya vertrokken toestel te zitten, waardoor direct groot alarm werd geslagen.

Uit een uitgebreide inspectie is echter gebleken dat het de Boeing 737 en de motoren niet beschadigd zijn door het vulkaanstof.

"Het was even heel erg schrikken”, zo bevestigt touroperator TUI het incident. "Maar gelukkig is het toestel net tien minuten geleden weer vrijgegeven.”


om he tnou een spelletje russisch roulette te noemn gaat wel erg ver. In principe kan de fijnstof nou ook weer niet zo veel kwaad, zolang het niet de hele vlucht duurt. Kom je door een niet te lang geleden, hoge dosering as stof , door bijvoorbeeld i de buurt van die vulkaan te komen, waar het nog "compact" is, word het iets spannender.. is mij althans verteld door een geoloog.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.