Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010

Auteur Topic: Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010  (gelezen 102239 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Voor meer informatie over de no fly zones

En http://www.ashtam.co.uk/no_fly_zones.aspx is een erg overzichtelijke site waar de no fly zones op worden bijgehouden (met links naar de metoffice sites) en waar je het volgens mij ook naar google earth kan transporteren, al heb ik dat zelf nog niet geprobeerd.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Tjonge jonge, dan gebeurt er wel wat zeg!
Moeder aarde toont deelt een speldeprikje van haar macht en power uit.

Indrukwekkende video.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Het is mij geheel duidelijk dat vliegen met de KLM een gevaarlijke aangelegenheid is. Ze stellen namelijk hun eigen financieel belang boven de veiligheid van hun passagiers.

Het is maar goed dat er een overheid is die voorkomt dat lieden als dhr Hartman de dienst uit gaan maken en als stuntlieden door de aswolken gaan vliegen.

Denk jij nou echt dat de klm een vliegtuig de lucht in stuurt als dat gevaalrijk is ? Echt niet hoor. De overheid bemoeit zich teveel met sommige dingen, dat ben ik helemaal met dhr hartman eens. Tuurlijk moeten ze de veiligheid bewaren, maar de klm en andere luchtvaart maatschappijen houden dit zelf ook in de gaten hoor. Als er een vliegtuig crasht kost het ze meer dan dit hoor.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Weer even het juiste linkje van de noorse meteo met de as voorspelling.


http://api.met.no/weatherapi/volcanicash/1.0?model=snap;content_type=image/gif zelfde plaatje, maar de directe link
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Groningen Airport Eelde dicht om aswolk
AMSTERDAM - Groningen Airport Eelde is dinsdag van 10.00 uur tot 14.00 uur gesloten vanwege een aswolk uit een IJslandse vulkaan. De aswolk schuift in de loop van de ochtend over het noorden van Nederland, verwacht de Luchtverkeersleiding Nederland.
Ook het vliegveld in het Duitse Bremen moet waarschijnlijk sluiten.
Vliegverkeer van Schiphol naar de Scandinavische landen en omgekeerd loopt mogelijk vertraging op omdat het om de aswolk heen moet vliegen.
Op Schiphol zal dinsdag verder weinig van de aswolk te merken zijn, verwacht een woordvoerder van de luchtverkeersleiding.
© AFP
www.nu.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Schiphol herbergt 700 gestrande passagiers
SCHIPHOL ( ANP) - Ongeveer zevenhonderd reizigers die maandag door de aswolk niet konden vertrekken, brengen de nacht door op Schiphol.
Medewerkers van de luchthaven hebben voor de gestrande passagiers veldbedden neergezet en maaltijden geregeld. Dat heeft een woordvoerster van Schiphol gemeld.
Een andere groep passagiers is ondergebracht in hotels, zo liet de woordvoerster weten.
De passagiers op Schiphol worden opgevangen in de lounge. Naar verwachting kunnen al deze mensen dinsdag hun reis weer vervolgen.
De luchthaven ging maandag enkele uren dicht wegens de aswolk. Hierdoor werd het vliegverkeer ernstig ontregeld.
© ANP
www.nu.nl


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Denk jij nou echt dat de klm een vliegtuig de lucht in stuurt als dat gevaalrijk is ? Echt niet hoor. De overheid bemoeit zich teveel met sommige dingen, dat ben ik helemaal met dhr hartman eens. Tuurlijk moeten ze de veiligheid bewaren, maar de klm en andere luchtvaart maatschappijen houden dit zelf ook in de gaten hoor. Als er een vliegtuig crasht kost het ze meer dan dit hoor.

Is er al iemand die kan voorspellen wanneer en waarom een toestel in de problemen zou komen door de aswolk ???
Nee... dus waarom risico's gaan nemen?? er is niemand die iets met zekerheid kan bevestigen... het is allemaal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
Waarom wordt een vliegverbod ingesteld als men niet zeker is ?? Veiligheid waarborgen, geen risico's nemen... en die worden over het algemeen in het economisch belang overschaduwd omdat er te veel verlies gehaald wordt. Maar als er een toestel neer gaat, wat is dat een aanvaardbaar risico dan??

Als de experts verschillende meningen zijn toegedaan en de europese vluchtleiding zegt nu niet meer vliegen, wie moet je dan geloven??


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Het is toch raar dat er niet commerciële vlliegtuigen zijn die wel asresten in de motoren hebben, maar de KLM er geen last van heeft. Ook al vliegen ze in het zelfde gebied.
Als commerciële partij heb je natuurlijk geen belang bij een vliegverbod, dat kost je geld.
Wat is voor de KLM dan wel een criterium om te stoppen met vliegen? Moet er dan eerst een toestel zijn waarvan de motoren ophouden tijdens de vlucht, of is het slimmer om vantevoren al een verbod in te stellen?

Zoals de heer Hartman nu stelt (of wordt geciteerd) is er pas reden om een vliegverbod in te stellen wanneer er in de motoren asresten worden gevonden. Naar mijn idee is dat net te laat wanneer het om veiligheid gaat. Niemand kan nl precies vertellen wanneer asresten in motoren nu precies gevaarlijk beginnen te worden. Moet de grens dan eerst opgezocht worden of is het beter om te voorkomen dat de grens wordt gevonden? Stel dat de grens halverwege ee vlucht komt te liggen, wat dan?
Ik dacht dat de KLM enkele jaren terug al een les had geleerd toen ze met een 747 door een wolk as vlogen en alle 4 motoren stilvielen. Waarschijnlijk is de heer Hartman niet zo ver terug gegaan in de archieven, of heeft hij alleen de financieële jaarboeken bekeken en ziet hij zijn bonus in gevaar komen :P

Dus, ja ik denk dat de KLM bewust een risico probeert te nemen. Iedere vlucht die goed gaat is er een die geen verlies heeft opgeleverd. Dat de overheid zich hier mee bemoeit is een goede zaak, immers wanneer er een ongeluk of probleem zich voor zou doen en de overheid had het luchtruim niet gesloten, zou de KLM waarschijnlijk een sprintje richting die overheid trekken om een schadevergoeding te eisen. De overheid bemoeit zich regelmatig met zaken waar ze dat niet mee zouden moeten doen, maar met dit onderwerp doen ze het naar mijn idee prima.


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Denk jij nou echt dat de klm een vliegtuig de lucht in stuurt als dat gevaalrijk is ? Echt niet hoor. De overheid bemoeit zich teveel met sommige dingen, dat ben ik helemaal met dhr hartman eens. Tuurlijk moeten ze de veiligheid bewaren, maar de klm en andere luchtvaart maatschappijen houden dit zelf ook in de gaten hoor. Als er een vliegtuig crasht kost het ze meer dan dit hoor.

nee, die fout hebben ze in '89 al eens gemaakt, en allicht dat ze er in die 21 jaar wat van geleerd hebben ;)
klik
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.