Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010

Auteur Topic: Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010  (gelezen 102338 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Steef

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Maar vliegt het MMT nouw nog of niet ?


Danny

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Maar vliegt het MMT nouw nog of niet ?

Als het donker is zowizo niet, maar dat is normaal ook het geval.
Of lifeline 3 mag vliegen vanavond, weet ik niet.


Gast

  • Gast
Live vanaf het werk:
Het hele luchtruim is gesloten, voor zowel IFR als VFR. Er is GEEN vliegverkeer toegestaan. In ieder geval tot morgenochtend 6 uur lokaal
Het is hier abnormaal rustig, heel apart dit.
En al eerder dan 19.00 was de boel dicht, sector west was al dicht,sector zuid ging om 18.15 dicht en 18.30 besloot de OPS manager met de IVW dat heel Schiphol en de FIR dicht ging. Er mag dus gewoon niks vliegen.

Nu hoor ik wel dat er waarschijnlijk nog 2 Cougars richting Bergen gaan, vanwege weer oplaaiende vlammen.


Steef

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
wat is IFR en  VFR. als ik vragen mag


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Live vanaf het werk:
Het hele luchtruim is gesloten, voor zowel IFR als VFR. Er is GEEN vliegverkeer toegestaan. In ieder geval tot morgenochtend 6 uur lokaal
Het is hier abnormaal rustig, heel apart dit.
En al eerder dan 19.00 was de boel dicht, sector west was al dicht,sector zuid ging om 18.15 dicht en 18.30 besloot de OPS manager met de IVW dat heel Schiphol en de FIR dicht ging. Er mag dus gewoon niks vliegen.

Nu hoor ik wel dat er waarschijnlijk nog 2 Cougars richting Bergen gaan, vanwege weer oplaaiende vlammen.
Dankjewel voor de update, het is hier ook wel echt stil buiten.... (aalsmeer)

wat is IFR en  VFR. als ik vragen mag
www.google.nl is zeker te simpel??

Instrument Flight Rules, afgekort (IFR), zijn vliegvoorschriften voor luchtvaartnavigatie met behulp van instrumenten. Wanneer er geen VFR-condities zijn (weersomstandigheden die gelijk zijn of beter dan het minimum vereiste voor een vlucht onder zichtvliegvoorschriften) en de piloot horizontaal en/of verticaal onvoldoende zicht heeft om zijn positie te kunnen bepalen, is het vliegen volgens IFR de enige mogelijkheid.


Visual Flight Rules, afgekort (VFR), zijn zichtvliegvoorschriften. Een bepalende factor voor het uitvoeren van een VFR-vlucht is dat de piloot voortdurend zowel horizontaal als verticaal voldoende zicht moet hebben. Hiervoor is noodzakelijk dat er VFR-condities  zijn: weersomstandigheden die gelijk zijn of beter dan het minimum vereiste voor een vlucht onder zichtvliegvoorschriften. De minimumvereisten variëren per luchtruimklasse. Het absolute minimum in Nederland is 1500 meter zicht en een wolkenbasis  boven de 600 voet.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Om het nog een beetje in het HV gebeuren te trekken (naast het MMT), levert de as nog problemen op voor mensen met long aandoeningen?  ???


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Zojuist op Radio Rijnmond;

De LL2 vliegt niet meer; zij maken alleen nog gebruik van de Vito.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Om het nog een beetje in het HV gebeuren te trekken (naast het MMT), levert de as nog problemen op voor mensen met long aandoeningen?  ???

Vooralsnog niet, zo lijkt het:

RIVM is alert op gezondheidsrisico’s aswolk
15 april 2010
Als gevolg van de vulkaanuitbarsting in IJsland drijft momenteel op grote hoogte een aswolk richting West-Europa. De aswolk heeft begin van de middag Nederland bereikt ter hoogte van de waddeneilanden. Het RIVM beoordeelt in opdracht van VROM en VWS de mogelijke risico’s voor de volksgezondheid. Daartoe wordt onder meer gebruik gemaakt van de meetgegevens van het landelijk meetnet luchtkwaliteit van het RIVM.

Op basis van de beschikbare informatie is er op dit moment geen reden om te veronderstellen dat er risico's voor de volksgezondheid zullen optreden. De aswolk bevindt zich op grote hoogte en de kans dat deeltjes as neer zullen slaan is momenteel erg klein.

Het RIVM beschikt over een landelijk meetnet luchtkwaliteit. Het RIVM meet op zo’n 50 plaatsen in Nederland de actuele samenstelling van de lucht op leefniveau. Momenteel wordt nauwlettend in de gaten gehouden of verhoogde waarden worden gemeten, met name voor fijn stof en zwaveldioxide. De actuele waarden zijn te zien op de website van het landelijk meetnet luchtkwaliteit.

http://www.rivm.nl/milieuportaal/nieuws/rivm-is-alert-op-gezondheidsrisicos-aswolk.jsp


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Om het nog een beetje in het HV gebeuren te trekken (naast het MMT), levert de as nog problemen op voor mensen met long aandoeningen?  ???

Dat ligt er aan, hoe hoog kunnen die springen?  ;)  ;D

Henk


Gast

  • Gast
Springen is niet nodig



http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271309704.png



SFC staat voor Surface = grond.