Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010

Auteur Topic: Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010  (gelezen 102456 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nu.nl/economie/2228705/eu-werkgroep-bekijkt-schade-vliegverbod.html

EU-werkgroep bekijkt schade vliegverbod
Uitgegeven:    18 april 2010 14:49
Laatst gewijzigd:    18 april 2010 14:49

BRUSSEL - Voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie heeft zondag besloten een werkgroep van commissarissen op te richten om de gevolgen van het vliegverbod voor de luchtvaartsector en de algehele economie te onderzoeken.
© AFP

Barroso wil zo zorgen dat Europa eventueel gepaste en gecoördineerde hulp kan geven aan de luchtvaartmaatschappijen en reisbranche.

Hij wil voorkomen dat het ene EU-land wel steun geeft aan de getroffen sectoren en een ander land niet. Zulke verschillen kunnen voor oneerlijke concurrentie zorgen.


''De aswolk heeft voor een ongekende situatie gezorgd'', zei Barroso. ''Het is belangrijk dat alle maatregelen die worden overwogen gecoördineerd worden op Europees niveau.''

Duidelijkheid

België heeft Brussel zaterdag gevraagd om duidelijkheid over hulp. Brussels Airlines en reisorganisatie Thomas Cook willen staatssteun omdat de toestellen al zo lang stil staan. De maatschappij wijst erop dat boeren bij rampsituaties zoals zware regen ook staatssteun krijgen.

De Belgische staatssecretaris Etienne Schouppe (Mobiliteit) vindt het ''evident'' dat de bedrijven ''niet alle kosten zelf zullen moeten dragen''.

De aswolk in het luchtruim als gevolg van een vulkaanuitbarsting is volgens de staatssecretaris een geval van overmacht dat erkend wordt in een Europese verordening uit 2004 en het verdrag van Montreal.

Vervuiling

De werkgroep van de Europese Commissie, onder leiding van EU-commissaris Siim Kallas (Verkeer), houdt maandagmiddag een conference call om de stand van zaken op te maken van de vervuiling van het Europese luchtruim en van de gevolgen voor de luchtvaart.

Op de agenda staat onder meer een gedachtewisseling over mogelijke tegemoetkomingen voor de luchtvaartmaatschappijen en touroperators, die met aanzienlijke meerkosten geconfronteerd worden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Dit klinkt als kiezen voor het geld boven veiligheid...  ::) ??? :-X Het is toch al dat in sommige delen van de EU gevlogen kan worden... ???

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6551633/__Eurlings_pleit_voor_versoepeling_vliegverbod__.html?sn=binnenland,buitenland

zo 18 apr 2010, 21:08
Eurlings pleit voor versoepeling vliegverbod

HILVERSUM -  Demissionair minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings wil dat het Europese vliegverbod wordt versoepeld. Waar het kan moet het luchtruim weer open, zei de bewindsman zondag tegen de NOS. Een aswolk ten gevolge van een vulkaanuitbarsting op IJsland is er de oorzaak van dat sinds donderdag vrijwel al het vliegverkeer boven Europa stil ligt.

Volgens de minister kan de luchtvaartsector een algehele sluiting niet langer aan. Hij zal maandag tijdens een videoconferentie met zijn Europese collega-ministers pleiten voor een versoepeling van het vliegverbod. Eurlings vindt dat Europa zich te streng heeft opgesteld. In de Verenigde Staten kiezen luchtvaartautoriteiten bij een aswolk niet voor een algehele sluiting van het luchtruim, zei Eurlings.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6551635/__Meldingen_stromen_binnen_bij_Eurocross__.html?sn=binnenland,buitenland

zo 18 apr 2010, 21:12
Meldingen stromen binnen bij Eurocross

AMSTERDAM -  Bij alarmcentrale Eurocross zijn tot zondagavond ruim duizend meldingen binnengekomen van Nederlanders die in het buitenland zijn gestrand door de sluiting van het luchtruim. Een groot deel van de mensen die zich bij Eurocross melden zijn op vakantie geweest in landen rond de Middellandse Zee. „Maar er zijn ook zieken bij die moeten worden overgebracht naar een Nederlands ziekenhuis”, aldus een woordvoerster.

Voor gestrande reizigers binnen Europa is in enkele gevallen een busreis mogelijk om alsnog naar Nederland terug te reizen. „Mensen die buiten het Europese continent verblijven hebben geen alternatieven. Voor hen zijn de problemen nog groter. Er zijn mensen bij die terug naar Nederland willen omdat een naaste is overleden, maar ze kunnen niet weg”, legt de zegsvrouw van Eurocross uit.

De alarmcentrale heeft een medisch team ingezet die mensen op afstand adviezen geeft. Zo hebben sommige vakantiegangers voor een afgemeten aantal dagen medicijnen bij zich, die nu opraken. Vaak zijn die medicijnen in het buitenland wel verkrijgbaar, maar onder een andere naam.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/buitenland/6550947/__Vliegvelden_Parijs_dicht_tot_dinsdag__.html?sn=binnenland,buitenland

zo 18 apr 2010, 18:17
Vliegvelden Parijs dicht tot dinsdag

PARIJS -  De meeste Franse vliegvelden inclusief die van Parijs blijven tot dinsdagmorgen gesloten. Dat maakte de Franse premier zondag bekend.

Een groot deel van het luchtverkeer in Europa ligt stil door de gevolgen van een vulkaanuitbarsting op IJsland. Sinds donderdag zijn al meer dan 63.000 vluchten uitgevallen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Wij van WC eend adviseren WC eend


http://www.nu.nl/binnenland/2228905/europees-luchtruim-veilig.html

'Europees luchtruim veilig'
Uitgegeven:    18 april 2010 18:29
Laatst gewijzigd:    18 april 2010 21:26

BRUSSEL - President-directeur Peter Hartman van luchtvaartmaatschappij KLM zegt dat het Europese luchtruim veilig is. ''Met uitzondering van een band in het noorden tussen IJsland en Rusland.''

KLM voert zondagavond dan ook drie commerciële vluchten uit, met vracht en bemanning aan boord. Twee toestellen zijn zondagavond rond 20.00 uur vertrokken.

Een vrachtvliegtuig naar Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten en een zogenoemde combi, die zowel passagiers als vracht kan vervoeren, naar Bangkok en aansluitend Taipei. In het tweede toestel zit extra bemanning.

Testvluchten

KLM heeft daar toestemming voor gekregen, zei Hartman zondag. De KLM-topman hoopt dat de autoriteiten net als de verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen, snel oordelen dat vliegen weer kan.

Uit alle testvluchten die KLM en andere maatschappijen zoals Lufthansa en Air France hebben gedaan is niets naar voren gekomen waaruit zou blijken dat het vliegen onveilig is, aldus Hartman.

Eurlings

Ook demissionair minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings wil dat het Europese vliegverbod wordt versoepeld. Waar het kan moet het luchtruim weer open, zei de bewindsman zondag tegen de NOS.

Volgens de minister kan de luchtvaartsector een algehele sluiting niet langer aan. Hij zal maandag tijdens een videoconferentie met zijn Europese collega-ministers pleiten voor een versoepeling van het vliegverbod. Eurlings vindt dat Europa zich te streng heeft opgesteld.

Zondagavond is op hoog niveau overleg in Brussel. Volgens de Spaanse staatssecretaris van Europese Zaken, Diego Lopez Garrido, kan mogelijk maandag de helft van de vluchten weer doorgaan. Spanje is op dit moment voorzitter van de Europese Unie.

Gestrande passagiers

Zodra het sein op groen staat, wil KLM de operatie zo snel mogelijk opstarten. In eerste instantie zullen alle maatschappijen proberen gestrande passagiers op hun bestemming te krijgen.

''Iedereen zal elkaar daarbij helpen'', zegt Hartman. ''Daar gaan we niet ingewikkeld over doen.''

KLM wil daartoe zo snel mogelijk vliegtuigen naar de Verenigde Staten en het Verre Oosten hebben, naar de zogenoemde hubs. De partners brengen de passagiers dan verder, KLM zal hetzelfde in Amsterdam doen. ''Als het netwerk op orde is.''

Naweeën

De naweeën van het vliegverbod zullen volgens Hartman zeker een week duren. ''Binnen 48 uur kun je de zaken al behoorlijk oppikken.''

Passagiers in het buitenland horen het vier uur van tevoren als hun vlucht gaat, passagiers in Nederland zes uur.

Eis

Ook de Europese brancheorganisaties van luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden maakten zondagavond bekend te eisen dat het vliegverbod direct worden herbekeken. Ze vragen zich af of de maatregel nog passend is.

''De uitbarsting van de IJslandse vulkaan is geen unieke gebeurtenis en de maatregelen die in andere delen van de wereld worden toegepast voor vulkaanuitbarstngen zijn niet van dezelfde schaal als nu in Europa'', aldus de Europese vereniging van luchtvaartbedrijven AEA en de organisatie van vliegvelden ACI Europe zondag.

De ACI stelt dat het verbod nu 313 vliegvelden heeft lamgelegd en dat meer dan 6,8 miljoen passagiers getroffen zijn.

Nederlanders

Bij alarmcentrale Eurocross zijn tot zondagavond ruim duizend meldingen binnengekomen van Nederlanders die in het buitenland zijn gestrand door de sluiting van het luchtruim. Een groot deel van de mensen die zich bij Eurocross melden zijn op vakantie geweest in landen rond de Middellandse Zee.

''Maar er zijn ook zieken bij die moeten worden overgebracht naar een Nederlands ziekenhuis'', aldus een woordvoerster.

Voor gestrande reizigers binnen Europa is in enkele gevallen een busreis mogelijk om alsnog naar Nederland terug te reizen. ''Mensen die buiten het Europese continent verblijven hebben geen alternatieven."

"Voor hen zijn de problemen nog groter. Er zijn mensen bij die terug naar Nederland willen omdat een naaste is overleden, maar ze kunnen niet weg'', legt de zegsvrouw van Eurocross uit.

Ryanair

De Ierse prijsvechter Ryanair maakte zondagavond bekend al zijn vluchten van en naar het noorden van Europa tot woensdagmiddag te schrappen.

''Er is geen aanwijzing dat de vulkanische as onder de huidige weersomstandigheden zal verdwijnen uit Ierland, Scandinavië of Noord-Europa'', zei topman Michael O'Leary tegen Sky News.

Er zal niet gevlogen worden van en naar Groot-Brittannië, Ierland, Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden, België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Polen en de Baltische staten. Wel blijft Ryanair vliegen op Spanje, Zuid-Italië en Noord-Afrika.

Concurrent easyJet liet weten tot maandag 15.00 uur niet op Noord-Europa te vliegen.

Vulkaan

De Eyjafjallajökull-vulkaan op IJsland blijft ook nog altijd voor vliegtuigmotoren schadelijke as naar Europa sturen. Waar in een aantal landen de situatie lijkt te verbeteren, verslechtert die juist in andere landen.

De Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol in Brussel meldde zondag dat sinds donderdag 63.000 vluchten zijn geannuleerd. Dat heeft tot miljardenverliezen geleid. Vooral de vliegmaatschappijen zijn hard getroffen.

Groot-Brittannië

Het Britse luchtruim blijft in ieder geval tot maandagmorgen dicht. Ook andere landen hebben het vliegverbod zondag verlengd.

Oostenrijk houdt het luchtruim tot maandagmorgen gesloten evenals België en Ierland tot maandagmiddag, net als in Zwitserland.

Duitsland

Het vliegverbod in Duitsland is verlengd tot maandagochtend 02.00 uur. Dat maakten de Duitse luchtvaartautoriteiten DFL zondag bekend. Een aantal luchthavens kreeg eerder op de dag toestemming om te vliegen.

Zij moeten hun vliegactiviteiten om 20.00 uur gaan staken, aldus een zegsvrouw van de DFL. De luchthavens Berlijn-Tegel en Berlijn-Schönefeld mogen open blijven tot 22.00 uur zondagavond.

Frankrijk

De luchthaven van Parijs en de meeste andere vliegvelden in Frankrijk zullen tot dinsdag gesloten blijven.

In het zuiden van Frankrijk bleef een aantal vliegvelden die op het punt stonden om te worden gesloten, toch open. Het gaat onder meer om de luchthaven van Toulouse. De vliegvelden van Marseille en Bordeaux gaan weer open.

Spanje

In Spanje gingen zondag alle zeventien vliegvelden in het noorden en oosten van het land weer open die eerder op de dag waren gesloten. Het gaat onder meer om de luchthaven van Barcelona.

Oost-Europa krijgt steeds meer last van de aswolk, die uit Zuid-Europa komt waaien. Het luchtruim van Bulgarije is vanaf zondagochtend negen uur plaatselijke tijd gesloten. Na enkele uren werd het verbod versoepeld. In Tsjechië mag tot zeker maandag 12.00 uur niet worden gevlogen.

Scandinavische landen

Ook de Scandinavische landen houden hun luchtruim voorlopig gesloten. Finland in ieder geval tot maandag aan het einde van de middag. Het Deense luchtruim blijft tot maandagochtend gesloten.

In Noorwegen ging het luchtruim daarentegen zondag weer deels open. De Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS schrapt maandag vrijwel alle vluchten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nu.nl/economie/2229010/vulkaanuitbarsting-zware-economische-last.html

Vulkaanuitbarsting zware economische last
Uitgegeven:    18 april 2010 21:35
Laatst gewijzigd:    18 april 2010 21:35

AMSTERDAM - Het stilvallen van het vliegverkeer raakt verschillende delen van de Nederlandse economie. Naast de directe schade voor luchtvaartmaatschappijen ondervinden ook andere sectoren hinder.
© AFP

In hoeverre de economie als geheel blijvend lijdt onder de vulkaanuitbarsting is moeilijk te zeggen. De sector die het hardst geraakt wordt is natuurlijk de luchtvaart.

Doordat niet kan worden gevlogen lopen luchtvaartmaatschappijen inkomsten mis. KLM schatte vrijdag al dat het uitvallen van de vluchten dagelijks 10 tot 15 miljoen euro kost. Andere luchtvaartmaatschappijen kampen met soortgelijke kosten.

Brancheorganisatie IATA schat dat de luchtvaartmaatschappijen 150 miljoen euro mislopen door het vliegverbod dat sinds donderdagavond geldt.

Werkgelegenheid

Andere delen van de economie worden indirect geraakt. Vakbond de Unie stelde zondag dat de werkgelegenheid rond Schiphol door de situatie onder zware druk komt te staan. Onder meer afhandelingsbedrijven en beveiligers worden volgens de vakbond hard geraakt.

De Britse krant The Guardian voorspelde eerder al dat Britse supermarkten op korte termijn te maken kunnen krijgen met een tekort aan vers fruit en groente dat door de lucht wordt aangevoerd. Ook Nederlandse voedselimporteurs hebben te maken aanvoerproblemen en financiële schade.

Oogst

Uit de luchtvaartwereld klonk dit weekend al de roep om steun van de overheid. Brussels Airlines, onderdeel van het Duitse Lufthansa, vergeleek de situatie waarin luchtvaartmaatschappijen zich vinden met de situatie dat boeren hun oogst verloren zien gaan als gevolg van heftige regenval.

FNV Bondgenoten riep de overheid zaterdag ook op om de luchtvaartmaatschappijen te hulp te schieten. De staat zou met onder meer werktijdverkorting een bijdrage moeten leveren aan een tijdelijke verlaging van de personeelslasten.

Steun

EU-voorzitter Spanje liet weten maandag een bijeenkomst te organiseren met de ministers van verkeer van de lidstaten. Hier komt onder meer de eventuele verstrekking van steun aan de luchtvaartmaatschappijen op de agenda.

Voorzitter Josê Manuel Barroso van de Europese Commissie zei zondag dat afspraken moeten worden gemaakt om zo te voorkomen dat eventuele steun leidt tot verstoring van de interne markt.

Eurostar

Tegelijkertijd kent de chaos ook economische winnaars. De prijzen van hotels rond Schiphol lopen op, wat gunstig is voor hoteluitbaters. Alternatieve vormen van vervoer profiteren ook. Zo steeg het aantal reizigers dat de hogesnelheidstrein nam flink.

De Eurostar, de trein door de kanaaltunnel die Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk verbindt, zet extra treinen in en vervoert dagelijks tienduizenden passagiers meer dan gebruikelijk.

Wat de uiteindelijke schade zal zijn die de Nederlandse economie lijdt als gevolg van de aswolk, is moeilijk te zeggen. ING-hoofdeconoom zei vrijdag al dat hij denkt dat de ''minnen groter zijn dan de plussen.''

Hierbij geldt ook dat veel van de economische activiteit die nu niet plaatsvindt, later zal worden ingehaald. Een reiziger die nu bijvoorbeeld niet vliegt, zal dat op een later tijdstip alsnog doen.


Gast

  • Gast
Maar waar bestaat de schade precies uit? :)

Redelijk retorische vraag dunkt me... het uitleggen deed je gelukkig zelf iets later.

http://www.nu.nl/economie/2229010/vulkaanuitbarsting-zware-economische-last.html

Vulkaanuitbarsting zware economische last
Uitgegeven:    18 april 2010 21:35
Laatst gewijzigd:    18 april 2010 21:35

AMSTERDAM - Het stilvallen van het vliegverkeer raakt verschillende delen van de Nederlandse economie. Naast de directe schade voor luchtvaartmaatschappijen ondervinden ook andere sectoren hinder.
© AFP

etc.etc.etc.etc


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Redelijk retorische vraag dunkt me... het uitleggen deed je gelukkig zelf iets later.


Het lijkt mij dat het stilleggen van de Rotterdamse haven sneller een probleem wordt voor de economie en voor de mensen dan het vliegverkeer. De totale massa goederen die vervoerd worden door de lucht valt volgens mij in het niet bij de hoeveelheid goederen per schip. Het lijkt mij dan een financieel probleem voor alle betrokkenen maar niet zozeer een probleem voor de mensen in NL doordat er ergens 'schaarste' aan ontstaat.

http://www.nu.nl/economie/2229010/vulkaanuitbarsting-zware-economische-last.html

Vulkaanuitbarsting zware economische last
Uitgegeven:    18 april 2010 21:35
Laatst gewijzigd:    18 april 2010 21:35

(...)

Eurostar

Tegelijkertijd kent de chaos ook economische winnaars. De prijzen van hotels rond Schiphol lopen op, wat gunstig is voor hoteluitbaters. Alternatieve vormen van vervoer profiteren ook. Zo steeg het aantal reizigers dat de hogesnelheidstrein nam flink.

De Eurostar, de trein door de kanaaltunnel die Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk verbindt, zet extra treinen in en vervoert dagelijks tienduizenden passagiers meer dan gebruikelijk.

Wat de uiteindelijke schade zal zijn die de Nederlandse economie lijdt als gevolg van de aswolk, is moeilijk te zeggen. ING-hoofdeconoom zei vrijdag al dat hij denkt dat de ''minnen groter zijn dan de plussen.''

Hierbij geldt ook dat veel van de economische activiteit die nu niet plaatsvindt, later zal worden ingehaald. Een reiziger die nu bijvoorbeeld niet vliegt, zal dat op een later tijdstip alsnog doen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nu.nl/binnenland/2228905/luchtruim-zeker-maandagmiddag-dicht.html

Luchtruim zeker tot maandagmiddag dicht
Uitgegeven:    18 april 2010 18:29
Laatst gewijzigd:    19 april 2010 00:16

DEN HAAG - Het Nederlandse luchtruim blijft tot nader order, maar ten minste tot maandagomiddag 14.00 uur gesloten, als het huidige weertype aanblijft.

Tot deze conclusie komen de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en de Militaire Luchtvaart Autoriteit in overleg met onder meer Luchtverkeersleiding Nederland en KNMI, zo liet de IVW in de nacht van zondag op maandag weten.

Tegelijkertijd werkt de Nederlandse overheid aan meer maatwerk om zo snel als het kan en veilig is het luchtruim te openen, aldus de IVW.

De Eyjafjallajökull-vulkaan op IJsland blijft nog altijd voor vliegtuigmotoren schadelijke as naar Europa sturen, dat blijft hangen boven het vasteland. Dit heeft te maken met de huidige weersomstandigheden. Daarom is het Nederlandse luchtruim nog niet veilig voor de luchtvaart, zo liet de inspectie weten.

(...)


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Het lijkt mij dat het stilleggen van de Rotterdamse haven sneller een probleem wordt voor de economie en voor de mensen dan het vliegverkeer. De totale massa goederen die vervoerd worden door de lucht valt volgens mij in het niet bij de hoeveelheid goederen per schip. Het lijkt mij dan een financieel probleem voor alle betrokkenen maar niet zozeer een probleem voor de mensen in NL doordat er ergens 'schaarste' aan ontstaat.

Juist het stilleggen van de luchthavens / vliegverkeer heeft directe consequenties. Goederen die via de havens aangevoerd worden daar wordt al redelijk rekening gehouden
met de lange transittijden. Hoogwaardige en de meeste bederfelijke goederen worden daarom via de lucht getransporteerd.
Voorraden worden er nauwelijks voor opgebouwd daar lucht transport over het algemeen in een week is gepasseerd en bj de eindontvanger is.
Zee transport daarentegen heeft een doorloop tijd van ca. 20 tot 45 dagen, dus voorraad hiervoor is over het algemeen wel aanwezig en daar wordt ook
wel meer rekening gehouden met vertragingen.
Als je alleen al kijkt naar de bloemen kwekers in de Afrikaanse landen die hun afzet zien verrotten in de koelcellen op luchthaven van vertrek. Zelfde geldt voor groente en fruit.
Kwalitatief hoogwaardige medicijnen die op basis van just in time aangevoerd worden, daar is geen shelf product voor handen.