KNRM en Reddingsbrigades

Auteur Topic: KNRM en Reddingsbrigades  (gelezen 17015 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

KNRM

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • Zonder u redden we het niet!
Gepost op: 16 april 2010, 14:15:47
KNRM en reddingsbrigades samen sterker

Het hulpverleningsforum is de moeite van het volgen waard. Goed om te signaleren hoe er over hulpverlening en organisaties gedacht wordt. Misschien helpt het de meningen nog beter te vormen als de KNRM zo nu en dan haar visie en koers uitlegt op het hulpverleningsforum. Veel verhalen die sommigen voor waarheid lijken te spuien op dit forum, dragen niet bij aan de samenwerkingsmogelijkheden die de KNRM en Reddingsbrigade Nederland proberen te ontwikkelen. Goede en genuanceerde reacties worden helaas wel eens onderuit gehaald door aannames en speculaties.
De KNRM wil absoluut GEEN reddingsbrigades overnemen en ook geen taken van reddingsbrigades afnemen. Daarvoor zijn de verenigingen, en de grote groep vrijwilligers die hierin actief is, veel te waardevol. Het idee dat de KNRM zelfstandig en zonder hulp de strandbewaking in haar takenpakket kan opnemen is ver bezijden de realiteit.

De gesprekken die de KNRM het laatste jaar voert met Reddingsbrigade Nederland (RN), lokale reddingsbrigades en gemeenten komen voort uit een visie dat je samen veel sterker kunt staan, maar dat je dan wel moet aftasten en afspreken wie welke taken uitvoert en aanstuurt. In de visie van de KNRM is hulpverlening op het water gebaat bij een centrale operationele aansturing en ondersteuning vanuit één organisatie. Dat kan een bestaande organisatie zijn, maar ook een nieuwe. (niet meteen speculeren welke dat dan zou worden  ;)).
Al vele jaren spraken KNRM en RN met elkaar hierover, maar voortgang werd er nauwelijks geboekt. Tot de KNRM eind 2009 haar visie op strandbewaking deelde met RN, als reactie op het RVR-rapport. Dit heeft geleid tot intensivering van het onderling overleg, omdat de noodzaak van samenwerking door beiden wordt erkend. Een samenwerkingsproject, met diverse ingrediënten van het RVR-rapport, wordt voorbereid in de regio Noord-Holland-Noord. Hierover is langs de kust beroering ontstaan bij diverse reddingsbrigades. In deze pilot in Noord-Holland spelen lokale reddingsbrigades, gemeente Bergen, RN, KNRM, Kustwacht en de veiligheidsregio een belangrijke rol. Dat de buitenwacht hier niet alles van mee krijgt, betekent niet dat KNRM en RN elkaar niet meer zouden willen spreken. Integendeel, de contacten zijn nog nooit zo intensief geweest.

Het strandbewakingsproject op Terschelling is een proef in een regio (Waddeneilanden) zonder reddingsbrigades. Daar is (met uitzondering van Texel, waar het voortreffelijk loopt) nog niet eerder een poging ondernomen om de strandbewaking te organiseren vanuit reddingsbrigadeperspectief. De gemeente Terschelling heeft de KNRM twee maanden geleden gevraagd te ondersteunen in de organisatie van strandbewaking. In dit project proberen we nadrukkelijk de samenwerking te zoeken met reddingsbrigades en RN. De aanlooptijd is kort. De aanpak verschilt weinig van de reddingsbrigades die óók afhankelijk zijn van een aantal betaalde krachten om de strandbewaking te garanderen. De KNRM organiseert, de gemeente betaalt.
Vooralsnog is strandbewaking op Terschelling alleen haalbaar met betaalde vakantiekrachten. Maar we zouden niets liever zien dan een grote groep vrijwilligers, die hier de schouders onder zet, zoals bij reddingsbrigades. We hopen van harte dat reddingsbrigades een kans zien om op Terschelling reddingsbrigadeleden ervaring te laten opdoen met strandbewakingswerk.

In de verwachting hiermee nieuwe inzichten te hebben gedeeld,
namens de KNRM
Kees Brinkman, afd. communicatie




Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #1 Gepost op: 16 april 2010, 14:23:11
Ondanks dat dit bericht nog steeds een hoop vragen oproept; Wat een goed initiatief van de KNRM om hier een en ander uiteen te zetten.

WL


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #2 Gepost op: 16 april 2010, 14:44:59
Wel vreemd dat er op hoog niveau binnen RN gewaarschuwd werd voor 'overnames' door de KNRM, nadat de visie op strandbewaking verscheen. Blijkbaar waren in de laatste maanden van het afgelopen jaar de contacten niet zo best als nu.

Ik moet wel zeggen dat de acties van de KNRM, waarover hier gediscussieerd wordt, nogal "de schijn tegen" hebben. Lifeguards van de de KNRM op Terschelling, heel logisch, gezien de lokale situatie, maar het is ook begrijpelijk dat er dan weer druk gespeculeerd wordt over bijvoorbeeld het overnemen van de strandbewakingstaak.

Het is een goede zaak dat de KNRM op dit forum een duidelijk standpunt inneemt. Mijn complimenten! Zou RN ook nog reageren?

Groeten,
Mark


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 16 april 2010, 15:12:11
Mijns inziens had gezamenlijke berichtgeving vanuit zowel KNRM als REDNED in eerste instantie naar de bij REDNED aangesloten verenigingen een hoop gespeculeer kunnen voorkomen (kwestie van goede samenwerking).

Kees  8)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #4 Gepost op: 16 april 2010, 15:33:09
Het is een goede zaak dat de KNRM op dit forum een duidelijk standpunt inneemt. Mijn complimenten! Zou RN ook nog reageren?
Groeten,
Mark

Helemaal mee eens O0


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 16 april 2010, 15:58:04
Kijk dit is helemaal geweldig, bedankt voor de reactie :)

Alhoewel het voor mij soms dingen nog niet helemaal duidelijk zijn. En ik kreeg bij een RN document die ik van de week gelezen heb toch een iets ander gevoel... maarja dat kan ook door een soort vooroordeel komen die tochwel in sommige wandelgangen wordt gecreërt.

Joost


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 16 april 2010, 16:04:46
Onrust kan met goede berichten worden voorkomen, ik ga er van uit dat niemand belang heeft bij onrust op dit gebied.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 16 april 2010, 16:39:52
Kijk dit is helemaal geweldig, bedankt voor de reactie :)

Alhoewel het voor mij soms dingen nog niet helemaal duidelijk zijn. En ik kreeg bij een RN document die ik van de week gelezen heb toch een iets ander gevoel... maarja dat kan ook door een soort vooroordeel komen die tochwel in sommige wandelgangen wordt gecreërt.

Joost

Ik vind de reactie juist heel logisch. Het zou niet handig zijn als de KNRM nu zou aankondigen: "wij zijn van plan daar waar nodig de reddingsbrigade taken over te nemen".

Speculaties kunnen niet weggenomen worden met voornemens alleen.

Citaat
De KNRM wil absoluut GEEN reddingsbrigades overnemen en ook geen taken van reddingsbrigades afnemen. Daarvoor zijn de verenigingen, en de grote groep vrijwilligers die hierin actief is, veel te waardevol. Het idee dat de KNRM zelfstandig en zonder hulp de strandbewaking in haar takenpakket kan opnemen is ver bezijden de realiteit.

En

Citaat
Goede en genuanceerde reacties worden helaas wel eens onderuit gehaald door aannames en speculaties.
in het midden latend wat nu die speculatieve en op aannames gebaseerde reacties zijn en welke de goede en genuanceerde.

Speculaties ontstaan door gebrek aan goed gefundeerde juiste informatie. Als de KNRM “lifeguards”  gaat ronselen is het niet verbazingwekkend dat mensen zich gaan afvragen wat de KNRM daarmee behelst.

Vaker is voorgekomen dat de intentie van de KNRM zich te beperken tot een ondersteunende rol werd ingehaald door de werkelijkheid. Als je ergens induikt, “A” zeggend, wordt al snel (zeker als je KNRM heet) “B” van je verwacht. “We verdelen de alarmeringen over de verschillende taakgroepen”  stuit al snel op verzet van de Kustwacht, die het standpunt huldigt maar één volwaardig aanspreekpunt voor alle alarmeringen te hebben (naast de in de kustwacht verankerde diensten als de marine). Dat is in SAR wateren nu eenmaal exclusief de KNRM.

Waarbij komt dat bij de bewering “wij nemen geen taken van de reddingsbrigades over” een beschrijving hoort van wat nu precies gezien wordt als “taak van de Reddingsbrigade”, de gehele waterhulp vanaf de binnenkant duinen tot één kilometer uit de kust, het lopen met een EHBO tas en een porto over het strand die in verbinding staat met het RAC die de KNRM kan waarschuwen, of iets daartussen in.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 16 april 2010, 20:53:38
We hadden toch een tijdje geleden ook iemand van Redned op het forum? :)


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #9 Gepost op: 18 april 2010, 21:36:13
Hier ben ik, ik besta nog! Allleen ben ik niet meer in functie bij Reddingsbrigade Nederland. Persoonlijk heb ik wel een mening. Ik snap dat de professionele omgeving uiteindelijk één organisatie wenst op het gebied van waterhulpverlening; ik heb alleen mijn bedenkingen bij de gelijkwaardigheid waarmee beide partijen nu in gesprek zijn. Voor mijn gevoel denkt de KNRM nog de grote broer te zijn die het kleinere RN overneemt. Financieel en personeel mag dat zo zijn; maar in aantal reddingen, aantal vrijwilligers, hoeveelheid materiaal , echte overheidserkenning en maatschappelijke relevantie staat de Reddingsbrigade mijlenver voor op de KNRM. De verhoudingen mogen voor mij gelijkwaardiger. Dat kan naar mijn mening wanneer de Reddingsbrigade(s) meer vanuit eigen kracht zichzelf profileren. Is het niet om een uiteindelijk samengaan te voorkomen, dan is het in ieder geval om de uitgangspositie bij dat samengaan een stuk sterker te maken.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.

Luc