Juist REDNED (oeps oude benaming) heeft de mogelijkheid om een samenbindende partij te zijn.. Echter individiuele belangen van bestaande ledenorganisaties zijn vaak groter, dan gezamenlijk een betere dienst neer zetten en te kijken of we juist op gebied van waterredding er nog meer te leren valt..
Je hebt hartstikke gelijk, maar voor RN is het continue balanceren op een heel dun koord: op het moment dat een verbetering voor het geheel ten koste gaat van de individuele belangen van een brigade, verlies je mogelijk die brigade of in het gunstigste geval een deel van de leden van die brigade. Iedere stap vraagt dus om draagvlak van de brigades, die op hun beurt weer draagvlak bij hun vrijwilligers moeten kweken.
En ik heb er ervaring mee: probeer die gasten hier in Den Bosch maar eens uit te leggen waarom ze iets moeten, omdat de brigade in Amsterdam of Groningen daar beter van wordt. Heel kort gezegd: dat interesseert ze niks...
Voor een deel kun je dat negeren: sommige dingen kun je invoeren als 'bestuursbesluit' (zowel op landelijk als op brigadeniveau) waarbij je geen reden geeft of als reden geeft dat het bestuur in al haar wijsheid heeft besloten dat dit de beste weg is.
Maar bij ons (en waarschijnlijk bij anderen ook) krijg je vroeg of laat een ‘waarom?’ of een kritische vraag in de algemene ledenvergadering. En leg het dan maar eens uit…
Dit is volgens mij ook de reden dat de kustbrigades niet zijn ingegaan op de avances van de KNRM: de leden zien niet in waarom ze daar beter van worden, dus is er geen draagvlak en dus doen ze het niet…
Ik denk dat RN onder leiding van Raymond van Mourik nu het spel slim speelt: niets voor niks, dus alle algemene verbeteringen die ten koste gaan van het individuele belang van een brigade worden individueel gecompenseerd. Dit zie je goed terug in de overeenkomsten voor de RVR: daarin verklaart RN wat een brigade aan voordelen krijgt als ze beslissingsrecht opgeven.
Het grote probleem hierbij blijft geld: de budgetten van RN zijn krap, en hoe je ook compenseert (extra materiaal, voorzieningen, aandacht, tijd) het kost altijd geld. Als RN meer middelen en daarmee mensen had, zou ze meer kunnen lobbyen, onderhandelen, ondersteunen etc. en dus ook meer brigades kunnen binden. Ze kunnen dan iedere brigade individueel iets bieden waarvoor zij bereid zijn iets op te geven.