KNRM en Reddingsbrigades

Auteur Topic: KNRM en Reddingsbrigades  (gelezen 17240 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #20 Gepost op: 20 april 2010, 21:28:30
Over samenwerking tussen KNRM en RN gesproken: in Den Helder doen ze blijkbaar gezamelijk de reddingbootdag;

http://www.denhelderactueel.nl/20/04/2010/demos-en-rondvaarten-op-reddingbootdag/

zo kan het dus ook ;)

 O0 O0

Het kan nog beter, de reserve boot van station Den Helder, staat gewoon bij de reddingsbrigade in de brandweerkazerne gestald :P


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 21 april 2010, 08:39:53
Joost, rijk ben je niet, dat word je. Door de dingen goed en slim te doen (of rijke ouders, maar dan doe je het ook goed)
RN WIL niet een koepel zijn met allemaal verenigingen, dat is een feit waar ze mee geconfronteerd wordt.

Komt de KNRM met: "zo laten we één hulpdienst worden, maar het is beslist géén overname. Jullie zijn geen vereniging meer, maar vallen voortaan onder het hoofdkantoor in IJmuiden. Daar zit een bestuur dat het beleid voortaan gaat bepalen. De directie vertelt jullie wel wat jullie moeten doen om aan dat beleid te voldoen. Het bestuur treedt af en de voorzitter wordt de burgemeester. De oude voorzitter mag misschien wel secretaris worden van de plaatselijke commissie, dat hoort u nog. Oja, bedankt voor al het goede werk in het verleden -graag uw applaus- waardoor we hier over zulke fantastische vrijwilligers kunnen beschikken"

Niet iedere vereniging zit daar op te wachten. HOGE zal daar nooit mee instemmen.
Ik zet de quote voortaan onder mijn tekst, want de tekst die ik aan het typen ben verdwijnt steeds als ze buiten het gebied gaat vallen van wat zonder te scrollen te zien is.

Henk

  


Net alsof die individuele brigades zo rijk zijn?  ;D

Mij lijkt een samengaan tussen KNRM en RN nog steeds de beste optie: heel grof gezegd heb je dan een koepelorganisatie met geld, macht, een berg donateurs, enorm veel vrijwilligers en een erkenning als hulpdienst voor zowel SAR, zeevaart, kust/strand, binnenwater als overstromingsrampen.

En dit is best mogelijk als beide partijen niet zo star aan de 'vorm' van de samenwerking vasthouden. KNRM wil 1 (juridische) organisatie en RN een koepel met zelfstandige verenigingen. Dit lijkt een wereld van verschil, maar als je voor een nieuwe fusieorganisatie eisen stelt aan deelname (zeggenschap, financien, operationeel) zoals nu binnen RN bij de RVR gebeurt, kom je tot zo goed als 1 organisatie, terwijl een brigade toch juridisch zelfstandig mag blijven als ze dit wil.

Grote bedrijven als McDonalds of Shell werken al tientallen jaren met franchisers, waarbij er zelfs ketens zijn van 1 individuele eigenaar binnen de wereldwijde keten. Zo’n ondernemer betaalt voor gebruik van het merk en logo en tekent ervoor zich aan de bedrijfsregels te houden. Maar hij is zelf verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en strijkt ook zelf de winst op. Heb jij hier ooit iets van gemerkt?    




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 27 september 2010, 18:32:29
http://www.knrm.nl/_files/pdf/KNRM_jaarverslag_2009_printversie.pdf

Citaat
(...)

Kerntaken KNRM

De KNRM heeft, naast maritieme hulpverlening en Search and
Rescue, een visie ontwikkeld op het gebied van kusthulpverlening
en strandbewaking. Dit sluit aan bij de huidige missie van de
KNRM en is een reactie op de ontwikkeling in hulpvraag. In 2010
zal een proef worden gestart om te ervaren hoe deze visie vorm
gegeven kan worden in samenwerking met reddingsbrigades die
deze strandbewaking uitvoeren. Dit biedt mogelijkheden om de
samenwerking met Reddingsbrigade Nederland te intensiveren.

(...)

Project De Kust Veilig

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij heeft in 2009
een visie ontwikkeld op kusthulpverlening en strandbewaking.
Deze visie sluit aan bij de visieontwikkeling van de Veiligheidsregio
Noord-Holland Noord en de gemeente Bergen, die de KNRM verzocht
hebben een toekomstperspectief voor kusthulpverlening en
strandbewaking te schetsen.
De KNRM beschouwt haar visieontwikkeling in het project “De
Kust Veilig” als een concrete stap om samenwerking tussen reddingsbrigades
en KNRM tot stand te brengen, met respect voor de
organisatie en de sterke kanten van Reddingsbrigade Nederland
en de lokale reddingsbrigades.

De visieontwikkeling van de KNRM is gebaseerd op de
volgende elementen:
1. De KNRM signaleert al jaren een verandering in de hulpvraag en
zoekt een antwoord hierop. De watersport en beroepsvaart op
ruim water zijn de grootste afnemers van diensten van de
KNRM. Daarna volgt de strandbezoeker en de brandingwatersporter.
2. Het vaarseizoen en het strandseizoen verschuiven. De KNRM
komt steeds vaker in actie op tijdstippen en in perioden dat de
reddingsbrigade niet actief is op het strand.
3. Buitenstaanders begrijpen niet dat er twee verschillende organisaties
zijn die zich met redden op zee bezig houden.
4. Vrijwilligers zijn steeds vaker zowel bij een reddingsbrigade als
bij de KNRM actief of stromen door van de ene naar de andere
organisatie. Combineren van opleidingen is al in gang gezet.
5. KNRM en Reddingsbrigade Nederland spreken al 15 jaar over
samenwerking.
6. Zowel de KNRM als Reddingsbrigade Nederland is in IJmuiden
gevestigd met beiden een kantoor en een werkplaats. Beide
organisaties verzorgen opleidingen en onderhouden een vrijwilligersbestand.
Beide maken afspraken met veiligheidsregio’s en
overheden.
7. De hulpverlening kan efficiënter worden georganiseerd met
behoud van de specialismen van de KNRM en reddingsbrigades.
De KNRM wil intensievere samenwerking op lokaal niveau met reddingsbrigades
en op landelijk niveau met Reddingsbrigade Nederland.

Op lokaal niveau door 24 uurs ondersteuning te bieden op operationeel
en technisch gebied. Door materieel beschikbaar te stellen,
onderhoud te faciliteren, alarmering veilig te stellen, contact te
houden met veiligheidsregio’s, praktijkopleidingen te verzorgen,
enzovoorts. Op landelijk niveau door afspraken te maken met
Reddingsbrigade Nederland over opleidingen,
opleidingsondersteuning en de certificering van strandwachten. Het
belangrijkste voor de KNRM is het verbeteren van de hulpverlening
op het water op een eenduidige manier.

(...)

Afstoten lijnwerp- en wippertoestel
In 2009 hebben zes van de 17 reddingstations met een lijnwerpwippertoestel
deze apparatuur uit dienst gesteld. In 2010 volgen
de overige stations. De afschaffing van de apparatuur levert
slechts geringe besparingen op. De winst wordt behaald door de
vrijwilligers niet meer te laten oefenen met schiettuig, maar daarvoor
in de plaats te laten oefenen op kusthulpverlening.




Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2010, 13:41:28
Samenwerking KNRM en Reddingsbrigade Nederland

http://www.blikop112.nl/bericht/13729/samenwerking_knrm_en_reddingsbrigade_nederland.html
Geplaatst door ErwinHermanns op vrijdag 22 oktober 2010 12:36

Optimalisering van het reddingswerk is het doel van een verdergaande samenwerking die gewenst wordt door KNRM en Reddingsbrigade Nederland. 'Hierover is overleg gaande', meldt de Reddingsbrigade Nederland vrijdag tegenover Blikop112.nl.

De KNRM heeft echter een visie uitgeschreven ook als strandwacht op te willen treden en is deze zomer een proef op Terschelling begonnen. Reddingsbrigade Nederland meent dat deze visie op grote schaal handen en voeten geven moeilijk zal zijn, daar het merendeel van de kust al uitstekend voorzien is door de Reddingsbrigade.

Naast Terschelling zijn er slechts enkele plaatsen waar geen brigade aanwezig is. De Reddingsbrigade wordt op proef ook direct gealarmeerd door de Kustwacht, die van oudsher alleen de KNRM alarmeerde ( zie over de resultaten van deze proef dit artikel).

Visie Reddingsbrigade
Raymond van Mourik, directeur van Reddingsbrigade Nederland stelt dat de Reddingsbrigade graag zo breed mogelijk wil samenwerken. Doel is effectief en efficiënt samen te werken waardoor het product (reddingswerk) verbetert en kosten bespaard kunnen worden. Men is nu in overleg met de KNRM maar kan nog geen resultaten of definitieve uitkomst melden.

Lokaal werken reddingsbrigades en reddingstations van de KNRM uitstekend samen. De heer van Mourik wil die samenwerking ook landelijk gezien verbeteren in het totale pakket reddingswerk. De twee organisaties sluiten zijns inziens naadloos aan in missie en materiaal, maar hebben een andere achtergrond, andere financiën en een andere organisatie. De wens tot samenwerking is er, maar over de manier waarop kan het inzicht nog verschillen. De heer van Mourik verwacht hier echter samen optimaal uit te zullen komen.

Feiten
De Reddingsbrigade beschikt over ca 30.000 leden, waarvan 5.000 actieve vrijwilligers in het hele land. De KNRM heeft 1.000 actieve vrijwilligers verdeeld over stations in het Kustwacht gebied. De KNRM heeft een uitstekende financiële positie dankzij goede beleggingen. De Reddingsbrigade praat over een heel andere orde van bedragen, hoewel men sterke sponsors achter zich heeft staan.

Praat men over aantallen hulpverleningsacties en het opleiden van mensen dan presteert de Reddingsbrigade aanzienlijk meer. De cijfers van één zomer registreren hier gewoon feiten. Maar men kan geen appels met peren vergelijken. Preventief toezicht vraagt veel meer mensuren dan reddingsacties enkel op een alarm van de Kustwacht. Ook stelt het materieel op zee andere eisen dan het materieel dat benodigd is in de kuststroken.

De heer van Mourik kan zich voorstellen dat de KNRM enorm worstelt met het voldoen aan deze totaal verschillende eisen. Een hogere dekkingsgraad kost ook veel geld. Over mogelijke ambities van de Reddingsbrigade zelf kan de heer van Mourik kort zijn.
Reddingsbrigade Nederland bestrijkt het gemeentelijk gebied, te weten 1 kilometer uit de kust. Daar heeft men de handen vol aan. Men heeft niet de ambitie de taak van de KRNM over te nemen. Dat kan de KNRM zelf uitstekend, zo stelt de heer Van Mourik.

Visie van KNRM
Woordvoerder Kees Brinkman van de KNRM deelt de positieve mening over samenwerking van Raymond van Mourik. Men gaat hier uit komen.

De KNRM heeft niet de ambitie overal strandwacht te worden. Waar het nogal eens fout gaat in de beeldvorming is dat het idee zweeft dat de KNRM de reddingsbrigades wil overnemen. Dat is echter pertinent niet de intentie. Het doel is hulpverlening op water te faciliteren vanuit één organisatie, zowel op strand als op zee. Hoe die organisatie heet of dat het een hele nieuwe organisatie wordt doet niet ter zake. Gemeente en overheden moeten één loket op het water krijgen.

In de samenwerking wil de KNRM verantwoordelijk zijn voor de operationele en technische uitvoering en ondersteuning en blijft de reddingsbrigade de strandbewaking uitvoeren en zorgen voor bemanning op de posten. Voldaan moet worden aan prestatienormen en er worden eisen gesteld aan openingsuren, de bewakingsperiode en materieel dat klaar moet liggen. De prestatienormen staan her en der ter discussie omdat gemeenten de strandwacht niet als kerntaak zien en de uitvoering ook soms in handen is van strandexploitanten of stichtingen van recreatiebedrijven.

Ambitie en uitgangspunten
De ambitie is beter samen te werken om een drietal redenen. Allereerst het zo goed mogelijk gebruik maken van het potentieel aan vrijwilligers. In de praktijk is men al veel bij elkaar actief en het is zaak elkaars tekorten zo goed mogelijk aan te vullen. Ten tweede is daar het werkgebied. De acties van de KNRM veranderen in de loop der jaren, men wordt steeds vaker ingeschakeld voor recreatie en strand (denk aan surfers en evenementen).

De KNRM is ook actief buiten de zomerperiode en na18.00 uur, de Reddingsbrigade niet overal. Het materiaal moet zo efficiënt mogelijk ingezet worden. Als voorbeeld kan Scheveningen dienen, waarbij de KNRM dit jaar 60 keer is ingezet voor surfers en met groot materiaal is uitgerukt, terwijl kleiner materiaal hierbij volstaan zou hebben. En als laatste argument geldt de zichtbaarheid van de organisaties, het grote publiek kent het verschil niet tussen de KNRM en Reddingsbrigade Nederland. Ook om die reden wil men een eenduidige uitstraling.

Strandwachtproeven
De KNRM heeft deze zomer 2 maanden een pilot gehad als strandwacht op Terschelling op verzoek van de gemeente zelf. Men heeft daar geen brigade en er zijn op Terschelling wel twee KNRM stations aanwezig. De proef is succesvol verlopen.

Men heeft drie stukken strand bewaakt met 4 life guards van 10.00-18.00 uur en daarbij nieuw materieel ingezet zoals waterscooters en rescue boards. Daarnaast is men doende met een pilot in Bergen/Schoorl waar de KNRM zoekt hoe de strandbewaking in te passen is in samenwerking met de Reddingsbrigade. Er is één KNRM station in Egmond aan Zee, er zijn reddingsbrigades in Egmond aan Zee, Bergen en Schoorl.

Men heeft nu om een visie verzocht voor één partner: de Veiligheidsregio wil één partner voor hulpverlening op het water, de gemeente Bergen wil één aanspreekpunt voor strandbewaking. Vooralsnog gaat het om een samenwerkingsvisie op papier, waarbij geïnventariseerd wordt op de punten beheer (materiaal), risico’s (inherent aan strandgedeelte) en opleidingen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2010, 13:42:41
Proef Noord Holland alarmering Reddingsbrigade uitgebreid

http://www.blikop112.nl/bericht/13728/proef_noord_holland_alarmering_reddingsbrigade_uitgebreid.html
Geplaatst door ErwinHermanns op vrijdag 22 oktober 2010 12:14

De proef waarbij de Kustwacht zowel Reddingsbrigade als KNRM alarmeerde wordt uitgebreid van de regio Noord Holland naar een pilot met drie extra Veiligheidsregio's. Dit worden de regio's Kennemerland, Hollands Midden en Haaglanden.

Dat is de conclusie na de drie maanden die de proef in Noord Holland duurde. De evaluatie van de proef is nog gaande. Blikop112.nl sprak met Kustwacht en Reddingsbrigade Nederland.

Communicatie goed verlopen
Woordvoerder Mark Röpke van Reddingsbrigade Nederland meldt dat de proef is afgerond en men nu doende is met enkele verbeterpunten. Conclusie is echter wel dat de proef goed verlopen is. Het was een rustige zomer, dus er zijn maar vier meldingen geweest.

Eén melding is teruggenomen wegens niet meer nodig, op de drie overige meldingen is de Reddingsbrigade uitgerukt en heeft men hulp geboden. De onderlinge communicatie is overigens prima verlopen, zo meldt Mark Röpke Blikop112.nl.

De Reddingsbrigade meldt zich in en uit m.b.t. het stand-by (op het strand aanwezig) staan, bij uitrukken meldt men zich ‘onderweg ‘ en meldt men zich na afhandeling af.

Ook uitbreiding in uren
De proef in Noord Holland betrof de inzet van de Reddingsbrigade overdag, vanaf 10.00 tot ca 18.00 uur. De Reddingsbrigade wil echter de pilot niet alleen uitbreiden in veiligheidsregio’s, maar ook in inzetbare uren door de alarmploeg te betrekken die buiten de uren die de Reddingsbrigade op het strand aanwezig is stand-by staat.

Men is te allen tijde in staat na een melding in 10 minuten actie te ondernemen en met 4-6 man aanwezig zijn. Die ervaring heeft men met de alarmploeg, en men ziet geen verschil tussen een melding van de regionale meldkamer of een melding van de Kustwacht. De enige beperking hierbij is dat men in het pikkedonker niet voldoende uitgerust is. Men wil dus de meldingen tot ca 22.00 uur ofwel alle daglichturen uitgebreid zien.

Eisen Kustwacht
Woordvoerder Peter Verburg van de Kustwacht meldt dat als de pilot succesvol verloopt overgegaan zal worden tot een definitieve samenwerking. Dan zal de Kustwacht eisen stellen in die zin, dat het materieel op zee klaar moet liggen, men altijd, dus continu bereikbaar en inzetbaar dient te zijn, het personeel voor inzet aanwezig dient te zijn en er iets aan de communicatie gedaan moet worden.

Dit laatste in verband met het feit dat niet alle vletten van de Reddingsbrigade Nederland met marifoon zijn uitgerust en de – overigens goede - communicatie dan via reddingspost en Kustwacht verloopt.

Samenwerking KNRM
De samenwerking met KNRM verloopt ook goed. In de proef is Reddingsbrigade Nederland binnen het gemeentelijk ingedeeld gebied gebleven, te weten 1 kilometer uit de kust. Van oudsher haar gebied. Dit heeft alles te maken met het specifiek uitgeruste materieel waarover Reddingsbrigade en KNRM beschikken en de snelheid en effectiviteit waarmee men ter plaatse kan zijn.

De Kustwacht heeft bij alarmering altijd een goed idee over de positie van de melding en weet wanneer het zinvol is de alarmering niet alleen naar KNRM, maar ook naar de Reddingsbrigade Nederland uit te zetten
Samen sterk in de hulpverlening!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 22 oktober 2010, 14:45:40
Citaat
De KNRM heeft niet de ambitie overal strandwacht te worden. Waar het nogal eens fout gaat in de beeldvorming is dat het idee zweeft dat de KNRM de reddingsbrigades wil overnemen. Dat is echter pertinent niet de intentie. Het doel is hulpverlening op water te faciliteren vanuit één organisatie, zowel op strand als op zee. Hoe die organisatie heet of dat het een hele nieuwe organisatie wordt doet niet ter zake. Gemeente en overheden moeten één loket op het water krijgen.

In de samenwerking wil de KNRM verantwoordelijk zijn voor de operationele en technische uitvoering en ondersteuning en blijft de reddingsbrigade de strandbewaking uitvoeren en zorgen voor bemanning op de posten. Voldaan moet worden aan prestatienormen en er worden eisen gesteld aan openingsuren, de bewakingsperiode en materieel dat klaar moet liggen. De prestatienormen staan her en der ter discussie omdat gemeenten de strandwacht niet als kerntaak zien en de uitvoering ook soms in handen is van strandexploitanten of stichtingen van recreatiebedrijven

Nou hierop kan ik precies hetzelfde zeggen wat ik al eerder hier beweerde: als de KNRM en de Reddingsbrigades in elkaar overgaan in één organisatie weet ik dat het verschil met een overname door die KNRM minimaal zal zijn. Bestuurlijk zit de KNRM veel sterker in elkaar, met betaalde krachten en dure heren in de raad van toezicht.

Oja, jullie (RB) mogen de posten blijven bemannen. Zie je iets wat je verontrust, aarzel dan niet en bel dan de KNRM...

Opmerkelijk dat de boten van de reddingsbrigade "in zee" moeten liggen om aan de eisen van de kustwacht te voldoen. Gaan ze die eis dan ook aan de KNRMboten stellen?


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #26 Gepost op: 25 oktober 2010, 09:54:51
Nou hierop kan ik precies hetzelfde zeggen wat ik al eerder hier beweerde: als de KNRM en de Reddingsbrigades in elkaar overgaan in één organisatie weet ik dat het verschil met een overname door die KNRM minimaal zal zijn. Bestuurlijk zit de KNRM veel sterker in elkaar, met betaalde krachten en dure heren in de raad van toezicht.

Oja, jullie (RB) mogen de posten blijven bemannen. Zie je iets wat je verontrust, aarzel dan niet en bel dan de KNRM...

Opmerkelijk dat de boten van de reddingsbrigade "in zee" moeten liggen om aan de eisen van de kustwacht te voldoen. Gaan ze die eis dan ook aan de KNRMboten stellen?

Om de handschoen maar weer even op te pakken: daarom gaat een fusie of overname ook niet gebeuren  :-\

De top van beide organisaties is er van doordrongen dat er iets moet gebeuren, zij voelen de druk van buiten (financieel, politiek) en van binnen (vrijwilligerstekort, kwaliteit). Maar zolang zij beiden vasthouden aan hun eigen organisatiestructuur, kan het nooit tot een fusie of overname komen. Bij de meeste Reddingsbrigades is het jeugd- en zwembadgedeelte zo verweven met de rest van de organisatie, dat ze niet zonder kunnen en willen. Maar in de structuur van de KNRM kun je niks met die duizenden jeugdleden die leren zwemmen, zwemmend redden en aan Lifesaving als sport doen. En zolang de individuele brigades dit niet willen loslaten en de KNRM het er niet bij wil hebben, kun je samenwerken en pilots uitvoeren tot je een ons weegt….

En heel eerlijk gezegd snap ik heel goed dat beide organisaties vasthouden aan hun eigen structuur. Zoals je zegt: als een nieuwe organisatie de structuur krijgt van de KNRM is het gewoon een ordinaire overname. En als het andersom is, heeft de KNRM niks meer in te brengen, met 42 tegen 180 in de ALV….

Volgens mij kan deze patstelling maar op 2 manieren doorbroken worden:

1.   Er komt zoveel bestuurlijk/politieke/financiele druk van gemeenten, veiligheidsregio’s en BZK dat ze niet meer anders kunnen. Zie ik niet gebeuren, want die vormen over het algemeen ook geen sterk gezamenlijk blok ;)
2.   Ze komen tot een evenwichtige nieuwe structuur, waarin beide partijen tot hun recht komen. Ook dat kan wel even duren.

Wat volgens mij wel op korte termijn zou kunnen, is samenwerking op het gebied van ondersteuning: gezamenlijke werkplaats, gezamenlijk administratie, telefoniste etc.

Uit mijn eigen vakgebied kan ik je vertellen dat samenwerking op dit soort ‘veilige’ onderdelen de beste manier is om toe te werken naar een fusie ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #27 Gepost op: 9 november 2010, 09:32:29
Pilot Bergen mogelijk blauwdruk landelijke samenwerking
Geplaatst door Redactie op woensdag 3 november 2010 13:08
Bergen - Pilot Bergen mogelijk blauwdruk landelijke samenwerking KNRM en Reddingsbrigade. Gehoopt wordt dat de resultaten van de pilot in Bergen een landelijke uitstraling zullen hebben. Dat stelt burgemeester Hetty Hafkamp van de gemeente Bergen.
De Veiligheidsregio Noord Holland Noord zet zich in om te bezien of er meer plekken (gemeenten en Veiligheidsregio’s) in Nederland zijn waar de aanbevelingen bruikbaar zijn. ‘Het zal maatwerk blijven’ zegt mevrouw Hafkamp, ‘omdat de risico analyse van elk kustdeel zal verschillen. Maar de aanbevelingen uit de pilot zullen heel bruikbaar zijn’.
Achtergrond
Al vóór het bestaan van de Veiligheidsregio’s is er een pilot met Reddingsbrigade Nederland geweest over vormen van veiligheidsmaatregelen. Dit betrof de regio’s Haaglanden en Midden Holland. In 2008 volgde hierover een rapportage over de samenwerking van Reddingsbrigade en KNRM. Nu is er deze pilot met de gemeente Bergen, die een verdere uitwerking is van dit rapport. Hierin drie thema’s, opleidingen, beheer en risico’s. Het gaat om concrete afspraken, doel is daadwerkelijk handen en voeten te geven aan de samenwerking.
Aanleiding Bergen
De gemeente Bergen heeft drie posten van reddingsbrigades in Egmond aan Zee, Schoorl en Bergen aan Zee, en daarnaast ook één KNRM station in Egmond aan Zee. De gemeente Bergen was in gesprek met de reddingsbrigades om een betere afstemming te verkrijgen, onder andere over gelijktijdige openings- en sluitingstijden. Zodat het niet meer voor kon komen dat bij mooi weer in mei Egmond bemand was en Schoorl niet bijvoorbeeld.
De reddingsbrigades kwamen zelf met een beheersplan en de gemeente Bergen stond op punt op die basis een beleidsplan te schrijven. Er gaat jaarlijks € 400.000,- naar de reddingsbrigades en dit moet verantwoord worden naar de raad. Op dat moment werd men echter benaderd door de Veiligheidsregio met het verzoek deel te nemen aan een pilot met betrekking tot de samenwerking tussen reddingsbrigades en de KNRM met een bredere uitstraling. ‘Heel goed nieuws”, zo stelt mevrouw Hafkamp.
Doelen
Eén van de doelen is efficiënter materiaal te gaan inkopen. Hiertoe brengt men eerst de risico’s in kaart. Bergen heeft 21 kilometer kust, die nu geanalyseerd is. Onderzocht is waar de risico’s (toeristen, stromingen) zitten en welk materiaal men daarvoor nodig heeft , daarbij kritisch kijkend naar goede inzet van middelen. Het noordelijk deel van de kust in Bergen heeft bijvoorbeeld strekdammen, het zuidelijk deel niet. Ook alle muien zijn in kaart gebracht. De gemeente Bergen gaat ook nadenken hoe hierover te communiceren naar de burger. Tot nu toe werkte men alleen met het vlaggensysteem, gedacht wordt nu over het plaatsen van extra waarschuwingsborden.
Voortgang
Met het in kaart brengen van de risico’s in de tussenrapportage van eind oktober is men een heel eind op streek. Nu volgt de vertaling naar opleidingen, materieel en personeel. Jos Stierhout van de Veiligheidsregio NHN zegt hierover: de vrijwilliger op het strand wordt opgeleid door Reddingsbrigade Nederland, maar wie leidt op voor het C2000 systeem. Is er een marifoon nodig, en is hier opleiding voor nodig? Dit zijn de vraagstukken die beantwoord moeten worden. Ook hier is resultaat te melden volgens de heer Stierhout. Met betrekking tot het C2000 systeem blijft iedereen verantwoordelijk voor de eigen opleiding.
De opleidingsstructuur is vastgesteld en de kerninstructeurs hiervoor zijn aangesteld in zowel Schoorl als Egmond aan Zee. De eis voor het C2000 systeem is afkomstig van de Kustwacht. De reddingsbrigades zullen direct ingeschakeld worden door de Kustwacht, die voorheen alleen de KNRM alarmeerde. De Kustwacht bepaalt op basis van de positie van het alarm of zij ook de reddingsbrigades rechtstreeks waarschuwt.
Eindrapportage
Op 14 december 2010 zal de slotbijeenkomst van de pilot plaatsvinden. Aangezien de pilot zeer bevredigend en conform planning verloopt verwacht men dan de uitwerking van een concrete aanpak in aanbevelingen te kunnen presenteren. Voor de burger zal dit resulteren in snellere en efficiëntere hulp.
www.blikop112.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 9 november 2010, 09:50:00
"De eis voor het C2000 systeem is afkomstig van de Kustwacht" Dat kan ik mij bijna niet voor stellen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #29 Gepost op: 9 november 2010, 17:09:04
Ik ben verder niet op de hoogte, maar naar mijn idee een goed plan; Alle strandincidenten (dus nee, geen zinkende olietankers en SAR in SAMIJ gebied etc.) via C2000.

Bij de RB komt toch steeds meer c2000 in de omloop, en zijn er hier en daar al wat geruchten dat naast Haaglanden meer plaatsen overgaan voor de onderlinge communicatie. Wat je nu hoort is dat er twee meldkamers zijn die op aparte kanalen hetzelfde incident aansturen, behoorlijk onhandig naar mijn idee. (Ja, ik luister ook regelmatig mee op de marifoon tijdens de zomer... en echt vrolijk wordt ik er niet van.)  

Als men het nou zo aanpakt dat alle coordinatoren/ovd's/bevelvoerders/schippers/strandpolitie en daarnaast het KWC en de GMK tijdens strandincidenten op de RMG-05 zitten. En dan kan de 'onderlinge' communicatie verder over werkgesprekgroepen, RN kanalen en voor de KNRM VHF-00.

(En om wat mensen voor te zijn: Het is niet al te ingewikkeld om het KWC te voorzien van een soort van radiobediensysteem voor C2000, alleen dan met minder functies dan de GMK's en Driebergen...)