Samenwerking KNRM en Reddingsbrigade Nederlandhttp://www.blikop112.nl/bericht/13729/samenwerking_knrm_en_reddingsbrigade_nederland.htmlGeplaatst door ErwinHermanns op vrijdag 22 oktober 2010 12:36
Optimalisering van het reddingswerk is het doel van een verdergaande samenwerking die gewenst wordt door KNRM en Reddingsbrigade Nederland. 'Hierover is overleg gaande', meldt de Reddingsbrigade Nederland vrijdag tegenover Blikop112.nl.
De KNRM heeft echter een visie uitgeschreven ook als strandwacht op te willen treden en is deze zomer een proef op Terschelling begonnen. Reddingsbrigade Nederland meent dat deze visie op grote schaal handen en voeten geven moeilijk zal zijn, daar het merendeel van de kust al uitstekend voorzien is door de Reddingsbrigade.
Naast Terschelling zijn er slechts enkele plaatsen waar geen brigade aanwezig is. De Reddingsbrigade wordt op proef ook direct gealarmeerd door de Kustwacht, die van oudsher alleen de KNRM alarmeerde ( zie over de resultaten van deze proef dit artikel).
Visie Reddingsbrigade
Raymond van Mourik, directeur van Reddingsbrigade Nederland stelt dat de Reddingsbrigade graag zo breed mogelijk wil samenwerken. Doel is effectief en efficiënt samen te werken waardoor het product (reddingswerk) verbetert en kosten bespaard kunnen worden. Men is nu in overleg met de KNRM maar kan nog geen resultaten of definitieve uitkomst melden.
Lokaal werken reddingsbrigades en reddingstations van de KNRM uitstekend samen. De heer van Mourik wil die samenwerking ook landelijk gezien verbeteren in het totale pakket reddingswerk. De twee organisaties sluiten zijns inziens naadloos aan in missie en materiaal, maar hebben een andere achtergrond, andere financiën en een andere organisatie. De wens tot samenwerking is er, maar over de manier waarop kan het inzicht nog verschillen. De heer van Mourik verwacht hier echter samen optimaal uit te zullen komen.
Feiten
De Reddingsbrigade beschikt over ca 30.000 leden, waarvan 5.000 actieve vrijwilligers in het hele land. De KNRM heeft 1.000 actieve vrijwilligers verdeeld over stations in het Kustwacht gebied. De KNRM heeft een uitstekende financiële positie dankzij goede beleggingen. De Reddingsbrigade praat over een heel andere orde van bedragen, hoewel men sterke sponsors achter zich heeft staan.
Praat men over aantallen hulpverleningsacties en het opleiden van mensen dan presteert de Reddingsbrigade aanzienlijk meer. De cijfers van één zomer registreren hier gewoon feiten. Maar men kan geen appels met peren vergelijken. Preventief toezicht vraagt veel meer mensuren dan reddingsacties enkel op een alarm van de Kustwacht. Ook stelt het materieel op zee andere eisen dan het materieel dat benodigd is in de kuststroken.
De heer van Mourik kan zich voorstellen dat de KNRM enorm worstelt met het voldoen aan deze totaal verschillende eisen. Een hogere dekkingsgraad kost ook veel geld. Over mogelijke ambities van de Reddingsbrigade zelf kan de heer van Mourik kort zijn.
Reddingsbrigade Nederland bestrijkt het gemeentelijk gebied, te weten 1 kilometer uit de kust. Daar heeft men de handen vol aan. Men heeft niet de ambitie de taak van de KRNM over te nemen. Dat kan de KNRM zelf uitstekend, zo stelt de heer Van Mourik.
Visie van KNRM
Woordvoerder Kees Brinkman van de KNRM deelt de positieve mening over samenwerking van Raymond van Mourik. Men gaat hier uit komen.
De KNRM heeft niet de ambitie overal strandwacht te worden. Waar het nogal eens fout gaat in de beeldvorming is dat het idee zweeft dat de KNRM de reddingsbrigades wil overnemen. Dat is echter pertinent niet de intentie. Het doel is hulpverlening op water te faciliteren vanuit één organisatie, zowel op strand als op zee. Hoe die organisatie heet of dat het een hele nieuwe organisatie wordt doet niet ter zake. Gemeente en overheden moeten één loket op het water krijgen.
In de samenwerking wil de KNRM verantwoordelijk zijn voor de operationele en technische uitvoering en ondersteuning en blijft de reddingsbrigade de strandbewaking uitvoeren en zorgen voor bemanning op de posten. Voldaan moet worden aan prestatienormen en er worden eisen gesteld aan openingsuren, de bewakingsperiode en materieel dat klaar moet liggen. De prestatienormen staan her en der ter discussie omdat gemeenten de strandwacht niet als kerntaak zien en de uitvoering ook soms in handen is van strandexploitanten of stichtingen van recreatiebedrijven.
Ambitie en uitgangspunten
De ambitie is beter samen te werken om een drietal redenen. Allereerst het zo goed mogelijk gebruik maken van het potentieel aan vrijwilligers. In de praktijk is men al veel bij elkaar actief en het is zaak elkaars tekorten zo goed mogelijk aan te vullen. Ten tweede is daar het werkgebied. De acties van de KNRM veranderen in de loop der jaren, men wordt steeds vaker ingeschakeld voor recreatie en strand (denk aan surfers en evenementen).
De KNRM is ook actief buiten de zomerperiode en na18.00 uur, de Reddingsbrigade niet overal. Het materiaal moet zo efficiënt mogelijk ingezet worden. Als voorbeeld kan Scheveningen dienen, waarbij de KNRM dit jaar 60 keer is ingezet voor surfers en met groot materiaal is uitgerukt, terwijl kleiner materiaal hierbij volstaan zou hebben. En als laatste argument geldt de zichtbaarheid van de organisaties, het grote publiek kent het verschil niet tussen de KNRM en Reddingsbrigade Nederland. Ook om die reden wil men een eenduidige uitstraling.
Strandwachtproeven
De KNRM heeft deze zomer 2 maanden een pilot gehad als strandwacht op Terschelling op verzoek van de gemeente zelf. Men heeft daar geen brigade en er zijn op Terschelling wel twee KNRM stations aanwezig. De proef is succesvol verlopen.
Men heeft drie stukken strand bewaakt met 4 life guards van 10.00-18.00 uur en daarbij nieuw materieel ingezet zoals waterscooters en rescue boards. Daarnaast is men doende met een pilot in Bergen/Schoorl waar de KNRM zoekt hoe de strandbewaking in te passen is in samenwerking met de Reddingsbrigade. Er is één KNRM station in Egmond aan Zee, er zijn reddingsbrigades in Egmond aan Zee, Bergen en Schoorl.
Men heeft nu om een visie verzocht voor één partner: de Veiligheidsregio wil één partner voor hulpverlening op het water, de gemeente Bergen wil één aanspreekpunt voor strandbewaking. Vooralsnog gaat het om een samenwerkingsvisie op papier, waarbij geïnventariseerd wordt op de punten beheer (materiaal), risico’s (inherent aan strandgedeelte) en opleidingen.