KNRM en Reddingsbrigades

Auteur Topic: KNRM en Reddingsbrigades  (gelezen 17017 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #30 Gepost op: 9 november 2010, 18:02:26
(En om wat mensen voor te zijn: Het is niet al te ingewikkeld om het KWC te voorzien van een soort van radiobediensysteem voor C2000, alleen dan met minder functies dan de GMK's en Driebergen...)

Voor zijn?
Het KWC heeft al jaren C2000. :D


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #31 Gepost op: 9 november 2010, 18:12:15
Voor zijn?
Het KWC heeft al jaren C2000. :D

Yeah I knew 0098 Alleen ik heb het over een radiobediensysteem... Dat is iets anders dan een mobilofoon op de meldtafel ;)

Ik heb namelijk wel eerder gehoord dat het niet handig zou zijn omdat het KWC niet snel tussen kanalen kan schakelen etc etc. Maar er is inmiddels en systeem beschikbaar dat ongeveer hetzelfde idee is als waar de 'networkcontrollers' (Lees: GMK's) mee werken, alleen dan meer als 'zeer uitgebreide mobilofoon'.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 16 november 2010, 13:24:23
Yeah I knew 0098 Alleen ik heb het over een radiobediensysteem... Dat is iets anders dan een mobilofoon op de meldtafel ;)

Ik heb namelijk wel eerder gehoord dat het niet handig zou zijn omdat het KWC niet snel tussen kanalen kan schakelen etc etc. Maar er is inmiddels en systeem beschikbaar dat ongeveer hetzelfde idee is als waar de 'networkcontrollers' (Lees: GMK's) mee werken, alleen dan meer als 'zeer uitgebreide mobilofoon'.

Ik heb er regelmatig contact over met de kustwacht en die heeft er helemaal geen trek in nog een mannetje kwijt te zijn aan C2000 communicatie.

Overigens gaat de samenwerking tussen KNRM en Reddingsbrigade steeds vastere vormen aan nemen.:





Dankbaar maakt de KNRM in voorkomende gevallen gebruik van het voor sommige situaties beter aangepast reddingsbrigade-materiaal.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #33 Gepost op: 16 november 2010, 16:09:37
Nu nog een prijsvraag uitschrijven voor een nieuwe naam, en het is geregeld  098uo


(geen van beide zal zijn naam op willen geven, maar zo'n combi-fusie-naam is echt lelijk: KNRM-Reddingsbrigade, dus er moet iets heel nieuws komen!)
 :D

Ik heb er regelmatig contact over met de kustwacht en die heeft er helemaal geen trek in nog een mannetje kwijt te zijn aan C2000 communicatie.

Overigens gaat de samenwerking tussen KNRM en Reddingsbrigade steeds vastere vormen aan nemen.:





Dankbaar maakt de KNRM in voorkomende gevallen gebruik van het voor sommige situaties beter aangepast reddingsbrigade-materiaal.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #34 Gepost op: 16 november 2010, 16:11:05
Nu nog een prijsvraag uitschrijven voor een nieuwe naam, en het is geregeld  098uo


(geen van beide zal zijn naam op willen geven, maar zo'n combi-fusie-naam is echt lelijk: KNRM-Reddingsbrigade, dus er moet iets heel nieuws komen!)
 :D


De naam is één... wat dacht je van de financiering van die gezamenlijke organisatie...  ::) ::)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 16 november 2010, 16:24:46
Nieuwe naam?
KNRBM > koninklijke nederlandse reddingsbrigade maatschappij ::) :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #36 Gepost op: 16 november 2010, 16:59:41
Ik heb er regelmatig contact over met de kustwacht en die heeft er helemaal geen trek in nog een mannetje kwijt te zijn aan C2000 communicatie.

Dan kunnen ze toch iemand van de reddingsbrigade daar neerzetten. 0098 Nee, ik snap het punt, alleen zoals het momenteel zo nu en dan gaat... om maar even wat voorbeelden te noemen:

"He schipper die gast op c2000 zit al een tijdje te roepen naar jullie"
"Schipper, kunnen jullie even roepen naar de KHV, ze moeten even naar een brigadejeep lopen, want een van hun boten moet even bij ons langszij komen"
"KWC wij gaan die drenkeling nu overnemen" (Float 500 die dat ging doen, RB boot heeft persoon net uit het water gehaalt en wil richting kust gaan)
"Ja, die reddingsbrigade boten moeten van het water af, alleen weten we nu al hoe het zit met die mogelijke vermissing" (Schipper KNRM -> KWC)

KNRM: "Reddingsbrigade/Politie heeft mogelijk onze vermiste gevonden, er wordt overlegt" KWC:  "Ja, dan blazen wij de actie af, geeft u dat even door aan de RAC?"
(Even voor de duidelijkheid... melding kwam via de politie binnen, rb terplaatse gevraagd, rb schaalt op... en KWC/KNRM maken op 16 zo nu en dan andere plannen)

Nou zijn dit natuurlijk wat selectieve voorbeelden. Alleen het is nog steeds mijn idee om de hele kusthulpverlening los te koppelen van de SAR en de daar gebruikte procedures.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #37 Gepost op: 17 november 2010, 14:44:29
Alleen het is nog steeds mijn idee om de hele kusthulpverlening los te koppelen van de SAR en de daar gebruikte procedures.

Loskoppelen van elkaar? Volgens mij ga je dan heel inefficiënt werken. Ik zou er juist voor pleiten om kusthulpverlening en SAR met elkaar te integreren of het minimaal naadloos te laten aansluiten.

Het moet alleen wel helder zijn welk gezag leidend is en welk gezag ondersteunend (burgemeester vs. directeur kustwacht) en wat dat betekent voor de deelnemende eenheden.

Wat is volgens jou het voordeel van het loskoppelen van kusthulpverlening en SAR Joost? :)
(waarbij ik ervan uitga dat je SAR op zee bedoelt, onder verantwoordelijkheid van de Kustwacht)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #38 Gepost op: 17 november 2010, 16:43:16
Het gaat mij meer om de procedures en dergelijke. Bijvoorbeeld; bij een 'strand' incident kan de RAC/GMK leidend zijn, en indien nodig de KNRM/RB alarmeren die zich vervolgens ALLEEN inmeld bij de GMK. (Het KWC heeft er dan dus verder niet veel mee te maken, behalve dat ze de melding door krijgen en eventueel eenheden alarmeren en mogelijk ondersteuning bieden).

Als het dan gaat om een SAR incident... (niet in de vorm van een surfer die 500m uit de kust, maar bijvoorbeeld een omgeslagen jacht een stukje uit de kust). Dan wordt alles gedaan door het KWC, zoals het nu ook zou gaan.

Zo zal naar mijn idee de afstemming een stuk soepeler verlopen...


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #39 Gepost op: 21 november 2010, 15:39:16
Loskoppelen van elkaar? Volgens mij ga je dan heel inefficiënt werken. Ik zou er juist voor pleiten om kusthulpverlening en SAR met elkaar te integreren of het minimaal naadloos te laten aansluiten.

Het moet alleen wel helder zijn welk gezag leidend is en welk gezag ondersteunend (burgemeester vs. directeur kustwacht) en wat dat betekent voor de deelnemende eenheden.

Zowel loskoppelen als integreren is een oplossing voor dat wat je zegt: helderheid over het leidend gezag. Het maakt mij niet uit welke oplossing ze kiezen, maar het is nu wel een beetje een ordinaire machtsstrijd waar toch hopelijk snel een eind aan komt.

De oplossing van -Joost- is op korte termijn niet eens zo'n gekke: wettelijk is dit volgens mij al zo geregeld (Kustwacht doet SAR op zee en Burgemeester/Veiligheidsregio gaat over gemeentelijke kustwateren). Je hoeft er dus geen wet voor aan te passen, maar alleen goede afspraken te maken over waar de grenzen liggen. En die grenzen kunnen fysiek zijn (afstand van de kustlijn) of bijvoorbeeld bepaald door waar de melding binnen komt (melding KWC = SAR, melding GMK= Veiligheidsregio). Je moet dan wel ook afspreken dat als de actie eenmaal is opgestart, het gezag blijft waar het is. Dus discussie alleen achteraf voeren.

Uiteindelijk is integraal misschien wel beter, maar nu wat lastig werkbaar: Gemeenten (burgemeester) zijn wettelijk verantwoordelijk voor de kuststrook en zullen dit niet snel uit handen geven, vaak ook onder druk van lokale politiek...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch