GRIP 1 Zeer grote brand Appartementencomplex Pastoor de Kroonstraat - 's-Hertogenbosch 17-04-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand Appartementencomplex Pastoor de Kroonstraat - 's-Hertogenbosch 17-04-2010  (gelezen 4334 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Hebben er meerdere appartementen in brand gestaan? (WBDBO 60 minuten tussen de woningen  ::) ???)
Staat deze afkorting voor de doorslagtijd tussen muren en woningen ??


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Staat deze afkorting voor de doorslagtijd tussen muren en woningen ??

http://www.encyclo.nl/begrip/WBDBO  ;)


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Hebben er meerdere appartementen in brand gestaan? (WBDBO 60 minuten tussen de woningen  ::) ???)
http://www.encyclo.nl/begrip/WBDBO  ;)
Ok... ik heb gelezen.
Valt en staat dat ook niet met de ouderdom van sommige panden?
Ik had gelezen in de berichtgeving dat er 4 appartementen waren uitgebrand??
In het centrum van Den Bosch is rond 06.00 uur vanochtend brand uitgebroken in een flat van negen verdiepingen. Het vuur ontstond op de bovenste etage. De brandweer rukte daarom uit met groot materieel.

Een bewoner alarmeerde de flatgenoten op de brand door op deuren te bonzen. "Ik deed mijn deur open en zag grijze rook. Toen dacht ik: 'Ik moet hier weg'".

De brandweer sprak aanvankelijk van een zeer grote brand, maar het lukte snel om het vuur onder controle te krijgen. Binnen een uur was de brand meester. Wel zijn vier appartementen uitgebrand.

Rook ingeademd
De flat, met ongeveer 100 appartementen, ligt aan de Pastoor de Kroonstraat en is ontruimd. Drie mensen zijn lichtgewond geraakt omdat ze rook hebben ingeademd. Ze zijn naar het nabijgelegen Jeroen Bosch-ziekenhuis gebracht. Andere bewoners werden in een hotel opgevangen.

Er zijn berichten dat de brand door kortsluiting is ontstaan. Hoe groot de schade is, is nog niet duidelijk.

Momenteel wordt nog gecontroleerd hoe groot de schade in de appartementen rond de brandhaard is. Mogelijk mogen mensen op lagere verdiepingen later vandaag weer naar huis.

BROn: NOS.NL


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Hebben er meerdere appartementen in brand gestaan? (WBDBO 60 minuten tussen de woningen  ::) ???)

1 appartement volledig in brand gestaan, overige (lees meerdere) grote schade/onbewoonaar maar voor zover mij bekend geen door- of overslag.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Nog een foto van Nufoto.nl in een vrij vroeg stadium van de brand:



Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
17:59:11 17-04-10  GROUP-1  ALARM 24U PLOEG DEN BOSCH > OMS: PASTOOR DE KROONSTRAAT 'S-HERTOGENBOSCH 634TS
                   1170851  BBN - DEN BOSCH - BEROEPS - 24U PLOEG
                   1170855  BBN - DEN BOSCH - BEVELVOERDER
                   1170899  BBN - DEN BOSCH - BEROEPS - MONITORCODE
                   1180898  BBN - DEN BOSCH - LICHTKRANT KAZERNE
                   1180899  BBN - DEN BOSCH - KAZERNETECHNIEK


Betrof het afgaan van huisrookmelders in hetzelfde complex veroorzaakt door waterlekkage.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Schade groot na brand Pastoor de Kroonstraat

zaterdag, 17 april 2010 12:01

De schade als gevolg van de felle brand in een appartementencomplex aan de Pastoor de Kroonstraat is groot. Als gevolg van de brand brandde de bovenste verdieping voor een gedeelte uit. De rest van de woningen op de bovenste verdieping zijn vooralsnog onbewoonbaar geworden.

De verdieping eronder liep ook grote schade op als gevolg van bluswater. Het hele pand liep rookschade op. De burgemeester van 's-Hertogenbosch kwam ter plaatse de schade bekijken en heeft met de geëvacueerde bewoners gesproken en hun een hart onder de riem gestoken.

De bewoners waren zeer onder de indruk van de situatie. Er waren twee mensen die te veel rook hadden binnengekregen en een andere bewoner had haar voet verwond. Ze zijn ter plaatse door personeel van de ambulancedienst bekeken.

Voor de bewoner van het appartement waar de brand begonnen was is slachtofferzorg geregeld. Hij was ernstig overstuur. In de loop van de dag wordt door de brandweer in samenwerking met de verhuurder en de afdeling bouw- en woontoezicht van de gemeente bekeken welke woningen weer vrijgegeven kunnen worden en welke woning geheel onbewoonbaar zijn.

Ook moet er bekeken worden of de elektriciteit in een gedeelte van het pand weer aangesloten kan worden. De stichting Salvage gaat namens de verzekeringbedrijven de mensen helpen die niet meer terug in de woning kunnen.

Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend en de afdeling Forensisch Technisch Opsporing gaat in de loop van de dag een onderzoek doen om te kijken of de oorzaak nog te achterhalen is.

http://www.brandweerdenbosch.nl/index.php/nieuws/14-nieuws-2010/485-schade-groot-na-brand-pastoor-de-kroonstraat.html