Vulkaanuitbarsting & redders

Auteur Topic: Vulkaanuitbarsting & redders  (gelezen 3094 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 17 april 2010, 19:35:33
Redders KNRM moeten in Engeland worden 'gered'
Geplaatst door Redactie op zaterdag 17 april 2010 17:21
IJmuiden - De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) vaart zondagmorgen vroeg naar Lowestoft, Engeland, om acht van haar vrijwilligers op te halen die door de stremming van het vliegverkeer gestrand zijn.
Omdat het onzeker is wanneer het vliegverkeer weer hervat gaat worden is er een bijzondere oplossing bedacht. De oorspronkelijke planning om zaterdag vanaf Edinburgh naar huis te vliegen wordt omgezet in een autorit van ruim acht uur naar Lowestoft. Daar ligt zondagmorgenvroeg een reddingboot uit Nederland te wachten om met de bijzondere gelegenheidbemanning terug te varen naar Nederland.
De vrijwilligers van de KNRM zijn voor een zevendaagse cursus in het Schotse Stonehaven geweest om de kneepjes van het redders-vak te leren. De groep bestaat uit KNRM-er vanuit heel Nederland die hun vrije dagen inzetten om de cursussen SAR Craft Operations en de HUET (Helicopter Underwater Escape Training) te volgen. Zij worden maandag weer verwacht bij hun werkgever en daarom zijn ze erg blij met deze uitzonderlijke oplossing om op tijd in Nederland terug te komen.
Reddingboot Koos van Messel uit IJmuiden vaart naar Engeland. De bemanning verwacht zo'n drie tot drie en half uur nodig te hebben om de Engelse kust te bereiken. Na een korte stop varen ze terug naar IJmuiden waar ze aan het einde van de zondagmiddag verwachten aan te komen.
www.blikop112.nl




bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #1 Gepost op: 18 april 2010, 00:46:09
Zou de ferry uit Newcastle volgeboekt zijn?

 ::)


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #2 Gepost op: 18 april 2010, 01:35:21
Goede oplossing toch :) . Andere gestrande mensen zouden waarschijnlijk ook graag zo'n soort oplossing vinden, helaas werken die niet bij de KNRM :P .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2010, 10:58:48
Goede oplossing toch :) . Andere gestrande mensen zouden waarschijnlijk ook graag zo'n soort oplossing vinden, helaas werken die niet bij de KNRM :P .

Ten eerste zijn het vrijwilligers en ten tweede passen er niet zo heel veel mensen op een reddingboot. :D ;)


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #4 Gepost op: 19 april 2010, 00:38:23
Ten eerste zijn het vrijwilligers en ten tweede passen er niet zo heel veel mensen op een reddingboot. :D ;)

Ja met werken bij bedoelde ik zijn niet vrijwillger bij. In mijn ogen werken vrijwilligers toch echt ;) . Ik weet niet wat voor reddingsboot ze sturen en hoeveel er op wat voor soort boot passen :P . En ik bedoelde ook niet dat ze die andere mensen mee moesten nemen, maar meer dat als die op een of andere manier zo terug konden komen dat ze dat ook wel zouden willen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #5 Gepost op: 19 april 2010, 22:09:16
Wegens omstandigheden wat later als normaal maar hier dan de foto's:





IJMUIDEN – Zondagmiddag arriveerde reddingboot Koos van Messel in IJmuiden met acht vrijwilligers die ze heeft opgehaald in het Engelse Lowestoft. De acht hebben een zevendaagse training gedaan bij het Maritime Rescue Institute in Scholand maar konden vanwege de aswolk uit IJsland niet terugvliegen naar Nederland. De groep bestaat uit vrijwilligers van KNRM-stations verspreid over Nederland. Ze hadden allemaal een week vrij genomen van hun werk om met deze training. Dit hield wel in dat de meesten maandag gewoon weer op hun werk verwacht worden.

Volgens begeleider Theo van der Linden kregen ze donderdagochtend de eerste berichten door dat er een probleem pas. Na het eerst nog even te hebben aangekeken is vrijdagavond besloten om op het vliegveld van Edinburgh twee auto’s te huren en daarmee naar Lowestoft te rijden. Deze plaats aan de Engelse oostkust ligt recht tegenover IJmuiden. Na een nacht in een hotel lag om tien uur ’s morgens de Koos van Messel klaar. Na zijn vriendin te hebben begroet vertelde Niels Korver, vrijwilliger bij station IJmuiden, dat de tocht prima is verlopen. Ze hadden een gladde zee en konden rustig dertig knopen varen. Om even voor vieren ’s middags arriveerden ze in IJmuiden.

Met de intensieve training is Schotland hebben de vrijwilligers hun opleiding voltooid. Onderdeel van de training is een vaartraining maar ook een oefening om te ontsnappen uit een helikopter nadat deze in zee is gestort.

Nog een paar foto's en een video op www.incidentnet.nl


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #6 Gepost op: 19 april 2010, 22:15:36
Zou de ferry uit Newcastle volgeboekt zijn?
Nokvol!

Ja met werken bij bedoelde ik zijn niet vrijwillger bij. In mijn ogen werken vrijwilligers toch echt ;) . Ik weet niet wat voor reddingsboot ze sturen en hoeveel er op wat voor soort boot passen :P . En ik bedoelde ook niet dat ze die andere mensen mee moesten nemen, maar meer dat als die op een of andere manier zo terug konden komen dat ze dat ook wel zouden willen.
De Koos van Messel kan 120 gereddenen meenemen. Maar dan
moeten ze wel met een schoenlepel op en in de boot gewrongen
worden. Snelheden van 30 knopen zullen dan niet meer aan de
orde zijn.
Nu zijn ze gaan varen met 3 bemanningsleden zodat de acht
passagiers nog wat normale bewegingsruimte hadden.

Overigens heb ik nog nooit een foto gezien van een Arie Visser
klasse met 120 gereddenen aan boord. Ik ben eigenlijk wel
benieuwd hoe dat er uit ziet ;-)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #7 Gepost op: 20 april 2010, 08:45:28

Overigens heb ik nog nooit een foto gezien van een Arie Visser
klasse met 120 gereddenen aan boord. Ik ben eigenlijk wel
benieuwd hoe dat er uit ziet ;-)

Die foto's zijn er wel want volgens mij heeft de zeevaartschool op Terschelling toen mee gedaan met 120 personen op de Arie Visser.
Maar dan praat je inderdaad wel over staanplaatsen en valt er amper nog te varen.
Maar goed als er bij een ramp met een veerboot er 120 uit het water kunt vissen en die vervolgens weer over kunt zetten op bijvoorbeeld een koopvaardij schip ben je toch goed bezig.

http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2010/18-04-2010-knrm-haalt-eigen-vrijwilligers-vliegensvlug-op-uit-schotland-ijmuiden/

geinig stukje Ko! O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 20 april 2010, 10:25:30
"De vrijwilligers van de KNRM zijn voor een vijfdaagse cursus in het Schotse Stonehaven geweest om de kneepjes van het redders-vak te leren. Een van deze redders is de 33-jarige Marc Reitsma van Reddingsbrigade Blaricum. Samen met zeven andere KNRM-ers, afkomstig uit het hele land, heeft hij deelgenomen aan de cursussen SAR Craft Operations en de HUET (Helicopter Underwater Escape Training). De groep wordt maandag weer verwacht bij hun werkgevers en zijn daarom erg blij met deze uitzonderlijke oplossing om op tijd in Nederland terug te komen."

Hier werkt de reddingsbrigade dus mooi samen met de KNRM...  O0

Bron: reddingsbrigadeblaricum.nl


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #9 Gepost op: 20 april 2010, 15:44:37
Nokvol!
De Koos van Messel kan 120 gereddenen meenemen. Maar dan
moeten ze wel met een schoenlepel op en in de boot gewrongen
worden. Snelheden van 30 knopen zullen dan niet meer aan de
orde zijn.
Nu zijn ze gaan varen met 3 bemanningsleden zodat de acht
passagiers nog wat normale bewegingsruimte hadden.

Overigens heb ik nog nooit een foto gezien van een Arie Visser
klasse met 120 gereddenen aan boord. Ik ben eigenlijk wel
benieuwd hoe dat er uit ziet ;-)


De Britse Marine heeft het wel gedaan: die haalden 200 militairen op in Spanje die terugkwamen van een missie in Afghanistan en namen ook maar meteen even 2000 gestrande Britse toeristen mee ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch