Verdeeldheid in de EHBO-gelederen

Auteur Topic: Verdeeldheid in de EHBO-gelederen  (gelezen 4020 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2004, 14:49:44
Die hebben toch al jaren lang ruzie met elkaar. Is de boel nu weer een beetje opgelaaid. 8)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2004, 21:58:01
De NB en de KNV hadden dus op hoog niveau een samenwerkingsverband opgericht, dmv de Federatie Nederlandse EHBO. Dus het gaat goed, hoewel er natuurlijk altijd meningsverchillen blijven.
Plaatselijk en provinciaal bestaat er wellicht wrijving, hoewel wij geen last hebben van hun, ofwel, een normale verstandshouding hebben.

Christian


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2004, 20:06:49
Tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Koninklijke Nederlandse Vereniging EHBO is besloten om per 1 juli uit de Federatie Nederlandse EHBO te stappen.
Dit kan (zal) verstrekkende gevolgen hebben voor de Nationale Bond voor EHBO, gezien hun financiële positie. Voor velen zal het niet nieuw zijn dat de verwachting is dat de Nationale Bond voor EHBO in 2005 failliet zal gaan.

Het besluit om uit de Federatie te stappen is niet unaniem genomen. District Zeeland was er als enige op tegen, omdat zij vinden dat de verstandhouding tussen hen en de NB op provinciaal niveau, goed is. Daarnaast hadden ze liever hun afdeling geraadpleegd.
Tijdens de vergadering werd er 'gestuurd' naar het uitstappen uit de Federatie. Mijns inziens was het beter geweest om alles eens rustig te laten bezinken, zodat er een oordeel kon worden gevormd, dat niet is gebaseerd op opgeroepen emoties. Uiteraard moest er dan wel op kort termijn een nieuwe vergadering worden belegd met alle kosten van dien, maar het is geen besluit dat zomaar kan worden genomen, gezien de gevolgen.

Dit moest een week worden stilgehouden (die week is nu voorbij ;)). Men wilde niet dat het 'vanuit de onderste gelederen bekend werd gemaakt'. :-[

Christian


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2004, 20:08:32
Wat mij meer interesseert is wat het effect is voor de verenigingen en de eerstehulpverlening in het algemeen.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2004, 20:10:25
Als de Nationale Bond op het punt staat om failliet te gaan, lijken me de gevolgen vrij duidelijk. :-\
Verenigingen van de NB kunnen tzt wellicht overstappen naar andere EHBO organisaties.

Christian


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #15 Gepost op: 20 mei 2004, 20:15:00
Als de Nationale Bond op het punt staat om failliet te gaan, lijken me de gevolgen vrij duidelijk. :-\
Verenigingen van de NB kunnen tzt wellicht overstappen naar andere EHBO organisaties.

Christian
Mij dus niet....


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2004, 21:13:42
Mij dus niet....

Wat bedoel je daarmee? Dat je niet begrijpt wat de gevolgen zijn?

Christian


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #17 Gepost op: 21 mei 2004, 00:32:34
Ja, ik ben benieuwd naar de effecten die dit heeft op de betrokken verenigingen en de eerstehulpverlening in het algemeen (maar dat had ik al eerder aangegeven....)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2004, 20:51:05
We zullen afwachten. Ik kan dat natuurlijk ook niet voorspellen. Wel geloof ik dat de afdelingen van de Nationale Bond vrij onafhankelijk zijn, maar ikweet niet of dat de uitkomst van het geheel gaat veranderen.

Christian


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #19 Gepost op: 12 juni 2004, 12:04:26
Gelezen op www.ehbofederatie.nl:

KNV verlaat de Federatie Nederlandse EHBO  

Tijdens de Algemene Vergadering van de Koninklijke Nederlandse Vereniging EHBO op vrijdag 14 mei j.l. te Goes kwam een voorstel ter tafel om het lidmaatschap van de Federatie Nederlandse EHBO op te zeggen. Dit voorstel werd met grote meerderheid aanvaard, zodat per 31 december 2004 de Koninklijke weer los komt te staan van de Federatie. Dat betekent feitelijk het einde van de Federatie, aangezien er dan nog maar één andere partner overblijft, de Nationale Bond voor EHBO. De Nationale Bond heeft al laten weten zelfstandig door te gaan.

Het is op dit moment nog niet bekend wat er met het product van de samenwerking, het Federatiebureau, gaat gebeuren per 1 januari a.s. Van de zijde van de KNV heeft men al verzekerd dat zorgvuldig omgegaan wordt met  de belangen van personeel en activiteiten.  

Vanaf deze plaats benadrukken wij, dat deze bestuurlijke besluiten en maatregelen tot nader bericht in elk geval geen enkel nadelig effect hebben op het functioneren van het Federatiebureau, met name de afdelingen opleidingen en materialen. Alles blijft doorgaan zoals het was, en het ligt ook in de rede dat de levering van materialen en diensten aan de plaatselijke verenigingen, zoals door de Federatie en daarvoor decennialang zelfstandig door KNV en Nationale Bond is geschied, ook na 1 januari a.s, onverminderd doorgang vindt.  

Zodra er op dit vlak nadere mededelingen komen zullen zij hier gepubliceerd worden.

                                                Nieuwegein, juni 2004

                                                Jos Noordanus, directeur


Christian