http://www.hetccv.nl/binaries/content/assets/ccv/dossiers/samenleven-en-wonen/brandveiligheid/kst_28325_kamerbrief_rookmelders_mrt2010.pdfBRIEF VAN DE MINISTER VOOR WONEN, WIJKEN EN INTEGRATIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 maart 2010
Hierbij informeer ik u over een aantal toezeggingen van mijn ambtsvoorganger
op het gebied van de bouwregelgeving. Het betreft de volgende
onderwerpen:
1. de aanpak van rookmelders (implementatieplan);
2. de toegankelijkheid van woongebouwen in verband met ziekenvervoer;
3. brandbare isolatiematerialen;
4. fietsparkeervoorzieningen en
5. aanpassing van regelgeving met betrekking tot de verbouw van
bruggen.
(...)
2. De toegankelijkheid van woongebouwen in verband met
ziekenvervoer
In het algemeen overleg Sectorbeeld woningcorporaties van 3 november
2009 heeft mevrouw Van Gent (GroenLinks) aangegeven dat het bij veel
woningen lastig is om brancards een woning in te brengen om die vervolgens
met een patiënt naar buiten te tillen. Dit is tevens op 12 november
2009 in het algemeen overleg Bouwregelgeving en brandveiligheid aan de
orde geweest waarbij mevrouw Van Gent stelde dat vanwege de vergrijzing
het vaker zal voorkomen dat mensen op deze «vervelende manier
hun woning uit moeten». Mijn ambtsvoorganger heeft in de betreffende
algemeen overleggen toegezegd uit te zoeken hoe dit in het Bouwbesluit
is geregeld. In zijn brief van 24 november 2009 (Tweede Kamer 2009–2010,
29 453, nr.139) aan de Tweede Kamer heeft u al enige informatie
ontvangen, met deze notitie ontvangt u een samenvatting van die informatie
en wordt u nader geïnformeerd.
Volgens het Bouwbesluit 2003 moeten nieuw te bouwen woongebouwen
met woningen boven de 12,5 meter en woongebouwen met een totaaloppervlak
aan woningen van meer dan 3500 m2 op een hoogte van ten
minste 1,5 m boven het aansluitende terrein, zijn voorzien van een brancardlift.
Die brancardlift heeft een vloeroppervlak van ten minste 1,05 x
2,05 m. Uitgangspunt bij deze voorschriften is dat in lagere gebouwen de
brancards eventueel via de trap en zo nodig door de brandweer via het
raam naar binnen en naar buiten kunnen worden gebracht. Het brandweermaterieel
wordt hiervoor bij deze lagere gebouwen toereikend
geacht.
Assistentie door de brandweer zou niet aan de orde hoeven zijn wanneer
de betrokkenen zouden wonen in een woning die (c.q. een woongebouw
dat) horizontaal vervoer mogelijk maakt. Op voorhand is echter duidelijk
dat in veel gevallen ziekenvervoer via de trap of met behulp van het
redvoertuig van de brandweer onvermijdelijk is. In die gevallen dat
personen op medische gronden horizontaal vervoerd moeten worden kan
– afhankelijk van de woonsituatie van de zieke persoon – de inzet van het
redvoertuig van de brandweer de enige optie zijn om dat te realiseren. Dit
redvoertuig is in het algemeen een hoogwerker die speciaal voor dit doel
is uitgerust met zogenoemde «brancardsteunen» waaraan de brancard
van de ambulance bevestigd kan worden.
Voor bestaande woningen en voor zowel nieuwe als bestaande utiliteitsgebouwen
gelden geen eisen voor de aanwezigheid van een brancardlift.
Het alsnog stellen van deze eisen is praktisch gezien veelal onuitvoerbaar
en zou onevenredig kostbaar zijn. Hoewel de huidige voorschriften voor
bestaande bouwwerken geen eisen bevatten voor de aanwezigheid van
een brancardlift, wil dat niet zeggen dat bestaande bouwwerken geen
brancardlift hebben. Al sinds het bestaan van het Bouwbesluit in 1992 en
daarvóór in gemeentelijke bouwverordeningen worden eisen gesteld voor
Tweede Kamer, vergaderjaar 2009–2010, 28 325, nr. 121 4
de aanwezigheid van een brancardlift. Dankzij deze eerdere voorschriften
en vrijwillig aangebrachte brancardliften, zullen diverse bestaande bouwwerken
zijn voorzien van een lift die voldoende groot is om een patiënt op
een brancard horizontaal te vervoeren.
Vooralsnog zijn er geen gegevens omtrent de omvang van het gebouwbestand
waarin geen brancardlift aanwezig is. Navraag bij brandweer en
ambulancezorg leert dat er evenmin landelijke statistieken zijn omtrent de
verschillende medische redenen waardoor de assistentie van het redvoertuig
noodzakelijk is en of dat is gerelateerd aan de leeftijd van de patiënt.
Er kan niet worden geconcludeerd dat door de vergrijzing een toename
van het aantal assistenties door de brandweer bij horizontaal transport
mag worden verwacht. Door te kiezen voor een goed toegankelijke
woning kunnen ouderen er wel voor zorgen dat het risico op problemen
met het vervoer wordt verkleind. Dit neemt niet weg dat indien personen
in een eengezinswoning of een klein woongebouw horizontaal vervoerd
moeten worden, zij in veel gevallen aangewezen zullen blijven op de
assistentie van de brandweer.