AIS website illegaal?

Auteur Topic: AIS website illegaal?  (gelezen 6994 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 20 april 2010, 08:51:56
AIS-gegevens slecht beschermd
Hoewel het wettelijk verboden is, lijkt het erop dat ‘radioamateurs' in Nederland, België en Duitsland AIS-signalen opvangen en verspreiden. Via de website van het Griekse Marine Traffic (marinetraffic.com) kunnen AIS-posities van zee- en binnenvaartschepen open en bloot worden bekeken. Dat druist in tegen afspraken die de overheid met binnenvaartorganisaties heeft gemaakt om de privacy van deze sector te garanderen. Koninklijke Schuttevaer overweegt juridische stappen.

Lees verder op: http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid13618-ais-gegevens-slecht-beschermd.html

 ::)




uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1 Gepost op: 20 april 2010, 21:24:46
AIS-gegevens slecht beschermd
Hoewel het wettelijk verboden is, lijkt het erop dat ‘radioamateurs' in Nederland, België en Duitsland AIS-signalen opvangen en verspreiden. Via de website van het Griekse Marine Traffic (marinetraffic.com) kunnen AIS-posities van zee- en binnenvaartschepen open en bloot worden bekeken. Dat druist in tegen afspraken die de overheid met binnenvaartorganisaties heeft gemaakt om de privacy van deze sector te garanderen. Koninklijke Schuttevaer overweegt juridische stappen.

Zeker komkommertijd? Wat een eikel van een journalist. Tijd voor een vervolgactie: Radioamateur vraagt Schuttevaer om rectificatie te publiceren met excuses aan de gelicenseerde "radioamateurs" anders tijd om juridische stappen te overwegen.

Kees  8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 21 april 2010, 16:45:38
Ik vind de site maar wat makkelijk. Zeker ten tijde van een Medivac. Op die manier kan je zien waar de reddingboot is en wanneer ze eventueel aan de kade zijn, indien er geen ambulance bemanning mee gegaan is.

Maar dat zelfde geldt voor de http://casper.frontier.nl/. Ik gebruik deze ook meteen als er een VOS melding binnenkomt op de meldkamer van een vliegtuig dat nog binnen moet komen. Helaas dat er dus nu een kwartier vertraging op is, maar daar wordt voor ons aan gewerkt.

Eigenlijk zou ik het liefst alles in 1 scherm hebben, City-GIS voor ambulance en brandweer eenheden, Sherpa voor de politie eenheden, AIS voor nautische eenheden en alle vliegtuigen van casper. En dan met een filter welke je op dat moment wilt zien.

RR (Ik zou geen nacht meer stil kunnen zitten)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 22 april 2010, 23:45:57
Ik vind de site maar wat makkelijk. Zeker ten tijde van een Medivac. Op die manier kan je zien waar de reddingboot is en wanneer ze eventueel aan de kade zijn, indien er geen ambulance bemanning mee gegaan is.

Maar dat zelfde geldt voor de http://casper.frontier.nl/. Ik gebruik deze ook meteen als er een VOS melding binnenkomt op de meldkamer van een vliegtuig dat nog binnen moet komen. Helaas dat er dus nu een kwartier vertraging op is, maar daar wordt voor ons aan gewerkt.

Eigenlijk zou ik het liefst alles in 1 scherm hebben, City-GIS voor ambulance en brandweer eenheden, Sherpa voor de politie eenheden, AIS voor nautische eenheden en alle vliegtuigen van casper. En dan met een filter welke je op dat moment wilt zien.

RR (Ik zou geen nacht meer stil kunnen zitten)

Het is wel makkelijk, maar er zijn schippers die er problemen mee hebben. De doelstelling van de AIS is veiligheid en met de binnenschippers is overeengekomen dat zij akkoord zouden gaan met de AIS mits de privacy niet geschonden zou worden. Ook is hen beloofd dat de gegevens verkregen met behulp van het AIS systeem niet tegen hen gebruikt zouden mogen worden.  Een van de schippers haalt aan dat hij gebeld werd door het waterschap met de beschuldiging dat hij ergens eerder die dag te hard gevaren had zo te zien op zijn AIS track.

Er zitten vaak meerdere kanten aan een zaak, dat iets "handig" is voor de een kan een nadeel zijn voor een ander. Heb ook begrip voor mensen die niet de hele dag het idee willen hebben dat ze door iedereen gevolgd worden.

Het vreemde is dat mensen in dienst van de overheid die het zelf altijd hebben over handige hebbedingetjes waarmee zonder enig respect voor privacy de verichtingen van iedere burger 24/7 gevolgd kan worden, die gegevens het liefst voor altijd willen bewaren "want je weet maar nooit", zichzelf zo volledig mogelijk afgeschermd willen zien (achter voorlichters die niets te zeggen hebben bijvoorbeeld hangende het onderoek) voor de burger. Een beetje éénrichtingverkeer toch?

 Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 23 april 2010, 01:10:10
Deze publieke sites hebben natuurlijk weinig van doen met wat de overheid doet, die de vaartuigen ook kan pollen en dus nog veel meer aan de weet kan komen.
Denk dat het hier meer gaat om wat de "buurman" kan zien.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 23 april 2010, 08:01:43
Het gaat er om hoe de schippers tegenover de invoer van AIS staan. Ze zijn ondanks de beloften over behoud van privacy bij de invoering gedaan voor iedereen te volgen op internet (hoe niet privacy kun je zijn) én ze worden weldegelijk aangesproken door de (lagere) overheden op hun gedrag dat te zien was dankzij de AIS. Het enthousiastme om zo'n ding aan boord te plaatsen verdwijnt dan een beetje en dat kan de overheid niet hebben, het kostte toch al zoveel moeite hen over te halen.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 23 april 2010, 10:41:26
Henk,

begrijp heel goed wat je bedoelt betreffende de privacy van de schipper. Maar mijn gebruik van de AIS-site is natuurlijk niet gerelateerd aan winst of concurrentie, zelfs niet voor vervolging. Mij gaat het om een acute hulpverlening, want alleen dan gebruik ik die site.

RR (heeft ook een track and trace op z'n auto)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #7 Gepost op: 23 april 2010, 11:16:40
Het gaat er om hoe de schippers tegenover de invoer van AIS staan. Ze zijn ondanks de beloften over behoud van privacy bij de invoering gedaan voor iedereen te volgen op internet (hoe niet privacy kun je zijn) én ze worden weldegelijk aangesproken door de (lagere) overheden op hun gedrag dat te zien was dankzij de AIS. Het enthousiastme om zo'n ding aan boord te plaatsen verdwijnt dan een beetje en dat kan de overheid niet hebben, het kostte toch al zoveel moeite hen over te halen.
Henk

Mee eens Henk O0
Ik vind het ook leuk en handig om AIS internet prive te gebruiken maar als de afspraak voor de binnenvaart schippers was dat er behoud van privacy was, is dat van groter belang dan een paar hobieisten die het voor ander gebruik gebruiken.
Voor werk en verkeersveiligheid is AIS overigens een geweldig medium O0


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #8 Gepost op: 23 april 2010, 12:15:05
Zeker komkommertijd? Wat een eikel van een journalist. Tijd voor een vervolgactie: Radioamateur vraagt Schuttevaer om rectificatie te publiceren met excuses aan de gelicenseerde "radioamateurs" anders tijd om juridische stappen te overwegen.
Kees  8)
Dit AIS-verhaal voor de binnenvaart speelt al langere tijd. Juist nu de binnenvaart zwaar getroffen wordt door de crisis worden de schippers op kosten gejaagd. Dit is zo'n twee jaar geleden begonnen. Hier was toen veel oppositie tegen. Er zijn subsidieregelingen en groepskortingen maar toch kost het geld. Van enkelen is bekend dat ze op 4000 Euro kwamen. Het is pas van de laatste tijd dat de prijs drastisch is gedaald.

Een ander probleem is dat een aantal zaken op AIS handmatig moet worden ingesteld (o.a. de bestemming en of men vaart of stil ligt). Voor een zeeschip is dit geen bezwaar want die hoeft dit hooguit één maal per dag te doen. Een binnenschip wat een rondje doet door de Rotterdamse haven zal dit echter meerdere keren per dag moeten doen. Tevens zijn er berichten dat de eerste transponders niet echt geschikt waren voor de rivieren in berggebieden vaart.

Binnenschippers zijn van nature eenpitters die het helemaal zelf moeten doen. De laatste jaren zijn op allerlei gebied de eisen en controles verscherpt. Dat men geen zin heeft in nog meer controle kan ik me voorstellen. Daarnaast heb ik de indruk dat de overheden hebben gefaald in het uitleggen wat het nut is van AIS. Overigens zie je dat men ook de voordelen begint te zien. Weten wie er voor of achter je zit, hoeveel schepen er voor een sluis liggen e.d.

Dat AIS niet voor handhaving mag worden gebruikt klopt. Maar ja, er is inderdaad altijd wel een waterschap die dat toch doet :-( Schippers die gepakt worden voor overtredingen van vaar- en arbeidsregels worden door hun collega's overigens vaak gezien als plegers van valse concurrentie.

Verder dien je als radioamateur te weten dat je wel vrij bent in het ontvangen van informatie uit de ether maar dat je dat niet mag doorgeven/publiceren.  Dat geldt niet alleen voor AIS, maar ook voor de marifoon en P2000. Toch wordt dat gedaan door onder andere brandweerkorpsen, KNRM én radioamateurs (o.a. pd5hw). Roepen om juridische stappen is dan ook niet slim. Bovendien spreekt het artikel in Schuttevaer niet over gelicenceerde radioamateurs.

Ergo, bewaar de term 'eikel' maar voor jezelf en verdiep in de materie voordat je wat roept!

P.S.: Het lijkt verwarrend maar Weekblad Schuttevaer is een commerciël vakblad zoals elk ander dag/weekblad terwijl de Vereninging Koninklijke Schuttevaer een beroepsvereniging is van binnenvaartondernemers. Of het ooit als één geheel is begonnen weet ik niet (120 jaar geleden bestond ik nog niet).

P.S.2: Ja, ook ik maak gebruik van AIS. Eerst met een omgebouwde scanner, nu via een lokaal KNRM-Station. Maar nog voor Sail 2010 komt er bij mij een eigen ontvanger aan de muur te hangen. En nee, die informatie gooi ik, net als mijn eigen P2000-ontvangst, niet op internet.


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #9 Gepost op: 23 april 2010, 15:01:23
Beetje off-topic:

Is het zo dat marinetraffic zo'n 2 uur achter loopt? Ik heb sterk dat idee als ik er naar kijk...