Zeker komkommertijd? Wat een eikel van een journalist. Tijd voor een vervolgactie: Radioamateur vraagt Schuttevaer om rectificatie te publiceren met excuses aan de gelicenseerde "radioamateurs" anders tijd om juridische stappen te overwegen.
Kees
Dit AIS-verhaal voor de binnenvaart speelt al langere tijd. Juist nu de binnenvaart zwaar getroffen wordt door de crisis worden de schippers op kosten gejaagd. Dit is zo'n twee jaar geleden begonnen. Hier was toen veel oppositie tegen. Er zijn subsidieregelingen en groepskortingen maar toch kost het geld. Van enkelen is bekend dat ze op 4000 Euro kwamen. Het is pas van de laatste tijd dat de prijs drastisch is gedaald.
Een ander probleem is dat een aantal zaken op AIS handmatig moet worden ingesteld (o.a. de bestemming en of men vaart of stil ligt). Voor een zeeschip is dit geen bezwaar want die hoeft dit hooguit één maal per dag te doen. Een binnenschip wat een rondje doet door de Rotterdamse haven zal dit echter meerdere keren per dag moeten doen. Tevens zijn er berichten dat de eerste transponders niet echt geschikt waren voor de rivieren in berggebieden vaart.
Binnenschippers zijn van nature eenpitters die het helemaal zelf moeten doen. De laatste jaren zijn op allerlei gebied de eisen en controles verscherpt. Dat men geen zin heeft in nog meer controle kan ik me voorstellen. Daarnaast heb ik de indruk dat de overheden hebben gefaald in het uitleggen wat het nut is van AIS. Overigens zie je dat men ook de voordelen begint te zien. Weten wie er voor of achter je zit, hoeveel schepen er voor een sluis liggen e.d.
Dat AIS niet voor handhaving mag worden gebruikt klopt. Maar ja, er is inderdaad altijd wel een waterschap die dat toch doet :-( Schippers die gepakt worden voor overtredingen van vaar- en arbeidsregels worden door hun collega's overigens vaak gezien als plegers van valse concurrentie.
Verder dien je als radioamateur te weten dat je wel vrij bent in het ontvangen van informatie uit de ether maar dat je dat niet mag doorgeven/publiceren. Dat geldt niet alleen voor AIS, maar ook voor de marifoon en P2000. Toch wordt dat gedaan door onder andere brandweerkorpsen, KNRM én radioamateurs (o.a. pd5hw). Roepen om juridische stappen is dan ook niet slim. Bovendien spreekt het artikel in Schuttevaer niet over
gelicenceerde radioamateurs.
Ergo, bewaar de term 'eikel' maar voor jezelf en verdiep in de materie voordat je wat roept!
P.S.: Het lijkt verwarrend maar Weekblad Schuttevaer is een commerciël vakblad zoals elk ander dag/weekblad terwijl de Vereninging Koninklijke Schuttevaer een beroepsvereniging is van binnenvaartondernemers. Of het ooit als één geheel is begonnen weet ik niet (120 jaar geleden bestond ik nog niet).
P.S.2: Ja, ook ik maak gebruik van AIS. Eerst met een omgebouwde scanner, nu via een lokaal KNRM-Station. Maar nog voor Sail 2010 komt er bij mij een eigen ontvanger aan de muur te hangen. En nee, die informatie gooi ik, net als mijn eigen P2000-ontvangst, niet op internet.