Reken maar dat AIS wel degelijk voor handhaving gebruikt wordt; o.a. verkeerd kruisen VSS, inshore, verkeerde tanker routering,reconstructie aanvaringen etc
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Het doel van AIS is onder andere om informatie te verstrekken voor verkeerstechnische zaken. In plaats van handhaving had ik beter de term bekeuren kunnen gebruiken. Het is niet de bedoeling dat AIS gebruikt wordt door de KLPD om b.v. snelheidsovertredingen vast te stellen. Waar de grens ligt tussen wat wel/niet mag zal ik dus even na moeten zoeken. Kan even duren want ik heb het druk....
Ligt het nou aan mij, of zijn ze op de binnenvaart gewoon conservatief? Op zee is AIS al jaren een zeer gewaardeerd hulpmiddel, wat door wetgevingen voor iedereen (in dezelfde schaal) verplicht is, en zodoende oneerlijke concurrentie meteen buiten spel zet. Dat dergelijk systeem gebruikt wordt voor handhaving is niet meer dan normaal, eigenlijk beken je gewoon schuld.
Iedereen die op deze wijze bekeurd wordt moet het diep van binnen wel eens zijn met de sancties, anders zul je voor de rechter de betrouwbaarheid van GPS bijvoorbeeld in twijfel moeten trekken. Succes.