AIS website illegaal?

Auteur Topic: AIS website illegaal?  (gelezen 6990 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #10 Gepost op: 23 april 2010, 15:36:49
Bovendien spreekt het artikel in Schuttevaer niet over gelicenceerde radioamateurs.
Ergo, bewaar de term 'eikel' maar voor jezelf en verdiep in de materie voordat je wat roept!

Ko, ik weet waarover ik schrijf, ben radioamateur die graag met digitale technieken stoeit en werk al meer dan 30 jaar bij de overheid in de scheepvaartwereld en maak beroepshalve gebruik van AIS en dan niet van particuliere sites.

Van een journalist van een dergelijk vakblad verwacht ik een betere woordkeus en een iets minder tendentieuze berichtgeving maar dit is helaas niet de eerste keer dat ik de Schuttevaer hierop betrap. Overigens was de bedoeling van dit berichtje om enige reactie uit te lokken.  ;)

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 23 april 2010, 16:24:11
Beetje off-topic:

Is het zo dat marinetraffic zo'n 2 uur achter loopt? Ik heb sterk dat idee als ik er naar kijk...

Nee hoor. Ik heb thuis een AIS ontvanger die upload naar Marinetraffic.com. De gegevens die ik live ontvang verschijnen direkt op marinetraffic.com (onder vermelding "search-and-rescue.nl"). Voor mij een schitterende site, aan boord kun je op de telefoon zien waar mijn collega's uithangen. Als straks de AIS transponder op de Seeker zit, kunnen we dat op de kaartplotter zien.

Ik heb niet alleen begrip voor de schippers, maar ook voor de mensen die dat wat uitgezonden wordt ook willen ontvangen en aan anderen laten zien en mee delen.

Henk


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #12 Gepost op: 23 april 2010, 16:30:04
Misschien beter voor in de PM als het alleen mijn probleem is. Maar als ik nu naar marinetraffic.com/ais ga en ik klick op een varend schip, vraag om vessels track en klik op de voorlaatste positie, dan zie ik volgens mij zonder uitzondering een tijdstip van 2 uur geleden. Dat schip zal in werkelijkheid al mijlenver weg zijn..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 23 april 2010, 16:37:28
;D  ;D

Dat klopt wadlopertje, dat is UTC, zeg maar Greanwitch Mean Time. Onze tijd min twee.

Henk


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #14 Gepost op: 23 april 2010, 16:41:03
Ach laten we zeggen dat ik van de oude stempel ben. Toch wel erg. Ik vaar op een schip met AIS, had alleen nog nooit online gekeken. Dank.

 
Dat klopt wadlopertje, dat is UTC, zeg maar Greanwitch Mean Time. Onze tijd min twee.
Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 23 april 2010, 16:47:01
Geeft niet, je ging uit van een tijd die voor de hand lag: de onze  O0

Henk


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #16 Gepost op: 23 april 2010, 17:36:15
Ko, ik weet waarover ik schrijf, ben radioamateur die graag met digitale technieken stoeit en werk al meer dan 30 jaar bij de overheid in de scheepvaartwereld en maak beroepshalve gebruik van AIS en dan niet van particuliere sites.

Kees,
je weet dus waar je over schrijft. Des te meer vind ik vind ik je reactie ongenuanceerd. Er wordt beschreven hoe het in elkaar steekt. Het enig is de term radioamateurs. Helaas hebben de gelicenceerde radioamateurs niet het monopolie op die term. Daarnaast is de in het artikel genoemde Jan Strous mogelijk ook radioamateur. Op www.qrz.com (waar je zelf ook op staat) komt een Jan Strous voor. Dezelfde naam wordt genoemd voor de website http://www.middenlimburg.net/.

Overigens was de bedoeling van dit berichtje om enige reactie uit te lokken.  ;)
Beetje mosterd na de maaltijdverhaal. Reacties uitlokken kan ook op een andere manier.

Overigens heeft http://www.middenlimburg.net/ haar AIS-pagina offline gehaald onder dreiging van een rechtzaak. Minpuntje is dat de webmaster meldt bedreigingen te hebben ontvangen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #17 Gepost op: 24 april 2010, 13:58:08

Dat AIS niet voor handhaving mag worden gebruikt klopt.


Reken maar dat AIS wel degelijk voor handhaving gebruikt wordt; o.a. verkeerd kruisen VSS, inshore, verkeerde tanker routering,reconstructie aanvaringen etc ;)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #18 Gepost op: 24 april 2010, 15:43:40
Reken maar dat AIS wel degelijk voor handhaving gebruikt wordt; o.a. verkeerd kruisen VSS, inshore, verkeerde tanker routering,reconstructie aanvaringen etc ;)
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Het doel van AIS is onder andere om informatie te verstrekken voor verkeerstechnische zaken. In plaats van handhaving had ik beter de term bekeuren kunnen gebruiken. Het is niet de bedoeling dat AIS gebruikt wordt door de KLPD om b.v. snelheidsovertredingen vast te stellen. Waar de grens ligt tussen wat wel/niet mag zal ik dus even na moeten zoeken. Kan even duren want ik heb het druk....


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #19 Gepost op: 25 april 2010, 01:12:05
Reken maar dat AIS wel degelijk voor handhaving gebruikt wordt; o.a. verkeerd kruisen VSS, inshore, verkeerde tanker routering,reconstructie aanvaringen etc ;)
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Het doel van AIS is onder andere om informatie te verstrekken voor verkeerstechnische zaken. In plaats van handhaving had ik beter de term bekeuren kunnen gebruiken. Het is niet de bedoeling dat AIS gebruikt wordt door de KLPD om b.v. snelheidsovertredingen vast te stellen. Waar de grens ligt tussen wat wel/niet mag zal ik dus even na moeten zoeken. Kan even duren want ik heb het druk....


Ligt het nou aan mij, of zijn ze op de binnenvaart gewoon conservatief? Op zee is AIS al jaren een zeer gewaardeerd hulpmiddel, wat door wetgevingen voor iedereen (in dezelfde schaal) verplicht is, en zodoende oneerlijke concurrentie meteen buiten spel zet. Dat dergelijk systeem gebruikt wordt voor handhaving is niet meer dan normaal, eigenlijk beken je gewoon schuld.

Iedereen die op deze wijze bekeurd wordt moet het diep van binnen wel eens zijn met de sancties, anders zul je voor de rechter de betrouwbaarheid van GPS bijvoorbeeld in twijfel moeten trekken. Succes.