ambulance personeel op reddingboot

Auteur Topic: ambulance personeel op reddingboot  (gelezen 8445 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 21 april 2010, 10:07:01
Medevac van af de Dutch-Faith
Breskens,woensdagmorgen 21 april 2010
Om 03.04 werd de nachtrust voor schipper en bemanning van de Breskense reddingboot Zeemanshoop ruw verstoord door het geluid van de piepers. (Medevac Prio 1) wat betekend dat er een medische evacuatie van af een schip moet plaatsvinden. Na contact met de kustwacht voor de bijzonderheden, naam, positie van het schip en de situatie van de patiënt werd er uitgevaren. Op Dutch-Faith een tanker van 100 meter die inkomend was via het Oostgat had een 56 jarig bemanninglid al enige tijd last van een drukkende pijn op de borst, er werd besloten dat hij snel onder medische behandeling moest in een ziekenhuis. Op ons verzoek eerst het ambulance personeel opgehaald in Vlissingen. En de Dutch-Faith tegemoet gevaren. Eenmaal terplaatse opstappers en ambulance verpleegkundige overgezet op de tanker om de situatie te beoordelen. Er werd besloten dat de patiënt van boord gehaald kon worden en met de Zeemanshoop naar de gereed staande ambulance in de buitenhaven van Vlissingen gebracht kon worden. Vandaar naar het ziekenhuis te Vlissingen voor verder onderzoek.
Om ongeveer 04.30 lag de Zeemanshoop weer uitruk gereed aan de ponton in Breskens.
 
Het is mij niet helemaal duidelijk of er nu wel of niet altijd ambulance personeel mee kan/wil bij medevacs?
Verschilt dit per regio, zijn er landelijke afspraken of is dit een individuele beslissing van een broeder die liever niet op een boot stapt? ::) ::)




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 21 april 2010, 10:22:52
Het ligt bij ons erg aan de ambubemanning (en dus ook aan het weer!) of ze meegaan.  Ik heb wel eens bij een gezonken motorboot iemand van het MMT aan boord gehad die het helemaal chill vond, terwijl de broeders liever op de kant bleven: "nou, uhh, breng ze maar hier naar toe"...

Er zijn nu nieuwe afspraken met het GHOR dat die wel het water opmoeten en daar gaat ook op geoefend worden. De tijd van SO naar de kant en daar een gewondennest is een beetje voorbij.

Henk


P2000man

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
  • At work
Reactie #2 Gepost op: 21 april 2010, 12:33:34
aan de andere kant vind ik dat het ook bij je taak hoort!
of iemand nou op een boot ligt of in een kelder of op het puntje van de euromast zit, als diegene hulp nodig heeft moet je daar toch gewoon heen?


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #3 Gepost op: 21 april 2010, 12:45:31
aan de andere kant vind ik dat het ook bij je taak hoort!
of iemand nou op een boot ligt of in een kelder of op het puntje van de euromast zit, als diegene hulp nodig heeft moet je daar toch gewoon heen?

Eigen veiligheid eerst. Zo zal de bemanning van een ambu geen overlevingspakken of zoiets dergelijks bij zich hebben
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 21 april 2010, 13:37:59
Eigen veiligheid eerst. Zo zal de bemanning van een ambu geen overlevingspakken of zoiets dergelijks bij zich hebben

Wij varen zelf ook regelmatig in ambujas met reddingsvest en hebben ook altrijd reserve vestjes bij ons voor eventuele opstappers van de andere hulpdiensten en de politie.

Henk


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 21 april 2010, 15:23:41
aan de andere kant vind ik dat het ook bij je taak hoort!
of iemand nou op een boot ligt of in een kelder of op het puntje van de euromast zit, als diegene hulp nodig heeft moet je daar toch gewoon heen?
Tuurlijk... maar als ik als ambuchauf eenklim van een half uur moet doen gaat dat behoorlijk ten koste van mijn inzetbaarheid als ambuchauffeur.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #6 Gepost op: 21 april 2010, 15:57:42
Dutch Faith had net zijn loods afgezet toe hij opriep dat hij met spoed weer naar binnen wilde. Hij was 6 mijl ten noorden van de Schouwenbank racon. Dus heeft het loodswezen(wij) hem weer gelijk van een loods voorzien zodat hij naar binnen kon. Later hoorde ik dat in de buurt van de OG 8 de zeemanshoop langszij kwam. In dit geval had ook de Uly van westkapelle al vast iemand aan boord kunnen zetten en dan ambu personeel met de tweede boot de zeemanshoop. Al hebben de mensen daar aan boord ook wel medische kennis.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 21 april 2010, 16:31:33
Wij zien altijd wel dat er een Medivac is. De Kustwacht moet de lichtkrant aan de brandweerzijde meenemen in zijn alarmering. Maar verder wordt er vaak niet overlegd. Gister werd de Koos van Messel voor een soortgelijke Medivac gealameerd. Helaas krijg je geen feed-back over de stand van zaken. We volgen de Koos van Messel dan wel op www.marinetraffic.com/ais/ om te zien hoever ze zijn en of ze al op de terugweg zijn, maar info . . . . .

Nu hebben wij ook nog de mogelijkheid om verschillend in te zetten, namelijk een compleet ambulance team of alleen een motorverpleegkundige. Maar dat moet natuurlijk wel veilig gebeuren. Je moet de overweging kunnen maken, wat is acceptabel? En natuurlijk moeten de mensen wel de middelen tot hun beschikking krijgen om veilig te kunnen werken.

Zelf heb ik lang geleden een medivac gehad met de Johanna Louise naar een russische erst tanker. Alleen het naderen was al impossant. Om vervolgens met een zeegang van een meter of 3 de touwladder te pakken en vervolgens vergeten dat je het touw moet pakken in plaats van de houten sporten, laat zien dat je daar wat vaker mee moet oefenen. En daarom ben ik van mening dat je regelmatig met een Medivac mee moet, ook al is de indicatie daartoe af en toe bedenkelijk.

Vorig jaar werd de KNRM ook gealarmeerd voor een Medivac. Nu hebben wij binnen de verschillende ambulancediensten aardig wat vrijwillige opstappers zitten op de reddingboten in deze regio. Als er ruimte is laat ik deze ambulance bemanningen graag met de KNRM meevaren, omdat men zo op elkaar ingespeeld kan worden. In dit geval deed de ambulance bemanning het verzoek om mee te varen. Zie bijvoorbeeld de onderstaande youtube filmpje.



Zoals je begrijpt was de indicatie in deze absoluut discutabel. En dit soort inzetten verbetert de onderlinge samenwerking.

RR (de zomer komt en elke dag varen)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #8 Gepost op: 21 april 2010, 18:13:09
Wij zien altijd wel dat er een Medivac is. De Kustwacht moet de lichtkrant aan de brandweerzijde meenemen in zijn alarmering. Maar verder wordt er vaak niet overlegd. Gister werd de Koos van Messel voor een soortgelijke Medivac gealameerd. Helaas krijg je geen feed-back over de stand van zaken. We volgen de Koos van Messel dan wel op www.marinetraffic.com/ais/ om te zien hoever ze zijn en of ze al op de terugweg zijn, maar info . . . . .

Wat voor informatie van de Kustwacht bedoel je dan precies en waarom nemen jullie dan zelf geen contact op om die informatie te vragen?
En wie zijn wij ::)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #9 Gepost op: 21 april 2010, 18:40:31
Ongeval met slijptol
Urk, dinsdag 20 april 2010
Dinsdagmiddag kwart voor twee 's middags, net na de "kost" werd de bemanning van het Urker KNRM-station gealalmeerd voor een medische evacuatie (medevac). Het blijkt dat een opvarende van het uit Zwartsluis afkomstige binnenvaartschip "Selina" letsel heeft opgelopen door een ongeval met een slijptol. Het schip bevind zich op dat moment ten noorden van Urk nabij de beruchte "Rotterdammerhoek". Terwijl de Kapiteins Hazewinkel wacht op medisch personeel van de Urker FRS en de ambulancedienst snelt de Willempje zich naar de aangegeven positie om eerste hulp te verlenen. Ter plaaste blijkt dat een bemanningslid van de "Selina" letsel heeft aan zijn hand. Terwijl de bemanning van de Willempje nog bezig is met eerste hulp komt de Kapiteins Hazewinkel ter plaatse met medisch personeel die zich over het slachtoffer ontfermt. Nadat de hand van het slachtoffer is gespalkt wordt hij aan boord van de Kapteins Hazewinkel gebracht. Eenmaal aan wal is het slachtoffer naar het ziekenhuis in Lelystad gebracht voor verder onderzoek.

Hier gingen ze in ieder geval wel mee  O0