Wij zien altijd wel dat er een Medivac is. De Kustwacht moet de lichtkrant aan de brandweerzijde meenemen in zijn alarmering. Maar verder wordt er vaak niet overlegd. Gister werd de Koos van Messel voor een soortgelijke Medivac gealameerd. Helaas krijg je geen feed-back over de stand van zaken. We volgen de Koos van Messel dan wel op
www.marinetraffic.com/ais/ om te zien hoever ze zijn en of ze al op de terugweg zijn, maar info . . . . .
Nu hebben wij ook nog de mogelijkheid om verschillend in te zetten, namelijk een compleet ambulance team of alleen een motorverpleegkundige. Maar dat moet natuurlijk wel veilig gebeuren. Je moet de overweging kunnen maken, wat is acceptabel? En natuurlijk moeten de mensen wel de middelen tot hun beschikking krijgen om veilig te kunnen werken.
Zelf heb ik lang geleden een medivac gehad met de Johanna Louise naar een russische erst tanker. Alleen het naderen was al impossant. Om vervolgens met een zeegang van een meter of 3 de touwladder te pakken en vervolgens vergeten dat je het touw moet pakken in plaats van de houten sporten, laat zien dat je daar wat vaker mee moet oefenen. En daarom ben ik van mening dat je regelmatig met een Medivac mee moet, ook al is de indicatie daartoe af en toe bedenkelijk.
Vorig jaar werd de KNRM ook gealarmeerd voor een Medivac. Nu hebben wij binnen de verschillende ambulancediensten aardig wat vrijwillige opstappers zitten op de reddingboten in deze regio. Als er ruimte is laat ik deze ambulance bemanningen graag met de KNRM meevaren, omdat men zo op elkaar ingespeeld kan worden. In dit geval deed de ambulance bemanning het verzoek om mee te varen. Zie bijvoorbeeld de onderstaande youtube filmpje.
Zoals je begrijpt was de indicatie in deze absoluut discutabel. En dit soort inzetten verbetert de onderlinge samenwerking.
RR
(de zomer komt en elke dag varen)